Gå til innhold

Nyttårsbukk på østlandet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kommer fra Bergen, men har flyttet til Østlandet.

I Bergen går man nyttårsbukk på nyttårsaften. Ungene kler seg ut, ringer på dørene, synger en julesang og får godis tilbake :)

Samme skikk på Østlandet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, ikke samme skikk på Østlandet. Mulig noen steder, men jeg har aldri hørt om det her. De som går, går i romjula som julebukker, men veldig få som gjør det også.

Anonymous poster hash: 63181...772
Skrevet

Nå er jo Østalndet stort da, så det er neppe vanlig over hele området, men lokalt kan det nok være vanlig.

Jeg er fra sunnmøre og hadde aldri hørt om det før jeg møtte mannen min som er fra nordfjord, hvor det er helt vanlig å gå nyttårsbukk.

Anonymous poster hash: 3bdae...c5b
Skrevet

Jeg har bodd i Oslo-området hele livet, og har aldri truffet på noen som går nyttårsbukk. Vi gikk alltid julebukk i romjulen da jeg var ung, men merker at det blir færre og færre hver år.

Skrevet

Jeg er fra Østlandet og jeg har aldri hørt om nyttårsbukk før jeg begynte å vanke her inne. I min barndom gikk vi julebukk. Kledde oss ut, ringte på dører, sang en julesang og fikk noe godt. Det er fremdeles noen som gjør det her, men det blir stadig færre.

Skrevet

Er fra østlandet jeg åsså og nyttårsbukk har ejg ikke hørt om. Men som da andre sier så er julebukk veldig vanlig der jeg kommer fra. Alle barna samler seg å går i romjula, starter første juledag og går som regel frem til 5 juledag.

Nå bor jeg i rogaland og her er det helt annerledes, har har de en dag som de går (men husker ikke hva de kaller det) og det er på luciadagen eller dagen etter om jeg ikke husker feil. med samme prinsipp som julebukk,

Anonymous poster hash: 0216d...dbf
Skrevet

Jeg er vokst opp på Jessheim og der gikk vi barna julebukk i romjula, på nyttårsaften gikk de barnløse mellom 18 og 25 år ca nyttårsbukk, de gikk med drammeglasset i hånde og fikk en dram alle steder de ringte på. Hadde det hysterisk morsomt med dette selv da vi var unge, ble årets billigste forspill og definitivt årets fyllekule for vi ble skikkelig dritings etterhvert ;)

Nå går barna etter snop på halloween, sjelden det er julebukker å se, og de eldre nyttårsbukkene har nesten forsvunnet de også.

Anonymous poster hash: c0a0a...d68
Skrevet

Tusen takk for svar alle sammen :) Det var dumt :( Det er en stor del av nyttårsaften for oss.

Da får jeg passe på å ha snop i huset i romjulen, samt forberede ungene på at det ikke blir noe nyttårsbukk i år. Så får vi heller gå julebukk :) 

Evt begynne å feire Halloween ordentlig fra neste år

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...