Gå til innhold

Jeg leste nettopp fødselshistorien til fotballfruen..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hun beskrev fødselen veldig fint synes jeg. Det eneste jeg reagerte litt på er at hun rett etter fødselen fortalte at hun hadde klart seg uten bedøvelse og sting. I fødselshistorien forteller hun at hun fikk lystgass. Regnes ikke d som smertestillende?

Anonymous poster hash: 20868...9c0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I følge fotballfrue er det kun epidural som er smertestillende.

Anonymous poster hash: b17b9...d61

Skrevet

Jeg "skrøt" over at jeg ikke brukte smertestillende etter min første fødsel, men Jeg fikk morfin.. Forsto ikke hvor saftig morfinen virket før en stund etterpå!

Anonymous poster hash: 34b6d...334

Skrevet

Jeg bruker også å si at jeg fødte uten smertestillende. Men jeg fikk jo lystgass, den er ikke smertestillende, jeg regner den for smerteLINDRENDE, fordi man blir så dopa av den.

Bade i badekar kan jo også regnes som noe som lindrer smerter under fødsel, men vi kaller ikke badekaret for smertestillende heller. 

Anonymous poster hash: e04e0...7f6
Gjest <3Barn&Engler<3
Skrevet

Hun beskrev fødselen veldig fint synes jeg. Det eneste jeg reagerte litt på er at hun rett etter fødselen fortalte at hun hadde klart seg uten bedøvelse og sting. I fødselshistorien forteller hun at hun fikk lystgass. Regnes ikke d som smertestillende?

Hun skriver jo i innlegget sist nå, at lystgassen ikke ga smertelindring for henne, den ga henne bare fokus på pustingen. Slik var det hos meg også, jeg brukte lystgass når jeg fødte sønnen, men den ga meg ingen smertelindring, så vi skrudde den over på ren oksygen istedenfor, da den gjorde det lettere for meg å fokusere på pusten.

Kan jo hende hun ikke tenkte over det, at lystgass er regnet som smertestillende, nettopp fordi det ikke ga noe smertelindring for henne. Jeg må titt og ofte minne meg selv på at lystgassen er smertelindring, da jeg føler jeg ikke brukte noe form for smertelindring, jeg ble bare kvalm av det, så brukte det kun i underkant av 10 minutter :P

Skrevet

Lystgassen virker ikke på smertene, den gjør dem ikke mindre. Men hos noen kan den ta bort toppene av riene. 

Men den virker heller ikke for alle, blant annet ikke for meg. Jeg ble bare fyllesyk av den, og droppet den. Jeg beholdt likevel masken, der de kjørte på med oksygen, for den hjalp meg med å puste riktig.

Og hun har helt rett, lystgass er ikke bedøvelse, men smertelindring. Forsåvidt på samme måte som akupunktur, steriltvannspapler og badekar. Ingenting av dette fjerner smerter, men det kan lindre dem.

Skrevet

Jeg sjønner ikke... dere som fikk lystgass sier vel at dere fikk det da, hvis noen spør? Eller sier dere "ingenting"?

Hvis noen spør megsvarer jeg at jeg fikk akupunktur og badekar med første. (Det virket ikke for meg, ble bare veldig stresset i kroppen av varmen) Men det var det jeg fikk for smertene.

Men andre mann fikk jeg ingenting, absolutt ingenting.

Anonymous poster hash: 241ed...417

Skrevet

Hvordan kan man egentlig vite at det ikke gir smertelindring så lenge man ikke har født uten? Jeg har født både med og uten lystgass, og må si jeg synes fødselen med lystgass gikk enklere. Men jeg vet selvfølgelig ikke om fødselen i seg selv var enklere eller om det var pga lystgassen..

Anonymous poster hash: 7a82f...923

Skrevet

Jeg kan ikke svare for alle, men jeg sier selvfølgelig at jeg fikk lystgass når jeg forteller om fødselen min.  

# 4

Anonymous poster hash: e04e0...7f6
Skrevet

Hvordan kan man egentlig vite at det ikke gir smertelindring så lenge man ikke har født uten? Jeg har født både med og uten lystgass, og må si jeg synes fødselen med lystgass gikk enklere. Men jeg vet selvfølgelig ikke om fødselen i seg selv var enklere eller om det var pga lystgassen..

Anonymous poster hash: 7a82f...923

Eh, fordi jeg prøvde det i 10 minutter før jeg ga meg, og merket at riene hverken var verre eller bedre med/uten?

Når den ene fødselen så varte i totalt 15 timer, og den andre i 4,5 timer, så tør jeg påberope meg at jeg vet hvordan det kjennes ut når man IKKE bruker det også. Det var altså ingen forskjell, annet enn at jeg bare ble dårlig av lystgassen.

Skrevet

Lystgass er en type bedøvelse, og bruker en lystgass kan en ikke si en ikke fikk bedøvelse.

Skrevet

Jeg sjønner ikke... dere som fikk lystgass sier vel at dere fikk det da, hvis noen spør? Eller sier dere "ingenting"?

Hvis noen spør megsvarer jeg at jeg fikk akupunktur og badekar med første. (Det virket ikke for meg, ble bare veldig stresset i kroppen av varmen) Men det var det jeg fikk for smertene.

Men andre mann fikk jeg ingenting, absolutt ingenting.

Anonymous poster hash: 241ed...417

Selvsagt sier jeg det, hvorfor skulle jeg ikke det?

Jeg sier at jeg fikk lystgass, men at den ikke hadde annen effekt at jeg ble kvalm og svimmel. Og så sier jeg at jeg derimot hadde god effekt av akupunktur og steriltvannspapler, samt massasje fra mannen min.

Det gjør jo visstnok frua også, selv om jeg ikke har lest bloggen hennes.

Skrevet (endret)

Med nr 1 kastet jeg lystgass-maska i hodet på mannen etter 3 sekunder og brølte at den ikke funket. Sier derfor at jeg fødte helt uten smertestillende med nr 1.

Med nr 2 hadde jeg et langt roligere fødselsforløp og rakk å bli kjent med maska før jeg fikk de mest intense smertene. Hadde da noe effekt av lystgassen og følte at den muligens tok den høyeste toppen av riene. Så den var en grei hjelp i fødsel nr 2 :)

Endret av Madolyn
Skrevet

lystgass er regnet som smertelindring, da den (for mange) tar toppen av riene dersom den blir brukt riktig. Men ja, den hjelper også folk å holde fokus på pusten.

Med nr 1 fikk jeg både lystgsas og epidural (laaaaang fødsel og stort barn med stort hode), med 2 mann ingenting annet enn badekar. Foretrekker helt klart siste.

Anonymous poster hash: f1d33...edd
Skrevet

Har født med og uten lystgass. Hadde ingenting sist. Må si jeg savna lystgassen ja. Så det regner jeg helt klart som et(mildt) smertestillende middel.

Skrevet

Eneste jeg lurer på er hvorfor hun har photoshoppet på seg bryn og vipper på badekarbildet.

Anonymous poster hash: 65e6d...3d6

Skrevet

Lystgass har smertestillende effekt, så det blir feil å si at man føder uten smertestillende hvis man har brukt lystgass. Lystgass brukes også i kombinasjon med andre medikamenter under f.eks narkose. At noen mener de ikke har hatt effekt av den er en annen sak.

Skrevet

Lystgass er ikke bedøvelse!!

Anonymous poster hash: ffb40...f03

Skrevet

Hjelpes for en diskusjon.............

Hva spiller det vel for rolle?

En fødsel er en fødsel uansett, og man kan vel være like stolt samme om man har hatt epidural, lystgass eller ingenting! Hvor kommer dette ufattelige behovet for å "vise seg" fra? (og ikke minst behovet for å trykke ned andre....)?

Jeg har født tre ganger, og har prøvd både epidural og ingenting (nei - ikke lystgass heller).

Fatter ikke poenget i å diskutere disse tingene ned til minste detalj....

Anonymous poster hash: 2cdfc...933
Skrevet

Det som kalles lystgass er en gass som har en beroligende og smertelstillende effekt hos de som inhalerer den. Den brukes også mye i forbindelse med anestesi ved større operasjoner, da den også øker effekten av andre smertestillende. Som noen her sier, så er den typiske bivirkningen kvalme, og da spesielt hos de som får tendenser til å hyperventilere (noe som ikke er uvanlig under fødsel), men å påstå at lystgass ikke er smertelindring er direkte feil.

Hilsen anestesisykepleier

Anonymous poster hash: 70b1b...5cf

Skrevet

Det som kalles lystgass er en gass som har en beroligende og smertelstillende effekt hos de som inhalerer den. Den brukes også mye i forbindelse med anestesi ved større operasjoner, da den også øker effekten av andre smertestillende. Som noen her sier, så er den typiske bivirkningen kvalme, og da spesielt hos de som får tendenser til å hyperventilere (noe som ikke er uvanlig under fødsel), men å påstå at lystgass ikke er smertelindring er direkte feil.

Hilsen anestesisykepleier

Anonymous poster hash: 70b1b...5cf

Men det er da vel ingen som nekter for at det kan være smertelindrende?

Men fakta er at jeg IKKE kjente effekt av den, annet enn at jeg ble dårlig. Derfor valgte jeg å droppe den ganske kjapt. Jeg foretrakk annen smertelindring som blant annet akupunktur.

Skrevet

HI her. Jeg synes bare det er litt rart at hun velger å gå ut med det i media dagen etter fødsel, som for å skryte av en helt naturlig fødsel. Hvorfor ikke bare heller si at hun klarte seg uten epidural, hvis det var poenget?

Gjest <3Barn&Engler<3
Skrevet

Mine 2 første fødsler var uten smertestillende, og enda de var i uke 21, så er de de verste fødslene jeg har opplevd, var så vondt at jeg bet hull i egen underarm med jenta, og besvimte 3 ganger med gutten.

Mens med gutten vår (fødsel nr 3) fikk jeg lystgass som tilbud, siden jeg sa jeg ikke ville ha noe enorm smertestillende, men ville ha lindring. Men etter å ha prøvd den i 10 minutter, og det før jeg var på de verste smertene, så klarte jeg det ikke, jeg hyperventilerte ikke, men ble kvalm av smak/lukt, så jeg sa jeg ikke maktet det, da gikk vi over til oksygen.

Med janta (fødsel nr 4) så rakk jeg ikke noe, men var også bestemt på å klare meg uten, jeg ville ikke ha noe annet, og siden lystgass ikke funket sist, ville jeg ikke prøve det heller.

Når noen spurte så svarte jeg "nei, eller, jeg prøvde lystgass i 10 min, men det var ikke til hjelp"

Skrevet

Hun skriver at hun klarte seg uten sting og uten smertelindring. I fødselshistorien beskriver hun imidlertid omfattende bruk av lystgass. Men fotballfrua er jo en skikkelig besserwisser som aldri tar feil, så anestesiverdenen må nok pent omskrive bøkene sine nå.

Anonymous poster hash: 1695b...34d
Skrevet

HI her. Jeg synes bare det er litt rart at hun velger å gå ut med det i media dagen etter fødsel, som for å skryte av en helt naturlig fødsel. Hvorfor ikke bare heller si at hun klarte seg uten epidural, hvis det var poenget?

Kanskje fordi hun fikk stadige kommentarer om at hun var "too posh to push", og dermed ville gå for den amerikanske versjonen med bestilt keisersnitt, alternativt overdose av epidural? Folk nekta jo å tro at hun ville gå gjennom en naturlig fødsel, og hun fikk masse pes om det.

Anonymous poster hash: 58a1b...e1f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...