Gjest ronja røverdatter Skrevet 29. november 2013 #26 Skrevet 29. november 2013 Nå har vi vært gift i så mange år at ting har gått seg til både for den ene og den andre. Men det var litt rart de første 2 årene å feire jul på en ny måte, både for meg og mannen. Det var likt for ham de første julene med min familie. Jeg vil ikke si at mye var så kjiipt, i alle fall ikke så kjiipt at jula var ødelagt. Men småting som at jeg var vant til å subbe rundt i pysjen / kosedressen langt utover dagen, så var de tidlig oppe og fullt påkledd og det var liksom som en ganske vanlig dag fram til kirketid. Bare det å være sammen med "nye" mennesker, spise annen mat og gjøre ting på litt andre måter, er noe man trenger å venne seg litt til. Det samme var forsåvidt første gang vi feiret jul hjemme hos oss selv, det var knallkoselig og vi hadde tatt med oss det beste fra begges jul og gledet oss masse - men det var en ny julefeiring, og dermed var det litt rart.
Flettfrid og lilleprins Skrevet 29. november 2013 #27 Skrevet 29. november 2013 Svigermor er ikke så flink å lage julemat.
Mor di! Skrevet 29. november 2013 #28 Skrevet 29. november 2013 Altså - svigerfamilien er super, og jeg trives veldig godt i lag med dem. I tillegg er det seks unger i samme alder, noe som er veldig kjekt. Men for meg som er vant med en rolig julefeiring, blir det for mange med 17-18 personer (tanter, onkler etc). I tillegg har de stort fokus på at vi ikke skal bruke for lang tid på gaveåpning, så alle får ha med max ti pakker hver (helt ok om bare alle hadde holdt seg til det), men så er det kaos uten like i en time mens vi åpner. Får så vidt meg meg hva barna får.
Anonym bruker Skrevet 29. november 2013 #29 Skrevet 29. november 2013 Absolutt ingen ting! Svigers er kjempegreie folk. Svigermor vet ikke hva godt hun kan gjøre for oss og barnebarn. Veldig hyggelig å være der. (mat osv er annerledes enn hva jeg er vant til, men det gjør da ingen ting! Det smaker jo godt jo!) Anonymous poster hash: d8647...0c3
Anonym bruker Skrevet 29. november 2013 #30 Skrevet 29. november 2013 At svigermor ikke lager skikkelig julemat. Ferdigkjøpte medisterkaker, julepølse fra ett eller annet billigmerke, alt for feit ribbe,kjøpe tyttebærsyltetøy, ikke ferdigskrelte poteter.... ( rart å skulle gjøre om på tradisjoner) Jeg er vant til at vi ser hva de andre får når vi åpner pakker, der får alle hver sin haug og jeg vet ikke engang hva ungene får av de forskjellige... Nå har jeg gitt klar beskjed om at de som vil feire jul med oss kommer hjem til oss heretter! Nå har vi selv flere barn og vil ha våre egne juletradisjoner her hjemme uavhengig om det er med min eller hans familie! Så fjor var siste jula hos svigers:-) Anonymous poster hash: b9bd2...0f2
Anonym bruker Skrevet 29. november 2013 #31 Skrevet 29. november 2013 Feirer heller jul hos svigerforeldrene enn hos mine foreldre. Julen hos svigers er veldig annerledes, og det tok litt tid å venne seg til men syntes det er helt supert! Det eneste jeg syntes er litt dumt er at alle sitter med hver sin pakkehaug, gavene pakkes opp i full fart og det ikke vises noen interesse for hva andre har fått. Hjemmefra er jeg vant med at man åpner gaver på tur og viser den frem, og det syntes jeg er så koselig. Anonymous poster hash: 8ec61...cb7
Anonym bruker Skrevet 29. november 2013 #32 Skrevet 29. november 2013 Alt..... Anonymous poster hash: a6497...c05
Anonym bruker Skrevet 29. november 2013 #33 Skrevet 29. november 2013 Når vi feirer hos svigers er det det komplette kaos med gjester som kommer når de vil uten å ta hensyn til at det skal serveres middag, svigermor som er så stresset at hun står over oss mens vi spiser for å fylle på i det samme det blir tomt samtidig som hun skal passe på de tre barna til datteren, for hun løfter ikke en finger hverken for å hjelpe dem å forsyne seg eller dele opp maten. De er utrolig høylytte og jeg har alltid hodepine når vi har vært der mer enn en time. Svigermor styrer og steller så ingen får snakket et ord med henne. Ikke kan vi hjelpe for det liker hun ikke og siden halvparten av familien har spiseforstyrrelser blir mesteparten av kakene (som er myyyye mer enn 7 sorter) bært urørt ut. I år skal vi ha dem hos oss, og det er litt bedre, men like høylytt og svigerinne er like hjelpeløs ovenfor egne barn. I tillegg er hun så stresset og distré at hun er litt farlig. Sist de feiret jul hos oss satte hun fyr på hele spisebordet ved å legge servietten over er lys - så i år går vi for lykter De er koselige, men jeg føler meg som en oppvridd klut når de går. Men til neste år er det min side som skal feire og da blir det en rolig og koselig julafte som jeg er vant med. Anonymous poster hash: 77820...6bb
Brennheite Badeand Skrevet 29. november 2013 #34 Skrevet 29. november 2013 Næææh.... Det verste fra jul med svigerfamilien er at de ikke har saus til ribba. Tørt og jævlig. Utenom det trives jeg utmerket med svigerfamilien til tross for et vanvittig støynivå på dem. Nå feirer vi uansett hjemme, og de som vil komme er velkommen. Og da får de saus
Anonym bruker Skrevet 29. november 2013 #35 Skrevet 29. november 2013 Har ikke kommet så langt ennå ja, men gleder meg til den tiden... Blir spennende! Anonymous poster hash: 9f4af...fe3
Anonym bruker Skrevet 29. november 2013 #36 Skrevet 29. november 2013 At vi må stå opp med barna og legge de sjøl hver dag. Ja det er våre barn, men engasjerte besteforeldre tilbyr seg i det minste en morgen i løpet av ei uke... At svigermor inviterer helt fremmede enslige folk til å feire jul sammen med oss... Svigermor er veldig rar og annerledes - og det bruker hun mye tid og energi på å være... Ellers hyggelige folk! Og jeg er alltid mest fornøyd og glad etter et besøk der. Anonymous poster hash: 3267b...b2c
Anonym bruker Skrevet 29. november 2013 #37 Skrevet 29. november 2013 Alt... Det er så uendelig stille der, annen mat en jeg har vokst opp med, nesten ikke noe julekaker osv, de er super kristne så det er ikke en dråpe vin til maten, og svigermor er "syk" hele tiden så alle må ta hensyn.... BLÆÆÆÆ Anonymous poster hash: 316fb...37d
Anonym bruker Skrevet 29. november 2013 #38 Skrevet 29. november 2013 At svigermor ikke lager skikkelig julemat. Ferdigkjøpte medisterkaker, julepølse fra ett eller annet billigmerke, alt for feit ribbe,kjøpe tyttebærsyltetøy, ikke ferdigskrelte poteter.... ( rart å skulle gjøre om på tradisjoner) Jeg er vant til at vi ser hva de andre får når vi åpner pakker, der får alle hver sin haug og jeg vet ikke engang hva ungene får av de forskjellige... Nå har jeg gitt klar beskjed om at de som vil feire jul med oss kommer hjem til oss heretter! Nå har vi selv flere barn og vil ha våre egne juletradisjoner her hjemme uavhengig om det er med min eller hans familie! Så fjor var siste jula hos svigers:-) Anonymous poster hash: b9bd2...0f2 Du høres ut som en særdeles vanskelig gjest. Anonymous poster hash: 92e3f...365
Frøken Ubesluttsom Skrevet 29. november 2013 #39 Skrevet 29. november 2013 Ingenting. Jeg gleder meg til å feire jul på hytta til svigermor sammen med svigermor. Syns det er helt grit. Ingenting jeg ikke liker ved det. Jeg både slapper av, koser meg og får god mat. De har litt andre tradisjoner enn jeg er vant med i forhold til tilbehøret til maten, men det er helt greit. Vi feirer annenhvert år med min og han "familie".
♥Madam Mim♥ Skrevet 29. november 2013 #40 Skrevet 29. november 2013 (endret) At alle i den familien der hiver i seg maten og ikke venter til alle har spist med å gå fra bordet... Den røyken er jo så forbasket viktig!!! Min folkeskikk/bordmanerer er liksom helt annerledes enn deres så jeg blir blant annet ofte sittende alene igjen ved matbordet å spise mens voksne røyker og barna leker..... Jenta mi får litt problemer hun også ser jeg. Hun er jo vant til å spise mye langsommere så hun stresser når hun ser på de andre barna. Tror ikke hun spiser seg mett... Bortsett fra det er det koselig :-) Endret 29. november 2013 av ♥Madam Mim♥
Anonym bruker Skrevet 29. november 2013 #41 Skrevet 29. november 2013 Ingenting egentlig, sliter med sosial angst så er litt vanskelig ang middag, spørre om noen kan gi meg f.eks saus og lignende, men annet enn det så er det ca likt som familien min. Anonymous poster hash: 7d357...95a
Anonym bruker Skrevet 29. november 2013 #42 Skrevet 29. november 2013 Har feiret jul hos svigermor kun en gang, fikk helt hakeslepp av å åpne pakkene FØR maten (ribbe, som jeg ikke er noe glad i) og at man skulle røske papiret av kjempefort uten å se hvem gavene var fra en gang. Null glede, null takknemlighet. `julen er jo til for barna, de blir jo så utålmodige stakkars` (for meg er forventningene over halve moroa) Gjør det ALDRI igjen, sånt virrvar gidder jeg ikke. Etter at de andre var ferdige med å røske papir satt jeg igjen med en uutpakket haug foran meg og tårer i øynene, svigermor lurte på hvorfor jeg ikke pakket opp men jeg skjønte jo etterpå at grunnen var at jeg syntes det ble feil å ikke en gang ha tid til å takke for gavene underveis. Ingen nytelse av tanken bak en gave, en vennlig tanke for at noen bryr seg om en (nok til å kjøpe en presang) Nei, julen feires på MIN måte, i MITT hus. De andre dagene besøker vi hverandre og alt er vel. Svigerinne og svigermor er helt ok, men ikke på julaften! Anonymous poster hash: 99d47...1ae
Gilette Skrevet 30. november 2013 #43 Skrevet 30. november 2013 At vi må stå opp med barna og legge de sjøl hver dag. Ja det er våre barn, men engasjerte besteforeldre tilbyr seg i det minste en morgen i løpet av ei uke... At svigermor inviterer helt fremmede enslige folk til å feire jul sammen med oss... Svigermor er veldig rar og annerledes - og det bruker hun mye tid og energi på å være... Ellers hyggelige folk! Og jeg er alltid mest fornøyd og glad etter et besøk der. Anonymous poster hash: 3267b...b2c Det gjør vi og hver år. Vi har gjerne en uteligger eller fem til julemiddagene den 24 og 25 de som er hos oss 25 får gave og, er en tradisjon som jeg har med fra min familie og den har fungert i alle de år (og nei vi har aldri blitt rana)
Mia_73 Skrevet 30. november 2013 #44 Skrevet 30. november 2013 Jeg syns det er kjempehyggelig å feire jul hos svigers. Joda, veldig annerledes enn jeg er vant til hjemmefra. Må nevnes at ingen av mine besteforeldre var i live når jeg og mine søsken vokste opp, så vi feiret alltid med bare mamma, pappa, jeg og mine 2 søsken. Så vi har det litt annerledes, f.eks. åpner vi pakkene før middagen. Ikke hadde vi en svær haug med gaver heller, 1-2 pakke per barn, så totalt kanskje 15 gaver under juletreet. Hos svigers er det faktisk slik at man knapt ser nedre delen av treet, det er en mur med gaver rundt. Middagen hos svigers er nydelig, jeg skulle ønske at man kunne nyte den litt mer, men ungene klarer jo ikke vente så lenge. Synd mtp hvor mange timer svigermor har stått i kjøkkenet. Å gnåle over at det er annerledes og kun hjemme hos egen mamma og pappa er "riktig jul" virker ikke spesielt moden. Mannen lengter sikkert også tilbake til sin jul mens han er hos min familie, så jeg syns det beste er å ha en positiv innstilling.
Mia_73 Skrevet 30. november 2013 #45 Skrevet 30. november 2013 At vi må stå opp med barna og legge de sjøl hver dag. Ja det er våre barn, men engasjerte besteforeldre tilbyr seg i det minste en morgen i løpet av ei uke... At svigermor inviterer helt fremmede enslige folk til å feire jul sammen med oss... Svigermor er veldig rar og annerledes - og det bruker hun mye tid og energi på å være... Ellers hyggelige folk! Og jeg er alltid mest fornøyd og glad etter et besøk der. Anonymous poster hash: 3267b...b2c Det gjør vi og hver år. Vi har gjerne en uteligger eller fem til julemiddagene den 24 og 25 de som er hos oss 25 får gave og, er en tradisjon som jeg har med fra min familie og den har fungert i alle de år (og nei vi har aldri blitt rana) Utrolig hyggelig det! Har en tante som i over 20 år har tatt inn utenlandsk studenter til jul. Enten har de ikke råd å reise hjem, eller er fra kulturer som ikke feirer jul. Dødskult faktisk, skulle vært flere som åpner sitt hjem på den måten.
MammantilNurket Skrevet 30. november 2013 #46 Skrevet 30. november 2013 (endret) Julefeiringen hos min eks-svigerfamilie var svært enkel og nøktern. Pynt: Høy (pun intended) halm-, treverk-, filt-, ull- og striefaktor. Det finnes ingen grenser for hvor mange ulike materialer som kan TOVES. Mat: OK. Litt tørt. Drikke: Julebrus og noen ganger Munkholm (WTF???) Gaver: Det legges stor vekt på julens religiøse budskap - i alle fall utad. Misnøye med gaver uttrykkes klart og tydelig. Stemning: Høytidelig, en anelse stivt og tilknappet. Endret 30. november 2013 av MammantilNurket
Anonym bruker Skrevet 30. november 2013 #47 Skrevet 30. november 2013 Jeg tror det ville vært veldig koselig å feire hos svigermor. Men vi har aldri blitt invitert dit (ennå - men håper vi blir det et år). Hun er som oftest hos sine foreldre i jula, og det blir for mange der hvis vi også kommer. Hun har også feiret med oss et par ganger. Siden jeg og sambo ble sammen har vi alltid hatt feiring hjemme hos oss, og jeg ville likt at vi ble invitert bort en gang vi også. Mye styr med opptil nesten 20 personer rundt bordet, men veldig hyggelig at folk vil komme hit da! :-) Hadde jeg blitt invitert til noen i slekta eller svigerslekta hvor de hadde hatt stusselig jul, ville jeg valgt å feire hjemme istedet, og gjerne sagt at de var velkomne hos oss istedet. Hvorfor gjør dere ikke det dere som gruer dere til feiring hos andre? Anonymous poster hash: 98a7f...532
geitemarken Skrevet 30. november 2013 #48 Skrevet 30. november 2013 Hver gang jeg kommer over denne tråden så leser jeg: Hva er kjipest med svingersjul? Og tenker hva fanken er ikke kjipt med det, før jeg innser at det er sviger... Hehe, sier vel mest om meg... I fjor måtte vi feire hos svigers, selv om jeg hadde sverget at det aldri kom til å skje igjen. Men vi var fri for tak, så da ble det litt kaldt hjemme hos oss. Da var det omtrent 8 år siden sist. Svigers er hyggelige, men de bor smått og det blir trangt. Dessuten driver svigermor å nøde mat HELE tiden mens vi er der. Hun blir blodfornærmet om man takker nei. Så da sitter man der kjempe trangt iog kjempe kvalm, ungene stuptrøtte og vil bare hjem. I år har vi tak og varme i stua så da blir vi hjemme igjen, til ungenes store lettelse. Svigers kommer til oss igjen, og det blir koselig Svigermor lager desserten, så får hun å bidratt med litt. Får håpe jeg aldri opplever svingersjul
Anonym bruker Skrevet 30. november 2013 #49 Skrevet 30. november 2013 Uff her var det mye negativt om svigermor.Lurer på hva hun tenker om dere? Gruer meg til jeg selv blir svigermor. Anonymous poster hash: 1c931...201
Fjerdemann på vei Skrevet 30. november 2013 #50 Skrevet 30. november 2013 Er i grunn ikke kjipt i det hele tatt å feire jul med svigers. Har en super svigerfamilie, så det er bare greit. Men de første julene vi feiret der, var det på en måte litt "rart", var ikke helt jul på riktig likevel. Men var veldig koselig likevel da Men hun disker opp med tre retter middag, så alle skal få det de er vant til, og de har samme dessert som jeg er vant til hjemmefra. Ellers feirer de også veldig likt til det jeg er vant til hjemmefra, så alt er helt supert
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå