Anonym bruker Skrevet 23. november 2013 #1 Skrevet 23. november 2013 sønnen min nekter å bæsje på do. Tiss går fint, men lei av at bæsjet kommer i trusa.. Han ønsker seg veldig en film, er det dårlig gjort av meg å kjøpe filmen, sette den på doen, og så si at han får den etter å ha bæsjet f.eks 5 ganger på do? Er så usikker på om dette er dårlig gjort ovenfor han? Han er forresten litt over 3 år.. Anonymous poster hash: fa747...b0e
Anonym bruker Skrevet 23. november 2013 #2 Skrevet 23. november 2013 Nei det kan du fint gjøre Anonymous poster hash: 25209...aa6
Anonym bruker Skrevet 23. november 2013 #3 Skrevet 23. november 2013 Nei det kan du fint gjøre Anonymous poster hash: 25209...aa6 Enig! Belønningssystem. Syns forresten godt du kan øke til 7-8 ganger. Anonymous poster hash: de1ec...2b5
Anonym bruker Skrevet 23. november 2013 #4 Skrevet 23. november 2013 Nei det kan du fint gjøre Anonymous poster hash: 25209...aa6 Enig! Belønningssystem. Syns forresten godt du kan øke til 7-8 ganger. Anonymous poster hash: de1ec...2b5 Takk for tips! da øker jeg til 7-8 ganger! Er så redd jeg gjør noe galt med han, at han føler seg mislykket om han ikke får det til osv. Men da kjører jeg på! Takk! :-) Anonymous poster hash: fa747...b0e
Anonym bruker Skrevet 23. november 2013 #5 Skrevet 23. november 2013 5-6 eller 7-8 ganger kan virke laaaaaaangt frem i tid og helt uoverkommelig for en 3åring som ikke helt har perspektiv på tid eller betydningen av tall (selv om han kan telle). For å gi ham mestringsfølelse og selvtillitt ville jeg kjøpt en mindre gave etter første gang han bæsjet på do eller hatt en liten feiring. Jeg tok dattere min ut på soft-is første gang hun bæsjet i do. Så hadde jeg klistremerker på en liste for hver gang hun bæsja på do. Etter 5 klistremerker fikk hun en liten gave. Faset det ut etter ca.1 mnd. Unger trenger ikke gaver eller belønning for hver "minste lille fjert", men om man skal belønne bør det skje i starten slik at barnet får opp mestringsfølelsen og selvtillitten. Og så enten samle opp, som med klistremerker eller andre ting, eller fase det ut når målet er oppnådd. Anonymous poster hash: 41f0c...853
Anonym bruker Skrevet 23. november 2013 #6 Skrevet 23. november 2013 Synes du bør sette terskelen lavt, slik at det er overkommelig. Har han klart å meste dette, så har han kommet over "kneika", så to (maks tre) ganger er mer enn nok, 7 ganger er alt for lenge for en treåring, er jo ikke å bæjser på do mange ganger om dagen gjerne. Gi i tillegg et fint klistremerke hver gang han er på do, slik at han får en belønning underveis (han kan gjerne være med å velge klistremerker for å gjøre det ekstra gromt). Jeg jobber i barnehage (pedleder og barnevernpedagog) og har sett flere tilfeller av barn som rett og slett ikke tør å bæsje uten å ha bleie, og vi er nødt til å sette på ny bleie når de skal bæsje, så dette er ikke noe unormalt. Derfor synes jeg ikke du skal være for streng med han ifht dette. Dette er barn opp til fem år. Anonymous poster hash: c41a2...aed
Cat_Woman Skrevet 23. november 2013 #7 Skrevet 23. november 2013 5-6 eller 7-8 ganger kan virke laaaaaaangt frem i tid og helt uoverkommelig for en 3åring som ikke helt har perspektiv på tid eller betydningen av tall (selv om han kan telle). For å gi ham mestringsfølelse og selvtillitt ville jeg kjøpt en mindre gave etter første gang han bæsjet på do eller hatt en liten feiring. Jeg tok dattere min ut på soft-is første gang hun bæsjet i do. Så hadde jeg klistremerker på en liste for hver gang hun bæsja på do. Etter 5 klistremerker fikk hun en liten gave. Faset det ut etter ca.1 mnd. Unger trenger ikke gaver eller belønning for hver "minste lille fjert", men om man skal belønne bør det skje i starten slik at barnet får opp mestringsfølelsen og selvtillitten. Og så enten samle opp, som med klistremerker eller andre ting, eller fase det ut når målet er oppnådd. Anonymous poster hash: 41f0c...853 Hvordan "faser man det ut" egentlig? Vil ikke ungen fortsette å mase om gave eller klistremerke hele tiden?
Anonym bruker Skrevet 23. november 2013 #8 Skrevet 23. november 2013 5-6 eller 7-8 ganger kan virke laaaaaaangt frem i tid og helt uoverkommelig for en 3åring som ikke helt har perspektiv på tid eller betydningen av tall (selv om han kan telle). For å gi ham mestringsfølelse og selvtillitt ville jeg kjøpt en mindre gave etter første gang han bæsjet på do eller hatt en liten feiring. Jeg tok dattere min ut på soft-is første gang hun bæsjet i do. Så hadde jeg klistremerker på en liste for hver gang hun bæsja på do. Etter 5 klistremerker fikk hun en liten gave. Faset det ut etter ca.1 mnd. Unger trenger ikke gaver eller belønning for hver "minste lille fjert", men om man skal belønne bør det skje i starten slik at barnet får opp mestringsfølelsen og selvtillitten. Og så enten samle opp, som med klistremerker eller andre ting, eller fase det ut når målet er oppnådd. Anonymous poster hash: 41f0c...853 Hvordan "faser man det ut" egentlig? Vil ikke ungen fortsette å mase om gave eller klistremerke hele tiden? Jeg begynte å gi klistremerke annen hver gang, så hver tredje gang og så sluttet hun å spørre om det. Da var det vanlig å gå på do og bæsje. Altså ingen stor sak lengre Anonymous poster hash: 41f0c...853
Anonym bruker Skrevet 23. november 2013 #9 Skrevet 23. november 2013 Vi har ordnet belønningssystem med klistremerker, men det funker ikke. Han er ikke interessert :-( så kjøpte jeg en pakke med små biler, og da hadde han så lyst på en bil at han klemte ut en liten bæsj, men etter det så er det ikke noe interesse lengre. Har fristet med svømmehall, og ganske mye annet, men ikke pokker altså!! :-( Men setter veldig pris på tips og råd, for jeg er litt fortvila når det gjelder dette.. :-( Jeg tenker at det blir belønning bare i starten, for når han har bæsjet en del ganger på do så kan han jo det? Anonymous poster hash: fa747...b0e
Anonym bruker Skrevet 23. november 2013 #10 Skrevet 23. november 2013 Ville kanskje latt dette ligge litt. Kan være skadelig for selvbildet hans om du har veldig foeventning til han og han ikke klarer det. Det kan være han rett og slett ikke tør enda, at det er for skummelt Anonymous poster hash: c41a2...aed
Anonym bruker Skrevet 23. november 2013 #11 Skrevet 23. november 2013 Her gikk det seg til av seg selv etter noen uker. Masa aldri om at han måtte bæsje i do, men sa at hvis han syntes doen var skummel kunne han si i fra at han ville ha på bleie for å å bæsje. Ja heller bleia enn trusa. Men han ba aldri om bleie, og plutselig en dag gjorde han det i do, og har kun hatt 3 bæsje uhell etter det. Vi sliter mer med tissinga. Han har ingen uhell i barnehagen, ingen uhell hvis vi er med andre barn. Men så fort det er kun oss voksne og han, drøyer han med å gå på do helt til det går galt. Er så ille at jeg av og til må slå av tv midt i barnetv fordi jeg ser han sitter å strever med å holde igjen men nekter å gå på do. Kan jo gå glipp av noe spennende. Men nå har det vært null uhell siden tirsdag, så håper det løsner nå. Han har fått masse skryt når trusa har vært tørr hele dagen. Anonymous poster hash: 8441c...c15
Anonym bruker Skrevet 23. november 2013 #12 Skrevet 23. november 2013 Ville kanskje latt dette ligge litt. Kan være skadelig for selvbildet hans om du har veldig foeventning til han og han ikke klarer det. Det kan være han rett og slett ikke tør enda, at det er for skummelt Anonymous poster hash: c41a2...aed Det er noe slikt jeg er redd for at skal skje.. :-( Sier de ifra når de vil bæsje på do da? Anonymous poster hash: fa747...b0e
Anonym bruker Skrevet 23. november 2013 #13 Skrevet 23. november 2013 Tror belønningssystem funker. Min lille på litt over to ønsket seg "storgutt-truser" som storebror har, og småbiler. I dag var første prøvedag. Vi har handlet inn flere kule truser og boxere og han har fått en liten bil hver gang det har gått bra. 1. dags resultat : 3 vellykkede tisseturer og 1 bommelom, og 2 ulykker. Han er storfornøyd med dagen fangst på biler og vil skifte truse for hver tur:-) Anonymous poster hash: f258d...6b6
Anonym bruker Skrevet 23. november 2013 #14 Skrevet 23. november 2013 Ville kanskje latt dette ligge litt. Kan være skadelig for selvbildet hans om du har veldig foeventning til han og han ikke klarer det. Det kan være han rett og slett ikke tør enda, at det er for skummelt Anonymous poster hash: c41a2...aed Det er noe slikt jeg er redd for at skal skje.. :-( Sier de ifra når de vil bæsje på do da? Anonymous poster hash: fa747...b0e Ville kanskje latt dette ligge litt. Kan være skadelig for selvbildet hans om du har veldig foeventning til han og han ikke klarer det. Det kan være han rett og slett ikke tør enda, at det er for skummelt Anonymous poster hash: c41a2...aed Det er noe slikt jeg er redd for at skal skje.. :-( Sier de ifra når de vil bæsje på do da? Anonymous poster hash: fa747...b0e Noen barn har en periode der de tisser i do, men bæsjer i trusa, så går det seg til plutselig en dag (kan ta noen uker). Mens andre kan være slik at de sier ifra at de vil ha bleie, for at de merker at de snart må, men ikke tør. Da tar det gjerne lengre tid også før de begynner å gå på do. Men det viktigste er at barnet ikke får skyldfølelse for noe det ikke kan noe for. Går nok ikke på viljen. Men litt motivasjon ifht belønningssystem er ok å prøve, men å stesse noe utover det er nok ikke noe lurt. Tenk så ille for barnet ditt å føle at foreldrene som han er så glad i, skuffer han og klarer ikke å gjøre det dere forventer av han. Dette vil jo gjøre at han får et negativt syn på seg selv og at han ikke klarer Anonymous poster hash: c41a2...aed
Anonym bruker Skrevet 23. november 2013 #15 Skrevet 23. november 2013 Ville kanskje latt dette ligge litt. Kan være skadelig for selvbildet hans om du har veldig foeventning til han og han ikke klarer det. Det kan være han rett og slett ikke tør enda, at det er for skummelt Anonymous poster hash: c41a2...aed Det er noe slikt jeg er redd for at skal skje.. :-( Sier de ifra når de vil bæsje på do da? Anonymous poster hash: fa747...b0e Ville kanskje latt dette ligge litt. Kan være skadelig for selvbildet hans om du har veldig foeventning til han og han ikke klarer det. Det kan være han rett og slett ikke tør enda, at det er for skummelt Anonymous poster hash: c41a2...aed Det er noe slikt jeg er redd for at skal skje.. :-( Sier de ifra når de vil bæsje på do da? Anonymous poster hash: fa747...b0e Noen barn har en periode der de tisser i do, men bæsjer i trusa, så går det seg til plutselig en dag (kan ta noen uker). Mens andre kan være slik at de sier ifra at de vil ha bleie, for at de merker at de snart må, men ikke tør. Da tar det gjerne lengre tid også før de begynner å gå på do. Men det viktigste er at barnet ikke får skyldfølelse for noe det ikke kan noe for. Går nok ikke på viljen. Men litt motivasjon ifht belønningssystem er ok å prøve, men å stesse noe utover det er nok ikke noe lurt. Tenk så ille for barnet ditt å føle at foreldrene som han er så glad i, skuffer han og klarer ikke å gjøre det dere forventer av han. Dette vil jo gjøre at han får et negativt syn på seg selv og at han ikke klarer Anonymous poster hash: c41a2...aed Akkurat det jeg ikke vil skal skje. Vil overhodet ikke at han skal føle seg mislykket.. :-( Han tisser i do, men bæsjer i trusa, og det har ikke tatt uker, men mnd :-( så derfor jeg er litt utålmodig nå.. :-( Anonymous poster hash: fa747...b0e
Anonym bruker Skrevet 23. november 2013 #16 Skrevet 23. november 2013 Kanskje du bør kontakte helsestasjonen for å få råd? Har du prøvd å tilby han at han kan få på bleie rett før han skal? Anonymous poster hash: c41a2...aed
Anonym bruker Skrevet 23. november 2013 #17 Skrevet 23. november 2013 Kanskje du bør kontakte helsestasjonen for å få råd? Har du prøvd å tilby han at han kan få på bleie rett før han skal? Anonymous poster hash: c41a2...aed Har ikke prøvd å tilby det.. tror jeg må gjøre det.. :-) takk altså! :-) Anonymous poster hash: fa747...b0e
Anonym bruker Skrevet 23. november 2013 #18 Skrevet 23. november 2013 Jeg satte premien på ei godt synlig hylle på badet, den fikk hun første gangen det kom i do. Hun holdt seg over ei uke, livredd.. Plutselig kom alt i do når hun bare skulle tisse, gaven ble godt mottatt og da var det gjort, nå går det strålende. Måtte over kneika. Hvis du lar han sitte hver gang han tisser vil det på et eller annet tidspunkt komme sammen med tisset.. Anonymous poster hash: 8adc3...311
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå