Gå til innhold

Drittlei av å drukne i ting, julegavedilemma 2013

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tenkt å gi barna klippekort/ årskort i feks badeland, skikort ol til jul i år. De skal få noe de kan holde på med i jula i tillegg, tenkt å kjøpe et par brettspill for hele familien, eldstesønn skal få et pc spill han ønsker seg, de minste skal få hvert sitt nye spill til tab'ene sine. Men utover det ingen ting, de får gaver av andre også.

Vi drukner i leker og ræl, jeg vurderer å gi bedteforeldrene forbud om lekeinnkjøp. Ungene ønsker seg ditt og datt, men erfaring viser st det blir lekt med lekene to tre ganger, så går de lei. Nok er nok! Vi har gitt bort endel, kastet haugevis, det er ikke holdbart lengre.

Må vel være bedre å feks kunne dra i badeland en gang i uka feks fram til sommerferien enn å få leker de går lei av etter tre dager? Barn i skolealder det her er snakk om.

Anonymous poster hash: e47de...09a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes det høres ut som en strålende idé! :)

Skrevet

Tenkt å gi barna klippekort/ årskort i feks badeland, skikort ol til jul i år. De skal få noe de kan holde på med i jula i tillegg, tenkt å kjøpe et par brettspill for hele familien, eldstesønn skal få et pc spill han ønsker seg, de minste skal få hvert sitt nye spill til tab'ene sine. Men utover det ingen ting, de får gaver av andre også.

Vi drukner i leker og ræl, jeg vurderer å gi bedteforeldrene forbud om lekeinnkjøp. Ungene ønsker seg ditt og datt, men erfaring viser st det blir lekt med lekene to tre ganger, så går de lei. Nok er nok! Vi har gitt bort endel, kastet haugevis, det er ikke holdbart lengre.

Må vel være bedre å feks kunne dra i badeland en gang i uka feks fram til sommerferien enn å få leker de går lei av etter tre dager? Barn i skolealder det her er snakk om.

Det er selvfølgelig en fin gave hvis det ikke er noe dere gjør uansett og det krever jo at dere ølger opp slik at gaven kan bli brukt. 

Anonymous poster hash: a713c...ebf

Skrevet

Helt greit! Her kjøper kun vi leker i gaver. Resten kjøper klær/utstyr de trenger. Blir alltid nok leker.

Anonymous poster hash: bd0cd...718
Skrevet

Nettopp derfor kjøper jeg konsekvent ikke leker til barn i jule/bursdaggave :)

Men syns det høres ut som en god ide :)

De kan jo også få en tur? I vinterferien reiser vi på hotell med badeland feks.

Skrevet

Slike myke verdi gaver begynte vi også å gi til ungene våres for 3 år siden, og de setter faktisk mer pris på kvalitetstid med foreldre enn det materiale gaver, tro eller ei :)

Når det gjelder gaver fra beste foreldre og tanter og onkler, har jeg bedt dem som måtte ønske å gi gave om å bare overføre en symbolsk sum på sparekonto til ungene våres, så kjøper vi fortløpendes det de trenger med de pengene der. Syns gavehysteriet og maset har gått avskaffa. Etter at vi sluttet med å følge den trenden, har adventstida vår blitt mer koseligere og behagelig, og ikke minst på julaften. Slipper å bruke masse tid på julegave åpning, og heller konsentrerer oss å kose oss masse med jule filmer på tv og rolig julemiddag :) kjempe bedagelig. Merker stor forskjell på ungene etter at vi begynte med vår egen tradisjon. De er mer roligere og storkoser seg skikkelig :) :)

Anonymous poster hash: aa139...afb

Skrevet

Jeg synes jo faktisk du ga mye i gaver jeg, i tillegg til klippekortene :) Ellers er det en super idè med klippekort til opplevelser, det tror jeg ungene vil sette kjempestor pris på.

Her får ungene sammen ett spill til wii, og det er det :) Og jeg vet at de kommer til å være kjempefornøyd med det. 

Men jeg synes det nesten er verre alt vi voksne får. Jeg prøver å ønske meg ting vi trenger, og kunne gjerne latt være hele gavene på julaften, slik at bare barna fikk.

Her får imidlertid ikke barna så mange gaver, selv om vi har stor familie, da mange er flinke å kjøpe sammen. Så vanligvis får de rundt 6-7 gaver hver.

Anonymous poster hash: 31fcc...6d2
Skrevet

Hvordan er det med dere da Anonym kl 10.25 over her, kjøper dere gaver til andre? Jeg har også snakket om at jeg har lyst å kutte ut gaver helt egentlig..men det med å kjøpe opplevelser var jo en god ide da. Er så lei av stresset og maset og pengesuget det er med gaver..har egentlig lyst å bare kjøpe til oss i familien og ingen andre, høres egoistisk ut, men vi har veldig stor familie på begge sider og har dermed ikke råd til å gi noe særlig dyre gaver og derfor føler jeg det bare blir ræl uansett for det meste..men tør liksom ikke foreslå å kutte ut gaver heller..vi gir bare til barna til søskenene våre nå, men det er likevel MANGE. Hadde ikke gjort meg noenting å bare ha noen få gaver til barna på julaften. Slik blir det mindre fokus på det materielle og mer tid til annen kos. 

Anonymous poster hash: efa5f...c4e
Skrevet

Samme her, kjøper gjerne noe praktisk (blir nok ski i år) og ber om å få det vi mangler fra besteforeldrene også. Gjerne penger på konto fremfor ræl.

Denne gangen har vi kjøpt sko med navn på til nevøer og nieser, regner med å få litt leker og klær fra dem.

Anonymous poster hash: c07da...50e

Skrevet

Hva med kinokort? Da får man visst også billigere billetter og. :)

Skrevet

herregud hva er galt med folk ? skal dere ødelegge jula til ungene ??

Greit å gi dem gavekort/årskort i badeland og ting dem trenger/reise til London osv..

Men å si at "her koser vi oss mye mer på julaften med julefrokost og middag, ingen gaveåpning. skal besteforeldre og familie gi gaver så får de overfør en symbolsk sum på konto "

Det er det mest råtne jeg har hørt på mange år. !! jula er UNGENE sin dag i mitt hus, og klart de skal få gaver?? husker jo selv med spenning fra jeg var liten, nissen hadde lagt gaver under treet og om det var den tingen jeg ønska meg mest !

Hva med å gi ungene en leke/ting de ønsker seg i form av en pakke - også gi resten i aktiviteter?

Greit at jula har gått av skaftet i mange hjem, men å dra bort det som faktisk er en STOR del av jula for de små, synes jeg er rimelig drøyt... skal vedde på at ungene ikke synes det er like hyggelig som du synes om de kunne velge !

Fy søren, jeg får mang en gang HAKESLIPP av å lese om hvor tilbakestående mange mennesker i de norske hjem er, og er så innmari glad for at jeg ikke er en av dere. Og det tipper jeg ungene mine setter pris på også. Klart de får gå i svømmehallen og bruke tid med familien sin selv om de får et par gaver julaften !

- ta gjerne vekk gavene til 3000kr, men herregud.. nei og nei...

Stakkars unger........

Anonymous poster hash: 50180...852
Skrevet

Vi har gitt leke"forbud" hos alle i familien til vår datter. Det ble veldig dårlig formulert: vi har sagt at hun ønsker seg bøker og klær ;-) Hun er bare to år, men har NOK leker hun aldri leker med. Det ser jeg ingenting galt med :-)

Anonymous poster hash: bdb8b...088

Skrevet

herregud hva er galt med folk ? skal dere ødelegge jula til ungene ??

Greit å gi dem gavekort/årskort i badeland og ting dem trenger/reise til London osv..

Men å si at "her koser vi oss mye mer på julaften med julefrokost og middag, ingen gaveåpning. skal besteforeldre og familie gi gaver så får de overfør en symbolsk sum på konto "

Det er det mest råtne jeg har hørt på mange år. !! jula er UNGENE sin dag i mitt hus, og klart de skal få gaver?? husker jo selv med spenning fra jeg var liten, nissen hadde lagt gaver under treet og om det var den tingen jeg ønska meg mest !

Hva med å gi ungene en leke/ting de ønsker seg i form av en pakke - også gi resten i aktiviteter?

Greit at jula har gått av skaftet i mange hjem, men å dra bort det som faktisk er en STOR del av jula for de små, synes jeg er rimelig drøyt... skal vedde på at ungene ikke synes det er like hyggelig som du synes om de kunne velge !

Fy søren, jeg får mang en gang HAKESLIPP av å lese om hvor tilbakestående mange mennesker i de norske hjem er, og er så innmari glad for at jeg ikke er en av dere. Og det tipper jeg ungene mine setter pris på også. Klart de får gå i svømmehallen og bruke tid med familien sin selv om de får et par gaver julaften !

- ta gjerne vekk gavene til 3000kr, men herregud.. nei og nei...

Stakkars unger........

Anonymous poster hash: 50180...852

Jeg er faktisk enig i det meste av det du skriver. Hvorfor skal de slutte å få gaver? Det er jo det som er jul, å kunne kose seg med alle gavene de har fått:) En gave trenger ikke å koste så mye, men at de skal få penger på konto som foreldre skal bruke på noe de trenger, vel, det synes jeg også er ganske hjernedødt...

Anonymous poster hash: 191cd...b2f

Skrevet

Ville aldri drømme om å gi lekeforbud her i hus. Julaften er årets største dag for de fleste barn , var det for meg og er det faktisk enda . Klart de skal kunne ønske seg 30 leker om de vil , og får de 10 av dem ja så fantastisk. En ting er å gi årskort de ikke ville fått uansett men å gi det hvert år og plutselig skal det være julegaven? Det er litt drøyt. Her i hus gir vi bort leker og klær som ikke brukes til loppemarked og veldedige org. Sendte sist uke leker til Ukraina ( org fra facebook husker ikke navnet noe med Amadea?) Kjøper og alltid symbolske gaver til dem som vi tar frem av og til og snakker om hvorfor de fikk den osv. Men en ting. Dere som har mange sko, vesker, snykker ol dere har ikke det på ønskelista da går jeg utifra? Dere har jo så mange så dere trenger jo virkelig ikke flere........:) eller?

Skrevet

Her har guttungen fått lære å ønske seg både praktiske og upraktiske ting (leker). Han har lært at besteforeldre ikke kjøper leker, der får han klær, sko, uteklær osv. Så da vet han at der blir myke pakker også og ikke bare leker.

Fra tanter og onkler får han litt klær og kanskje en liten leke.

Fra venners barn og mine kusiner - ja vi kjøper en liten ting til barna - får han leker. Men vi sender ønskeliste i den kategorien de kjøper for (100 - 150 kr).

I tillegg må guttungen vår gi fra seg 3 leker som vi pakker inn og gir til Frelsesarmeen eller annen veldedighet slik at noen som ikke får gaver, får i alle fall en leke. Dette har vi gjort de siste 3 årene, guttungen er 5,5 år nå. Han har allerede valgt ut leker og pakket de inn.

Fra oss får han leker. Vi kjøper en stor ting. I år ønsker han seg mye stor Lego, så han skal få en ting av det. Det er det han får fra oss.

Barn skal få litt pakker, men det hysteriet og ovebruket av penger mange bruker på gaver må/ bør stoppe. Vi har hoppet av hysteriet allerede før guttungen kom til verden og vår familie har bestemt at ungene får gaver, vi voksne trenger ikke. De som er barnløse får en gave, men det er ikke dyre gaver - en flaske vin, litt god konfekt, god kaffe osv.  Jula er for barn, mener jeg.

Skrevet

Problemetmed å gi bort opplevelser, barnepass ol er at giverene ofte ikke orker å følge det opp og så blir det liggende som en verkebyll som ingen snakker om. Mottageren kan jo ikke spørre om de kan få gaven nå og giveren har sjelden ork til å følge opp. Jeg synes derfor løfter om at noe skal skje siden er dårlige gaver.

Å faktisk gi et gavekort på kinobiletter og en femtilapp til bussen er noe helt annet, men slike klippekort" på husvask, middag, hyttetur ol blir ofte ikke noe av selv om intensjonen var god.

Anonymous poster hash: a713c...ebf
Skrevet

På slutten av november har ungene en gjennomgang av lekene sine. Da kaster vi ødelagte leker, og leker de ikke bruker mer eller ikke vil ha lenger blir pakket i esker. "Det må noe ut før mer kan komme inn", dette prinsippet vi har levd etter de 14 årene jeg har hatt barn. Ungene pakker med glede bort det de ikke vil ha lenger for de vet at deres leker (og fravokste klær) blir sendt til landet jeg er født i. Det er i Asia og det er et av verdens fattigste land. Dette med å gi videre er noe de legger stoltheten sin i :)

På denne måten kan barna nyte gavene de får, rommene flyter ikke over, samt at vi samtidig hjelper fattige familier :)

Anonymous poster hash: 7b171...888

Skrevet

Vi sorterer av og til leker, og gir videre til andre barn. 

Vi forsøker å unngå mye leker, og selv pleier vi kjøpe noe praktisk (klær, ski, skøyter) eller opplevelser (f.eks. årskort på VilVite). 

Jeg synes det blir feil å styre hva de får i gaver av andre, hvis noen har lyst til å kjøpe leker til ungene mine, så må de få lov, men jeg gir beskjed om hva de har mest lyst på (noen ting frister veldig hvis de ser det i en reklame, men jeg VET av erfaring at de f.eks. blir mer glad for lego). 

Når de nå har blitt litt eldre så har de lyst på elektronikk, og det tar i hvert fall mindre plass. 

Anonymous poster hash: e4fa3...ab1
Skrevet

På slutten av november har ungene en gjennomgang av lekene sine. Da kaster vi ødelagte leker, og leker de ikke bruker mer eller ikke vil ha lenger blir pakket i esker. "Det må noe ut før mer kan komme inn", dette prinsippet vi har levd etter de 14 årene jeg har hatt barn. Ungene pakker med glede bort det de ikke vil ha lenger for de vet at deres leker (og fravokste klær) blir sendt til landet jeg er født i. Det er i Asia og det er et av verdens fattigste land. Dette med å gi videre er noe de legger stoltheten sin i :)

På denne måten kan barna nyte gavene de får, rommene flyter ikke over, samt at vi samtidig hjelper fattige familier :)

Jeg må bare få si at barna dine er heldige som har en mamma som gir de så gode verdier! Jeg har så tro på sånt!
Skrevet

Jeg må bare få si at barna dine er heldige som har en mamma som gir de så gode verdier! Jeg har så tro på sånt!

Tusen takk, det var pent sagt :)

Skrevet

Jeg skal jammen meg følge ditt eksempel :)

Anonymous poster hash: ed25f...1fe

Gjest thricane
Skrevet

Jeg er helt enig. I år blir gavene til ungene tur for å se Disney inn ice, med overnatting. Tar med tantebarna som er store nok på det også. Ingen leker, besteforeldrene svir av flere tusen på hver, så det holder i massevis.

Skrevet

Åh, for en deilig tråd! Jeg har hatt samme tanken og synes det hele har fjernet seg mer og mer fra julens budskap.

Jeg er ikke enig i at julen tilhører ungene. I mitt hus tilhører julen ALLE! Gamle tante Eva skal få ha det koselig og kjenne julefred, jeg skal grine mens jeg hører Jussi Bjørling og min far skal få strømper til jul for n'te gang. Vi innretter oss ikke så mye etter ungene, de får pent innrette seg etter voksne også. Gavehysteriet har jeg tonet ned over flere år nå, men jeg styrer jo ikke resten av familien.

Jeg vil tilbake til gamle, gode verdier og ROEN i julen!

Mine unger får fine gaver til mye penger, det er helt greit. Men leker styrer vi unna så godt vi kan. De har jo alt de trenger og får det de trenger eller har veldig lyst på ellers i året.

Ah, velsignet julefred, kom til meg!

Anonymous poster hash: 66d1d...f7e

Skrevet

Jeg skal jammen meg følge ditt eksempel :)

Anonymous poster hash: ed25f...1fe

Det gleder meg å høre! Det betyr at enda flere "mindre heldige" familier vil kunne glede barna sine :)

Og det beste av alt, ungene kommer frivillig til å ønske å gi videre så fort de blir vant med det. Nå har vi holdt på med dette fra dag en, og nå kommer ungene med en fravokst genser eller en leke og sier "denne er for liten/jeg vil ikke ha denne mer, jeg legger den i "gi bort" esken vår, jeg" (vi har alltid en eske som vi fyller fortløpende).. Det gjør meg så utrolig stolt av dem :)

Så godt å høre du ble inspirert, det er jo så lite som skal til for å glede andre :)

Beklager avsporingen, men det gjør meg så glad å høre at andre også ønsker å hjelpe. Og kanskje dette overflod-problemet vil løse seg om andre også rydder unna og sender til dem som trenger det så inderlig :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...