Anonym bruker Skrevet 22. november 2013 #1 Skrevet 22. november 2013 Mini er 3 mnd og var nylig på kontroll på helsestasjonen. Helsesøster skulle "teste" ut ulike ferdigheter. Konklusjonen var: Han er helt normal! Hva er det for en ting å si egentlig, hva er nå normalt? Synes rett og slett det var litt ubehagelig hele opplegget, greit at de tester ungene, men virket som "normalområdet" var relativt snevert. Er alle kontroller slik? Og hva skjer dersom ungen ikke klarer ferdigheten som skal kunnes ved den alderen? Anonymous poster hash: c4f1a...7b8
Anonym bruker Skrevet 22. november 2013 #2 Skrevet 22. november 2013 Hadde han ikke klart alle prøvene ville han ha vært tilbakestående. Det kan være flere grunner til at et barn er tilbakestående, men så lenge han er normal har du ikke noe å bekymre deg for. Anonymous poster hash: 947a8...e9a
Anonym bruker Skrevet 22. november 2013 #3 Skrevet 22. november 2013 Hadde han ikke klart alle prøvene ville han ha vært tilbakestående. Det kan være flere grunner til at et barn er tilbakestående, men så lenge han er normal har du ikke noe å bekymre deg for. Anonymous poster hash: 947a8...e9a Say what? Anonymous poster hash: 39e8c...953
Gjest Sekretøsa Skrevet 22. november 2013 #4 Skrevet 22. november 2013 Ikke alle, men mange. Min klarte ikke å løfte hodet når hun dro han opp etter armene. "Ja, men du har jo for stort hode så det er jo ikke så rart".. Helst skal alle passe inn i boksen, men etter at jeg sa der måtte noen ytterpunkter til for å lage et snitt så har hun begynt å holde kjeft, Ikke ta deg nær av det,det var nok ikke ment som annet enn at han kunne det han "bør" kunne for alderen
Anonym bruker Skrevet 22. november 2013 #5 Skrevet 22. november 2013 Så om barnet mitt ikke hadde klart å løfte hodet når han ligger på magen hadde han vært tilbakestående? Anonymous poster hash: c4f1a...7b8
Gjest Sekretøsa Skrevet 22. november 2013 #6 Skrevet 22. november 2013 Så om barnet mitt ikke hadde klart å løfte hodet når han ligger på magen hadde han vært tilbakestående? Anonymous poster hash: c4f1a...7b8 Neeeeei. Ikke hør på det over her! min eldste gjorde ikke det! men hun er bare lat
Iiiiik Skrevet 22. november 2013 #7 Skrevet 22. november 2013 Det er i hvert fall sånn at helsesøstre er den yrkesgruppen som treffer størst del av befolkningsgruppen innen et aldersspenn og skal være første siling ift hvem som trenger mer oppfølging. Silingen består stort sett av å sette gitte parametre opp mot statistisk informasjon. Og det tilsynelatende uten å kunne en dritt om statistikk og normalvariasjon. Det undrer meg veldig at de i så stor grad bruker statistisk materiale uten å kunne mer om normalfordelinger osv.
Gulltopp&Lillebjørn Skrevet 22. november 2013 #8 Skrevet 22. november 2013 Er ikke det ganske vanlig å si? " Han er normal" betyr " Han følger kurven slik han skal". Jeg hadde nok ikke reagert et øyeblikk. Ingenting å ta seg nær av
Anonym bruker Skrevet 22. november 2013 #9 Skrevet 22. november 2013 Enig IiiK! Dessuten synes jeg at de synser så mye. Kan jo aldri svare skikkelig på et spørsmål engang. Får beskjed om at det skal hun sjekke opp hver gang.. Anonymous poster hash: c4f1a...7b8
Anonym bruker Skrevet 22. november 2013 #10 Skrevet 22. november 2013 Jeg har ikke tatt meg nær av noe, han gjorde det han skulle perfekt, synes bare de er sykelig opphengt i normalen, og et lite sprik utenfor dette blir nærmest sett på som noe sykelig. Anonymous poster hash: c4f1a...7b8
Anonym bruker Skrevet 22. november 2013 #11 Skrevet 22. november 2013 Samme her. Hadde ei skikkelig nazi ei som mente at man MÅTTE gi tran i stedet for d-dråper og makrell på skiva, uansett at ungen spydde ned ullbodyene sine som selvfølgelig blir ubrukelig etterpå. Sorry mac, jeg bruker ikke flere tusen i måneden på barneklær fordi ungen min brekker seg av tran og det blir stygge flekker og kvalmende lukt på alle klærne hennes etterpå. De mente også at jeg måtte tilbringe timesvis på leketeppe med barnet og lære henne å krabbe i en alder av 5 måneden, siden "alle andre" gjorde det. Kjenner ingen som har tid til sånt jeg, dette er forresten mitt tredje barn, så ingen uerfaren ung mamma her som ikke vet det beste for barnet. Sove på eget rom kunne barnet ikke siden da kunne hun utvikle tilknytningsvansker. At verken foreldrene, barna eller søsken da sover fordi barnet tuller, leker og hyler etter oppmerksomhet i foreldrenes seng og bruker mor som smokk hele natten er ikke noe problem. And the list goes on. Bytta helsesøster etterpå for å si det slik. Anonymous poster hash: 652c7...13e
Gulltopp&Lillebjørn Skrevet 22. november 2013 #12 Skrevet 22. november 2013 Jeg har ikke tatt meg nær av noe, han gjorde det han skulle perfekt, synes bare de er sykelig opphengt i normalen, og et lite sprik utenfor dette blir nærmest sett på som noe sykelig. Anonymous poster hash: c4f1a...7b8 To barn kan ha veldig forskjellig utvikling, men likevel være innenfor kurven/normalen. Alle barn utvikler seg forskjellig, og ingen hadde kalt barnet ditt "tilbakestående" hvis barnet ditt for eks ikke hadde klart å løfte hodet
Anonym bruker Skrevet 22. november 2013 #13 Skrevet 22. november 2013 Ikke bare helsesøster. I barnehagen starter hele apparatet om ikke barnet klarer tegne en rett strek når de er tre. Motoriske problemer you name it. Min nevø ble genierklært på to års kontrollen for han la et puslespill som du ikke skal klare før du er 4 år. I Norge MÅ du være innenfor gitte rammer til enhver tid, ellers er man avviker. Nå er systemet lagt opp så godt at de som faller under streken ofte blir fanget opp. Er du over streken får du lite stimulans, spesielt på skolen. Min nevnte nevø lå langt foran klassen i matte og engelsk og fikk tilrettelagt undervisning. I 4. Klasse lå han på 6. Klasse nivå og der stoppet undervisningen. Han ble understimimert og havnet på nivå med klassekamerater på ungdomsskolen. Politikerne vil at Norge skal skape flere nytenkende mennesker som kan utmerket seg internasjonalt. Det er ikke mulig med det systemet vi har i dag. Puuuh. Mine tanker om saken. Uansett, passer ikke barnet ditt i en boks. Drit i det. Alle barn er unike og utvikler seg i det tempoet de utvikler seg i. Anonymous poster hash: 0ddbe...0c2
Anonym bruker Skrevet 22. november 2013 #14 Skrevet 22. november 2013 Det er vel ikke noe å henge seg opp i. Man tester ungene bl.a for å fange opp de som vil kunne trenge ekstra ressurser/hjelp/utredning. Vi har venner som opplevde at helsestasjon raskt plukket opp at barnet ikke hang med i utviklingen og fikk satt inn ekstra kompetanse og hjelp for oppfølging - noe som har vært uvurderlig i forhold til barnets videre utvikling. Anonymous poster hash: 62405...cb4
Anonym bruker Skrevet 22. november 2013 #15 Skrevet 22. november 2013 Vår helsesøster kan absolutt ingenting om premature barn. Mitt barn er født i uke 27 og helsesøster korrigerer ikke for alder når det gjelder vekt og lengde. Det blir jo helt feil! Fatter ikke at det går an. Å stille dem spørsmål om MME er helt unødvendig fordi de ikke kan noe om det. De indoktrineres om morsmelk og amming, samt lærer om gjennomsnittsbarnet. Alt annet er de hjelpeløse på. Anonymous poster hash: 51f93...62c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå