Gå til innhold

Oppskrift fra en svunnen tid.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sitter å googler etter gode lefseoppskrifter da bestemors arvegods må testes ut før jul. Arvet takken og alt tilbehøret men ikke oppskriften på de gode lefsene og lompene hennes.

Kom da over dette gullkornet og kunne ikke annet enn å flire.

Farmors Harestek
Oppskrift på stekt hare. Ingredienser:

1 hare
Litt spekk
Smør
Salt
Pepper
½ l vann
½ l melk
Til saus:
1-2 ss smør
Litt hvetemel
Ca ½ l sjy fra stekingen
2 dl sur fløte
Salt
1 ts sukker

Skyt en hare, gjerne tidlig om morgenen så den er i godt humør, og flå og stell den til steking. Ta vare på innmat som lever, hjerte og nyrer som kan kokes sammen med restene av steken til stuing senere. Knekk bena og ryggraden forsiktig uten å rive i kjøttet så haren kan ligge flat i pannen. Spekk haren langs ryggen og i i lårene og gni den godt inn med salt og pepper.

Brun smør i langpannen på ovnen og brun haren på begge sider mens langpannen står på ovnen. Sett steketermometeret inn i det tykkeste kjøttstykket, og pass på at det ikke berører ben. Dekk haren med et stykke bakepapir og stek den i ovnen på lav temperatur ca 120 °C til haresteken får en kjernetemperatur på mellom 70 og 75 °C. Harestek har lett for å bli tørrstekt. Bland derfor melk og vann og drypp blandingen ofte over haren under hele steketiden.

Av smør, hvetemel, og silt sjy fra stekingen lager du en tykk lysebrun viltsaus. På slutten av kokingen tilsetter du den sure fløten og smaker til med salt og pepper. Del haren opp i serveringstykker der du knekte bena, og legg stykkene på fat. Hell litt av sausen over haren før servering. Server med gode, dampede poteter og grønnsaker.

Morgenstund har gull i munnen eller smaksløkene.

Hvem i disse dager har tid til å jage middagen før man skal på jobb?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er selvfølgelig viktig at haren er i godt humør. Da merker den liksom mye bedre at det er ille å bli skutt. 

Jeg fikk takke i fjor, skal gjøre samme jobben med å lete etter oppskrift på lefser. Keep me updated, så skal jeg gjøre det samme. 

Skrevet

Ingenting er som morgenfriske harer! 

Jeg har lånt meg en bok med masse gamle, gode lefseoppskrifter fra hele landet. Og så kjenner jeg ei bakstekjerring som - takk og lov - ikke er gnien på oppskriftene sine. Så jeg har lært å lage verdens beste flatbrød, tjukklefse og noen himmelske lapper. Men tynnlefse har jeg enda til gode og lære, så jeg skal pløye gjennom denne lefseboka nå og se om jeg finner noe spennende :) 

Håper søket ditt gir suksess og at du finner drømmeoppskriften! 

Skrevet

Lefser lages som følger:

Dvs jeg har ikke laget selv, for har ikke takke, men dette er oppskriften til min manns farmor, og de er deilige som bare det:

1 eggehvite

1 egg

1 L kefir

1 beger lettrømme

250 g smør

1,5 dl sukker

2 toppede ss hjortetakksalt

2 ts bakepulver

2,5 kg hvetemel

Rør smør og sukker hvitt. Visp sammen kefir og rømme og bland i hjortetakksaltet. Bland i litt mel, så bakepulveret og mer mel. Bland så egg i smør og sukker-blandingen og bland alt sammen. Kna inn resten av melet.

Del deigen i to, og hver del i 17 emner. Kjevle og stek. Fyllet er 750 g smør og 500 g melis vispet lett og luftig

Skrevet

Lefser lages som følger:

Dvs jeg har ikke laget selv, for har ikke takke, men dette er oppskriften til min manns farmor, og de er deilige som bare det:

1 eggehvite

1 egg

1 L kefir

1 beger lettrømme

250 g smør

1,5 dl sukker

2 ts bakepulver

2,5 kg hvetemel

Rør smør og sukker hvitt. Visp sammen kefir og rømme og bland i hjortetakksaltet. Bland i litt mel, så bakepulveret og mer mel. Bland så egg i smør og sukker-blandingen og bland alt sammen. Kna inn resten av melet.

Del deigen i to, og hver del i 17 emner. Kjevle og stek. Fyllet er 750 g smør og 500 g melis vispet lett og luftig

Ah den må prøves. Lefseoppskriften jeg er på jakt etter er "matlefser" av typen du kan bruke til røkelaks, medisterkaker, sylte også videre....

Skrevet

Her tror jeg at jeg fant en oppskrift som er som bestemutter`n sin. Husker at hun kokte potetene kvelden før, og ikke brukte noe væske i oppskriften.

http://detsoteliv.no/oppskrift/potetlomper

Det ser ut som oppskrift på gode lomper ja :) Jeg lærte å bruke restepoteter, altså blir det vel poteter fra dagen i forveien, og så bare mel og litt salt. 

Veldig enkelt, men de revner fryktelig lett før steking. Og så så fantaaastisk godt, enten med spekemat eller rakfisk! Mmmmmm... 

Skrevet

Jeg har lånt meg en bok med masse gamle, gode lefseoppskrifter fra hele landet. Og så kjenner jeg ei bakstekjerring som - takk og lov - ikke er gnien på oppskriftene sine. Så jeg har lært å lage verdens beste flatbrød, tjukklefse og noen himmelske lapper. Men tynnlefse har jeg enda til gode og lære, så jeg skal pløye gjennom denne lefseboka nå og se om jeg finner noe spennende :)

Har du en oppskrift på lefser til mat (sylte, røkelaks osv...) så hyl ut og send den over.

Skrevet

Lefser lages som følger:

1 eggehvite

1 egg

1 L kefir

1 beger lettrømme

250 g smør

1,5 dl sukker

2 ts bakepulver

2,5 kg hvetemel

Åh, takk! Dette er akkurat en sånn oppskrift jeg har lett etter :D 

Bruker rutekjevle til å kjevle ut emnene ja? Hvor tynne skal de være? 

Skrevet

Selvfølgelig - litt treig av meg - lefser for meg er de søte, de andre er potetkaker..

Her kommer:

1,25 kilo poteter kokes med skall og renskes etter de er kalde, mal på kvern

1 ts salt

1,25 dl fløte

125 g smør

ca 0,5 kg hvetemel

Og som det står, har du ein passeleg deig er lukka på di side. Juster med mel eller fløyte om ikkje du har lukkast.

Del i emner på ca 120 g og kjevle og stek. Har du kjevla ffor tynt blir de harde, de skal kunne rulles som en sigar.

Skrevet

Lefser lages som følger:

1 eggehvite

1 egg

1 L kefir

1 beger lettrømme

250 g smør

1,5 dl sukker

2 ts bakepulver

2,5 kg hvetemel

Tynne som mulig? Kanskje knapt to mm?

Skrevet

Lefser lages som følger:

1 eggehvite

1 egg

1 L kefir

1 beger lettrømme

250 g smør

1,5 dl sukker

2 ts bakepulver

2,5 kg hvetemel

Og jeg som har kefir i kjøleskapet fordi jeg egentlig skulle på bakedag i dag - men den ble avlyst pga snøfokk og mangel på brøyting. Kanskje det blir amandinelefser i dag i steden for? :D 

Skrevet

Lefser lages som følger:

1 eggehvite

1 egg

1 L kefir

1 beger lettrømme

250 g smør

1,5 dl sukker

2 ts bakepulver

2,5 kg hvetemel

Og jeg som har kefir i kjøleskapet fordi jeg egentlig skulle på bakedag i dag - men den ble avlyst pga snøfokk og mangel på brøyting. Kanskje det blir amandinelefser i dag i steden for? :D

Her også er det snø, men ikke fokk! Alle ungene i gata er ute og aker og jeg har vært finemammaen med kakao og marshmallows:-) Nå skal jeg på jobb...

Skrevet

Har du en oppskrift på lefser til mat (sylte, røkelaks osv...) så hyl ut og send den over.

Jeg brukte oppskriften du la ut link til, bortimot, men jeg heiv oppi en neve finhakkede krydderurter, og det var kjempegodt! 

Skrevet

Takk, amandine! Nå skal det bli lefser hos meg også, men først må vi få unna 6-årsdagen som nærmer seg med stormskritt. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...