Gå til innhold

Hva er fattigdomsgrensen i Norge?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Og dere som er fattige. Hva gjør dere for st det går rundt? Får dere noe hjelp?

 

Jeg går 1000 kr i minus hver mnd på regninger. Så regner jeg med mat og diverse blir det vel 5000 nesten i minus i mnd. Eller noe slikt..

 

What to do?

 

Har 20 000 ut i mnd ca.

 

Anonymous poster hash: f2232...a63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har 18 000 utbetalt i mnd, og legger av noen tusen på sparing hver mnd. Er alene med et barn.

 

Kanskje du bør ta en titt gjennom hva du bruker penger på?

Mye man kan spare inn på gjennom en mnd.

 

Anonymous poster hash: 94f1a...79f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og dere som er fattige. Hva gjør dere for st det går rundt? Får dere noe hjelp?

 

Jeg går 1000 kr i minus hver mnd på regninger. Så regner jeg med mat og diverse blir det vel 5000 nesten i minus i mnd. Eller noe slikt..

 

What to do?

 

Har 20 000 ut i mnd ca.

 

Anonymous poster hash: f2232...a63

Du kan få økonomisk veiledning, alle kommuner skal tilby dette og jeg tror du bestiller time gjennom nav.

Da vil du få hjelp til å sette opp realistisk budsjett, gå gjennom utgiftene, se om det er noe å spare inn og også om  det er noe økonomisk hjelp du kan ha krav på eller søke om.

 

https://www.nav.no/Sosiale+tjenester/%C3%98konomisk+r%C3%A5dgivning

 

Ring med en gang, om du går i minus hver måned og bygger deg opp mer og mer gjeld må du få hjelp umiddelbart før du havner i et uføre du aldri kommer ut av. Lykke til!

 

Anonymous poster hash: 18dfb...940

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8000 boliglån

3000 Lånekassen

299 Mobil

600. Nett og tv

2400 barnehage

2500 felleskostnader mnd

2000 Lån

1000. Strøm (ca husker ikke sikkert)

500. Forsikringer

 

 

Har fått ned mobil og boliglån etter samtale med banken. Så dette er hva jeg har ut hver mnd. Muligens litt mer.

 

Inn:

3000 bostøtte

6000 overgangsstønad

10000 lønn sykepenger

1900. Utvidet barnetrygd

2000. Barnebidrag

 

Ca slik. Da er ikke mat og diverse regnet med..

 

Hi

 

 

Anonymous poster hash: f2232...a63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8000 boliglån

3000 Lånekassen

299 Mobil

600. Nett og tv

2400 barnehage

2500 felleskostnader mnd

2000 Lån

1000. Strøm (ca husker ikke sikkert)

500. Forsikringer

 

 

Har fått ned mobil og boliglån etter samtale med banken. Så dette er hva jeg har ut hver mnd. Muligens litt mer.

 

Inn:

3000 bostøtte

6000 overgangsstønad

10000 lønn sykepenger

1900. Utvidet barnetrygd

2000. Barnebidrag

 

Ca slik. Da er ikke mat og diverse regnet med..

 

Hi

 

 

Anonymous poster hash: f2232...a63

Du skal jo ha støtte til barnepass også, hvorfor har du ikke det? Nav betaler ca 70% av barnehageregningen til enslige.

 

Anonymous poster hash: 18dfb...940

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Får du støtte til barnepass ? ( Bhg)

 

Hva betaler du nå i lån og på mobil ? Så du skrev at det var blitt billigere?

 

Anonymous poster hash: 94f1a...79f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2000på lån, du har huslån OG du betaler felleskostnaer på leilighet? Alternativt er faktisk og selge leilighet og leie....Om man ender opp med udner 10 000 totalt. TV og intrenett kan da også være inkludert, likeledes strøm.........

 

Det lånet du har på 2000, er det mulig og bake inn i boliglånet? Om det lånet når har en saldo på 50 000, skal du ikke se bort fra at og bake det inn med husløn, vil føre til økte avdragskostn+renter på bare 500..:Altså 1500 spart..Litt avhengig av vilkår selvsagt..



Anonymous poster hash: 5bac2...f49
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8000 boliglån

3000 Lånekassen

299 Mobil

600. Nett og tv

2400 barnehage

2500 felleskostnader mnd

2000 Lån

1000. Strøm (ca husker ikke sikkert)

500. Forsikringer

 

 

Har fått ned mobil og boliglån etter samtale med banken. Så dette er hva jeg har ut hver mnd. Muligens litt mer.

 

Inn:

3000 bostøtte

6000 overgangsstønad

10000 lønn sykepenger

1900. Utvidet barnetrygd

2000. Barnebidrag

 

Ca slik. Da er ikke mat og diverse regnet med..

 

Hi

 

 

Anonymous poster hash: f2232...a63

Lån fra lånekasse, boliglån, og andre lån kan du gjøre noe med, hvis du tar kontakt. Du har et barn? betaler 2400 kr til barnehage?! 

 

DET ER IKKE HVA MAN VIL, MEN HVA MAN GJØR.

 

Anonymous poster hash: c05d4...6bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8000 boliglån

3000 Lånekassen

299 Mobil

600. Nett og tv

2400 barnehage

2500 felleskostnader mnd

2000 Lån

1000. Strøm (ca husker ikke sikkert)

500. Forsikringer

 

 

Har fått ned mobil og boliglån etter samtale med banken. Så dette er hva jeg har ut hver mnd. Muligens litt mer.

 

Inn:

3000 bostøtte

6000 overgangsstønad

10000 lønn sykepenger

1900. Utvidet barnetrygd

2000. Barnebidrag

 

Ca slik. Da er ikke mat og diverse regnet med..

 

Hi

 

 

Anonymous poster hash: f2232...a63

Lån fra lånekassa slipper du så vidt jeg vet å betale ned på så lenge du har så lav inntekt.

Støtte til barnetilsyn og redusert sats i barnehagen pga lav inntekt bør du søke om.

Nett og TV-koster mye mindre om du godtar å ikke ha så mange kanaler.

 

 

 

Anonymous poster hash: 65a1e...cae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3000,- i mnd til Lånekassen? Er fult mulig å snakke med de om å senke litt til du tjener bedre og så kan betale mer.

 

Hva med en ekstra jobb?

Endret av <3 2G <3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi betaler bare 1000kr hver til Lånekassen i mnd (3000,- i kvartalet), og jeg tror det er den vanlige satsen?

Det er ikke noe som heter vanlig sats i lånekassen. Månedsbeløpet kommer helt ann på hvor stort lånet er i utgangspunktet da dette lånet betales over 25 år (som regel). Hvis man har 100.000 kr i lån kontra f.eks 300.000 i lån så sier det seg selv at den som har 300.000 kr i lån må betale mye mer i måneden enn den som har 100.000 kr i lån. Når det gjelder betaling til lånekassen kan man søke om rentefritak hvis man har lav  nok inntekt, og man kan også søke om betalingsfri periode inntil ti ganger (husk her på at hvis man ikke har fått innvilget rentefritak så løper rentene i de betalingsfrie periodene også). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må iallfall ikke selge leiligheten. Hver eneste episode av Luksusfellen gnager de enormt på hvor heldige de som eier egen leilighet er, og hvor mye bedre det er enn å leie!

 

Forstår godt hvorfor du sliter økonomisk forresten. Du har ikke mye å rutte med. 

 

Jeg får god oversikt over hva jeg bruker penger på ved å ha inndeling i nettbanken. Vet ikke om alle banker har det men skandiabanken har iallfall en kake der en ser hva en bruker under "min økonomi". Veldig kjekt. 

 

Jeg kjøper på salg, brukt til ungenen (ikke sko og bilstoler da selvsagt), sykler og tar kollektiv, prøver å tenkte i forkant av hva jeg trenger slik at det ikke blir i siste liten hasteinnkjøp som ofte er dyre. 

 

 



Anonymous poster hash: f5de6...35e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest <3Barn&Engler<3

Første du gjør er å løpe til NAV for å få søkt om barnetilsyn, de kan dekke opp til 1400 av bhg regningen, så lenge du er aleneforsørger.
Neste er å kontakte lånekassa og be om utsettelse på lån ( om dette fortsatt er mulig da?) Jeg fikk hvertfall godkjent 3 år utsettelse på lånet pga lav inntekt, har også nedsatt betalingssum nå siden jeg ikke har inntekt til å betale (betaler 500 i mnd, enda jeg skulle betalt 1000)
Og så, bør du sjekke om de 2000 i lån utenom, kan bakes inn i huslånet ditt. Og om du kan få rentefritak i 1 år pga lav inntekt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...