Gå til innhold

Å gi vekk bruktkjøp i julegave

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg hadde en diskusjon med en venninne i dag, vi er begge i reduserte stillinger nå siden barna ikke har barnehageplass så vi tilbringer mye tid sammen.

Vi snakket om jul og innkjøp og jeg sa at jeg skulle være kreativ i år siden vi har mye mindre penger enn ellers.

Jeg har funnet nydelige barnebøker fra 70-tallet, treleker fra Brio som knapt ser rørt ut og finere strikkeklær enn hva jeg noensinne kunne laget på loppis i år og tenker at dette er fine ting å gi vekk i julegave sammen med andre hjemmelagde ting.

Men venninnen min sier at dette er simpelt fra min side og hun kommer til å bruke like mye penger dette året som andre år.

Det er jo selvfølgelig hennes valg, men jeg ser egentlig ikke hva problemet er.

Anonymous poster hash: bd81e...a7b
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Brukte ting gir mann ikke i gave nei!

Anonymous poster hash: 25d6d...187
Skrevet

Beklager, men er enig med venninnen din!!! 

Hadde jeg eller mine barn fått slike ting hadde jeg gitt dem tilbake.

Synes det er simpelt å gi brukte leker i gave til familien.

Da er det bedre å heller gi noe godteri med et dikt eller noe slik, det synes jeg er mye bedre gaver!!!

Anonymous poster hash: df4be...6fa
Skrevet

Enig med deg :) Jeg har flere i vennegjengen som spesifikt ønsker seg brukte ting også, fordi kjøpefesten har jo tatt helt av! Kjøper ofte ting brukt, er jo like fint!

Anonymous poster hash: 047d8...b86
Skrevet

Jeg er enig med deg. Jeg syns det er kjempeflott å kunne gi pene brukte ting i gave og jeg klarer ikke å se hva som er galt med det, uansett hvor mye jeg prøver! Men jeg vet at andre ikke ser likt på det, så det er bare noen få utvalgte som har den æren å få bruktkjøp av meg. Jeg syns av en eller annen grunn at gaven fort blir mye mer personlig når jeg får slengt inn noe brukt. Da føler jeg at jeg virkelig har gjort en effort for å finne noe jeg tror personen blir ordentlig glad for. 

Skrevet

Jeg gir bort brukte bøker i år til en i familien. Han ønsker seg en spesiell serie som ikke lenger er i salg, og jeg vet at han vil bli kjempeglad for de bøkene. Alternativet ville jo ha vært at han ikke hadde fått disse bøkene. Jeg tenker at så lenge man vet at den som får gaven vil sette pris på den, i og med at det ikke er noen bytterett, og det man gir bort er pent og helt, så synes jeg ikke det er noe galt i det.

Skrevet

Hm, vet ikke helt.. Brukte strikkeklær hørtes litt stusselig ut, altså. På den annen side er jeg stor fan av loppiser og hadde blitt henrykt over gamle barnebøker. Du kjenner vel mottakerne og vet hva de setter pris på.

Men jeg ville nok trådt litt varsomt med loppisgaver.

Anonymous poster hash: 291f4...0c0

Skrevet

Å kjøpe brukt til seg og sine er ok, men ikke å gi det bort i gave.

Anonymous poster hash: 1ebb1...eb4

Skrevet

Nei huff, blir helt feil å prakke på andre brukte ting i mine øyne. Har du ikke god råd kan du heller kjøpe billigere gaver eller lage noe selv. Ingen som sier du må kjøpe dyre gaver hvert år.

Hvis du gir bort noe som er brukt, bør du ihvertfall være helt sikker på at mottakeren er komfortabel med bruktkjøp.

Jeg er det ikke.

Anonymous poster hash: 1213d...0b6

Skrevet

Brukte bøker og leker som ser bra ut syns jeg er helt greit å gi. Brukte strikkeklær syns jeg er litt mer sært, men hvis de er fine, kan det også være greit.

Anonymous poster hash: fbf30...472
Skrevet

Vil forøvrig legge til at jeg spurte om dette her inne for en tid tilbake, og samtlige svar (unntatt ett tror jeg) var at man selvsagt kunne gi brukte ting i gave ;)

Skrevet

Jeg hadde ikke hatt noe i mot å få det, så lenge det lå noen tanker bak om at dette var noe som var ekstra bra til meg. For eksempel en barnebok jeg hadde en gang, men mistet. Selv tør jeg aldri gi noe brukt igjen. Fikk tak i et kunstverk med motiv fra min biologiske fars hjemmsted. Annerkjent kunstner, som blant annet kongefamilien har handlet hus. Så stolt at jeg gikk på skyer ga jeg dette til min far. 14 år gammel. Han ble raaaasende fordi jeg hadde gitt han noe som var BRUKT! Selv om det bare skulle henge åå en vegg og tross alt ikke sank i verdi, heller motsatt. Den reaksjonen glemmer jeg aldri.

Skrevet

Jeg hadde ikke brydd meg om jeg hadde  fått brukte ting (i det hele tatt). Synes det er dessuten sjarmerende med treleker og gamle bøker :)

Skrevet

Vil forøvrig legge til at jeg spurte om dette her inne for en tid tilbake, og samtlige svar (unntatt ett tror jeg) var at man selvsagt kunne gi brukte ting i gave ;)

Det var innlegget om Pokeman kortene?

Skrevet

Jeg arver gjerne til barna, kjøper bøker på,loppemarked når vi er der sammen. Men jeg hadde aldri kjøpt brukte ting for å gi i bursdagsgave eller til jul hverken til egne barn eller til andre. Men nå har vi veldig god råd, så det er liksom ingen problemstilling

Anonymous poster hash: 0842a...45f

Skrevet

Her snakker jeg om skikkelig hjemmestrikk, i bestemorkaliber,

Skrevet

Jeg hadde ikke hatt noe i mot å få det, så lenge det lå noen tanker bak om at dette var noe som var ekstra bra til meg. For eksempel en barnebok jeg hadde en gang, men mistet. Selv tør jeg aldri gi noe brukt igjen. Fikk tak i et kunstverk med motiv fra min biologiske fars hjemmsted. Annerkjent kunstner, som blant annet kongefamilien har handlet hus. Så stolt at jeg gikk på skyer ga jeg dette til min far. 14 år gammel. Han ble raaaasende fordi jeg hadde gitt han noe som var BRUKT! Selv om det bare skulle henge åå en vegg og tross alt ikke sank i verdi, heller motsatt. Den reaksjonen glemmer jeg aldri.

Et maleri? Hvordan kan et maleri være _brukt_? Det var en helt vanvittig merkverdig reaksjon av din far, har du noen gang spurt ham hva som lå bak reaksjonen?? Det kan umulig være den egentlige grunnen. Og så til en 14-åring da..

Skrevet

Det var innlegget om Pokeman kortene?

Nei, det var et der jeg skrev at jeg skulle ønske man kunne gi bort brukte ting i gave, og alle svarte at det kan man da selvsagt. Tror jeg signerte med nick. Må være en mnd siden eller noe. 

Skrevet

Kan jo legge til at når JEG kjøper brukt til meg selv og andre, er det snakk om ting man virkelig setter pris på. Ikke "bare for å finne en gave", slik det gjerne blir til jul.

Det er snakk om ting med sjel i, hvor jeg har brukt tid på å lete etter gaven.

Min bestemor får hvert år klips-øredobber av meg, som sjeldent kan kjøpes nytt. Jeg bruker lang tid på å finne de perfekte til henne, og hun elsker det, for det finnes ikke å få tak i der hun bor.

Skrevet

Et maleri? Hvordan kan et maleri være _brukt_? Det var en helt vanvittig merkverdig reaksjon av din far, har du noen gang spurt ham hva som lå bak reaksjonen?? Det kan umulig være den egentlige grunnen. Og så til en 14-åring da..

Han følte seg oppriktig dårlig behandlet. Ville heller ikke tro meg på verdien, og jeg er nesten sikker på at han kastet "skiten."

Men jeg har ikke hatt kontakt med mannen siden den tiden der. Ikke på grunn av dette men betraktelig flere og verre ting som ble sagt. Komplisert mann.

Skrevet

Kan jo legge til at når JEG kjøper brukt til meg selv og andre, er det snakk om ting man virkelig setter pris på. Ikke "bare for å finne en gave", slik det gjerne blir til jul.

Det er snakk om ting med sjel i, hvor jeg har brukt tid på å lete etter gaven.

Min bestemor får hvert år klips-øredobber av meg, som sjeldent kan kjøpes nytt. Jeg bruker lang tid på å finne de perfekte til henne, og hun elsker det, for det finnes ikke å få tak i der hun bor.

Det får min bestemor også!

I noen kretser er det jo vintage mer verdsatt. I år vet jeg at jeg få farmors nydelige Cathrineholm-gryte i gave, jeg samler på emalje og kunne ikke tenkt meg noe finere.

HI

Skrevet

problemet med å gi bort brukte ting er at de ikke kan byttes. Man må derfor være veldig nøye med at det man kjøper faller i smak og passer. Jeg har både gitt bort og fått en del brukt. Som regel er det svert velltkkeede gaver, men det er ikke enkelt.

Ungene mine har foresten ikke noen forståelse for at ting skal være nye.

Anonymous poster hash: 8223e...c08

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...