Gå til innhold

Ang. 6 av de 10 siste mnd...


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg har forsøkt å lese litt på nav sine sider om foreldrepenger, men er fortsatt usikker på om jeg har forstått det riktig  :unsure:  Kanskje det er noen her inne som har peiling?

Nav beregner foreldrepenger ut i fra årsinntekt de 3 siste år og kommer frem til et gjennomsnitt ut i fra dette? Så hvis man har hatt en varierende årsinntekt de tre siste årene, fra 300000 - 360000, beregner de et gjennomsnitt ut i fra dette?

Jeg har jobbet som vikar de tre siste årene i ulike oppdrag og jobber fortsatt som vikar pr i dag. Dette vikariatet går ut 30.04.2014. Min foreløpige termin er 25.07.2014. Hvordan blir det da med disse 6 mnd i de 10 siste mnd? "Rekker" jeg da å få rett til foreldrepenger? Hvis ikke, hva slags stønad får jeg? Blir det da arbeidsledighetstrygd i og med at jeg blir arbeidsledig etter 30.04.2014?

Takknemlig for svar hvis noen vet :)

 



Anonymous poster hash: 98ff7...953
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er to forskjellige ting du nevner her - det ene er det å opparbeide seg rett til permisjon, det andre er hvordan permisjonspengene blir beregnet om du har rett på permisjon..

 

1. For å få foreldrepenger må du ha jobbet i minst 6 av de 10 siste mnd før permisjonen starter (3 uker før termin) og ha tjent minst 42 000 og noe omregnet til årsinntekt.. Om du jobber frem til 300414 så starter din permisjon 040714 og du er da uten jobb i litt over 9 uker. Du oppfyller da sannsynligvis kravet om å ha jobbet i minst 6 av de 10 siste mnd. Gjør du det ikke kan du søke engangsstønad på litt over 35 000 kr. 

 

2. Hovedregelen for beregning av permisjonspenger er at det er den inntekten du har når permisjonen starter (3 uker før termin) som legges til grunn for beregningen. I ditt tilfelle - den inntekten du hadde i sist arbeidsforhold om du går uten jobb en periode. (husk, du kan søke om å starte permisjonen inntil 12 uker før termin om du ønske det - men du mister da uker med babyen etter fødsel). Dersom du velger å søke dagpenger og får dette innvilget og du går på dagpenger frem til permisjonsstart så kan du bruke de 6 beste av de siste 10 mnd som grunnlag for en gjennomsnittsberegning. Dette er et gode som KUN gjelder de som mottar dagpenger og vil i ditt tilfelle sannsynligvis tilsi at du får samme lønn som du hadde i jobben din som grunnlag (såfremst du ikke har hatt veldig variabel inntekt da det regnes et snitt).. Får du ny jobb mens du går på dagpenger og starter i denne jobben før permisjonsstart er det inntekten i jobben som legges til grunn.... 



Anonymous poster hash: c0915...4fb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...