Gå til innhold

Jente som ikke vil gå.. noe galt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta mi har gått et par skritt i noen mnd, men ikke før for 2 uker siden begynte hun å gå mer skikkelig (15,5 mnd). Hun gikk ustødig, og mistet balansen en del ganger, men da spratt hun opp igjen med en gang. Hun ble stødigere, og gikk nesten hele tiden hjemme. Da jeg nevnte det i barnehagen, var det ingen som hadde sett henne gå... Hun ville altså ikke gå der. Sa at jeg syntes det var rart siden hun gikk så bra hjemme, men de mente det sikkert var fordi hun ikke var trygg nok i barnehagen enda.

Nå er hun blitt 16 mnd, og istedet for å bli bedre blir hun bare dårligere. Fra å gå hele tiden, har hun nå begynt å krabbe nesten hele tiden igjen. Få ganger får jeg henne til å gå litt, da er hun veldig stødig men går seint. Prøver å løfte henne opp på beina for å gå mer, men da blir hun bare sur og slipper seg ned igjen. Tror dere det er noe galt med henne? Det er vel ikke vanlig å lære seg å gå litt, for så å begynne å krabbe igjen? Trodde det var stort for barna å lære seg å gå, men tydeligvis ikke for denne jenta. 

Anonymous poster hash: a5eff...a50
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gå og få det skjekket ut.

Mest sannsynlig er det ikke noe.

Mitt barn krabbet ikke og gikk heller ikke. Det viste seg at hun var syk

skjønner at du er bekymret men søk råd hos barnelege.

Anonymous poster hash: 8a45a...206
Skrevet

Dette tror jeg er helt normalt.

Min eldste gikk en hel ettermiddag, også gikk det noen uker før han prøvde neste gang.

Han lærte forresten å gå før han kunne krype. Han gikk når han var 16 måneder gammel.

Anonymous poster hash: 44238...5c8

Skrevet

Ring helsestasjonen og forhør deg. Om de er bekymret kan de sette opp kontroll hos barnelegen.

Må bare si at mitt barn på 16 mnd kan heller ikke gå og er ikke interessert i det heller. Blir sint ved oppmuntring. Men barnet har ikke gått noe, verken hjemme eller i barnehagen.

Anonymous poster hash: 7ce01...196

Skrevet

Dette er helt normalt. Gi det litt tid.

Skrevet

Helsesøster nevnte at gjennomsnittet for å begynne å gå er 15 mnd, ikke 12 mnd som alle tror.. Så noen vil jo gå sent uten at noe er galt. Og noen går tidlig. Men du kan jo bare stikke innom helsestasjon og nevne din bekymring?

Skrevet

Slik holdt guttungen her også på. Han kom seg rett og slett fortere frem ved å krabbe, så da fortsatte han med det. Vi lot han ta noen skritt mellom oss foreldre, med masse kos og oppmuntring når han kom fram, så flyttet vi oss litt lenger fra hverandre for hver gang. Et par dager med dette så løp han rundt.

Når hun går; ser det ut som hun har vondt noen plass? Bruker hun begge beina? Mange barn som er sene med å gå har låsninger i hoftene.

Anonymous poster hash: eeed3...ef1
Skrevet (endret)

Det er normalt, men kan være lurt å få sjekket ut. Spesielt hvis det er sånn at hun går feil vei utviklingsmessig.

Min nr 2 tok sine første skritt da hun var 13 mnd, Hun ble bedre og bedre, men så gikk det gale veien igjen. Hun brukte faktisk krabbing mest frem til hun var 16 mnd. Først da gikk hun mer enn hun krabbet. 

Kan legge til at hun var ca. 2 år før hun turte å gå ned fortauskanter. Før dette satt hun seg ned og krabbet ned små kanter.

Hun var frisk som en fisk :) Er nå 4 år og veldig flink motorisk. Hun kom bare litt sent i gang ;)

Endret av Plutselig_gravid
Skrevet

Slik holdt guttungen her også på. Han kom seg rett og slett fortere frem ved å krabbe, så da fortsatte han med det. Vi lot han ta noen skritt mellom oss foreldre, med masse kos og oppmuntring når han kom fram, så flyttet vi oss litt lenger fra hverandre for hver gang. Et par dager med dette så løp han rundt.

Når hun går; ser det ut som hun har vondt noen plass? Bruker hun begge beina? Mange barn som er sene med å gå har låsninger i hoftene.

Anonymous poster hash: eeed3...ef1

Takk for svar alle sammen! Godt å høre at det kan være helt normalt. Hun virker ikke hjulbeint eller noe, men synes kanskje at hun går litt stivt..? Bøyer ikke knærne skikkelig liksom, bare nok til å komme seg frem... Hva tror dere? HI

Anonymous poster hash: a5eff...a50

Skrevet

Jeg ville tatt henne m til fastlegen, igjen bedt om henvisning til barnelege, for det kan være noe m knærne el hoftene om hun er stiv og ikke vil bøye de, og går tilbake i utvikling.

Anonymous poster hash: 8ac43...b1e

Skrevet

Er hoftene sjekket?

Låsning i nakken? Google kiss/kidd

Hypermobile ledd?

Anonymous poster hash: b5f6d...ee2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...