Gå til innhold

Får far permisjon?


alianf

Anbefalte innlegg

Hvor mye må jeg jobbe for at pappaen skal også få fedrekvoten? Det står at jeg må være i "pensjonsgivende arbeid". Jeg jobber 38%. Jeg får pensjon men jeg *tror* det er en spesialordning for kulturskolelærer som vanligvis har mange små stillinger i flere kommuner. Det er bare siden våren, tror jeg, at jeg begynte å opparbeide pensjon. Noen som har peiling?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For at far skal få fedrekvoten må mor ha rett på foreldrepenger. For å få det må du jobbe i minst 6 av de 10 siste mnd før permisjonen starter (den starter senest 3 uker før termin) og tjene minst 42500 omregnet til årsinntekt. Så lenge du er arbeidstaker og får lønn så har du pensjonsgivende inntekt. 



Anonymous poster hash: 9b575...1de
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke sikker at det helt riktig men jeg håper at du har rett. Jeg har jobbet i 8 år som kulturskolelærer og fikk lønn (mer enn 42500 årsinntekt) men fikk ikke pensjonspoeng fordi jeg hadde bare små stillinger i flere kommuner. Det er bare i år at jeg begynte å få. 

 

Siste gang jeg fødte, fikk jeg foreldrepenger men mannen min fikk ikke fedrekvoten fordi jeg hadde jobbet mindre enn 50% som var regelen da, tror jeg. 

 

Complicated!  :sukk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke sikker at det helt riktig men jeg håper at du har rett. Jeg har jobbet i 8 år som kulturskolelærer og fikk lønn (mer enn 42500 årsinntekt) men fikk ikke pensjonspoeng fordi jeg hadde bare små stillinger i flere kommuner. Det er bare i år at jeg begynte å få. 

 

Siste gang jeg fødte, fikk jeg foreldrepenger men mannen min fikk ikke fedrekvoten fordi jeg hadde jobbet mindre enn 50% som var regelen da, tror jeg. 

 

Complicated!  :sukk:

 

Regelen om at du må ha jobbet minst 50% for at far skal få fedrekvoten er nå tatt bort, det eneste kriteriet er at du har rett på foreldrepenger og den rettigheten opparbeides uavhengig av stillingsprosent.

Så lenge du har rett på foreldrepenger og far oppfyller kravene for foreldrepenger vil begge kunne ta ut permisjon...

 

Anonymous poster hash: 9b575...1de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...