Anonym bruker Skrevet 25. november 2013 #1 Skrevet 25. november 2013 Hvordan reagerer dere på dette? Jeg bryr meg ikke om barnet mitt snakker om bæsj og tiss og promp, men når det blir en erting ut av det av typen "na na na na, du har bæsj i rompa!" osv, så kjenner jeg at jeg reagerer. Pleier å si at "det er vel ikke noe koselig å si?" og får tilbake "joooooda!" Svarer da med at andre kan bli lei seg av at noen sier sånt til dem. Særlig i selskap med en spesiell venn er dette ille. Da hvisker dette barnet i øret hva barnet mitt skal si og så ler h*n høyt mens mitt barn forteller meg at jeg har sur tåfis og bæsj i rompa og lignende. Da sier jeg ifra til vennen at det kan h*n bare droppe å gjøre, og at h*n ikke trenger å fortelle mitt barn sånne ting. Jeg vet det er en naturlig utvikling og nysgjerrighet osv, men jeg vil ikke akseptere erting. Regner med det ikke bare er oss foreldrene de gjør sånn med, og jeg vil ikke at mitt barn skal bli en som plager andre og erter andre. 3 års alderen er en alder for testing og trassing, men jeg mener at grensene bør settes nå så vi kan forebygge erting senere. Faren mener det ikke er så farlig, og at det bare er uskyldig moro og at jeg er hysterisk som henger meg opp i dette. Er jeg det? Husker fra jeg var liten at det var flere som holdt på sånn, og jeg ble skikkelig lei meg flere ganger da de sto rundt og ertet meg for at jeg hadde stinketær og promp i rompa og sånne ting. Jeg vil ikke at mitt barn skal bli sånn. Hva gjør dere i sånne situasjoner? Anonymous poster hash: fecc3...acd
Anonym bruker Skrevet 25. november 2013 #2 Skrevet 25. november 2013 skulle gjerne sagt "det går over" men her har mini holdt på fra 2-6 år.. prøver å ignorere det jeg, og kommer det ved matbordet så sier jeg at sånn snakker vi ikke ved bordet. 1 advarsel, neste gå fra bordet Anonymous poster hash: 45b30...356
Anonym bruker Skrevet 25. november 2013 #3 Skrevet 25. november 2013 Vi gir bare lov til slikt prat på do. (Herregud, aldri ved bordet! Da blir det bråk!) Så gauler de på badet en stund, men der er det jo ikke så artig publikum, så de går fort lei:) Anonymous poster hash: a3add...d8e
Anonym bruker Skrevet 25. november 2013 #4 Skrevet 25. november 2013 Vi gir bare lov til slikt prat på do. (Herregud, aldri ved bordet! Da blir det bråk!) Så gauler de på badet en stund, men der er det jo ikke så artig publikum, så de går fort lei:) Anonymous poster hash: a3add...d8e Det var en god ide. Kanskje jeg skal snakke med foreldrene til denne vennen og at vi sammen kan innføre en "kun på do" regel. I verste fall at de får gå på hvert sitt bad og snakke om det Da slipper vi andre å høre på det. HI Anonymous poster hash: fecc3...acd
Gjest Kira Skrevet 25. november 2013 #5 Skrevet 25. november 2013 Vi gir bare lov til slikt prat på do. (Herregud, aldri ved bordet! Da blir det bråk!) Så gauler de på badet en stund, men der er det jo ikke så artig publikum, så de går fort lei:) Anonymous poster hash: a3add...d8e Jeg fikk dette tipset her inne tidligere, og det funker som fy Min 4-åring var helt opphengt i bæsj, tiss og promp, men etter at jeg innførte "do-reglen" er det nå ganske sjelden hun snakker slik. Som du sier, det er ikke like kult uten et publikum
Lykketrollet 05♂+06♀+10♀ Skrevet 25. november 2013 #6 Skrevet 25. november 2013 Du tar jo egentlig opp to helt forskjellige ting her. Det ene er prompe-humoren jeg tror alle barn må gjennom. Syns du har fått gode tips her. Våre har ikke blitt så ekstreme i dette, og det tok litt av brodden av det hvis vi hang med på leken, som kunne synge bæ, bæ, lille lam, satt på restaurant osv. For andre vil det bare helle bensin på bålet... Men det andre går jo på erting, og si ting om andre som ikke er ok, og det er kjempebra at du er opptatt av allerede nå. Vi satt tidlig som regel at "Man skal bare si hyggelige ting til andre mennesker", og da er det ikke ok å si at noen har bæsj i rompa, for det synes ikke de andre er hyggelig. Det samme gjelder f.eks å kommentere mennesker på butikken med veldig stor mage. Joda, barnet har rett i at den magen er stor, og personen er nok veldig klar over det selv og, men det er ikke noe mennesker blir glade for å høre og derfor snakker vi ikke om det. Den funker fint her i hvert fall!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå