Gå til innhold

Er fortvilet...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og min samboer er i den situasjonen nå at vi har skikkelig dårlig råd fordi jeg er i permisjon og samboeren min er arbeidsledig, uten krav på dagpenger ( han har et lite enkeltmannsforetak ) og har ikke opparbeidet seg dagpengerettigheter enda.

Jeg får ca 11000-12000 kr utbetalt i mnd og vi har et barn.

Min samboer har søkt om sosialstønad, men har kun fått noen tusen i nødhjelp da de mener jeg klarer å forsørge hele familien på min inntekt.

Dette syns jeg er veldig rart!

Vi lever et nøkternt liv og vi er oppegående og egentlig ressurssterke personer, det er bare det at min samboer ikke har fått seg jobb enda.

Vi bor på et lite sted og det kryr ikke av jobber her.

Vi ønsker ikke å snylte på noen, men det hadde vært nødvendig med hjelp nå, så det er rart sosialkontoret ikke kan hjelpe mer i en slik situasjon.

Vi er heldigvis ikke særlig på etterskudd med regninger og har holdt hodet over vannet til nå, men nå har jeg 2700 kr igjen frem til jul og da er det til mat, diesel og alle andre ting man trenger i en husholdning.

Jeg er flau og lei meg og håper inderlig at samboeren min får seg jobb nå.

Vi har ellers er godt liv, men det er så stritt å komme opp i en slik situasjon.

Vi har aldri hatt masse penger og har ikke oppsparte midler eller noen buffere.

Lurer på hvordan det blir med julegaver i år.

Bare et hjertesukk fra meg.

Anonymous poster hash: 4239e...f63

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det var lite ja.

... Kan han ta seg små ekstrajobber til han får seg noe noe å gjøre, altså måke snø, passe barn, vaske eller annet? Tipper hver hundrelapp kommer godt med!

Skrevet

Det var lite ja.

... Kan han ta seg små ekstrajobber til han får seg noe noe å gjøre, altså måke snø, passe barn, vaske eller annet? Tipper hver hundrelapp kommer godt med!

Han står på og søker jobber, så det er vel bare et spørsmål om tid før han får napp. Forhåpentligvis! Men det er tanken på at julen står for døren som er værst nå, å ikke kunne kjøpe julegaver før neste lønn rett før jul :(

Har jo lite penger til julegaver også, så det blir å tenke annerledes i år og være kreativ.

Jeg vasket for en nabo og tjente 4oo kr, det var gode penger å få!

Skrevet

Har dere boliglån? NAV regner ikke nedbetaling på lån som utgift med tanke på sosialstønad, så kanskje det er en grunn til så lav støtte? I så fall så ring banken og forklar situasjonen og be om avdragsfrihet i noen måneder. Har dere ting dere ikke trenger, så ville jeg ha solgt det akkurat nå.

Anonymous poster hash: 32eb5...700

Skrevet

Har dere boliglån? NAV regner ikke nedbetaling på lån som utgift med tanke på sosialstønad, så kanskje det er en grunn til så lav støtte? I så fall så ring banken og forklar situasjonen og be om avdragsfrihet i noen måneder. Har dere ting dere ikke trenger, så ville jeg ha solgt det akkurat nå.

Anonymous poster hash: 32eb5...700

Vi eier ikke egen bolig, men bor gratis hos et familiemedlem. Veldig koselig, men er hyttestandard på huset. Betaler kun strøm. Vi snakket om det å selge noe vi ikke trenger, men kom ikke på noe vi kan kvitte oss med.

Vi er flinke til å handle på salg og jeg kjøper nesten kun brukt tøy til meg selv og noe nytt/pent brukt til babyen vår.

Vi gjør det vi kan for å holde utgiftene nede.

Jeg har forbrukslån i banken og min mor som kausjonist. Betaler 2300 pr mnd og har bedt om avdragsfrihet av og til, men har ikke lyst til å gjøre det nå og dessuten er lånet nettopp trukket fra konto.

Jeg er sikker betaler og betaler alltid regningene mine før alt annet, så mulig det hadde vært velvilje å få i banken?

Skrevet

julegavetips: 

- "gavekort" - en dag i badeland, lekeland eller en tur på kino. Gavekortene lager du selv og du slipper å betale for gildet før det faktisk skal skje

- meld deg inn i bokklubber som gir gavekort bort helt gratis når du melder deg inn. Du betaler kun for frakt.  (dette funker til voksne også) 

- bestill gaver via nett og betal med faktura etter jul (med klarna kan du dele opp så betaler du heller alt ut når mannen din har fått seg jobb

- dropp gaver til hverandre i år

- gi gavekort på husvask, malejobber, lett oppussing e.l. 

- hjemmelagde gaver til familien - syltetøyglass og pene bånd blir nydelige lykter. En stoffbit til lokket så blir det pene krukker til hjemmelagde pepperkaker, marmelade, konfekt, marsipan osv. Barnematglass eller andre små glass kan fylles med hjemmelaget tacokrydder eller te. 

Bare fantasien setter grenser!! 

Fortsett gjerne å ta vaskejobber. Sitt barnevakt. Bruk beina der det går. Spis middag hos foreldre. Handle smart. Lag store middagsporsjoner av ukens tilbudsvarer og frys ned. Mannen din kan også ta småjobber for naboene/familien inntil en av søknadene går imellom. Det er ingen skam å la menneskene rundt dere få vite at det er veldig trangt. Venner og familie hjelper jo gjerne til (stort sett da) om de får mulighet til det! 

Det viktigste nå er jo å bruke det en har på rett måte slik at at den tiden som kommer kan nytes. kanskje på en litt annen måte enn sist jul og neste jul men absolutt nytes ;) Så herlig å "slippe" kjøpepress, stappa kjøpesenter, dyre gaver osv osv og bare kose seg med barnet sitt. 

Og babyen deres trenger vel ikke de største og dyreste julegavene??? 

Synes dere skal droppe tanker om lån og andre ting. Jeg tror dere kommer til å klare dere utmerket! 

Anonymous poster hash: ed1cc...528
Skrevet

julegavetips: 

- "gavekort" - en dag i badeland, lekeland eller en tur på kino. Gavekortene lager du selv og du slipper å betale for gildet før det faktisk skal skje

- meld deg inn i bokklubber som gir gavekort bort helt gratis når du melder deg inn. Du betaler kun for frakt.  (dette funker til voksne også) 

- bestill gaver via nett og betal med faktura etter jul (med klarna kan du dele opp så betaler du heller alt ut når mannen din har fått seg jobb

- dropp gaver til hverandre i år

- gi gavekort på husvask, malejobber, lett oppussing e.l. 

- hjemmelagde gaver til familien - syltetøyglass og pene bånd blir nydelige lykter. En stoffbit til lokket så blir det pene krukker til hjemmelagde pepperkaker, marmelade, konfekt, marsipan osv. Barnematglass eller andre små glass kan fylles med hjemmelaget tacokrydder eller te. 

Bare fantasien setter grenser!! 

Fortsett gjerne å ta vaskejobber. Sitt barnevakt. Bruk beina der det går. Spis middag hos foreldre. Handle smart. Lag store middagsporsjoner av ukens tilbudsvarer og frys ned. Mannen din kan også ta småjobber for naboene/familien inntil en av søknadene går imellom. Det er ingen skam å la menneskene rundt dere få vite at det er veldig trangt. Venner og familie hjelper jo gjerne til (stort sett da) om de får mulighet til det! 

Det viktigste nå er jo å bruke det en har på rett måte slik at at den tiden som kommer kan nytes. kanskje på en litt annen måte enn sist jul og neste jul men absolutt nytes ;) Så herlig å "slippe" kjøpepress, stappa kjøpesenter, dyre gaver osv osv og bare kose seg med barnet sitt. 

Og babyen deres trenger vel ikke de største og dyreste julegavene??? 

Synes dere skal droppe tanker om lån og andre ting. Jeg tror dere kommer til å klare dere utmerket! 

Anonymous poster hash: ed1cc...528

Skrevet

Tusen takk for langt og utfyllende svar og gode tips!

Vi er ikke opptatt av dyre ting og kjøper aldri gaver dyrere en 400-500 kr til hverandre, som regel blir det 300 kr.

Babyen vår får alt hun trenger og er aldri sulten, skitten eller fæl i tøyet, hun kommer først av alt og får masse kjærlighet som er viktigere en all verdens gaver og fjas.

Vi er ganske åpne når det gjelder vår situasjon nå og ville vel egentlig vært åpen her også, men det blir for skummelt.

Vi har allerede planer klar for noen hjemmelagde julegaver, det blir blant annet kalendere med fine bilder og dikt/visdomsord på.

Og hvilken besteforelder vil vel ikke ha et fint bilde av den lille håpefulle? :)

Vi handler aldri noe på kreditt og har ikke kredittkort og ligger ellers unna alle fristende feller som kan sette oss lengre ut i vanskelighetene.

Det finnes sikkert trygge løsninger som går an å bruke i en overgangsfase.

Her skal det tenkes!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...