Gå til innhold

Hjelp ang amming vær så snill!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har fått nr 3 nå og hun er 4 dager gammel. Har hatt to flaskebarn tidligere pga store kjøttsår av amming.

Denne gangen er jeg ikke blitt så sår (enda), men har tilstoppede melkeganger og store kuler i hele brystet og under armhulen. Har prøvd å pumpe, men det gjør så vondt + dårlig pumpe...

Har vært våken i hele natt og lagt henne til hver time i tvillingstilling og ligget å ammet litt.

Hva gjør jeg med disse klumpene? Er redd det skal bli betennelse. Har den nesesprayen og bruker den godt.,

Anonymous poster hash: e6234...1fc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du prøvd å massere klumpene under en varm dusjstråle?

Pass på å hold deg varm hele tiden, ikke hent ting i fryseren og vær veldig forsiktig med kjøleskapet. Kulde er ille for en som ammer. Ull er bra, så om du ikke har ull ammeinnlegg kan du bruke annet ull, ev klippe opp fn gammel trøye e.l.

Fortsett å amme hyppig og husk å lufttørke etterpå. Har du en god brystvortesalve?

Lykke til og gratulerer med baby❤

Skrevet

Nei har ikke fått prøvd dusjen enda, bare lagt henne til hver time. Funnet frem ullinnlegg og har varmeflaske på den største kulen, kan det hjelpe?

Skrevet

Prøv varm dusj! Og ikke masser kulene før melka begynner å renne.

Skrevet

Jeg brukte lecitin mot kuler og tette melkeganger sist jeg ammet og det hjalp. Husker ikke hvor mye man skulle ta men tror ammehjelpen.no har noe om det på hjemmesiden sin. Lykke til og gratulerer med baby!

Skrevet

Da har jeg dusjet og håndmelket i det varme vannet, men kulene er der enda. Er så redd jeg skal få brystbetennelse!

I tillegg angrer jeg litt at jeg absolutt skulle prøve denne gangen også... Nå sitter jeg her å verker mens tårene triller for samvittigheten til de to andre.

Skrevet

Jeg hadde det slik med de to forrige. Legg henne til ofte, hold deg varm og slapp av. Kos med babyen. Melken renner lettere når du ser på baby, så prøv evt å pumpe/ håndmelke. Hos meg forsvant kulene og spredningen etter ca 1,5 -2 uker. Ingen betennelse.

Skrevet

4 dager bare? Da var jeg fortsatt på sykehuset, og hadde også masse store klumper. Jeg ble bare fortalt at det gjerne var sånn i starten, og at det kom til å gå over av seg selv ganske snart... og det gjorde det forsåvidt også etter få dager. Ingen problemer etter det, så vent litt med å angre. :)

Anonymous poster hash: ec9c1...35f
Skrevet

Hvordan få bort sprengen da? Klarer ikke å pumpe for det gjør så vondt!

Legge henne til ofte øker vel produksjonen?

Skrevet

Ble sendt hjem siden jeg var 3.gangs.. Men kunne komme opp å få hjelp etterpå da...

Hi

Skrevet

Pumping øker også produksjonen. Jeg gjorde det for å få bort sprengen og fordi jeg var redd for betennelse, men fikk beskjed om at det fikk jeg bare slutte med. :P Måtte bare leve med sprengen sa de, det var ikke farlig.

Men nå vet ikke jeg om du har det helt nøyaktig likt som det jeg hadde, så da ville jeg benyttet den muligheten til å dra tilbake og få hjelp/råd fra fagfolk. :)

Anonymous poster hash: ec9c1...35f
Skrevet

Jeg syns også at du skal ta kontakt med barsel. De har ekspertisen og har helt sikkert gode råd til deg.

Produksjonen din har jo nettopp kommet i gang og det er ikke uvanlig med litt startproblemer.

Det som er aller viktigest er at du legger bort den dårlige samvittigheten med en gang! Hold deg varm, slapp av og kos deg med baby og storesøsken.

Skrevet

Kan jeg pumpe det vonde brystet og la henne die på det andre imens?

HI

Skrevet

Babyen er mye mer effektiv enn en pumpe. Legg babyen slik at underkjeven peker mot der kulene er. Underkjeven arbeider mer effektiv og vil lettere tømme brystet. Amm hver andre time.

Hatt dette flere ganger og det kan hende det tar litt tid og få bort kulene helt og du vil nok være øm en stund.

Jeg har aldri blitt kvitt kulene ved hjelp av pumping, kun ved amming!

Når babyen blir eldre og ammingen er etablert så vil dette problemet avta.

Lykke til!!

Skrevet

cintosynon (tror det er sånn man skriver) nesesspray! Har brukt selv pga tette melkeganger.

Anonymous poster hash: 64d5d...716
Skrevet

Har nesesprayen, fikk den på sykehuset siden jeg har hatt betennelse med begge de andre barna.

Er nok betennelse på vei nå også, prøvd å amme og pumpe, håndmelken i dusjen og varmeflaske på brystene.. Sitter bare å gråter over hvor mislykket jeg føler meg, alt handler bare om denne ammingen og det går utover barna jeg har og mannen.. Og ikke minst barseltiden. Vet jeg burde prøve mer, men har vært gjennom dette to ganger før så jeg angrer nå jeg ikke tok rådet fra jordmor jeg gikk til i svangerskapet om å ikke gjøre det denne gangen.

Er jeg håpløs om jeg bare dropper ammingen og koser oss med flaske? Hun har i det minste fått i seg den første melken.

Skrevet

Dytt

Skrevet

Nei, du er ikke håpløs!! 

Men, om du virkelig vil amme, må du bare bite tenne sammen. Det er mange (inkludert meg selv) som hadde vondt i flere uker etter fødselen. Smerte kan aldri sammenlignes, så jeg vet jo ikke hvor vondt du har da. Du skriver i starten at du har en dårlig pumpe, vil du prøve å forsette, så kjøp en god elektrisk pumpe. jeg har Medela og er veldig fornøyd. 

De første døgnene er puppene ømme og fulle av kuler, fordi de er vendt seg til melkeproduksjonen ennå. Denne sprengen kan ikke pumpes/ammes vekk men, går bort av seg selv. 

Nei, du øker ikke produksjonen ved å amme/pumpe ofte når babyen er så liten at du uansett legger til veldig ofte. Jeg trodde også dette ved første og fikk nesten betennelse pga jeg var så redd for å pumpe, fikk beskjed om at nei, så lenge babyen spiser 8 ganger eller mer i døgnet er produksjonen på topp uansett, og det ble ikke mer av å tømme puppen. I forhold til betennelse er det viktig å få tømt puppene en gang til dagen i starten (om man har problemer med at babyen ikke spiser tomt).

I forhold til sår, det er lettere og amme om ikke puppen er helt full, dette fant jeg ut med nr 2. Med nr 1 hadde jeg også masse sår og "hatet" amming i starten. Så med nr 3 pumpet jeg før jeg ammet i starten, slik at puppen var kommet i gang pluss at det var lettere for babyen å få skikkelig suge tak.

Prøv å ikke ha dårlig samvittighet ovenfor de andre, jeg har selv 3 barn og de første dagene er forbeholdt den nyfødte. Den oppmerksomheten fikk alle sammen : ) Å pappas rolle er jo først og fremst og støtte deg og den nyfødte, og det innebærer nok først og fremst at han underholder storesøsken og gir dere fred.

Igjen, uansett hva du velger er du ikke håpløs, du er en kjempe flink mamma som vil det beste for familien sin!! Grunnen til at jeg rådet ang amming, er pga det er det jeg kan og at det er det jeg følte du spurte om.

Lykke til!!

Skrevet

Du er absolutt ikke håpløs om du velger å avslutte ammingen nå. Baby har bedre av en fornøyd og uthvilt mamma enn morsmelk for enhver pris.

Men om du velger å prøve litt til, så ødelegger du hverken barseltiden eller forholdet til de andre barna og mannen. De første ukene etter en fødsel er litt unntakstilstand hvor mor og baby bør og skal være i fokus. Det har de andre barna ikke vondt av å oppleve og mannen din bør støtte deg på alle måter han kan.

Uansett hva du velger er du en mor som setter barnets ve og vel først og det er alt som betyr noe.

Lykke til og gratulerer med baby <3

Skrevet

Nei jeg har bare ikke lyst eller krefter til å fortsette med ammingen. Vet jeg burde så derfor har jeg grått i hele dag, men jeg orker bare ikke.

Men nå har jeg tilstoppede melkeganger og spreng, klarer ikke å pumpe for d er så vondt, men hvordan i all verden skal jeg bli kvitt melken, sprengen og de tette melkegangene uten at det blir betennelse? Kjenner allerede noen frostanfall gå gjennom kroppen så er bekymret, i tillegg til kuler som går helt oppunder armhulene.

HI

Skrevet

Les svarer over fra meg!

Det gjør vondt når babyen dier når du har tette melkeganger, men hvis du får han til å tømme det skikkelig vil du føle en utrolig lettelse når du er ferdig!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...