ellen-propellen Skrevet 29. november 2013 #1 Skrevet 29. november 2013 Lag mat på kjernetempratur. Vi hadde kalkun denne uka. Satt den inn på etter middag tirsdag - 65 grader. Tok den ut onsdag til middag. Den var så mør at kjøttet begynte å ramle av lårene!! Dette anbefaler jeg på det sterkeste at dere prøver. Nøyaktige instruksjoner kan gies til de som evnt ønsker. Så slapp av, og imponer med en kalkunmiddag
amandine Skrevet 29. november 2013 #2 Skrevet 29. november 2013 Kalkun blir næmere nyttår, men feel free:-)
Light of my life Skrevet 29. november 2013 #3 Skrevet 29. november 2013 Blondinespørsmål frameg da: hva mener du med kjærnetempereratur? Forklar please?
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 30. november 2013 #4 Skrevet 30. november 2013 Lag mat på kjernetempratur. Vi hadde kalkun denne uka. Satt den inn på etter middag tirsdag - 65 grader. Tok den ut onsdag til middag. Den var så mør at kjøttet begynte å ramle av lårene!! Dette anbefaler jeg på det sterkeste at dere prøver. Nøyaktige instruksjoner kan gies til de som evnt ønsker. Så slapp av, og imponer med en kalkunmiddag Jeg har stekt brød med termometer siden tidenes morgen.. 95 grader, og aldri "rårand"
Ziva Skrevet 30. november 2013 #5 Skrevet 30. november 2013 Blondinespørsmål frameg da: hva mener du med kjærnetempereratur? Forklar please? Kjærnetemperatur er den tempereraturen steken/kalkunen skal ha ved servering. Ved å steke på kjærnetemperatur så må kjøttet stekes lenger men på grunn av temperaturen så blir det ikke tørt. Altså sjansen for å få mørt flott saftig kjøtt er nærmet idiotsikkert Anbefales på det varmeste. Har kun prøvd med skinkestek selv menser ut som kalkun blir neste forsøk.
ellen-propellen Skrevet 30. november 2013 Forfatter #6 Skrevet 30. november 2013 God forklaring fra Ziva Idiotsikkert og ikke minst, så herlig lite bry. Man slipper å " passe" maten. Man trenger ikke steketermometer, det er bare å la den stå. Sett bare ovnen på de gradene kjøttet skal ha når det er ferdig. Kalkun skal ha en kjernetempratur på 62 grader, men komfyren min kan bare telle med 5'ere Ovnen min var allerede varm på 225 grader når jeg satt kalkunen inn ( pga tirsdagmiddagen), så jeg skrudde ned til65 når jeg satt inn kalkunen. Så stod den bare der i 22 timer uten at jeg gjorde noe med den. Ikke øset kraft over eller noe. Så når jeg satt over potetene dagen etter ( 22 timer etter altså), så skrudde jeg opp varmen til 225 grader igjen., For å få " crispy " skinn. Da øste jeg kraft over 1 gang. Stengte ovnen når skinnet så bra ut. Husk å la den hvile en stund før dere skjærer i den, det glemte jeg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå