Gå til innhold

Hva gjør jeg med adventskalenderne?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har 3 barn i alderen 2 til 10 år. Tidligere har jeg noen år pleid å hatt pakke kalender og noen år bare hatt en enkel kalender med sjokolade i. De har lyst på pakke kalender men den mellomste ønsker seg også Lego Friends kalender. Fra tidligere har jeg sett hvordan pakkene har blitt brukt. Mye av det har vært små ting som etter en stund bare har blitt slengt rundt i huset. Det går med mye tid og penger til dette og jeg ser ikke på det som noe de absolutt må ha- selv om de syns det er gøy der og da. Hva skal man gjøre da? På en måte er det jo koselig å pakke inn pakker, men når jeg ser hvordan de blir brukt, så er det mest bare som sløseri føler jeg. Jeg vurderte å blande litt på det, slik at de fikk pakker noen dager og så aktiviteter en annen dag, men det er så vanskelig syns jeg! Noen her som har gode og rimelige tips til oss med flere barn i spredt alder?

Anonymous poster hash: a3119...321
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Aktiviteter blir ofte veldig dyre om du skal ha 24 av dem til hvert barn, men noen ting , som dere kansje uansett ville gjort, er jo greit,

Ellers anbefaler jeg snop som spises før tannpuss. Det forsvinner.

Det kan også være klær de uansett trenger nytt av, nye votter, sokker eller pentøy til jul. Hubbyting til å lage julegaver av er også en mulighet.

Anonymous poster hash: be0a6...ea1
Skrevet

Enig i hun rett over .. For mange barn er d jo egentlig ikke det inni pakka som teller men det å ha en kalender å glede seg til å åpne !

Kjøp en kjærlighet, eventyrsjokolade, blyanter, sokker, pysj -ting de trenger, reflekser, matboks, ny tannbørste, hårstrikk og spenner -noe du vet de får bruk for senere som ikke blir liggende som søppel.. Da jeg var ca 8-9 år sa min mor til meg at hun brukte endel penger på julekalender, det ble mye smått og vanskelig å finne ting. Så vi ble enige om (siden vi var såpass gamle) at vi heller skulle få vanlig skokoladekalender men heller få ekstra mye i julesokken på julaften! Dvs godteri oppi sokken feks og gaver til ca d som en kalender ville kosta , si 1000kr da i pakker som henger rundt sokken. Filmer/cd, sminke, klær, evt et par større ting som de virkelig ønsker seg! Var en god ordning og kommer nok til å gjøre det når mine barn blir for store til at en kjærlighet på pinne er veldig stas lenger ;)

Anonymous poster hash: c080f...86c

Skrevet

Her i huset er det også 3 barn fra 2-9 år, og vi har valgt at de får en valgfri adventskalender fra butikk(som oftest blir kinderegg kalenderen)!

I tillegg får de hver sin gave på lørdager og søndager, for da får dem ting de ønsker seg til en litt dyrere pris!

Kan være sminke, skylander ting, carsbiler, jumprer de ønsker seg osv!

Synes det er genialt da vi slipper alle de småtingene som går i bosset til slutt og jeg slipper unna med ca 24 gaver :)

Anonymous poster hash: 218a0...d21
Skrevet

Her kommer det ting ungene trenger og uansett måtte fått i kalenderen. Blir litt dyrere for kalenderen, men det hadde det jo blitt om de hadde fått ting de må ha ved siden av.

Sokker, truser, votter og slikt kommer ofte på kalenderen, for nytt trenger de støtt og stadig. Farger, fargebøker er noe som brukes mye, og kalenderen er en fin ting å få fylt på når noe trenger fornyelse.

Såper, brusekuler til å ha i badevannet osv kan det også komme. Slike små som de kan bruke den dagen, slike store brukes sjeldent opp så de kjøpes ikke. Men sånne små som er engangsbruk nesten. De klutene som er i små pakker er gøy, alltid like stas å ta de under vann. Og de syns det er veldig gøy med nye kluter, ikke bare de vanlige hvite vi har i skapet.

Skal dere bake pepperkakerr, kan noen nye pepperkake former pakkes inn.

Vi kjøper inn til kalenderen gjennom hele året, så gavene som er der er ofte kjøpt på salg og dermed ikke kost mye. Ikke så lett å kjøpe mange gaver samtidig, da blir det ofte ting som egentlig aldri blir brukt eller faller i smak. I romjula har vi kjøpt cd med julemusikk og julefilmer som havner på kalenderen neste år. Iforfjor ramlet jeg over salg på ds spill til 20kr så da ble det mange spill på kalenderen. Ikke de mest populære spillene, men ungene har spilt de mye fordet.

Anonymous poster hash: 8d848...e14

Skrevet

finn ut filmer de ønsker seg, på søndager har alle tre samme pakke som da er en film, de andre dagene hvis du har jenter kan de få strikker,lepomade f.eks 1 desember, 7 desember og 21 desember. altså at du kan ha ting du vet de vil ha 1 gang hver uken resten av dagene kan du ha godteri eller nyttige ting.. slik som moren min ga meg og søsteren min strikker..da fikk broren min rare viskelær osv 

Anonymous poster hash: 12c65...18e
Skrevet

Hos oss er det noen faste ting.

Vi går alltid på en juleforestilling eller teater - da får de billetter den dagen

Pepperkakeform den dagen vi skal bake pepperkaker

En juletrepynt lille julaften, da pyntes juletreet

Konfektformer eller noe annet pynt den dagen vi lager julegodteri

Papp eller tilsvarende den dagen vi skal lage julekort

Julefilm på julaften

Jeg prøver å unngå plastdritten, sånt som bare blir liggende å slenge etter to timer. De får fargeblyanter, viskelær, tape osv. Det er forbruksvarer her. Jenta har fått hårstrikker, leppepomader, spenner osv. De årene guttene har spart på pokemonkort, fotballkort osv har de fått halve pakker med det. Jeg pakker noen dager inn en 20-kroning. Legofigurer er også greit, for de blir faktisk brukt.

Skrevet

Dersom mellomste ønsker seg legokalender kan han jo få den, og så får de to andre pakkekalender. Det blir mye hårstrikker, sokker og ting de ville fått uansett :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...