Gå til innhold

Noen som har greie på Orkideer her inne?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har kjøpt meg to nye i helgen. Og begge to har på begge grener begynt så vidt å åpne seg, men de er blitt gule, hva kan årsaken være, at de gulnet?

Anonymous poster hash: b8fda...c40

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet ikke hva som kan ha skjedd. Har de fryst kanskje?

Jeg har flere orkideer og mange av de har jeg hatt i mange år, de kommer med fler og fler blomster hver gang. Det jeg gjør for å få de til å trives er å vanne de med ca. 1 eggeglass vann pr. uke, og en gang i måneden setter jeg de i vann i vasken en time eller to. De liker å få lys på røttene, så en blomsterpotte av glass er lurt. Jeg har flere hvite glasspotter som er gjennomskinnelige og der trives de veldig. 

Anonymous poster hash: ad694...019
Skrevet

Da har blomsterknoppene blitt utsatt for trekk/kulde, sikkert under transporten hjem. Kjipt. De vil falle av og du må vente på nye. Regner med det er Phalaenopsis hybrider du har kjøpt? Husk å holde trekk unna inne også, varmepumpe, åpne vinduer osv. er ikke bra.

Anonymous poster hash: 32e75...918

Skrevet

Hm, tenkte at det kunne være pga trekk, huff!! Balkongdøren åpnes flere ganger om dagen, da jeg bruker å røyke der. Selv om de ikke står direkte i trekket da, men :(

Takk for svare kjære dere.

Skrevet

Eneste gangene knoppene blir gule på mine er hvis de ikke får nok vann.

Har hatt orkideer stående ved verandadør som har blomstret kjempefint. Nå har jeg akkurat flyttet, og den som står ved siden av det vinduet jeg lufter mest med er den eneste som har kommet med ny knopper - og ingen av dem er gule.

Så det er tydelig at det er forskjell på dem.

Prøv deg frem. Sikkert lurt å holde dem unna trekk uansett, spesielt nå på vinteren.

Anonymous poster hash: a0897...d5c
Skrevet

Eneste gangene knoppene blir gule på mine er hvis de ikke får nok vann. Har hatt orkideer stående ved verandadør som har blomstret kjempefint. Nå har jeg akkurat flyttet, og den som står ved siden av det vinduet jeg lufter mest med er den eneste som har kommet med ny knopper - og ingen av dem er gule. Så det er tydelig at det er forskjell på dem. Prøv deg frem. Sikkert lurt å holde dem unna trekk uansett, spesielt nå på vinteren. Anonymous poster hash: a0897...d5c

De jeg har hatt før for en del mnd siden, har jeg pleid å vanne en gang i uken, legger de i vasken og lar vannet renne i 1 minutt og deretter lar de stå i en time, så vannet renner ut. Og det har funket, for jeg har hatt de i mange mnd. Og de nye står på samme plass som de gamle sto, men de knoppene gulner :(

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...