Gå til innhold

Til dere som "aldri" kaster mat...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva legger dere i det egentlig?

Maten som ikke blir spist opp på middagstallerken.....det sparer dere til dagen etter?

Mat som evt. det har kommet mugg på....det skraper dere vekk og spiser resten?

Frukt som evt. har råtnet litt i fruktfatet......det spises?

Middagsmat fra kjele/stekepanne hvor det er bare bitte litt igjen (langt fra nok til 1 person engang.....Det sparer dere i kjøleskapet?

Anonymous poster hash: 6b837...358
Videoannonse
Annonse
Gjest Julia1984
Skrevet

Tror alle kaster noe....noen mer, andre mindre. Ingen spiser absolutt ALT spiselig de har i hus til enhver tid!

Skrevet

Det meste går i hunden. ;) Jeg tror nok det alltids er noen som kaster litt (i velstående samfunn), men du skjønner vel hva som menes? Man følger med på datoen, spiser rester eller fryser ned, spiser de få middagsrestene til kvelds, skjærer bort mugg osv.

Anonymous poster hash: a00e5...8e6

Skrevet

Jeg kaster maten du nevner, men farmor hun sparer på ALT. Hun drikker sur melk, spiser brød med mugg på, "disker" opp med både kjøtt og fisk som har ligger i fryseren siden Bobbysocks vant Grand Prix og hun varmer opp kald kafe i kasserollen.

Hun kaster ALDRI matog hun blir ikke engang syk av å spise gammel og dårlig mat. Jeg spiser aldri noe hos henne. Smakte en gang på en sjokoladekake. Den hadde "tråder" i seg og var muggen inni. Namnam!

Anonymous poster hash: 4d68d...481
Skrevet

Vi kaste sjelden mat.

Vi kjøper ikke inn mat vi ikke klarer å spise opp, så det skjer ikke at osten blir muggen feks. Den er spist opp lenge før det. Samme gjelder feks grønnsaker.

Det hender vi kaster en banan eller to fordi de blir fort brune.

Hvis vi har middagsrester som ikke er nok til et måltid pleier vi å spare det til kvelds :) ris, potet og grønnsaker kan spares til dagen etter og wokes sammen med nye grønnsaker.

Skrevet

Jeg kaster aldri mat lengre.. Kastet så sinnsykt mye før.. Lagde alltid en porsjon ekstra som ble kastet.. var dårlig på å beregne, følte tilsutt at jeg kastet penger ut vinduet...

Nå så lager jeg små porsjoner, bruker feks 1 gulrot på 4stk istede for 3.. Kjøper aldri mer enn vi bruker. Har ikke økt matmengden etter at vi fikk barn siden jeg nå er flinkere på å planlegge.

Kjøper frukt ofte, istede for masse som blir kastet. Er flinkere til å begrense antall forskjellige pålegg. Trenger ikke 8påleggstyper når vi bare er 4stk, og ungene foretrekker salami i en periode.. flinkere til å planlegge middag etter hva vi har i kjøleskapet og ikke etter hva man har lyst på..

Det tar tid å endre seg, men det er verdt det..

Det er nesten flaut å si det, men før var matsøpla full (5-9 poser) hos oss, og vi var bare 2voksne.. Nå er vi 2 barn og 2 voksne, og har kanskje 1-3 poser i uka.. Det er ikke dårlig. Er ikke helt nazi da, kaster selvsagt mat som er halvspist, dårlig og sånt. Hender vi har det og.. :P

Anonymous poster hash: eb81e...50f
Skrevet

Kaster så lite som mulig, dvs prøver å planlegge det slik at rester kan brukes til en rett dagen etter, at vi ikke lager altfor store porsjoner og hvis det blir for mye til middag en dag så prøver vi å ha restemiddag dagen etter, evt benytte anledningen til å lage en porsjon av noe vi vet at barna ikke er så glad i til de voksne og så får barna restemiddag isteden. Men det som har vært på tallerken og blitt smakt og plukket på (særlig barna gjør jo gjerne det innimellom) skrapes ikke av og serveres igjen og vi serverer ikke mat som har gått ut på dato eller ikke smaker bra. Det hender man prøver en helt ny rett og det slett ikke faller i smak, så noen ganger blir mat kastet. Men har vi f.eks igjen 3 kjøttboller eller en pannekake så liker vesla godt å få det med seg i matboksen dagen etterpå.

Det gjelder i grunn bare å prøve å holde litt oversikt over hva man har i kjøleskapet og skuffer og skap så man ikke glemmer bort ting og det blir stående. Ser jeg at det er bare 2 dagers holdbarhet på yoghurtpakken så passer jeg på å servere barna en yoghurt ekstra den dagen så blir de spist opp. Har vi plutselig veldig mye melk i kjøleskapet så baker vi noe eller tar med oss termos med kakao på tur.

Anonymous poster hash: 32422...747
Skrevet

Jeg kaster maten du nevner, men farmor hun sparer på ALT. Hun drikker sur melk, spiser brød med mugg på, "disker" opp med både kjøtt og fisk som har ligger i fryseren siden Bobbysocks vant Grand Prix og hun varmer opp kald kafe i kasserollen.

Hun kaster ALDRI matog hun blir ikke engang syk av å spise gammel og dårlig mat. Jeg spiser aldri noe hos henne. Smakte en gang på en sjokoladekake. Den hadde "tråder" i seg og var muggen inni. Namnam!

Anonymous poster hash: 4d68d...481

Åherregud, hahaha! Krigsgenerasjonen, regner jeg med? Ugh, ble nesten litt kvalm av innlegget ditt..!

Anonymous poster hash: e22b8...380

Skrevet

Jeg har både høner, hund, kanin og kompost. Så her blir alt brukt på en eller annen måte:)

Skrevet

Maten som ikke blir spist opp på middagstallerken.....det sparer dere til dagen etter?

Middagsmat fra kjele/stekepanne hvor det er bare bitte litt igjen (langt fra nok til 1 person engang.....Det sparer dere i kjøleskapet?

Alle kaster selvfølgelig noe, men det trenger ikke være mye.

Vl forsyner oss med mindre enn vi forventer å spise og tar heller litt mer etterp. Rester på talerknene er det derfor minimalt av.

Vi spiser maten før den mugner, det samme med frukt. Mat er mat, ikke pynt som får ligge å råtne på fat.

Smårester brukes ofte som pålegg, i gryter eller liknende.

Skulle vi ha melkeprobukter som er blitt sure, noe som skjer veldig sjelden, går de i brøddeigen eller i vaffelrøra.

Brødsmuler blir fuglemat osv.

Det viktigste er likevel å lære seg å ikke forsyne seg med mer enn man spiser og drikker. Vi har for eksempel med vilje valgt relativt små talerkner og glass slik at det ikke er så lett å ta for mye uten å tenke seg om.

Anonymous poster hash: d1df3...952

Gjest Hercule Poirot
Skrevet

Middagsresten på tallerknen og andre rester som ikke blir spist av oss, blir spist av hunden. Vi kaster så godt som ikke mat, vi beregner hva vi trenger, og et evt. lite overskudd blir enten kveldsmat eller del av morgendagens nistepakke, eller som sagt; det kan gå i hunden. I matsøpla hos oss er det kun appelsin- og bananskall o.l. 

Skrevet

Mat på tallerken og til mindre enn en person- gis til kattene

får ikke mugg på maten- handler inn slik at vi spiser opp det vi har, samme med frukt.. 

Det med å "ikke kaste mat" handler mer om at man beregner og planlegger for å unngå slikt. Og at man spiser rester..

Anonymous poster hash: 3d8e1...8a4

Skrevet

Mat som er igjen i tallerken blir kastet (eller spist opp av en av foreldrene), det gjelder egentlig bare guttungens fat siden jeg serverer forholdsvis små porsjoner til oss voksne.

Er det lagd for mye blir det spist til lunsj eller en annen middag.

Frukt som ikke er så fine brukes til matlaging: brune bananer gir de beste bananbrødene, epler og pærer kan kokes til dessert, osv...

Grønnsaker som ikke er sp fine kan brukes til supper/gryter.

Det grønne kan skjæres av osten, med 0,5 cm margin rundt.

Skjer det noe utforutsett og middag ryker, fryser jeg kjøttet/fisken dersom det nærmer seg utløpsdato og utsetter oppskriften til uken etter. Eller jeg lager det likevel og fryser til senere, evt. til lunsj dagen etter.

Ellers går det mye på planlegging av innkjøp slik at man bare kjøper det man har tenkt å spise. Det eneste vi kaster litt mye av er brød, vi rekker så å si aldri å spise det opp før det blir tørt.

Anonymous poster hash: eb01e...780

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...