Gå til innhold

Noen som kan hjelpe meg (spm om overgangsstønad)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som vet sånn omtrent hva en alenemor med 3 barn får utbetalt pr måned på overgangsstønad+bostøtte+ekstra barnetrygd? Vet at det ikke er til å bli rik av altså, og jeg hjelper gjerne til der jeg kan med masse arvetøy, tips om ting på salg, barnevakt osv. Problemet er bare at venninnen min klager konstant over at de ikke har penger. Hun foreslår stadig at vi skal treffes og gjøre noe sammen med barna som å gå på lekeland f.eks. Når vi kommer dit sier hun plutselig at hun har ikke penger, får penger om 3 dager og spør om jeg kan legge ut. Men så betaler hun aldri tilbake. Hvis jeg nevner det sier hun bare "sorry, men får "ingenting" utbetalt vettu". Har slett ikke god råd jeg heller og kontoen er ofte tom siste dager før lønning så jeg har ikke akkkurat noe å gi bort for å si det sånn. Selv går jeg sjelden på kino, lekeland osv med barna fordi det har vi ikke råd til men denne mammaen får alle til å synes synd i henne og spandere eller låne henne penger. Prøver jeg å foreslå ting som er gratis, som at vi tar med matpakke og går i skogen så passer det aldri å treffes likevel og jeg kjenner det irriterer meg litt.

Hun er dessuten ganske flink til å bruke penger, handler stadig kaffe, brus is til barna på kafé, kjøper mye mer sminke, klær, sko og vesker enn jeg har råd til og det også irriterer meg litt når jeg går og venter på å å få tilbake penger hun har lånt.

Så nå tenkte jeg å ta en ordentlig prat med henne om dette og fortelle hva jeg mener om saken, at jeg ikke tjener spesielt godt og må snu og vende på hver krone og ikke har mulighet til å spandere/låne bort så mye og kunne tenkt meg å vite omtrent hvor mye hun har utbetalt i måneden.

Anonymous poster hash: 5b876...841
Videoannonse
Annonse
Skrevet

ingen?

Anonymous poster hash: 5b876...841
Skrevet

Jeg vet ikke hvor mye man får, men jeg vet at det er mer enn 'ingenting'. Uansett er oppførselen hennes helt uakseptabel. Hun kunne vært fattig som bare det, og du kunne vært millionær. Det er uansett ingen oppførsel til å smuge til seg dine midler. Da får hun i det minste ha baller nok til å spørre deg om du kan spandere når dere avtaler. 

Anonymous poster hash: cf9a9...6af
Skrevet

www.nav.no 

Anonymous poster hash: eafb1...357
Skrevet

Vil tippe rundt 21000 (full OS=14200, barnetrygd = 3900, satte bostøtte til 3500, men det kan jo være både mer og mindre). Får hun bidrag? Er ungene i bhg/SFO får hun vel muligens også støtte til dette (64% av kostnaden). Skjønner at hun har lite penger, det koster å ha tre barn, men man kan jo ikke snylte på andre for det (i hvert fall ikke ved å "låne" penger). Nå er jo dette ikke varige midler, jobber hun (i så fall reduseres jo OS)? Hvis ikke, hva gjør hun når perioden for OS er over? 

Skrevet

Overgangsstøaden er 14208 brutto, skattetrekket varierer, men man får fratrekk for å være enslig, så vil ikke tro det er så mye mer enn 1500 kr..

Bostøtte varierer ut fra bosted og inntekt, har hun kun overgangsstønad vil jeg tro hun får en 2-3 000 kr i mnd. Den ekstra barentrygden er på 970 kr, så det er ikke så mye. I tillegg mottar hun kanskje bidrag?? Max forskudd er i alle fall rundt 1400 kr per barn, men det kommer jo helt an på hva faren tjener, hvor mye samvær han har etc...

Men det er jo ikke rart dama har lite penger hvis hun bruker dem opp hele tiden...

Du får bare slutte å låne henne penger, det kan du jo ikke gjøre til en som ikke betaler tilbake uansett hvor dårlig råd vedkommende har...

Anonymous poster hash: aa5c1...adb
Skrevet

Kutt ut å legg ut!! Har vært alene selv, aldri lånt penger av noen. Hadde jeg ikke råd så holdt jeg meg hjemme. Samme nå, er gift og med tre unger, hus, to biler, oppussing osv er det lite rom for shopping og cafe på mor selv om vi har i grunn god og solid øknomi.

Anonymous poster hash: 77775...5ff

Skrevet

Hun har minst:

Overgangsstønad: ca 14.000,-

Barnetrygd (4x970): 3.900,-

Minstebidrag (ihvertfall): 3.000,-

Bostøtte (varerer, men kanskje rundt): 2.500,-

Overgangsstønaden må hun skatte av, men det er lite skatt man betaler.

Hun har i tillegg støtte til barnetilsyn som enslig og betaler bare ca 30% av regningen fra barnehagen.

Anonymous poster hash: 2ef37...e8b
Skrevet

Spiller vel ingen rolle hva hun får? Låner man så betaler man tilbake. Så enkelt og greit er det.

En ting er om du inviterer og hun sier at hun ikke har penger på forhånd og kan da ikke være med, men at du sier at ok, jeg betaler denne gangen.

Det er ikke greit og bli invitert eller invitere og komme dit og si at sorry har ikke penger. Og da forvente at alle andre betaler.

Du trenger ikke vite inntekten hennes, for og si at nok er nok.

Anonymous poster hash: 794ec...bcf
Skrevet

Jeg hadde konsekvent sagt nei til å gjøre ting som koster penger sammen med denne dama. Hver gang hun spør ville jeg svart at jeg dessverre ikke har mulighet til å bruke penger på det akkurat nå men vi kan gjerne møtes på lekeplassen, i skogen e.l. Om hun gikk med på gratisaktiviteter sammen med meg hadde jeg tatt med hjemmebakte boller, kjeks e.l. og en stor flaske saft og plastkrus, så om hun begynte "mase" om å handle i kiosken ville jeg sagt at det er ikke nødvendig for jeg har med litt å drikke og spise til alle sammen :)

Noen må jo lære dama at det er greit å finne på ting og ha det hyggelig med barna sine uten å bruke en haug med penger hver gang.

Anonymous poster hash: 2ef37...e8b
Skrevet

Pass på og stå bak henne i køen, og si nei når hun ber om å få låne penger siden hun ikke har betalt det hun har lånt tidligere.

Anonymous poster hash: 03e9a...2f7

Skrevet

Uansett hva hun har utbetalt eller ikke så har hun råd til å betale dette selv. Neste gang hun spør om dere ikke kan dra dit, legg igjen kort hjemme og ta kun med deg det du trenger til deg og dine. I så fall står hun fritt til å snu din veske opp ned for å se at du faktisk ikke har med mer....så har hun ikke penger så kan du foreslå en tur i skogen ;-)

Anonymous poster hash: 359c5...33a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...