Gå til innhold

Herregud så bra vi har det i Norge!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er dere ikke enige?

Anonymous poster hash: aa3b9...22f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jo, veldig! Tenkte faktisk over dette i dag tidlig da vi gikk til barnehagen.. 

Skrevet

Helt enig! Og likevel klager folk over høye avgifter etc. Sukk...

Anonymous poster hash: bde3f...dce

Skrevet

Det er ikke alle som har det "herregud så bra" i Norge!!!

Ja, de fleste har det bra. Men det er også mange som absolutt ikke har det bra.

Anonymous poster hash: 8c596...56d
Skrevet

Se bort fra personlige tragedier osv, så har mer eller mindre alle det bra i norge

Skrevet

Se bort fra personlige tragedier osv, så har mer eller mindre alle det bra i norge

Du sitter nok i din egen lille boble å ser ikke mye rundt deg. Personer som deg klarer jeg desverre ikke å ta seriøst! Det er MANGE i Norge som ikke har det bra. Åpne opp øynene dine så ser du kanskje litt mer rundt deg.

Anonymous poster hash: 3f77c...aea

Skrevet

Vi er mange som lever godt under fattigdomsgrensa, ikke alltid like enig i at vi har det så bra.

Anonymous poster hash: f6b07...b1a

Skrevet

Ja, men vi har da sannelig jobbet for det også :)

Anonymous poster hash: 2d8d7...c91
Skrevet

Sett i forhold til mange andre land så har vi det bra, men innad i Norge er det STORE forskjeller og de bare øker og øker. Det er blandt annet 75000 barn som lever i fattigdom i Norge i dag. De har det sikkert bedre enn barna i Afrika, men relativ fattigdom er grusomt for den som opplever det og vokser opp i det.

Anonymous poster hash: 8c362...440
Skrevet

Hehe ;)

Skrevet

Vi er mange som lever godt under fattigdomsgrensa, ikke alltid like enig i at vi har det så bra.

Selv de fattige har det bra i Norge. Se på andre land du, så ser du hvoir godt man har det her

Skrevet

Hehe ;)

Jeg mener det. Alle tror at oljen er det som gjør landet godt, men det er samfunnet som gjør Norge flott, ikke rikdommen. Menneskerettigheter i sentrum.

Skrevet

Selv de fattige har det bra i Norge. Se på andre land du, så ser du hvoir godt man har det her

Det blir noe feil å sammenligne fattige i Norge med fattige i andre land. Da må vi også ta med i beregningen hvordan de "rike" i andre land har det og så se på forskjellene. Da vil du nok oppdage at forskjellen mellom disse to gruppene ikke er så ulik. både i I-land og i U-land.

Jeg synes det er ganske utidig å si til / om fattige at de burde klare seg fint siden barna i Afrika har det verre. Hva hjelper det dem at barna i Afrika har det verre når man ikke har råd til strøm midt på vinteren, ikke har penger nok til middag og ikke har råd til varme klær. Ikke nok med det, i tillegg skal man indirekte skamme seg om man klager litt fordi barna i Afrika har det verre.

Det finnes faktisk mange i Norge som har det ille og det blir ekstra ille når man er fattig i et land med såpass mye velstand at 2-åringer får iPad i julegaver, barna får ikke mindre enn 3 julekalendere og vi måler juleglede i antall julepakker.

Skrevet

Jeg prøver å minne meg selv om hvor heldig jeg er med jevne mellomrom. Tenk at jeg er født i verdens beste land!

Anonymous poster hash: 62b70...f99
Skrevet

Jeg er gravid for andre gang med risikosvangerskap så skriver lett under på at vi er heldige.

Har vært på over 40 sjekker i svangerskapet, ikke betalt en krone.

Hadde jeg f eks bodd i Usa hadde jeg vært konkurs nå.

Jeg ville aldri bodd et annet sted;)

Anonymous poster hash: 76877...7c5

Skrevet

Du kan umulig ha vært virkelig fattig i Norge når du uttaler deg som du gjør!

Eller, du kan ha vært fattig og fått den hjelpen du trengte, eller kommet deg ut av situasjonen.

Ikke alle har en vei ut av fattigdommen fordi de faller mellom alle lover og regler og taper på absolutt alle plan. De fleste kunne kommet seg ut av dette også, hvis de fikk den lille hjelpen de trenger for å få hodet over vann igjen.

Det er vanskelig å si at man har det så godt når man ikke vet hvordan neste husleie eller strømregning skal betales, når man må ha telefon pga jobben, men ender med å få purregebyr hver gang regningen skal betales, når man ikke vet hvordan man skal få mat halve måneden, når man ikke kan gå til legen eller tannlegen eller terapeuten for nødvendig behandling fordi man ikke kan betale for seg, når man aldri, og jeg mener aldri kan være med på kino, kjøpe seg en kaffe på en kafe, når du knapt greier å gå fordi du trenger noen få behandlinger for noe som er greit å fikse, men ikke har penger til det, når du ikke vet hva du skal ha på beina i vinter fordi det gikk hull i vinterskoene i fjor, når du bare har hullete undertøy igjen. Når du blir glad for at du har spist så lite i det siste at en bukse som du kjøpte for ti år siden plutselig passer.... selv om du egentlig er altfor tynn nå ift hva du burde være, men ikke har råd til å spise nok.

Når du aldri har hatt et kredittkort fordi du ikke har ønsket å gå i luksusfellen. Når du ikke har en eneste person som kan eller vil stille opp for deg eller hjelpe deg. Når du ikke kan få et lite lån i banken en gang.

DA er det vanskelig å påstå at man har det godt....

Det hjelper ikke meg at jeg pr måned kunne fødd to familier i et utviklingsland på det jeg får inn pr måned, når jeg ikke har i nærheten nok til å greie meg pr måned i det landet jeg bor i. Når jeg ikke har penger nok til å greie meg, har ikke en gang penger nok til å bli frisk, selv om det som feiler meg var en bagatell i utgangspunktet, men blir verre og verre fordi jeg ikke kan ta behandling, og heller ikke får riktig behandling.

Ja, det er fantastisk mye bra her i landet, og på papirer har vi fantastiske muligheter og rettigheter. Men dessverre så er det også mange som lever i stor fattigdom.

Se deg litt rundt, så kanskje du oppdager at ting har flere perspektiver enn du har trodd!

Skrevet

La oss se om du sier det samme den dagen du må legge skrubb sultene unger, fordi du ikke har mat eller penger, og NAV bare avslår alle søknader om hjelp, og du må krype på døra til din familie, fordi du er kastet ut av hjemmet, fordi du ikke har penger til å betale 2500,- i husleie.

Vi er heldige som har kommet oss mer på bena nå, klarer i alle fall husleie på 3500,- og ungene legger seg ikke sultene lenger.

Skrevet

Vi har vunnet livets lotteri, vi som er født i Norge!

Går ikke en dag uten at jeg føler takknemlighet over nettopp det at jeg er norsk ;)

Gjest Hercule Poirot
Skrevet

Det er noen som ikke har det enkelt her i Norge også, men heldigvis er det sånn at de aller, aller fleste av de som er fattige i Norge, ikke er det over lang tid. Det kan være kneiker som kan være utrolig vanskelige å komme over, men de fleste får det til. Og mens man er nederst og midt i kneika, kan det se utrolig svart ut, og jeg har absolutt ingen problemer med å forstå at det da er vanskelig å godta uttalelsen om at vi har det veldig bra i Norge. 

Men for de aller, aller fleste så er nettopp det sannheten; vi har det faktisk helt utrolig bra i Norge. Og sett i forhold til en svært stor del av verden, så velter vi oss faktisk i luksus. Vi er født med sølvskjea i munnen. 

Skrevet

Alt er relativt. Dere som sier dere ikke har det godt i Norge, ville dere hatt det bedre i ett annet land?

Skrevet

Vi har det i hvert fall bedre enn de fleste, selv om opplevd fattigdom ikke er noe å kimse av heller. I Oslo hadde vi nok vært fattige, hadde ikke hatt råd til mer enn så vidt husleien.

Anonymous poster hash: 30e4e...280
Skrevet

Tenker på hvor fint det er hver dag. Nesten et helt år i barselpermisjon, mens i landet jeg oppholder meg i bare har 3(!).

Har selv oppvokst med en alenemor som var/er kronisk syk og inntekt som per def er under fattigdomsgrensa, men vi hadde det bra :)  Ikke bare er jeg heldig som er født i Norge, men jeg har også en usedvanlig drifitg mor og en storfamilie som hjelper hverandre

Anonymous poster hash: 49441...259
Skrevet

Det er ikke alle som har det "herregud så bra" i Norge!!! Ja, de fleste har det bra. Men det er også mange som absolutt ikke har det bra.Anonymous poster hash: 8c596...56d

Vi er mange som lever godt under fattigdomsgrensa, ikke alltid like enig i at vi har det så bra.Anonymous poster hash: f6b07...b1a

Du kan umulig ha vært virkelig fattig i Norge når du uttaler deg som du gjør!Eller, du kan ha vært fattig og fått den hjelpen du trengte, eller kommet deg ut av situasjonen.Ikke alle har en vei ut av fattigdommen fordi de faller mellom alle lover og regler og taper på absolutt alle plan. De fleste kunne kommet seg ut av dette også, hvis de fikk den lille hjelpen de trenger for å få hodet over vann igjen. Det er vanskelig å si at man har det så godt når man ikke vet hvordan neste husleie eller strømregning skal betales, når man må ha telefon pga jobben, men ender med å få purregebyr hver gang regningen skal betales, når man ikke vet hvordan man skal få mat halve måneden, når man ikke kan gå til legen eller tannlegen eller terapeuten for nødvendig behandling fordi man ikke kan betale for seg, når man aldri, og jeg mener aldri kan være med på kino, kjøpe seg en kaffe på en kafe, når du knapt greier å gå fordi du trenger noen få behandlinger for noe som er greit å fikse, men ikke har penger til det, når du ikke vet hva du skal ha på beina i vinter fordi det gikk hull i vinterskoene i fjor, når du bare har hullete undertøy igjen. Når du blir glad for at du har spist så lite i det siste at en bukse som du kjøpte for ti år siden plutselig passer.... selv om du egentlig er altfor tynn nå ift hva du burde være, men ikke har råd til å spise nok.Når du aldri har hatt et kredittkort fordi du ikke har ønsket å gå i luksusfellen. Når du ikke har en eneste person som kan eller vil stille opp for deg eller hjelpe deg. Når du ikke kan få et lite lån i banken en gang.DA er det vanskelig å påstå at man har det godt.... Det hjelper ikke meg at jeg pr måned kunne fødd to familier i et utviklingsland på det jeg får inn pr måned, når jeg ikke har i nærheten nok til å greie meg pr måned i det landet jeg bor i. Når jeg ikke har penger nok til å greie meg, har ikke en gang penger nok til å bli frisk, selv om det som feiler meg var en bagatell i utgangspunktet, men blir verre og verre fordi jeg ikke kan ta behandling, og heller ikke får riktig behandling. Ja, det er fantastisk mye bra her i landet, og på papirer har vi fantastiske muligheter og rettigheter. Men dessverre så er det også mange som lever i stor fattigdom. Se deg litt rundt, så kanskje du oppdager at ting har flere perspektiver enn du har trodd! Anonymous poster hash: 8c596...56d

Hvorfor er du fattig da? Bare lurer sånn seriøst.. Hvorfor kan vi ikke sammenligne oss med fattige i afrika? Er vi nordmenn mer verdt enn de menneskene? Trenger du gå på søppelplassen å hente mat? Kan du gå hratis til lege og tannlege med barnet ditt??? Tror mange afrikanere hadde følt seg rike av å leve som fattige i norge.

Anonymous poster hash: e8d6d...7b8

Skrevet

Du kan umulig ha vært virkelig fattig i Norge når du uttaler deg som du gjør!

Eller, du kan ha vært fattig og fått den hjelpen du trengte, eller kommet deg ut av situasjonen.

Ikke alle har en vei ut av fattigdommen fordi de faller mellom alle lover og regler og taper på absolutt alle plan. De fleste kunne kommet seg ut av dette også, hvis de fikk den lille hjelpen de trenger for å få hodet over vann igjen.

Det er vanskelig å si at man har det så godt når man ikke vet hvordan neste husleie eller strømregning skal betales, når man må ha telefon pga jobben, men ender med å få purregebyr hver gang regningen skal betales, når man ikke vet hvordan man skal få mat halve måneden, når man ikke kan gå til legen eller tannlegen eller terapeuten for nødvendig behandling fordi man ikke kan betale for seg, når man aldri, og jeg mener aldri kan være med på kino, kjøpe seg en kaffe på en kafe, når du knapt greier å gå fordi du trenger noen få behandlinger for noe som er greit å fikse, men ikke har penger til det, når du ikke vet hva du skal ha på beina i vinter fordi det gikk hull i vinterskoene i fjor, når du bare har hullete undertøy igjen. Når du blir glad for at du har spist så lite i det siste at en bukse som du kjøpte for ti år siden plutselig passer.... selv om du egentlig er altfor tynn nå ift hva du burde være, men ikke har råd til å spise nok.

Når du aldri har hatt et kredittkort fordi du ikke har ønsket å gå i luksusfellen. Når du ikke har en eneste person som kan eller vil stille opp for deg eller hjelpe deg. Når du ikke kan få et lite lån i banken en gang.

DA er det vanskelig å påstå at man har det godt....

Det hjelper ikke meg at jeg pr måned kunne fødd to familier i et utviklingsland på det jeg får inn pr måned, når jeg ikke har i nærheten nok til å greie meg pr måned i det landet jeg bor i. Når jeg ikke har penger nok til å greie meg, har ikke en gang penger nok til å bli frisk, selv om det som feiler meg var en bagatell i utgangspunktet, men blir verre og verre fordi jeg ikke kan ta behandling, og heller ikke får riktig behandling.

Ja, det er fantastisk mye bra her i landet, og på papirer har vi fantastiske muligheter og rettigheter. Men dessverre så er det også mange som lever i stor fattigdom.

Se deg litt rundt, så kanskje du oppdager at ting har flere perspektiver enn du har trodd!

Det er klart det er mange som ikke har det helt topp i norge heller, men man er fortsatt heldig om man er fattig I NORGE.

I Norge trenger man heller ikke å være fattig. Ikke at alt er selvforskyldt , men her har man muligheter til utdanning, og det er nok av jobber.  Om det så er å sitte i kassa på rimi, eller å vaske toaletter, så har de fleste muligheter til å få seg en jobb. Derfor er det så godt i Norge, fordi vi har så UTROLIG mange valg. Vi har muligheter overalt. 

Og å være fattig i norge, er luksus for mange andre.. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...