Gå til innhold

Er det vanlig å bruke sykmelding?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er 35 år og har jobbet i 11 år nå. Har aldri hatt behov for sykmelding i løpet av de årene. Man har jo opp til tre sammehengende egenmeldingsdager og det har holdt i massevis. Har også tre graviditeter bak meg uten at jeg har vært sykmeldt av den grunn.

Ser i en annen tråd her at det er veldig mange som skriver at de har brukt sykmelding det siste året... Er det virkelig så normalt eller er det overvekt av folk som bruker det her inne? 

Mannen min har aldri heller brukt sykmelding.

Anonymous poster hash: a8093...797
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dersom man sliter med større ting enn influensa og forkjølelser er det normalt å bruke sykemelding.

Jeg har slitt med prolaps siden jeg var 18. Ble operert når jeg var 29. Da gikk behovet for sykemelding ned. Begge graviditeter har vært preget av voldsom kvalme de første 7 mnd, høyt blodtrykk, bekkenløsning, og med den siste, blødninger fra uke 10. Da har sykemelding vært nødvendig.

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Influensa, lungebetennelse og invalidiserende bekkenløsning er ikke over med en egenmelding her og der, så ja. Vil si det er ganske vanlig ;-)

Skrevet

Jeg kan telle på en hånd hvor mange sykemeldinger jeg har hatt i mitt liv, og jeg har jobbet siden jeg var 20 år, er nå 39. 

Har hatt sykemelding pga bekkenløsning mot slutten av svangerskapene mine, har en jobb hvor jeg er på bena hele dagen og det er mye løfting, så det gikk ikke å jobbe helt til permisjonen begynte.

De to andre gangene i mitt liv jeg har hatt sykemelding var en gang i begynnelsen av 20-årene hvor jeg fikk lungebetennelse og var skikkelig dårlig en ukes tid og en gang i begynnelsen av 30-årene hvor jeg fikk kyssesyken og var satt helt ut av spill i flere uker.

Mannen har så vidt jeg kan huske hatt en sykemelding på de 15 årene vi har vært sammen, det var da han ble skikkelig matforgiftet og ikke klarte holde på hverken vått eller tørt i nesten 3 uker. Da var han syk altså...

De andre gangene jeg har vært syk har det holdt med en egenmelding. Trener som regel ikke mer enn 3 dager på å bli frisk fra en kraftig forkjølelse, omgangssyke e.l. Heldigvis sjelden jeg er syk så det kan gå flere år mellom hver gang jeg faktisk har fravær fra jobb pga egen sykdom.

Anonymous poster hash: dfef5...771
Skrevet

Jeg er ufør, så jeg kan ikke brukes som et eksempel. Men nå er jeg ufør pga sykdom, har høy arbeidsmoral og før jeg ble langtidsykemeldt hadde jeg kun fravær i forbindelse med alvorlige svangerskapsplager, var bla innlagt på sykhus pga fare for både mitt eget og barnets liv og helse.

Mannen min hadde ingen sykefravær eller fravær utover permisjon i 15 år, helt til i år. Da ble han akutt innlagt med blodforgiftning og sykemeldt i. 2 uker. Det var enormt frustrerende for ham, men han fikk mer forståelse for min frustrasjon over helsa og at jeg ikke kan jobbe.

Anonymous poster hash: 6d70f...357

Skrevet

Mannen har aldri brukt sykmelding i de 16 årene han har jobbet, mens jeg har en kronisk sykdom som gjør at jeg er sykmeldt omtrent 1 mnd per år.

Anonymous poster hash: 1ff88...44c
Skrevet

Ved spontanaborter med påfølgende infeksjon og så stort blodtap at kirurgisk inngrep, blodoverføring og flere dager på sykehus var nødvendig, blir dessverre en tredagers egenmelding i minste laget, gitt.

Så også kraftig bekkenløsning og korsryggssmerter så ille at alt man orket gjøre er å ligge.

Skrevet

Desverre viser det seg at mange bruker sykmelding selv om de kan bruke egenmelding. F.eks kan ansatte i IA-bedrifter bruke 8 dager egenmelding (24 på et helt år), men allikevel går folk til legen for å få sykmelding på 3-5 dager. Egentlig ganske dumt da det både tar opp tid hos legene og koster staten skjorta (legen får betalt pr. sykmelding han skriver ut!).

Kanskje mange føler at de trenger symleding for å vise at de er "ordentlig" syke?

Jeg har kun hatt sykmelding i forbindelse med svangerskapene, et par idrettsskader og en influensa (som ikke gitt over på en uke). Jeg jobber i IA-bedrift, så en egenmeldingpersiode på 8 dager holder i massevis. Men jeg kan jo skjønne de som f.eks kun har tre dager og får f.eks influensa, oppkastsjau osv.

Anonymous poster hash: 07755...202
Skrevet

Skjønner ikke undringer eller problemet!

Jeg var ikke borte fra jobben en eneste dag på 7 år. Så ett år ble jeg syk av hver minste lille ting. Jeg fikk magekatarr, fikk lekkasje i tarm så den tok ikke opp næring. Jeg mister i den perioden masse hår og fikk utslett. Når alt dette endelig roet seg fikk jeg lungebetennelse, bihulebetennelse, ørebetennelse og øyekatarr. Det satt i LENGE. Det året dette skjedde var jeg sykemeldt rundt fire måneder samlet.

Mitt poeng er at helse rår du ikke alltid over. Jeg hadde kjørt meg beinhardt i 10 år og måtte ta straffen. Personlig blir jeg ikke imponert over folk som kommer på jobb og er kraftig forkjølet. Det er NORMALT å bli syk innimellom. Hold deg hjemme så du ikke smitter noen og bli frisk. Jeg synes syke folk på jobb er bare stusslig.

Fraværet mitt nå er ganske normalt. Borte kanskje tre/fire dager i året. Og det MÅ det være rom for uten at man skal bli stempla som en med lav arbeidsmoral.

Anonymous poster hash: ea53b...14e

Skrevet

Desverre viser det seg at mange bruker sykmelding selv om de kan bruke egenmelding. F.eks kan ansatte i IA-bedrifter bruke 8 dager egenmelding (24 på et helt år), men allikevel går folk til legen for å få sykmelding på 3-5 dager. Egentlig ganske dumt da det både tar opp tid hos legene og koster staten skjorta (legen får betalt pr. sykmelding han skriver ut!).

Kanskje mange føler at de trenger symleding for å vise at de er "ordentlig" syke?

Anonymous poster hash: 07755...202

Jeg har iblant følt at jeg må ha sykemelding selvom jeg er i en IA-bedrift. Litt for å vise at jeg er ordentlig syk ja. Når jeg har vært hos legen med sykdom/ skade og han har spurt om jeg trenger sykemelding fordi jeg opplagt ikke kan jobbe, så har jeg sagt ja. 

Hi, jeg har hatt tre sykemeldinger de to siste årene. Den ene gangen hadde jeg tromboserte hemoroider (aaauu), andre gangen bekkeninfeksjon med perihepatitt (var virkelig syk) og tredje gangen kunne jeg nok tatt egenmelding. Da hadde jeg slamret bildøra på en finger og kunne ikke jobbe med den. Har hatt et garantert tilfelle av influensa for snart to år siden, men da tok jeg egenmeldingsdager. 

Anonymous poster hash: 4b223...5d8

Skrevet

#10 er forresten jeg som har den andre tråden om årets fravær ;)

Anonymous poster hash: 4b223...5d8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...