Anonym bruker Skrevet 19. november 2013 #1 Skrevet 19. november 2013 Har en 9 uker gammel baby som gjør meg nesten gal. Han er rolig og grei, men nekter å legge seg hver dag! Han sovner ved brystet, på meg eller på ergobaby, men med engang jeg legger han ned, våkner han. Om natten, når han ENDELIG sover etter mange timer, sover han med puppen i munnen. Da kan jeg ikke bevege meg engang. Vet ikke hva gjør feil. Føler at jeg har prøvd så mange ting allerede. Kan noen gi meg råd? Anonymous poster hash: bc7e6...fed
Anonym bruker Skrevet 19. november 2013 #2 Skrevet 19. november 2013 et mareritt* Beklager... Anonymous poster hash: bc7e6...fed
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 19. november 2013 #3 Skrevet 19. november 2013 Litt liten til å legges i den forstand er han ikke?
Anonym bruker Skrevet 19. november 2013 #4 Skrevet 19. november 2013 Når legger du babyen da? Det er ikke uvanlig at så små ikke sovner før 23-24. Rundt 12 uker kan du sakte, men sikkert jobbe deg ned mot en normal leggetid. Anonymous poster hash: 2a96c...462
Anonym bruker Skrevet 19. november 2013 #5 Skrevet 19. november 2013 Når legger du babyen da? Det er ikke uvanlig at så små ikke sovner før 23-24. Rundt 12 uker kan du sakte, men sikkert jobbe deg ned mot en normal leggetid. Anonymous poster hash: 2a96c...462 Anonymous poster hash: bc7e6...fed
Anonym bruker Skrevet 19. november 2013 #6 Skrevet 19. november 2013 Når legger du babyen da? Det er ikke uvanlig at så små ikke sovner før 23-24. Rundt 12 uker kan du sakte, men sikkert jobbe deg ned mot en normal leggetid. Anonymous poster hash: 2a96c...462 Det er ikke det at jeg skal legge han hver dag til kl 20.00. Jeg ser når han er trøtt om kvelden (og da er han kjempe trøtt!) og prøver å legge han da, men han våkner stadig igjen og igjen for en eller annen grunn. Anonymous poster hash: bc7e6...fed
Anonym bruker Skrevet 19. november 2013 #7 Skrevet 19. november 2013 Vet at det er absolutt for tidlig for rutiner. Jeg synes bare synd på han som ikke finner ro og jeg blir selv utslitt. Hadde ikke hatt noe imot å ha han våken til kl 24. Men han er misfornøyd fordi han er for trøtt. Han sovner lett men våkner igjen og igjen. Anonymous poster hash: bc7e6...fed
Anonym bruker Skrevet 19. november 2013 #8 Skrevet 19. november 2013 Da min var på den alderen, sov hun på brystet mitt, på sofaen ved siden av meg, i vogna ved siden av meg e.l., frem til jeg la meg.. Jeg tenkte overhodet ikke på "legging" i den forstand, var bare opptatt av at hun skulle roe seg og sove litt.. Hun ønsket å være i nærheten av meg, lukte meg og kjenne varmen min, så da fikk hun lov til det .. Anonymous poster hash: f65bf...c77
Anonym bruker Skrevet 19. november 2013 #9 Skrevet 19. november 2013 Er vel bare å la dem sove der de sovner i starten, sånn er det bare.. Hva er det du blir så stresset for? Anonymous poster hash: e2459...f54
*Miss Marple* Skrevet 19. november 2013 #10 Skrevet 19. november 2013 Skjønner at det er slitsomt når han må sovne med puppen i munnen og våkner bare du beveger på deg! Mine barn har kun roet seg på magen vår i den alderen. Tar han tutt? Det er jo en blanding av suttebehov og behov for å være nær foreldrene sine, så eneste rådet jeg har er å prøve å få han til å roe seg med tutten, gjerne mens du holder ganske fast rundt han. Det er slitsomt når de ikke finner den dype søvnen, men plutselig en dag blir det bedre hold ut og sørg for å hvile selv når han endelig sover.
Kanutten83 Skrevet 19. november 2013 #11 Skrevet 19. november 2013 Prøv å legg ham før han blir for trøtt, du sier han er kjempetrøtt når du prøver å legge ham. Da kan det være at han har blitt overtrøtt og da sovner de gjerne, men våkner ofte og sliter med å finne roen igjen.
Anonym bruker Skrevet 19. november 2013 #12 Skrevet 19. november 2013 takk for svar! Han tar ikke smokk. Har prøvd flere ganger og prøver fortsatt uten å lykkes. Han brekker seg og spytter den ut. Ellers prøver jeg å legge han med engang jeg ser at han er litt trøtt. Men han nekter og blir overtrøtt til slutt. I vognen sover han så lenge den er i bevegelse Tror jeg må nok bare vente noen måneder som dere sier. Visste ikke at dette var helt normalt. Trodde jeg gjorde noe feil. Men nå er jeg i ihvertfall litt mer beroliget. Anonymous poster hash: bc7e6...fed
Anonym bruker Skrevet 19. november 2013 #13 Skrevet 19. november 2013 Svøp han inn i et teppe passe stramt, (med armene langs siden), fra skuldrene og ned til rompa. Legg en koseklut på hvert kinn. Det funket her. Dem liker å ha det lunt og godt. Husk at de første 3 levemnd, er som det 4 trimester Første gang jeg gjorde dette, sov han fra 22.30 til 5.55, og da var han 7 uker. Da hadde jeg slitt hver kveld fra han var 3 uker gammel. Det skal også sies at jeg var hos kiropraktor med han 5 ganger, og da fikk jeg en ny baby. Da var han ca 10 uker gammel. Anonymous poster hash: 9ffe3...c5d
Anonym bruker Skrevet 19. november 2013 #14 Skrevet 19. november 2013 Når legger du babyen da? Det er ikke uvanlig at så små ikke sovner før 23-24. Rundt 12 uker kan du sakte, men sikkert jobbe deg ned mot en normal leggetid. Anonymous poster hash: 2a96c...462 Det er ikke det at jeg skal legge han hver dag til kl 20.00. Jeg ser når han er trøtt om kvelden (og da er han kjempe trøtt!) og prøver å legge han da, men han våkner stadig igjen og igjen for en eller annen grunn. Anonymous poster hash: bc7e6...fed Du må legge babyen lenge før det stadiet at han er kjempetrøtt! Han er jo overtrøtt, stakkars. En så liten baby vil ofte ikke ha rutiner, og trenger å sove sammen med mor/inntil mor (eller far). Ved 12 ukers alder, kan du heller begynne å jobbe litt med innsovning uten deg/far tilstede. De første ukene med baby kan være tøffe, nettopp fordi de er ekstremt "klengete". De trenger nærhet, nærhet, og nærhet... Bit tennene sammen om du synes det er slitsomt/irriterende, eller hva enn du synes, for det er noe som går over. Babyen er bare så liten en gang, og er fremdeles vant til mammas varme mage, hjerteslagene hennes, lyden av stemmen og pusten hennes. Nyt det, selv om du kanskje synes det er kjedelig. Når babyen blir større, vil fokus være på andre ting, og rutiner kan bygges inn. Anonymous poster hash: 92ae3...fa5
Superdolly Skrevet 19. november 2013 #15 Skrevet 19. november 2013 Et par av mine var også sånn. Så jeg omdefinerte problemet til å bli en hvilestund for meg. Satt i sofaen eller en god stol og lot babyen sove på meg. Så på tv, hørte lydbok eller leste. Lot mannen rydde ut av oppvaskmaskinen eller brette klesvask. Mine er akkurat så gamle st samsoving ikke var anbefalt, så jeg hadde sprinkelsenga ved siden av min seng. Skrudde av den ene langsiden og justerte sengebunnen til samme høyde som min seng. På den måten kunne jeg enkelt trekke babyen inntil meg for amming og kos, og skyve den forsiktig over i egen seng for å sove. Jeg trenger også litt mer armslag om nettene, så jeg ville ikke greid å sove godt med baby i samme seng. Men med denne løsningen var det enkelt å legge en hånd bort på barnet for å roe det om det bare sutret litt.
*Miss Marple* Skrevet 19. november 2013 #16 Skrevet 19. november 2013 takk for svar! Han tar ikke smokk. Har prøvd flere ganger og prøver fortsatt uten å lykkes. Han brekker seg og spytter den ut. Ellers prøver jeg å legge han med engang jeg ser at han er litt trøtt. Men han nekter og blir overtrøtt til slutt. I vognen sover han så lenge den er i bevegelse Tror jeg må nok bare vente noen måneder som dere sier. Visste ikke at dette var helt normalt. Trodde jeg gjorde noe feil. Men nå er jeg i ihvertfall litt mer beroliget. Anonymous poster hash: bc7e6...fed Du gjør ingenting feil! Vi må alle prøve oss frem og det som funker for andre trenger ikke funke for dere. Følg magefølelsen og gjør det du føler er riktig, så går det seg til etterhvert.
Anonym bruker Skrevet 19. november 2013 #17 Skrevet 19. november 2013 Veldig mange gode råd her: http://www.klikk.no/foreldre/smabarn/article741095.ece De rådene der går imot hva de fleste her inne skriver, men om du vil at babyen skal finne søvnen selv og sove hele natten gjennom så tidlig som mulig så er det verdt å lese. Begge mine har sovet natten gjennom før de er 7 uker, uten noen som helst problemer, men så lot jeg de aldri bruke meg som smokk eller gi de vaner med byssing og bæring heller. Det blir som du legger opp til selv. Setter meg tilbake og venter på kommentarene jeg vet kommer: "Alle babyer er forskjellige" "Mange babyer trenger nærhet døgnet rundt" bladiblabla bla bla..... Rådene funker, de, HI, bare å prøve Anonymous poster hash: d1a94...7de
Tired mama Skrevet 19. november 2013 #18 Skrevet 19. november 2013 Jeg har tre barn, og på den alderen sov de alltid enten på brystet vårt, på fanget eller ved puppen. De ville absolutt ikke sove i sin egen seng. Ja, det kan være slitsomt, men bare gjør det som funker der og da. Vi har aldri opplevd at vi har gjort oss selv noen bjørnetjenester ved å møte barnas behov.
Anonym bruker Skrevet 19. november 2013 #19 Skrevet 19. november 2013 Veldig mange gode råd her: http://www.klikk.no/foreldre/smabarn/article741095.ece De rådene der går imot hva de fleste her inne skriver, men om du vil at babyen skal finne søvnen selv og sove hele natten gjennom så tidlig som mulig så er det verdt å lese. Begge mine har sovet natten gjennom før de er 7 uker, uten noen som helst problemer, men så lot jeg de aldri bruke meg som smokk eller gi de vaner med byssing og bæring heller. Det blir som du legger opp til selv. Setter meg tilbake og venter på kommentarene jeg vet kommer: "Alle babyer er forskjellige" "Mange babyer trenger nærhet døgnet rundt" bladiblabla bla bla..... Rådene funker, de, HI, bare å prøve Anonymous poster hash: d1a94...7de Klarer ikke å la være å kommentere dette. Hvorfor er du så bastant på at det funker når du vet kommentarene kommer (av en grunn)? Har tre barn selv. Den første strevde veldig på kveldene, gråt mye, og kunne ikke bare legges ned. Vi ville ikke la en nyfødt baby ligge og gråte alene, og det håper jeg heller ikke du har gjort. Andre babyen var rolig og tok smokk. Han ble lagt tidlig og uten innsovning på pupp fra dag 1. Alt vi trengte å gjøre for å skape gode rutiner var å ikke skape dårlige rutiner. Det er sikkert sånne babyer du har hatt. Nr 3 var som nr 1, og måtte bysses og bæres på kveldene. Babyer ER forskjellige, så hopp av den høye hesten din HI, jeg kan ikke råde deg til annet enn å fortsette å prøve å lirke deg løs når du kan, når babyen blir trøtt nok vil det til slutt funke. Når den blir litt eldre går det alltids an å ta en litt hardere avvenning. Lykke til!! Anonymous poster hash: 38426...dcc
Anonym bruker Skrevet 19. november 2013 #20 Skrevet 19. november 2013 Ja litt tidlig å forvente "leggetid" av en så liten baby. De 3-4 første månedene her, sov vesle jenta på brystet mitt... Og jeg var heldig hvis hun sov 3 timer i strekk Bare la babyen styre døgnet litt, sov når baby sover osv... jeg fulgte ikke disse rådene selv og det angrer jeg på. Blir så mye stress ut av det Anonymous poster hash: c7a8a...8f5
Anonym bruker Skrevet 19. november 2013 #21 Skrevet 19. november 2013 Veldig mange gode råd her: http://www.klikk.no/foreldre/smabarn/article741095.ece De rådene der går imot hva de fleste her inne skriver, men om du vil at babyen skal finne søvnen selv og sove hele natten gjennom så tidlig som mulig så er det verdt å lese. Begge mine har sovet natten gjennom før de er 7 uker, uten noen som helst problemer, men så lot jeg de aldri bruke meg som smokk eller gi de vaner med byssing og bæring heller. Det blir som du legger opp til selv. Setter meg tilbake og venter på kommentarene jeg vet kommer: "Alle babyer er forskjellige" "Mange babyer trenger nærhet døgnet rundt" bladiblabla bla bla..... Rådene funker, de, HI, bare å prøve Anonymous poster hash: d1a94...7de Klarer ikke å la være å kommentere dette. Hvorfor er du så bastant på at det funker når du vet kommentarene kommer (av en grunn)? Har tre barn selv. Den første strevde veldig på kveldene, gråt mye, og kunne ikke bare legges ned. Vi ville ikke la en nyfødt baby ligge og gråte alene, og det håper jeg heller ikke du har gjort. Andre babyen var rolig og tok smokk. Han ble lagt tidlig og uten innsovning på pupp fra dag 1. Alt vi trengte å gjøre for å skape gode rutiner var å ikke skape dårlige rutiner. Det er sikkert sånne babyer du har hatt. Nr 3 var som nr 1, og måtte bysses og bæres på kveldene. Babyer ER forskjellige, så hopp av den høye hesten din HI, jeg kan ikke råde deg til annet enn å fortsette å prøve å lirke deg løs når du kan, når babyen blir trøtt nok vil det til slutt funke. Når den blir litt eldre går det alltids an å ta en litt hardere avvenning. Lykke til!! Anonymous poster hash: 38426...dcc Om du ser hva flere her skriver så ser du jo at de aldri har prøvd disse rådene. De skriver jo at babyen sover på magen deres, sovner med puppen og i samme seng som foreldrene. De ber jo om problemer! De som har skrevet de rådene er søvneksperter, de er verdt å lese! Anonymous poster hash: d1a94...7de
Anonym bruker Skrevet 19. november 2013 #22 Skrevet 19. november 2013 Det er også veldig vanlig med kveldsuro eller mild kolikk på den alderen. Her ga det seg ved 12 uker. Har du forsøkt å legge han i vogn på kjøkkenet med vifta på? Anonymous poster hash: 2a96c...462
Modesty Blaise. Skrevet 19. november 2013 #23 Skrevet 19. november 2013 Kan trøste deg med at lille knøtt her også for noen uker siden var umulig å legge, og vi var heldig hvis hun sovnet før 23:30. Og mer eller mindre over natten (.... ) så fant hun roen og sover nå fra 20:30 til 08:00, og vil bare ha mat en eller to ganger. Hun sliter fremdeles litt med å finne roen når hun skal sove, men vi er nede i 30-40 fra hun legges til hun sovner. (Hun er 11 uker nå, og jeg håper bare at dette fortsetter) Vi har vært "strenge" på rutiner, og det aller meste her nå skjer med faste rutiner. Da er det alt fra tidspunkter hun sover om dagen, til når vi starter kveldsstellet osv. Alt blir gjort i samme rekkefølge, til samme tid, og jeg tror det har hjulpet på til å få henne inn på et fornuftig sovemønster
Miamimom Skrevet 19. november 2013 #24 Skrevet 19. november 2013 Veldig mange gode råd her: http://www.klikk.no/foreldre/smabarn/article741095.ece De rådene der går imot hva de fleste her inne skriver, men om du vil at babyen skal finne søvnen selv og sove hele natten gjennom så tidlig som mulig så er det verdt å lese. Begge mine har sovet natten gjennom før de er 7 uker, uten noen som helst problemer, men så lot jeg de aldri bruke meg som smokk eller gi de vaner med byssing og bæring heller. Det blir som du legger opp til selv. Setter meg tilbake og venter på kommentarene jeg vet kommer: "Alle babyer er forskjellige" "Mange babyer trenger nærhet døgnet rundt" bladiblabla bla bla..... Rådene funker, de, HI, bare å prøve Anonymous poster hash: d1a94...7de Klarer ikke å la være å kommentere dette. Hvorfor er du så bastant på at det funker når du vet kommentarene kommer (av en grunn)? Har tre barn selv. Den første strevde veldig på kveldene, gråt mye, og kunne ikke bare legges ned. Vi ville ikke la en nyfødt baby ligge og gråte alene, og det håper jeg heller ikke du har gjort. Andre babyen var rolig og tok smokk. Han ble lagt tidlig og uten innsovning på pupp fra dag 1. Alt vi trengte å gjøre for å skape gode rutiner var å ikke skape dårlige rutiner. Det er sikkert sånne babyer du har hatt. Nr 3 var som nr 1, og måtte bysses og bæres på kveldene. Babyer ER forskjellige, så hopp av den høye hesten din HI, jeg kan ikke råde deg til annet enn å fortsette å prøve å lirke deg løs når du kan, når babyen blir trøtt nok vil det til slutt funke. Når den blir litt eldre går det alltids an å ta en litt hardere avvenning. Lykke til!! Anonymous poster hash: 38426...dcc Om du ser hva flere her skriver så ser du jo at de aldri har prøvd disse rådene. De skriver jo at babyen sover på magen deres, sovner med puppen og i samme seng som foreldrene. De ber jo om problemer! De som har skrevet de rådene er søvneksperter, de er verdt å lese! Anonymous poster hash: d1a94...7de For meg har det ikke vært noe problem å gi barna mine den nærheten de har trengt - jeg har ikke sett på dette som en uvane og et slit, men noe koselig og litt krevende som pågår en forsvinnende kort periode av livet. Hvis det betyr å være " smokk" - så er det greit for meg!
Anonym bruker Skrevet 19. november 2013 #25 Skrevet 19. november 2013 Veldig mange gode råd her: http://www.klikk.no/foreldre/smabarn/article741095.ece De rådene der går imot hva de fleste her inne skriver, men om du vil at babyen skal finne søvnen selv og sove hele natten gjennom så tidlig som mulig så er det verdt å lese. Begge mine har sovet natten gjennom før de er 7 uker, uten noen som helst problemer, men så lot jeg de aldri bruke meg som smokk eller gi de vaner med byssing og bæring heller. Det blir som du legger opp til selv. Setter meg tilbake og venter på kommentarene jeg vet kommer: "Alle babyer er forskjellige" "Mange babyer trenger nærhet døgnet rundt" bladiblabla bla bla..... Rådene funker, de, HI, bare å prøve Anonymous poster hash: d1a94...7de Klarer ikke å la være å kommentere dette. Hvorfor er du så bastant på at det funker når du vet kommentarene kommer (av en grunn)? Har tre barn selv. Den første strevde veldig på kveldene, gråt mye, og kunne ikke bare legges ned. Vi ville ikke la en nyfødt baby ligge og gråte alene, og det håper jeg heller ikke du har gjort. Andre babyen var rolig og tok smokk. Han ble lagt tidlig og uten innsovning på pupp fra dag 1. Alt vi trengte å gjøre for å skape gode rutiner var å ikke skape dårlige rutiner. Det er sikkert sånne babyer du har hatt. Nr 3 var som nr 1, og måtte bysses og bæres på kveldene. Babyer ER forskjellige, så hopp av den høye hesten din HI, jeg kan ikke råde deg til annet enn å fortsette å prøve å lirke deg løs når du kan, når babyen blir trøtt nok vil det til slutt funke. Når den blir litt eldre går det alltids an å ta en litt hardere avvenning. Lykke til!! Anonymous poster hash: 38426...dcc Om du ser hva flere her skriver så ser du jo at de aldri har prøvd disse rådene. De skriver jo at babyen sover på magen deres, sovner med puppen og i samme seng som foreldrene. De ber jo om problemer! De som har skrevet de rådene er søvneksperter, de er verdt å lese! Anonymous poster hash: d1a94...7de For meg har det ikke vært noe problem å gi barna mine den nærheten de har trengt - jeg har ikke sett på dette som en uvane og et slit, men noe koselig og litt krevende som pågår en forsvinnende kort periode av livet. Hvis det betyr å være " smokk" - så er det greit for meg! Flott for deg, men mye av dette gir dårlige søvnvaner. Hva med å lese hva ekspertene sier om dette? Det er mange som vil at barna skal sove godt hele natten gjennom istede for å våkne og være avhengige av puppen annenhver time. Om du syntes det er bare kos, så er det det FOR DEG, men det kan faktisk være slik at barnet ditt hadde fått en bedre søvn om den hadde sovet natten gjennom. Anonymous poster hash: d1a94...7de
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå