Gå til innhold

Tics hos barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har et barn på 9, som i ett års tid har snåhostet, harket, krenket og spesielle pustelyder som hun sier hun MÅ gjøre for å kunne puste. Må innrømme at jeg er rimelig frustrert og lei av de konstante lydene. Hun er bare stille når hun sover.

Hun er ellers "normal", og fungerer fint på skole og sosialt. Eneste jeg kan tenke meg er at hun blir besatt av interessentene sine. Hadde i årevis en besettelse for kaptein sabeltann. Nå er det et dataspill som hun helst kan sitte med dagen lang om hun hadde fått lov. Vet det er normalt å like ting man interesserer seg for, men syns det blir litt ekstra intenst på henne når jeg sammenligner med søsken og venner.

Hva ville dere tenkt?

Har tenkt å ta det opp med lege jeg har bestilt time til.

Anonymous poster hash: af069...51f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ville tenkt hun minner om meg som barn og derfor sjekket om hun har tourettes slik jeg selv har.

Skrevet

Ville tenkt hun minner om meg som barn og derfor sjekket om hun har tourettes slik jeg selv har.

Har vært innom tanken. Hvordan har løpet vært hos deg? Hvilke symptomer hadde du da du var liten og hvordan har det utviklet seg?

Skrevet

Fikk ikke diagnosen før jeg var 17. Men visste det hele barndommen omtrent.

Mye tics i perioder. Vanskelig å holde konsentrasjonen i de periodene.

Mye indre uro. Vondt i magen. Og sliten av å holde ticsene tilbake :/

Rett og slett beintøft i perioder. Men jeg har hatt et godt liv me ts je altså.

Og har de fint med det enda, men tics oppstår gjerne i perioder der det er mye stress og mye å tenke på eller når jeg er nervøs...

Plages hun med det eller bare kommer det uten at det virker som hun plages?

Skrevet

Nei, ser ikke ut til at hun plages, og det har ikke skjedd noe som jeg føler kan ha utløst det. Trives og har det greit, men kan ikke stoppe lydene. Hun sier hun ikke får puste da. Lydene har endret seg. Startet med en strupelyd, gikk til hosting/harking. Pause på to uker ca, og nå til veldig hørbart og tungt utpust. Ingen vokallyder. Har tidligere irritert med over at hun plutselig må hyle eller brøle ut veldig høyt, når jeg tenker etter så kan det kanskje settes i sammenheng.

Skrevet

Vokallyder som ord er ytterst sjeldent. Kun 2% av de med ts har det. Så synd det er så stort fokus på at det er det ts er. Det gjør det veldig vanskeli og forsone seg med ts for barn og ungdom når tics blir brukt som underholdning. Så det er leit.

Men bra hun ikke plages. La hun holde på jo mer fokus jo mer tics. Trenger ikke ske noe spesielt i livet hennes. Plutselig så kommer det. Og plutselig er det borte i noen mnd for så å komme kraftigere uønsket uten noen grunn...

Er det ts vil hun ha dette resten av sitt liv. Så positivt fokus er veldig viktig. Kosthold er også viktig. Hold henne unna kunstig søtning og se om det hjelper litt på ticsene.

:)

Skrevet

Takk for svar! Vi har snakket litt om det spesielt i dag siden jeg syns det har økt litt på i det siste. Hun syns det er litt slitsomt å må gjøre det, men holder ikke igjen. På skolen gjør hun det også, men ingen har så langt kommentert det heldigvis.

Da tar vi det videre med legen for å evt få videre henvisning.

Og en ting til, hvor ble du henvist for å få diagnosen og hvordan er oppfølgingen?

Skrevet

Mange barn har en eller annen form for tics i løpet av barneskolealder. For de fleste er dette forbigående og de vokser det fra seg, men ikke for alle. De fleste behandles ikke. Men det er mulighet for medisinering ved behov. Stress kan ofte utløse tics.

Jeg ville bestilt en time hos legen som evt. kan henvise dere videre.

Anonymous poster hash: e559b...d1d

Skrevet

Fikk diagnosen stilt på BuP.

Det finnes ikke medisiner for tourettes (noen har derimot effekt av hjertemedisin) jeg har aldri prød. Jeg bare lever med det. Men blir Værre av sukker og kunstig søtning og e-stoffer. Og selvsagt under press og stress. Skulle hørt meg nå du ;)

Flyt hun ikke bryr seg om det annet enn p syntes det er slitsomt. For det ER slitsomt. Det å føle man faktisk ikke får puste ol man illegalt ticsene er jo helt riktig. Er jo fysisk vondt å ikke utøve det. Og å ticse kan forekomme så hyppig at man mister pusten. Så ond sirkel...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...