Gå til innhold

Herregud så bra vi har det i Norge!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er ikke alle som har det "herregud så bra" i Norge!!!

Ja, de fleste har det bra. Men det er også mange som absolutt ikke har det bra.

Anonymous poster hash: 8c596...56d

Se bort fra personlige tragedier osv, så har mer eller mindre alle det bra i norge

Vi er mange som lever godt under fattigdomsgrensa, ikke alltid like enig i at vi har det så bra.

Anonymous poster hash: f6b07...b1a

Selv de fattige har det bra i Norge. Se på andre land du, så ser du hvoir godt man har det her

Du kan umulig ha vært virkelig fattig i Norge når du uttaler deg som du gjør!

Eller, du kan ha vært fattig og fått den hjelpen du trengte, eller kommet deg ut av situasjonen.

Ikke alle har en vei ut av fattigdommen fordi de faller mellom alle lover og regler og taper på absolutt alle plan. De fleste kunne kommet seg ut av dette også, hvis de fikk den lille hjelpen de trenger for å få hodet over vann igjen.

Det er vanskelig å si at man har det så godt når man ikke vet hvordan neste husleie eller strømregning skal betales, når man må ha telefon pga jobben, men ender med å få purregebyr hver gang regningen skal betales, når man ikke vet hvordan man skal få mat halve måneden, når man ikke kan gå til legen eller tannlegen eller terapeuten for nødvendig behandling fordi man ikke kan betale for seg, når man aldri, og jeg mener aldri kan være med på kino, kjøpe seg en kaffe på en kafe, når du knapt greier å gå fordi du trenger noen få behandlinger for noe som er greit å fikse, men ikke har penger til det, når du ikke vet hva du skal ha på beina i vinter fordi det gikk hull i vinterskoene i fjor, når du bare har hullete undertøy igjen. Når du blir glad for at du har spist så lite i det siste at en bukse som du kjøpte for ti år siden plutselig passer.... selv om du egentlig er altfor tynn nå ift hva du burde være, men ikke har råd til å spise nok.

Når du aldri har hatt et kredittkort fordi du ikke har ønsket å gå i luksusfellen. Når du ikke har en eneste person som kan eller vil stille opp for deg eller hjelpe deg. Når du ikke kan få et lite lån i banken en gang.

DA er det vanskelig å påstå at man har det godt....

Det hjelper ikke meg at jeg pr måned kunne fødd to familier i et utviklingsland på det jeg får inn pr måned, når jeg ikke har i nærheten nok til å greie meg pr måned i det landet jeg bor i. Når jeg ikke har penger nok til å greie meg, har ikke en gang penger nok til å bli frisk, selv om det som feiler meg var en bagatell i utgangspunktet, men blir verre og verre fordi jeg ikke kan ta behandling, og heller ikke får riktig behandling.

Ja, det er fantastisk mye bra her i landet, og på papirer har vi fantastiske muligheter og rettigheter. Men dessverre så er det også mange som lever i stor fattigdom.

Se deg litt rundt, så kanskje du oppdager at ting har flere perspektiver enn du har trodd!

Det er klart det er mange som ikke har det helt topp i norge heller, men man er fortsatt heldig om man er fattig I NORGE.

I Norge trenger man heller ikke å være fattig. Ikke at alt er selvforskyldt , men her har man muligheter til utdanning, og det er nok av jobber.  Om det så er å sitte i kassa på rimi, eller å vaske toaletter, så har de fleste muligheter til å få seg en jobb. Derfor er det så godt i Norge, fordi vi har så UTROLIG mange valg. Vi har muligheter overalt. 

Og å være fattig i norge, er luksus for mange andre..

Helt enig!!! Her har vi gratis helsevesen og skole for ALLE! Bare det er luksus i seg selv. Alle har stemmerett og like trygderettigheter. Syns vi er kjappe med å syte her til lands og regne med at alt skal dette i fanget vårt. Staten er ikke ansvarlig for alt, vi har da jammen meg litt ansvar for vår egen velferd også.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Som mange andre sier, de aller, aller fleste har det veldig bra! Samtidig syns jeg det er for store forskjeller og har stor forståelse for at noen har det tøft. Men det provoserer meg veldig at mange som IKKE har grunn til det, syter og klager og ikke greier å løfte blikket utenfor landets grenser...

Skrevet

Se bort fra personlige tragedier osv, så har mer eller mindre alle det bra i norge
Vi er mange som lever godt under fattigdomsgrensa, ikke alltid like enig i at vi har det så bra.

Selv de fattige har det bra i Norge. Se på andre land du, så ser du hvoir godt man har det her

Du kan umulig ha vært virkelig fattig i Norge når du uttaler deg som du gjør!

Eller, du kan ha vært fattig og fått den hjelpen du trengte, eller kommet deg ut av situasjonen.

Ikke alle har en vei ut av fattigdommen fordi de faller mellom alle lover og regler og taper på absolutt alle plan. De fleste kunne kommet seg ut av dette også, hvis de fikk den lille hjelpen de trenger for å få hodet over vann igjen.

Det er vanskelig å si at man har det så godt når man ikke vet hvordan neste husleie eller strømregning skal betales, når man må ha telefon pga jobben, men ender med å få purregebyr hver gang regningen skal betales, når man ikke vet hvordan man skal få mat halve måneden, når man ikke kan gå til legen eller tannlegen eller terapeuten for nødvendig behandling fordi man ikke kan betale for seg, når man aldri, og jeg mener aldri kan være med på kino, kjøpe seg en kaffe på en kafe, når du knapt greier å gå fordi du trenger noen få behandlinger for noe som er greit å fikse, men ikke har penger til det, når du ikke vet hva du skal ha på beina i vinter fordi det gikk hull i vinterskoene i fjor, når du bare har hullete undertøy igjen. Når du blir glad for at du har spist så lite i det siste at en bukse som du kjøpte for ti år siden plutselig passer.... selv om du egentlig er altfor tynn nå ift hva du burde være, men ikke har råd til å spise nok.

Når du aldri har hatt et kredittkort fordi du ikke har ønsket å gå i luksusfellen. Når du ikke har en eneste person som kan eller vil stille opp for deg eller hjelpe deg. Når du ikke kan få et lite lån i banken en gang.

DA er det vanskelig å påstå at man har det godt....

Det hjelper ikke meg at jeg pr måned kunne fødd to familier i et utviklingsland på det jeg får inn pr måned, når jeg ikke har i nærheten nok til å greie meg pr måned i det landet jeg bor i. Når jeg ikke har penger nok til å greie meg, har ikke en gang penger nok til å bli frisk, selv om det som feiler meg var en bagatell i utgangspunktet, men blir verre og verre fordi jeg ikke kan ta behandling, og heller ikke får riktig behandling.

Ja, det er fantastisk mye bra her i landet, og på papirer har vi fantastiske muligheter og rettigheter. Men dessverre så er det også mange som lever i stor fattigdom.

Se deg litt rundt, så kanskje du oppdager at ting har flere perspektiver enn du har trodd!

Det er klart det er mange som ikke har det helt topp i norge heller, men man er fortsatt heldig om man er fattig I NORGE.

I Norge trenger man heller ikke å være fattig. Ikke at alt er selvforskyldt , men her har man muligheter til utdanning, og det er nok av jobber.  Om det så er å sitte i kassa på rimi, eller å vaske toaletter, så har de fleste muligheter til å få seg en jobb. Derfor er det så godt i Norge, fordi vi har så UTROLIG mange valg. Vi har muligheter overalt. 

Og å være fattig i norge, er luksus for mange andre..

Helt enig!!! Her har vi gratis helsevesen og skole for ALLE! Bare det er luksus i seg selv. Alle har stemmerett og like trygderettigheter. Syns vi er kjappe med å syte her til lands og regne med at alt skal dette i fanget vårt. Staten er ikke ansvarlig for alt, vi har da jammen meg litt ansvar for vår egen velferd også.

At helsevesenet er gratis, det er det ikke hvis du faktisk ikke har penger til å betale egenandelene. Da hjelper det ikke at du ikke betaler for det f.eks. en operasjon koster. Ja, man kan få frikort, men først etter å ha brukt over 2000 kr, noe mange ikke har. Det norske helsevesenet er bra på mange måter, men dessverre så tilbys ikke behandling for en del pasientgrupper.

På papiret har alle like trygderettigheter - og for de fleste er det nok riktig også - men ikke for de som er avhengig av saksbehandlere i nav som kjører sitt eget løp, ofte støttet av lederne ved samme kontor. Der kan det være store forskjeller. Har man da ikke krefter eller økonomi til å klage inn en sak som man kanskje har fått avslag på (selv om man etter loven har rett på hjelp i det tilfellet, og tross erklæringer fra spesialister) bare fordi det er "interessant" å se hva som så skjer videre, da er det heller ikke snakk om like trygderettigheter.

Jeg er en av de som har tatt langt større ansvar for min egen helse enn de aller fleste gjør. Likevel har jeg havnet i den situasjonen jeg er i. Delvis pga legetabber og delvis pga ren uflaks, og mye pga forskjellsbehandling ift trygderettigheter.

Jeg er høyt utdannet, har aldri forventet eller trodd at jeg skulle få noe fallende ned i fanget på meg. Men jeg hadde trodd at jeg skulle få riktig hjelp når jeg trodde det. Jeg var til og med så naiv at jeg trodde at så lenge jeg virkelig ønsker å bli frisk, selv gjør alt jeg kan, og i tillegg både har kunnskap og vilje til å jobbe - bare jeg får litt hjelp i en periode - så trodde jeg at det var nok.

Heldigvis så fungerer det for de fleste i landet, og av den grunn er det et fantastisk land å bo i.

Det er udiskutabelt at Norge er et av verdens beste land å bo i for det store flertallet.

Men ikke bli så blendet av det at dere ikke ser den andre siden også, eller ikke vil tro at vi kan ha så gigantiske hull som vi har i systemet en del steder. For de som faller i disse systemhullene er tilværelsen langt, langt fra fantastisk!

Skrevet

Veldig bra ! Bare senk antall asylsøkere som kommer og la det komme folk pga arbeid. Norge er på asylsøkertoppen i forhold til antall innbyggere..... Ikke underlig med alla Rana og Voldtektene da .....

Anonymous poster hash: 9cfe4...cd3

Skrevet

Veldig bra ! Bare senk antall asylsøkere som kommer og la det komme folk pga arbeid. Norge er på asylsøkertoppen i forhold til antall innbyggere..... Ikke underlig med alla Rana og Voldtektene da .....

Enig :( Helt tragisk. 

Anonymous poster hash: 2d8d7...c91

Skrevet

Veldig bra ! Bare senk antall asylsøkere som kommer og la det komme folk pga arbeid. Norge er på asylsøkertoppen i forhold til antall innbyggere..... Ikke underlig med alla Rana og Voldtektene da .....Anonymous poster hash: 9cfe4...cd3

Enig :( Helt tragisk.  Anonymous poster hash: 2d8d7...c91

Jeg har litt problemer med å se hva asylsøkerne har med debatten om velferdsstaten å gjøre?! Skjønner ikke hvordan noen klarer å klemme fremmedfrykt inn i en hver diskusjon!

Skrevet

Veldig bra ! Bare senk antall asylsøkere som kommer og la det komme folk pga arbeid. Norge er på asylsøkertoppen i forhold til antall innbyggere..... Ikke underlig med alla Rana og Voldtektene da .....Anonymous poster hash: 9cfe4...cd3

Jeg har litt problemer med å se hva asylsøkerne har med debatten om velferdsstaten å gjøre?! Skjønner ikke hvordan noen klarer å klemme fremmedfrykt inn i en hver diskusjon!

Sjekk litt hvor mange millioner hver ikke-vestlig koster samfunnet, og hvor mange av disse som havner på sosialtrygd. Det er så absolutt relevant for velferdsstaten.

Skrevet

Sjekk litt hvor mange millioner hver ikke-vestlig koster samfunnet, og hvor mange av disse som havner på sosialtrygd. Det er så absolutt relevant for velferdsstaten. Anonymous poster hash: 2d8d7...c91

Og derfor får du mindre i trygd, mindre foreldrepenger og må betale for både skole og operasjoner selv?! Tror du virkelig at du hadde fått flere goder i samfunnet uten asylsøkere her? Vi får for gudsskyld ikke håpe at det blir krig i Norge og at det er VI som må søke asyl...

Skrevet

Sjekk litt hvor mange millioner hver ikke-vestlig koster samfunnet, og hvor mange av disse som havner på sosialtrygd. Det er så absolutt relevant for velferdsstaten. Anonymous poster hash: 2d8d7...c91

Og derfor får du mindre i trygd, mindre foreldrepenger og må betale for både skole og operasjoner selv?! Tror du virkelig at du hadde fått flere goder i samfunnet uten asylsøkere her? Vi får for gudsskyld ikke håpe at det blir krig i Norge og at det er VI som må søke asyl...

Tror du vi har uendelig med penger? 

Vi kunne hjulpet uendelig mange flere om vi ikke tok imot asylsøkere, og jeg ser på det som et hån mot oss og et hån mot dem at vi ikke prioriterer bedre.

Skrevet

Tror du vi har uendelig med penger? Vi kunne hjulpet uendelig mange flere om vi ikke tok imot asylsøkere, og jeg ser på det som et hån mot oss og et hån mot dem at vi ikke prioriterer bedre. Anonymous poster hash: 2d8d7...c91

I forhold til de fleste andre land i verden så har uendelig med penger, ja. Og hvordan kan vi hjelpe asylsøkere viss vi ikke lar dem bo her? Mange av dem er her på humanitærisk grunnlag, de har ikke noe land de kan overleve i! Hjelper lite med ullpledd og telt da.

Skrevet

Det er ikke alle som har det "herregud så bra" i Norge!!! Ja, de fleste har det bra. Men det er også mange som absolutt ikke har det bra.Anonymous poster hash: 8c596...56d

Vi er mange som lever godt under fattigdomsgrensa, ikke alltid like enig i at vi har det så bra. Anonymous poster hash: f6b07...b1a

Tror du at dere ville hatt det bedre i et annet land om dere var i samme situasjon som her?

Anonymous poster hash: e99ec...204

Skrevet

La oss se om du sier det samme den dagen du må legge skrubb sultene unger, fordi du ikke har mat eller penger, og NAV bare avslår alle søknader om hjelp, og du må krype på døra til din familie, fordi du er kastet ut av hjemmet, fordi du ikke har penger til å betale 2500,- i husleie.

Vi er heldige som har kommet oss mer på bena nå, klarer i alle fall husleie på 3500,- og ungene legger seg ikke sultene lenger.

Hvorfor i helvete har dere satt dere i denne situasjonen?

Anonymous poster hash: d2d82...4b9

Skrevet

Heller de eldre som bygde landet og kjempet fot det i krigen ! La de få et verdig liv i sine siste år på sykehjem , her forbanna kvalmt hvordan de lever kontra hvordan de som kommer å lager kvalme og er kriminelle av asylsøkere har det. Å være i fengsel er bedre enn de fleste sykehjem! Slutt å stikk hue i jorda ang dette, mange asylsøkere sier det jo åpent det er ikke noe problem være kriminell i Norge, ingen straff å snakke om . One strike og det er enten ut eller på vann og brød og fengsler de gjenkjenner fra hjemlandet!

Skrevet

Jeg må bare si at dere skal slutte og sutre! Helt sinnsykt. Det vi i Norge har er luksus problemer! Bare se dere litt rundt på norske folk, de har alt men enda er det ikke godt nokk. Hvis vi så lider og ikke klarer og betale maten vår kan vi jo bare springe inn på et kontor og fikse papirer. Tenk de i utlandet. Dere skjønner bare ikke dere... Har bare lyst og gråte når jeg tenker på de! Det er umulig og sammenligne oss med de fordi vi har det så utrolig bra her uansett om vi ikke har god råd. Her i Norge har alle tak over hodet. Jeg vet all hjelpen man kan få i Norge så ikke begynn og si at jeg ikke ser hvordan Norge er, dette her er ikke fattigdom! Bullshit sier jeg bare, fattigdom er og ikke ha råd til mat, ikke har et hjem og har det helt jævlig! Denne formuen er ikke for og snakke om hva slags problemer norske folk har men for at folk skal skjønne at vi er rike uansett om vi er fattige her i Norge og at vi har det så sykt bra!

Anonymous poster hash: aa3b9...22f

Skrevet (endret)

Du sitter nok i din egen lille boble å ser ikke mye rundt deg. Personer som deg klarer jeg desverre ikke å ta seriøst! Det er MANGE i Norge som ikke har det bra. Åpne opp øynene dine så ser du kanskje litt mer rundt deg.

Anonymous poster hash: 3f77c...aea

Kontra andre land så har de det "bra"....

Endret av Scaniabusslastebilmjau
Skrevet

Tror du vi har uendelig med penger? Vi kunne hjulpet uendelig mange flere om vi ikke tok imot asylsøkere, og jeg ser på det som et hån mot oss og et hån mot dem at vi ikke prioriterer bedre. Anonymous poster hash: 2d8d7...c91

I forhold til de fleste andre land i verden så har uendelig med penger, ja. Og hvordan kan vi hjelpe asylsøkere viss vi ikke lar dem bo her? Mange av dem er her på humanitærisk grunnlag, de har ikke noe land de kan overleve i! Hjelper lite med ullpledd og telt da.

Så du tror ikke pengene tar slutt en dag?

Vi må nesten velge nå om vi skal prioritere. Investere både i inn- og utland eller tro at vi gjør en forskjell ved å ta inn noen mennesker i året.

Det er et overgrep å ikke investere i utlandet som kommer oss alle til gode.

Skrevet

Vi er fantastisk heldige i Norge! Selvsagt finnes det folk i Norge også som ikke har det bra, som er fattige etc. - men de ville ikke hatt det noe bedre noe annet sted likevel! Norge har helt unike velferdsordninger, og barn som er født i Norge er blant verdens heldigste i mine øyne.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...