Gå til innhold

Er vel på tide å ta hintet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min sønn har en bestevenn på skolen. Det siste kanskje halve året har jeg invitert gutten til å bli med oss hjem fra sfo eller komme på besøk i helger åtte-ti ganger. Stort sett passer det ikke for familien for de skal et eller annet (men dette er av type ting som ikke tar hele dagen, så han kunne slik jeg ser det, fint ha kommet på besøk før eller etter). To av gangene jeg har spurt, har han kommet og vært hos oss. Han har da blitt med hjem fra sfo, spist middag og vært hos oss fram til kvelden. Imidlertid inviteres aldri min sønn med dit, og jeg har hittil bare tenkt at det er dumt og at de nok ikke er av typen som inviterer barn med hjem. Etter hvert har jeg fått vite (både av gutten og av min sønn) at gutten har hatt besøk av flere fra klassen (som gutten ikke selv har vært hjemme hos), så det er tydelig at de inviterer barn med hjem, men altså ikke min sønn. Jeg merker at det oppleves sårt for sønnen min at bestekameraten tar med andre barn hjem, men ikke han, og jeg kjenner også at det begynner å bli nok for min del. Selv om det er bestekameraten, og det sikkert ikke er hans feil at sønnen min ikke blir invitert, så får jeg heller lyst til å invitere andre barn med hjem, som også inviterer tilbake. 

Hva ville dere ha gjort? Jeg føler vel at det er på tide å ta hintet nå om at foreldrene ikke ønsker at sønnen deres skal leke med min sønn. Jeg har også hørt gutten si at "Pappa har sagt at jeg skal prøve å leke med noen andre". Min sønn er overhodet ingen bølle, heller litt sjenert og tilbakeholden og har ikke så mange andre gode venner, så dette er egentlig ganske trist. På skolen leker guttene sammen nesten hele tiden, men sønnen min begynner å bli så stor at han trenger venner han kan være sammen med på fritiden også. Jeg har ikke lyst til å snakke med foreldrene til bestekameraten om det.

Anonymous poster hash: 20e82...92e
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er kanskje litt dumt å "klynge seg til" kun denne bestevennen? Hadde definitivt prøvd å invitere med andre venner hjem, er jo uansett kjedelig for sønnen din å bare ha en kompis?

Anonymous poster hash: f6bdb...08e
Skrevet

Vi inviterer også andre barn med hjem, men det er selvfølgelig bestevennen sønnen min er ivrigst på å få med hjem...

Skrevet

Hvis de ikke har møtt sønnen din så har de vel neppe heller noe i mot han men ønsket om at han skal leke med flere kan ha med at de ønsker han skal utvide vennekretsen og ikke bare ha en venn han er avhengig av?

Det kan jo også være at disse andre barna har foreldre som har tatt kontakt med guttens foreldre og spurt om de ikke kunne få ordnet med besøk. Eller at foreldrene til denne gutten og de andre barna har bedre kontakt en du og disse foreldrene.

Jeg har selv skolebarn som sjelden blir bedt hjem til noen andre.Men når det skjer er det stort sett hjem dit hvor jeg kjenner foreldra best. selv om vi bor i en liten bygd og alle vet hvem alle er. Ser at andre inviterer en del fram og tilbake siden jeg jobber på skolen hennes og får det med meg.

Men det jeg ser er at det oftest er der hvor foreldrene kjenner hverandre godt og er venner at barna er med på besøk.

Samtidig kjenner jeg med meg selv at jeg oftest syntes det er mindre stress å ha besøk av barn hvor jeg kjenner foreldrene godt. Det er lettere å ta tak i ting når/hvis barna gjør noe galt når man vet at foreldrene til dette barnet vil mene du gjør den rette tiden. Og så er det jo hyggelig å legge inn en kaffekopp eller noe med noen man kjenner godt på slutten av besøket.

Hvor man kan invitere de inn uten å tenke for mye på om huset er ryddig nok akkurat da.

Men så prøver jeg å invitere barn som jeg vet ikke blir invitert for ofte hjem til noen (så lenge de ikke er i full kræsj med barnet mitt da.). 

Anonymous poster hash: b0484...2e9
Skrevet

Hvis de ikke har møtt sønnen din så har de vel neppe heller noe i mot han men ønsket om at han skal leke med flere kan ha med at de ønsker han skal utvide vennekretsen og ikke bare ha en venn han er avhengig av?

Det kan jo også være at disse andre barna har foreldre som har tatt kontakt med guttens foreldre og spurt om de ikke kunne få ordnet med besøk. Eller at foreldrene til denne gutten og de andre barna har bedre kontakt en du og disse foreldrene.

Jeg har selv skolebarn som sjelden blir bedt hjem til noen andre.Men når det skjer er det stort sett hjem dit hvor jeg kjenner foreldra best. selv om vi bor i en liten bygd og alle vet hvem alle er. Ser at andre inviterer en del fram og tilbake siden jeg jobber på skolen hennes og får det med meg.

Men det jeg ser er at det oftest er der hvor foreldrene kjenner hverandre godt og er venner at barna er med på besøk.

Samtidig kjenner jeg med meg selv at jeg oftest syntes det er mindre stress å ha besøk av barn hvor jeg kjenner foreldrene godt. Det er lettere å ta tak i ting når/hvis barna gjør noe galt når man vet at foreldrene til dette barnet vil mene du gjør den rette tiden. Og så er det jo hyggelig å legge inn en kaffekopp eller noe med noen man kjenner godt på slutten av besøket.

Hvor man kan invitere de inn uten å tenke for mye på om huset er ryddig nok akkurat da.

Men så prøver jeg å invitere barn som jeg vet ikke blir invitert for ofte hjem til noen (så lenge de ikke er i full kræsj med barnet mitt da.). 

Anonymous poster hash: b0484...2e9

Jo, de kjenner sønnen min for guttene har gått i barnehage sammen fra de var små. Han har også vært hjemme hos dem tidligere flere ganger mens de gikk i barnehagen, men familieforholdene der er endret (uten å gå nærmere inn på det), så jeg tenkte først at de med de nye familieforholdene ikke inviterer barn hjem. Det kan godt være at de kjenner de andre foreldrene, men jeg tror det egentlig ikke, for jeg har ikke fått inntrykk av det tidligere.

Skrevet

I alle tilfeller er det lurt å gi din sønn flere bein å stå på; inviter andre hjem, få ham med på en eller to fritidsaktiviteter og ta venner med hvis dere skal på kino, badeland eller andre ting.

Jeg tror ikke nødvendigvis du skal ta "hintet", det er ikke sikkert det ligger noe bak i det hele tatt. Det gutten sa at faren hadde sagt er jo ikke annet enn det jeg skrev i forrige avsnitt.

Anonymous poster hash: 62777...fe4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...