Anonym bruker Skrevet 21. november 2013 #1 Skrevet 21. november 2013 Jeg klarer ikke tanken på å amme. Prøvde med førstemann også, men ga fort opp. Synes ikke jeg fikk det til eller at det falt naturlig for meg. Det skyldes også at jeg ble utsatt for overgrep som barn. Et av de områdene på kroppen hvor jeg har en sperre. Alle forventer jo at en skal amme og jeg er klar over at det er det beste for barnet, men jeg har en sperre der altså. Gruer meg litt til å komme på fødeavd og gi beskjed om dette til jordmødrene... Blir sett så ned på :-( Anonymous poster hash: 58a74...2a5
Anonym bruker Skrevet 21. november 2013 #2 Skrevet 21. november 2013 Du bestemmer selv, og jordmødrene respekterer ditt valg. Men bare sånn at du vet, amming er vanskelig i begynnelsen. Det blir myyyye bedre etter hvert. Jeg har ammet 2 barn og likte heller ikke å amme i begynnelsen. Men etterpå ble det så mye bedre...mer kos, gikk fortere og var så praktisk! Anonymous poster hash: 9744b...d07
Anonym bruker Skrevet 21. november 2013 #3 Skrevet 21. november 2013 Føler det litt på samme måte, er førstegangsgravid og gruer meg veldig til ammingen fordi det bryter med intimgrensene mine. Når samboer prøver å ta på brystene mine nå, så blir jeg uvel fordi jeg vet at de snart skal brukes til å mate en baby. Tror aldri jeg kommer til å se på puppene mine på en normal måte igjen, er redd for at det sånn seksuelt sett er ødelagt for alltid. Men amme skal jeg, okke som! Anonymous poster hash: 77ec5...b7f
Anonym bruker Skrevet 21. november 2013 #4 Skrevet 21. november 2013 Anonymous poster hash: 77ec5...b7f Joda, det kommer du til å gjøre, men ikke før du er helt ferdig med ammingen evt. Var sånn med meg og! Mens jeg ammet fikk samboeren ikke lov til å ta på de engang! Så på de om babyene sine hellige flasker Men etterhvert fikk jeg et vanlig forhold til brystene mine igjen. Det er bare en kort periode, og helt verdt det! Anonymous poster hash: 9744b...d07
Anonym bruker Skrevet 21. november 2013 #5 Skrevet 21. november 2013 som* Anonymous poster hash: 9744b...d07
Anonym bruker Skrevet 21. november 2013 #6 Skrevet 21. november 2013 Jeg strevde meg igjennom amming med min første. Hatet det, og for meg ble det aldri bedre. Det ødela mye av permisjonstiden for oss. Så denne gangen skal jeg gi flaske. Så får de på sykehuset bare mene hva de vil. Anonymous poster hash: 5c437...db0
Anonym bruker Skrevet 21. november 2013 #7 Skrevet 21. november 2013 Hva i huleste har egentlig jordmødrene med hva du velger? Er det virkelig slik at man møter dette ammepolitiet allerede på Barsel? Anonymous poster hash: 08acd...023
Nullstress;) Skrevet 21. november 2013 #8 Skrevet 21. november 2013 Jeg ammet førstamann i 6 uker før jeg rett og slett gav opp! Jeg ville så gjerne ha et barn til, men gruet meg mer til å amme enn og føde! Da jeg kom i en slik medisinsk situasjon som gjorde at jeg ikke kunne amme, ble jeg sååå glad! Husker legen på rikshospitalet sa: en konsekvens av dette er jo at om du får et barn til, vil du ikke kunne amme det" Jeg kjente jeg ble sååå glad!!!! Endelig kunne jeg glede meg til å få barn, og slippe denne grusomme tanken på å amme! Men selv om jeg hadde verdens beste unnskyldning for ikke å amme (hadde ikke bryster!!!) ble jeg møtt av skepsis og rare blikk til og med på sykehuset. Helt til de fikk vite årsaken så klart Uansett grunn, så skla man følge sitt eget hjerte. Sliter man med amming og vil gi opp, så gi opp. Det er ikke noe nederlag! Erstatnigner er så bra i deg, at ingen barn lider noen nød av det Hver sin grunn, og grunnen bør respekteres.
Anonym bruker Skrevet 21. november 2013 #9 Skrevet 21. november 2013 Jeg har ikke tenkt til å amme så jeg får flaske baby. godt det er fler som ikke vil amme! Anonymous poster hash: f976c...a62
Anonym bruker Skrevet 21. november 2013 #10 Skrevet 21. november 2013 Si til jordmor osv at du ikke vil amme så må du bare binde brystene dine under fødsel.det er det jeg må gjøre ifølge jordmor men gi beskjed for da vil de heller forbedre deg på binding av brystene enn at du skal føle at alle forventer at babyen skal få amme av deg. Anonymous poster hash: 38ae0...077
Anonym bruker Skrevet 21. november 2013 #11 Skrevet 21. november 2013 Binde brystene? Anonymous poster hash: f976c...a62
Anonym bruker Skrevet 21. november 2013 #12 Skrevet 21. november 2013 Informer på innskrivningen at du ikke skal amme, fortell at dette er noe du har brukt hele svangerskapet på å finne ut av, om de spør hvorfor, så kan du jo bare svare "det har med fortid å gjøre". Ei venninne av meg hadde det som deg, hun ble misbrukt seksuelt som barn, og brystene ble ikke for amming for henne, hun taklet det ikke, dro til samboeren da han glemte seg og kysset henne rett ved ene brystet hennes. Hun fikk tabletter for å stoppe produksjonen og brukte stram sports-BH fra første dag etter fødsel, de hadde full respekt for dette på føden, og ga henne heller god opplæring innen MME Anonymous poster hash: 9ad60...100
Gjest Kransekakestanga Skrevet 21. november 2013 #13 Skrevet 21. november 2013 Drit i alle andre og gjør det du føler for selv! I tiden etter en fødsel er de fleste veldig sårbare, og da tror jeg det er viktig å ta hensyn til seg selv og sine egen behov. Er lett å bli såret over kommentarer man kan få dersom man velger å ikke amme, men i det lange løp tror jeg det er lettere å overse slike kommentarer og heller gjøre som en selv føler for. Jeg endte opp med alvorlig fødselsdepresjon etter forrige fødsel, og jeg tror mye av det kom av alt jeg presset meg til.
Anonym bruker Skrevet 21. november 2013 #14 Skrevet 21. november 2013 Jeg slet med det samme. Snakket med jordmor om det underveis og bestemte meg for å ikke bestemme meg før fødsel, men det stod i papirene mine at jeg ville avgjøre selv og at jeg ikke skulle mases på. Heldigvis så klarte jeg det:) Men hadde jeg ikke orket det så hadde jeg gitt flaske med god samvittighet(det gjør jeg forresten innimellom når ammingen blir for mye). Med en slik historie vil de forstå deg på føden og legge til rette for at du får et fint opphold. Du bør også informere om historien din, evt ved hjelp av et notat jordmor kan skrive slik at de også tar hensyn under fødselen:) Lykke til! Anonymous poster hash: 83daf...148
Anonym bruker Skrevet 21. november 2013 #15 Skrevet 21. november 2013 Tror barnet har mer nytte av en mor som har det bra enn at du skal pine deg gjennom det. Personlig så mistet jeg synet på brystene som noe seksuelt etter amming av førstemann, men det var verdt det for meg selvom jeg ikke likte å amme. Alle har sine grunner, og vil tro jordmødrene ikke ser ned på deg bare for det. Men greit om du sier ifra på forhånd, for vet de presser en del for at du skal "klare" det om man prøver å amme Anonymous poster hash: 46d64...c00
Anonym bruker Skrevet 21. november 2013 #16 Skrevet 21. november 2013 Ville kanskje prioritert å få i meg alle næringsstoffer og masse sunn og god mat for foster når det ligger i magen, så har det et godt utgangspunkt. Om du ikke ammer da, så vet du at barnet har fått mye bra av deg ernæringsmessig allerede. Anonymous poster hash: 46d64...c00
Anonym bruker Skrevet 21. november 2013 #17 Skrevet 21. november 2013 Hva i huleste har egentlig jordmødrene med hva du velger? Er det virkelig slik at man møter dette ammepolitiet allerede på Barsel? Anonymous poster hash: 08acd...023 Jordmødrene er der for barnets beste og amming er det beste for barnet. Derfor tilrettelegger de kun for amming og ikke for mme. Heldigvis! Anonymous poster hash: dedea...c24
Gjest Kransekakestanga Skrevet 21. november 2013 #18 Skrevet 21. november 2013 Hva i huleste har egentlig jordmødrene med hva du velger? Er det virkelig slik at man møter dette ammepolitiet allerede på Barsel? Anonymous poster hash: 08acd...023 Jordmødrene er der for barnets beste og amming er det beste for barnet. Derfor tilrettelegger de kun for amming og ikke for mme. Heldigvis! Anonymous poster hash: dedea...c24 Amming er ikke alltid det beste for barnet. Hva om mor går på medisiner som ikke er forenelige med amming? Eller hva om mor risikerer å bli psykisk syk ved å måtte presse seg til å amme? Har du lest noe om hvordan mors psyke kan påvirke babyer? Tydeligvis ikke.
Anonym bruker Skrevet 21. november 2013 #19 Skrevet 21. november 2013 Ernæringsmessig er mm det beste og naturligste for barnet. Det er det ingen tvil om, sånn er det bare. De som ikke ønsker å amme, står fritt til å velge dette. Og da støtter jeg de som skriver at det nok er lurt å informere om at dette er et bevisst valg fra mors side, og at det er et veloverveid valg. Da slipper du alle velmenende råd om amming. Du vil også få hjelp til å redusere melkeproduksjonen. De som ikke får til ammingen får ofte litt for dårlig hjelp i starten, og kan litt for lite om når melken kommer i gang, riktig sugeteknikk osv. Heldigvis finnes det ammehjelpere i hele landet hvor man kan be om hjelp. Mange har ikke hørt om økedøgn. Mange får rett og slett ikke nok ro i starten. Tror det er viktig å huske på å be om hjelp om man trenger det. Det er derfor barselpersonalet er der. De som av ulike årsaker ikke kan amme. De kan jo ikke det. I Norge har vi et godt alternativ til mm, så ingen grunn til å fortvile. Anonymous poster hash: f4098...af0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå