Anonym bruker Skrevet 28. november 2013 #1 Skrevet 28. november 2013 Han sier mamma en sjelden gang, men er usikker på om han vet det meg? Vi leser bøker, synger, leker dagen lang. Han er hjemme med meg, stimulerer han jo.... Men begynner bli litt usikker på om jeg gjør jobben godt nok... Anonymous poster hash: b0f74...96a
Anonym bruker Skrevet 28. november 2013 #2 Skrevet 28. november 2013 Har du fått undersøkt hørselen hans? Har han en diagnose? Anonymous poster hash: c65aa...acb
Anonym bruker Skrevet 28. november 2013 #3 Skrevet 28. november 2013 Tuller du eller? Anonymous poster hash: 5e5e1...3f7
Berta_78 Skrevet 28. november 2013 #4 Skrevet 28. november 2013 Det er vel ikke så uvanlig? Litt treig, men her er det jo stooore variasjoner. Spør helsesøster, du! Mens eldste min snakket i helsetninger fra 1,5 år, tror jeg ikke yngste knakk koden utenom enkeltord før han var nærmere to. Og når det først kommer, kommer det gjerne fort :-) ikke bekymre deg, du! Men ta en prat med HS.
Anonym bruker Skrevet 28. november 2013 #5 Skrevet 28. november 2013 Å nei Nå ble jeg helt stressa! Han hører godt! Om han er i andre enden av stua og jeg sier "Nei, ikke sånn" så ser han på meg og rister på hodet. Han hører godt det er jeg sikker på. Om jeg sier til han "Hente ballen" eller "Hente boka" så henter han det. Må ta meg en tur på helsestasjonen kanskje ja Har liksom tenkt det skulle gå seg til... Anonymous poster hash: b0f74...96a
Anonym bruker Skrevet 28. november 2013 #6 Skrevet 28. november 2013 Hæ?? Min snakket ikke før hun var 2år. Først nå når hun nærmer seg 3 at hun snakker flytende. Er helt gjennomsnittlig i følge barnehage og helsestasjon. Anonymous poster hash: 3b9ed...6d9
Anonym bruker Skrevet 28. november 2013 #7 Skrevet 28. november 2013 Han har ingen diagnose nei. Anonymous poster hash: b0f74...96a
Anonym bruker Skrevet 28. november 2013 #8 Skrevet 28. november 2013 Gutten min var litt treg, snakket bare litt som toåring, de andre i bhg var laaangt foran. Ved 2,5 var det litt bedre, og så pang sa det, plutselig kom alt på en gang! Nå er han tre og snakker hull i hodet vårt...og mange bemerker hvor stort vokabular han har. Så ikke bekymre deg Anonymous poster hash: 6c386...182
Anonym bruker Skrevet 28. november 2013 #9 Skrevet 28. november 2013 Min er like gammel og sier heller ikke stort - har ikke tenkt noe over det heller. Sier mamma og pappa, takk (sjeldent) og synger bæ bæ. Er opptatt med alt mulig annet, det kommer nok når han får tid. Forstår godt, så da tar vi det med knusende ro:-) Anonymous poster hash: ee814...c72
Anonym bruker Skrevet 28. november 2013 #10 Skrevet 28. november 2013 Ehm.... Ganske normalt! Han er ikke tidlig ute, men mest sannsynlig heeelt normal. Slapp av kjære deg, det løsner! Mange går rundt å tror at de har vært flinke når barna deres er tidlig ute med å snakke. Vår første snakket milelange setninger ved to års alder. Nummer to snakket knapt før hun var tre , men er ikke noe galt med henne for det. Nå skravler hun (desverre) som en foss.... Anonymous poster hash: dcc2f...30e
Anonym bruker Skrevet 28. november 2013 #11 Skrevet 28. november 2013 Nei ærlig talt, tror ikke jeg hadde bekymret meg. SØnnen min sa få ord på den alderen. Han har vært ganske sent ute, men nå som han nærmer seg 3 år snakker han som en foss. Har aldri følt at det har vært noe galt med han. Han har forstått veldig godt hva vi har sagt til han hele veien, og selv om han ikke snakket så brukte han kroppsspråg og gjorde seg forstått likevel. Føler du at noe er galt da? Anonymous poster hash: 5e5e1...3f7
Mamma`n til Will& Ailo Skrevet 28. november 2013 #12 Skrevet 28. november 2013 Mine 2 snakket ikke så mye før de var nesten 2 år. Nå er minste 2 1/2 år og synger og skravler fra han står opp til han legger seg
Anonym bruker Skrevet 28. november 2013 #13 Skrevet 28. november 2013 Min er like gammel og sier heller ikke stort - har ikke tenkt noe over det heller. Sier mamma og pappa, takk (sjeldent) og synger bæ bæ. Er opptatt med alt mulig annet, det kommer nok når han får tid. Forstår godt, så da tar vi det med knusende ro:-) Anonymous poster hash: ee814...c72 Ja, nå jeg glemte, han sier alltid "Takk" om han får noe Det har han gjort i mange måneder. Han vinker og klapper og viser hvor stor han er om jeg ber han om det. SÅ tror han hører godt. Uff, nå føler jeg meg litt fæl HI Anonymous poster hash: b0f74...96a
Anonym bruker Skrevet 28. november 2013 #14 Skrevet 28. november 2013 Min er 16 mndr og snakker heller ikke. 100% normalt og ingenting å stresse med ifølge helsestasjonen samt en barnelege jeg jobber sammen med.... Anonymous poster hash: 3d782...c4d
Kanutten83 Skrevet 28. november 2013 #15 Skrevet 28. november 2013 Mellomste min kunne bare si hei og bil da han fylte 2 år, ikke engang mamma og pappa ville han si... 6 mnd senere pratet han i 3-4 ords setninger, kunne lese hele alfabetet, tall opp til 10 og så og si alle fargene Så lenge han tydeligvis hører hadde jeg ikke stresset med språket enda.
Anonym bruker Skrevet 28. november 2013 #16 Skrevet 28. november 2013 Min er like gammel og sier heller ikke stort - har ikke tenkt noe over det heller. Sier mamma og pappa, takk (sjeldent) og synger bæ bæ. Er opptatt med alt mulig annet, det kommer nok når han får tid. Forstår godt, så da tar vi det med knusende ro:-)Anonymous poster hash: ee814...c72 Ja, nå jeg glemte, han sier alltid "Takk" om han får noe Det har han gjort i mange måneder. Han vinker og klapper og viser hvor stor han er om jeg ber han om det. SÅ tror han hører godt.Uff, nå føler jeg meg litt fæl :(HI Anonymous poster hash: b0f74...96a Han hørtes helt normal ut Anonymous poster hash: 3b9ed...6d9
Anonym bruker Skrevet 28. november 2013 #17 Skrevet 28. november 2013 Han skjønner jo hva du sier, husk at det er lettere å skjønne et språk enn å snakke det. Det løsner sikkert snart, ta det opp neste gang du er på helsestasjonen.. Anonymous poster hash: b03f9...977
♥Madam Mim♥ Skrevet 28. november 2013 #18 Skrevet 28. november 2013 Jenta mi var litt treg med de første ordene. De kom vel ca 2 år gammel. Men etter det så kom setningene fort og plutselig var hun litt forran gjennomsnittet :-) Vi har alltid noe å bekymre oss over når det gjelder barna. For min del er det en på 6 mnd som ikke har lyst til å se verden fra mageleie, men bare ligger å koser seg :-P
Anonym bruker Skrevet 28. november 2013 #19 Skrevet 28. november 2013 Gutten min sa sitt første ord han var 2 1/2 år! Nå er han snart fem og har for lengst tatt igjen det tapte. Anonymous poster hash: 2ac21...076
Anonym bruker Skrevet 28. november 2013 #20 Skrevet 28. november 2013 Jeg har en sønn som ikke kom med mange ord før han runda 3 og vel så det, som andre har skrevet, når det først løsner så kommer det gjerne fort Frøkna som bli 3 i mars sier mamma, pappa,ja, nei og mimmi.. men gjør seg godt forstått med andre lyder og bevegelser. men jeg hører nå at lydene har forandret seg litt så det nå er litt vanskeligere å forstå hva hun mener og tenker at det bare er et steg vidre før hun tar i bruk ordene jeg er sikker på hun tenker og '' smaker'' på før hun prøver å si dem hvis jeg ber henne om å si div ord ser jeg også at hun tenker grundig og ser på munnen min hvordan den former seg når jeg sier ordet fler ganger (uten at hu prøver å si dem høyt) Så gi han litt tid så kommer det nok Anonymous poster hash: 5235d...12e
happiness4life Skrevet 28. november 2013 #21 Skrevet 28. november 2013 Når de er så små er det språkforståelsen som er det viktige. Han forstår jo tydelig hva du sier når du snakker til han, så jeg ville ikke bekymret meg for språket hannes. Det kommer når det kommer
Aliniane Skrevet 28. november 2013 #22 Skrevet 28. november 2013 Det er nok helt normalt. Vår på 17 mnd har noen ord, men det er mest lyder og herming etter oss. Ikke noe mer.
Anonym bruker Skrevet 28. november 2013 #23 Skrevet 28. november 2013 Han sier mamma en sjelden gang, men er usikker på om han vet det meg? Vi leser bøker, synger, leker dagen lang. Han er hjemme med meg, stimulerer han jo.... Men begynner bli litt usikker på om jeg gjør jobben godt nok... Anonymous poster hash: b0f74...96a Min første sa 2 ord da hun var 18 mnd. Mamma og pappa. Ei i barnehagen snakket masse, og jeg ble rimelig stresset. Sjekket på nett, og der sto det at unger på 18 mnd "skulle ha ordforråd på 20-25 ord og begynne å sette sammen 2- ords setninger." Panikken vokste. Så gikk tiden, og da hun var to år, snakket hun nesten helt rent, og hun som snakket så bra til å begynne med, strever fortsatt med enkelte lyder. Moralen er: ikke stress ennå i hvert fall.... Anonymous poster hash: 83a64...4dc
Anonym bruker Skrevet 28. november 2013 #24 Skrevet 28. november 2013 her løsnet ikke snakkingen før han begynte i barnehage å da var han nesten 2 år. Han sa en god del flere ord enn bare mamma da,men uttalen var også så dårlig at jeg måtte "oversette" hva han sa når vi var med andre. Nå har han gått 4 mnder i barnehagen å er endelig begynt å snakke setninger Anonymous poster hash: 41feb...de2
Anonym bruker Skrevet 28. november 2013 #25 Skrevet 28. november 2013 På toårskontrollen på helsestasjon sjekker de første gang hvordan barna ligger an med språk. Det viktigste da er at de har språkforståelse, ikke at de sier så mye. Vår eldste sa ca 30 ord på toårskontrollen, som var da han var ca 2 år og 3 mnd. Vi syns det var lite, men helsesøster kunne fortelle at det var helt innen normalen. Det viktigste var at han sa noen ord og at han viste at han forsto hva vi sa til han. Anonymous poster hash: 8fbb6...00a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå