Gå til innhold

Hvordan unngå at barna blir mobbet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg eg gift og har to barn. Vi lever det som kategoriseres som et "vellykket liv". Mannen min og jeg har gode jobber og er sosialt velfungerende med stor omgangskrets. Barna våre er 5 og 8 år. De har normalt gode evner og et normalt pent utseende. Ingen "lyter".

Er det da slik at vi kan være rimelig trygge på at de ikke vil bli mobbet? Eller rammer mobbing vilkårlig? 

Jeg har mange tanker rundt dette selv,men vil vite hva dere mener/tror.

Anonymous poster hash: 31d8b...7a1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Minst like viktig bør det vel være å være like redd for at barna dine blir mobbere?

Anonymous poster hash: e3e32...9e5

Skrevet

Tror du VIRKELIG at barn bryr seg en dritt om hvor mange penger mamman og pappan til Pål tjener,eller hvor vellykket hans foreldre er ,hvor feit bil de har og hvor stort hus de har om Pål viser seg å være en perfekt hakkekylling?Eller om han er veik på et eller annet plan?

Nei,mobbing er jammen meg virkårlig, ikke akkurat bare fattige barn med "ressurssvake" foreldre som blir mobbet...

Anonymous poster hash: 44e8b...1c6
Gjest Julia1984
Skrevet

Mobbing kan skje alle! At du og din mann har gode jobber, stor omgangskrets har ingenting å si. Et barn kan bli mobbet for det helt utenkelige....

Skrevet

Dette er det forsket på. Mobbing rammer i de fleste tilfellene vilkårlig.

Anonymous poster hash: a5617...3bd
Skrevet

Er barna dine ekle,lukter vondt går i skittene klær eller er slemme eller sier altfor dumme ting eller er for kjedelig blir barnet ditt mobbet eller hvis andre er sjalue på barnet ditt. på ungdomskolen blir det forandret så hvis du har mye penger så blir barnet ditt utnyttet :)

Anonymous poster hash: edb53...5c7
Skrevet

Ifølge foreldreveiledningen fra Barne- og likestillingsdepartementet finnes det to karakteristiske hovedgrupper av barn som blir mobbet:

1. De passive eller underdanige:
  • stille, forsiktige, følsomme, tar kanskje lett til tårene
  • usikre med liten selvtillit (negativ selvoppfatning)
  • misliker slåssing, er ofte fysisk svakere enn klassekameratene (gjelder gutter)
  • har få eller ingen venner
  • redde for å bli skadet og å slå seg
  • ofte lettere for å omgås voksne (foreldre, lærere) enn jevnaldrende

Passive mobbeutsatte signaliserer gjennom oppførsel og holdninger at at de er litt engstelige og usikre og neppe vil ta igjen hvis de blir angrepet eller forulempet.

– Rundt 80 prosent av de mobbeutsatte tilhører denne gruppen, sier Reidar Thyholdt.

2. De provoserende

Denne typen er mindre vanlig og omfatter omtrent 15-20 prosent av de som mobbes:

• kan være hissige og forsøke å ta igjen hvis de blir angrepet eller forulempet, men oftest uten særlig suksess
  • de er ofte rastløse, klossete, umodne, ukonsentrerte og oppfattes som generelt besværlige
  • en del av disse elevene kan karakteriseres som hyperaktive (urolige, rastløse med konsentrasjonsvansker etc.)
  • på grunn av sin irriterende atferd er de mislikt også av mange voksne, for eksempel av læreren
  • de kan selv forsøke å mobbe svakere elever
Skrevet

Jeg tror det viktigste er å gi ungene en grunnleggende dyp selvføllelse. Det betyr ikke at barna skal lære at de er spessielt flinke eller vellykket, men at de skal ha en trygghet på at de er gode nok som de er. Dt vil nok ikke sikkre at de skal gå gjennom livet uten at noen plager ellererter dem, men det kan hjelpe dem å komme gjennom det uten stor skade.

Ellers er det nyttig å lære dem å bli klar over hvilke sossiale spilleregler som finnes og hvordan de best kan tilpasse seg den sossiale rangordenen.

Anonymous poster hash: 0ffc4...7bd

Skrevet (endret)

Er barna dine ekle,lukter vondt går i skittene klær eller er slemme eller sier altfor dumme ting eller er for kjedelig blir barnet ditt mobbet eller hvis andre er sjalue på barnet ditt. på ungdomskolen blir det forandret så hvis du har mye penger så blir barnet ditt utnyttet :)

Anonymous poster hash: edb53...5c7

Sjelden har vel eit smilefjes vore meir på sin plass.     -eller?

Trur ikkje eigenskapar ved foreldra har mykje å seie når det kjem til mobbing, anna enn at dei har gjeve barna ei oppdraging som gjev dei sjølvtillit og sosiale evner, slik overlord skisserer i innlegget sitt.

Endret av soleia

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...