Gå til innhold

Små barn og samlivsbrudd. Få eneansvar/omsorg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan går man frem? Skjønner ikke forskjellen på alle benevningene engang. Jeg ønsker hvertfall å ha dem så og si 100%, da de er 1 og 2 år. Jeg skal på ingen måte nekte far å ha samvær med dem,men sålenge de er så små så vil jeg at de skal bo ett sted. Så får vi se når de blir større. Jeg har vært/og er hjemmeværende med dem,eldste er i bhg. Jeg kommer til å bosette meg i nærheten her slik at de slipper å bytte bhg,og for å være nær far. Eller kan man flytte feks 30 min unna? Litt usikker på dette da det ikke er mange utleie leil her,men flere en halvtimes kjøring unna. Far jobber som regel sent, så at han skal ha hovedansvar?omsorgen ser jeg som lite trolig.

Hva gjør jeg for å sikre meg retten?

Jeg er deltidsstudent,og har søkt flere jobber. Far tjener godt,og jeg har vært økonomisk avhengig av han (jeg hater det!).

Jeg vil prøve å la det bli et så pent brudd som mulig mtp at vi kommer til å måtte samarbeide om barna resten av livet. Er det noe jeg overser her? Det viktigste er at det blir så skånsomt som mulig for barna,og at det er til dems beste. Innspill?

Anonymous poster hash: 9f265...5d4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du får nok uten problemer få hovedomsorgen for de siden de er så små. Du er mammaen og du har gått hjemme med de. 

Anonymous poster hash: f8624...2aa
Skrevet

Foreldreansvar går på det juridiske og har man allerede foreldreansvar så skal det MYE til for å miste det. Om barnet deres ble født etter 01.01.2006 og dere var samboere / gift da arnet ble født så har dere delt foreldreansvar.

Det innebærer at dere begge er juridisk ansvarlig for barnet. Det får på valg av barnehage / skole, medisinsk behandling, religion, pass, eventuelle navnebytter osv.

Omsorg går på det daglige og hvem som har omsorg for barnet. Dette er noe du og far må bli enige om. Dere må på obligatorisk mekling på familievernkontoret og der kan dere snakke om disse tingene. Omsorgen og samværsavtale.

Anonymous poster hash: 20b5e...95a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...