Gå til innhold

Grunner til kronisk forstoppelse?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har et barn i småskolealder, som i alle år har slitt på avføring.

Han har ikke kontroll på avføring pga at han er kronisk forstoppet, og dermed har muskelaturen og nervesystemet i endetarmen blitt ødelagt.

Han blir nå medisinert for at han skal få øvd opp dette igjen.

Han skal gå på avføringsmidler i mins 6 mnd, mest sannsynlig lengre. 

Men det har ikke blitt satt noe fokus på HVORFOR han er forstoppet, og å få tak i legen han har på sykehuset er ikke lett.

Noen som har peiling/ erfaringer med dette?

Gutten kan jo ikke gå på avføringsmidler hele livet.

Anonymous poster hash: 9c17f...2ee
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er kronisk forstoppet selv, og går på duphalac 2x15 ml om dagen for å holde magen i gang. Vet faktisk ikke hvorfor jeg heller, men kan ikke huske at jeg var sånn før jeg fikk lavt stoffskifte, og så ble det verre etter svangerskap. Det gjelder jo ikke gutten din da, stakkars. Prøv å få til en samtale med legen, eller Google deg frem til teorier om barn og forstoppelse. I jobben min er jeg borti mange barn som sliter med magen.

Anonymous poster hash: 62cf5...3a6

Skrevet

Tusen takk for svar.

Nei, er nok ikke lavt stoffskifte eller svangerskap som er årsaken her ;-)

Har prøvd å få tak i legen i flere dager, men det er ganske håpløst. Vi har ikke time på sykehuset før på nyåret heller.

Noen andre med erfaringer?

HI

Anonymous poster hash: 9c17f...2ee
Skrevet

Det kan ha begynt om smertefull avføring en gang i tiden, og så kom redselen for å gå på do når trangen var der. Og dette blir en ond sirkel.....

Vi brukte flytende parafin(fås reseptfritt på apoteket) i åresvis. Smaker lite av det, og det påvirker heller ikke tarmen. Kun avføringen. Hos oss var det redsel for å gå på do andre steder som startet det hele. Som barnehagen osv....

Anonymous poster hash: 35c8f...d2e
Skrevet

Det kan være for at man kniper igjen, bevisst eller ubevisst. Barnelegen vår forklarte at når man kniper igjen beveger avføringen seg litt lenger opp i tarmen og da kjenner man ikke at man må på do. Da fylles tarmen mer og mer opp og man blir forstoppet. Man vil da av og til få veldig løs avføring som kalles falsk diare. Mange barn får dette ved bleieslutt da de ikke vil bryte av leken for å gå do. Det er også mange som får det pga dårlige dofasiliteter på skolen.

Anonymous poster hash: 926d8...4fe

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...