Anonym bruker Skrevet 19. november 2013 #1 Skrevet 19. november 2013 Jeg er alene med tre barn og valp. Har hatt en veldig grei au pair i et par år, og kontrakten hennes varer ut året. Da har hun ikke lenger tillatelse til å jobbe som au pair. Det er også så lenge visumet hennes varer (oppholdstillatelse basert på au pair-jobben). Vi har hatt det veldig greit i disse to årene, og begge er fleksible. Hun ville søke på en skole som kan gi grunnlag for videre oppholdstillatelse. For å få det, måtte hun på på et intensivkurs i norsk tidligere i høst. Jeg var inne i en ekstremt travel periode på jobb, men sa selvsagt at det var ok, selv om det innebar at hun var opptatt fulle dager i et par uker, og jeg måtte fikse mye av det logistiske selv (barn og valp). Men siden det var i en avgrenset periode og var for å gi henne en mulighet i fremtiden, var det selvsagt ok. Jeg er veldig for fleksibilitet. HUn kom inn på skolen, og det var jo kjempefint. Det er bare det at de har rådet henne til å begynne alt nå. Jeg sa først at det var ok, fordi det skulle være korte dager, så hun kunne fortsatt komme tidlig hjem til valpen og være her når minsten kommer hjem fra sfo, og også få tid til litt husarbeid før jeg kommer hjem. Så viser det seg at det er fulle dager, så hun reiser nå herfra tidligere enn meg og barna om morgenen og ikke er tilbake før i 16-tiden. Hun sier at hun kan gjøre husarbeid og sånt på ettermiddag- og kveldstid, for hun vil fortsatt gjerne være au pair for oss tiden ut. Men jeg syns egentlig ikke dette er helt greit. Jeg må nå ta valpen med på jobb, eller komme tidligere hjem fordi den er for liten til å være hjemme alene i full dag. Og minsten kommer hjem til tomt hus. Og hvis jeg skal noe etter jobb, for eksempel trene, eller jobbe litt lenger, kan jeg ikke det (men det trenger jeg egentlig nå, har det igjen veldig travelt). PLuss at det er håpløst at hun skal ta igjen de timene hun skulle ha vært her på kveldstid. For en del av de 5 timene hun skal arbeide her per dag, går jo normalt sett med til småplukk, som å bare være her og passe hunden, osv. Jeg har det ikke så rotete at jeg trenger 5 timers rydde-/vaskehjelp på kveldstid - og da skal kanskje vi bruke de ulike rommene i huset også. Så da føler jeg at jeg betaler for noe jeg ikke får. Hun sier at hun ikke kan gå på skolen etter nyttår før hun har fått den nye oppholdstillatelsen (søknadsbehabdlingen kan da flere måneder). Da jeg stusset over at hun kan gå på skolen nå, FØR nyttår, sier hun at det er fordi nå har hun fremdeles litt igjen av det forrige oppholdstillatelsen. Altså den hun har fått for å være au pair hos meg. Så hun bruker den tillatelsen som var for å være au pair til å gå på skole stedet. Jeg har egentlig lyst til å si at jeg ikke vil gi henne full au pair-lønn (6000/mnd) så lenge hun går full dag på skole - jeg får jo ikke den hjelpen jeg trenger nå. Men jeg føler meg likevel veldig gjerrig og kjip! Er jeg det? Synspunkter? Anonymous poster hash: 93af1...38f
3 er nok! Skrevet 19. november 2013 #2 Skrevet 19. november 2013 Har jeg forstått det riktig når det er slik at hennes skolegang nå (før nyttår) er den eneste måten for henne å få forlenget oppholdstillatelsen på? Og er det slik at hun skal fortsette som au pair hos deg etter nyttår? Jeg forstår problemet ditt, samtidig tenker jeg at det er bare omlag 1 mnd til nyttår, så det skader deg kanskje ikke så mye å gi henne full lønn likevel? Hvertfall ikke om hun fremdeles skal jobbe hos deg etter nyttår. I så fall er din velvilje nå ett godt grunnlag for et videre godt samarbeid mellom dere. Hva vil det at du kutter i hennes lønn ha å si for henne? Og hun forsøker jo å være fleksibel ved å si at hun kan jobbe kveldstid selvom jeg forstår at du ikke har behov for det...
skjotta Skrevet 19. november 2013 #3 Skrevet 19. november 2013 Jeg lurer mest på hvor lenge hunden din kommer til å være valp? Dersom hun KAN vente til over nyttår med å begynne på skole ville jeg krevd at hun fullførte kontrakten. Dersom det er hennes eneste mulighet å starte nå ville jeg satt opp ny kontrakt med nytt antall timer og regulert lønnen deretter...
Anonym bruker Skrevet 19. november 2013 #4 Skrevet 19. november 2013 Jeg kan lite om reglene rundt dette, men du betaler da for en tjeneste du ikke får. Det høres for meg ikke helt riktig ut. Man ville ikke betalt elektriker, rengjøringshjelp eller lignende hvis de ikke gjorde arbeidet, så hvorfor skal det være annerledes her? Anonymous poster hash: ccb84...131
Anonym bruker Skrevet 19. november 2013 #5 Skrevet 19. november 2013 Si ja til at hun kan ta det når hun kommer hjem fra skolen, og ikke kutt lønna. Anonymous poster hash: c3024...9ca
Anonym bruker Skrevet 19. november 2013 #6 Skrevet 19. november 2013 Nei, du er ikke kjip. Du har jo au pair pga et behov du har, og ikke for at hun skal få gå på skole. Anonymous poster hash: 5319e...e05
Anonym bruker Skrevet 19. november 2013 #7 Skrevet 19. november 2013 HI her. Altså, hun skal ikke jobbe som au pair lenger enn til nyttår. Det er ikke lov å være au pair i mer enn to år. Men hun har tillatelse til å være i Norge som au pair ut året, men IKKE til å gå på skole (det er den tillatelsen hun venter på). Etter nyttår hadde jeg uansett tenkt å la valpen være alene til barna kommer hjem fra skolen. Det var med i beregningen at hun ikke skulle være au pair her etter det. Det er NÅ jeg trenger henne, og det var jo nøye kalkulert mht at jeg har rush på jobb nå frem mot jul og og trenger en ekstra voksenperson så jeg kan yte på jobb, og mht når vi kjøpte valpen og hvor gammel den kom til å være når jeg ikke lenger hadde hjelp til å passe den. Jeg tror nok at skolen helst ser at hun går der allerede nå, men de har ikke sagt at hun mister plassen hvis ikke. Jeg tenker at jeg kan strekke meg, gå hjem tidligere osv osv, men jeg får altså ikke gjort alt jeg skulle nå pga dette. Derfor tenker jeg at hun ikke kan forvente å få betalt full lønn nå (pluss selvsagt gratis mat, losji og busspenger, det skal hun ha uansett), men kan nlye seg med for eksempel halvparten. Siden hun strengt tatt ikke gjør det som jeg trenger henne til. Anonymous poster hash: 93af1...38f
Anonym bruker Skrevet 19. november 2013 #8 Skrevet 19. november 2013 Jeg er alene med tre barn og valp. Har hatt en veldig grei au pair i et par år, og kontrakten hennes varer ut året. Da har hun ikke lenger tillatelse til å jobbe som au pair. Det er også så lenge visumet hennes varer (oppholdstillatelse basert på au pair-jobben). Vi har hatt det veldig greit i disse to årene, og begge er fleksible. Hun ville søke på en skole som kan gi grunnlag for videre oppholdstillatelse. For å få det, måtte hun på på et intensivkurs i norsk tidligere i høst. Jeg var inne i en ekstremt travel periode på jobb, men sa selvsagt at det var ok, selv om det innebar at hun var opptatt fulle dager i et par uker, og jeg måtte fikse mye av det logistiske selv (barn og valp). Men siden det var i en avgrenset periode og var for å gi henne en mulighet i fremtiden, var det selvsagt ok. Jeg er veldig for fleksibilitet. HUn kom inn på skolen, og det var jo kjempefint. Det er bare det at de har rådet henne til å begynne alt nå. Jeg sa først at det var ok, fordi det skulle være korte dager, så hun kunne fortsatt komme tidlig hjem til valpen og være her når minsten kommer hjem fra sfo, og også få tid til litt husarbeid før jeg kommer hjem. Så viser det seg at det er fulle dager, så hun reiser nå herfra tidligere enn meg og barna om morgenen og ikke er tilbake før i 16-tiden. Hun sier at hun kan gjøre husarbeid og sånt på ettermiddag- og kveldstid, for hun vil fortsatt gjerne være au pair for oss tiden ut. Men jeg syns egentlig ikke dette er helt greit. Jeg må nå ta valpen med på jobb, eller komme tidligere hjem fordi den er for liten til å være hjemme alene i full dag. Og minsten kommer hjem til tomt hus. Og hvis jeg skal noe etter jobb, for eksempel trene, eller jobbe litt lenger, kan jeg ikke det (men det trenger jeg egentlig nå, har det igjen veldig travelt). PLuss at det er håpløst at hun skal ta igjen de timene hun skulle ha vært her på kveldstid. For en del av de 5 timene hun skal arbeide her per dag, går jo normalt sett med til småplukk, som å bare være her og passe hunden, osv. Jeg har det ikke så rotete at jeg trenger 5 timers rydde-/vaskehjelp på kveldstid - og da skal kanskje vi bruke de ulike rommene i huset også. Så da føler jeg at jeg betaler for noe jeg ikke får. Hun sier at hun ikke kan gå på skolen etter nyttår før hun har fått den nye oppholdstillatelsen (søknadsbehabdlingen kan da flere måneder). Da jeg stusset over at hun kan gå på skolen nå, FØR nyttår, sier hun at det er fordi nå har hun fremdeles litt igjen av det forrige oppholdstillatelsen. Altså den hun har fått for å være au pair hos meg. Så hun bruker den tillatelsen som var for å være au pair til å gå på skole stedet. Jeg har egentlig lyst til å si at jeg ikke vil gi henne full au pair-lønn (6000/mnd) så lenge hun går full dag på skole - jeg får jo ikke den hjelpen jeg trenger nå. Men jeg føler meg likevel veldig gjerrig og kjip! Er jeg det? Synspunkter? Anonymous poster hash: 93af1...38f Synes IKKE du er kjip, du har ansatt henne for spesifikke oppgaver og du har regnet med dette i kabalen din. Selvsagt kunne hun blitt syk og da hadde saken stilt seg anderledes. Jeg synes ikke hun har krav på lønn. Kanskje halv lønn hvis du vil hun skal fortsette med noen av oppgavene. Synes du er snill som lar henne gå på skole i arbeidstiden. Uansett hvordan du vrir og vender på det ER hun en ansatt. Anonymous poster hash: 14788...028
Fjellfrøstjerne Skrevet 19. november 2013 #10 Skrevet 19. november 2013 Hva med å inngå en avtale der hun fortsetter vaskejobben hos deg etter jul, uten betaling, som kompensasjon for dette?
Anonym bruker Skrevet 19. november 2013 #11 Skrevet 19. november 2013 En au pair er IKKE en ansatt, i så fall er 6000/mnd en skikkelig luselønn. La henne få gjøre husarbeid på kveldstid og få en tenåringsjente i nabolaget til å lufte hunden etter skoletid hver dag frem til jul. Anonymous poster hash: 9d093...993
mamma_til_gutt Skrevet 19. november 2013 #12 Skrevet 19. november 2013 Jeg synes ikke du er kjip! Snakk med henne om dette du.
Edelweis Skrevet 19. november 2013 #13 Skrevet 19. november 2013 En au pair er IKKE en ansatt, i så fall er 6000/mnd en skikkelig luselønn. La henne få gjøre husarbeid på kveldstid og få en tenåringsjente i nabolaget til å lufte hunden etter skoletid hver dag frem til jul. Anonymous poster hash: 9d093...993 6000 pluss gratis kost og losji og busskort er ikke luselønn for en 5 timers jobb. Jeg hadde redusert lønna til det halve. Hvor gamle er barna dine da?
Anonym bruker Skrevet 19. november 2013 #14 Skrevet 19. november 2013 Det er klart at hun ikke skal ha full lønn om hun ikke kan utføre alle oppgavene sine. Man kan si hva man vil om ordningen generelt, men om jeg sier til sjefen min at jeg dessverre ikke kan gjøre jobben min fullstendig pga skole ved siden av så tror jeg han også vil redusere lønn eller finne noen andre. Anonymous poster hash: 846b7...a13
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå