Gå til innhold

Hvordan forholde seg til gravid venninne. Trenger råd!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og min mann har prøvd å bli gravid i 7 måneder nå og ingenting har skjedd. Jeg tar dette veldig tungt og er veldig langt nede hver måned når mensen kommer.

Jeg har en veldig god venninne som er gravid. vi begynte å prøve omtrent samtidig, og hun ble gravid på andre forsøk.

For hver måned som går har jeg større og større problemer med å forholde meg til henne. Jeg klarer ikke være med henne og snakke om graviditet og babyting. JEg føler meg veldig smålig som ikke klarer å være glad på hennes vegne. Jeg er bare sint og synes det er så utrolig urettferdig. Er nå invitert i babyshower for denne venninnen. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Jeg burde så abslolutt gå og det er sikker koselig så jeg har litt lyst, men det er så tungt å bli minnet på alt som jeg ikke klarer å få. Vet ikke lenger hvordan jeg skal klare å forholde meg til henne. Kan ikke engang tenke meg hvordan jeg skal klare å kjøpe en gave til henne.

Jeg har vurdert å snakke med henne om det men er redd det vil ødelgge vennskapet.

Hva skal jeg gjøre? Noen andre som har det slik? Dere som ble gravid veldig fort, hvordan ville dere reagert på det hvis en venninne snakket med deg om noe slikt?

Noen som kan gi meg noen synspunkter?

Anonymous poster hash: 9bfff...dcb
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tuller du. Du har bare prøvd i 7 mnd og oppfører deg slik?

Om du blir gravid neste mnd forventer du at hun skal snakke med deg om graviditeten da?

Skjerp deg.

Anonymous poster hash: 56e8b...f5d
Skrevet

Slutt å klag. Mange prøver i mange år. Helt vanlig å prøve i ett år før det går. Skjerp deg ja!

Anonymous poster hash: fab57...7b4
Skrevet

Stor forståelse for deg HI! "Alle" mine venninner var gravide og jeg forsøkte ikke engang, men syntes det likefullt at det var knalltøft. Fortell henne om det! Er hun en god venninne har hun nok tenkt på det selv også.. Lykke til!

Skrevet

Jeg forstår følelsene dine, at du er trist. 7 måneder er likevel ikke lenge å prøve da.

Du må gjerne ta en samtale eller også kutte kontakten med henne, men tenk deg nøye om. Er dette et vennskap du har råd til å miste? OM du blir gravid neste måned, er dette egentlig en jente du vil dele de gode nyhetene med?

I tillegg vil jeg si at jeg har en venninne som har prøvd i 6 år å få barn, jeg gruet meg VELDIG til å fortelle henne at jeg var gravid. Min fantastiske venninne ble faktisk ekstatisk lykkelig på mine vegne og hun sa, dette er FANTASTISK, vi kan ikke la MIN sorg påvirke denne nyheten.

Det er venninna si det. :-)

Lykke til med å prøve, lykken vil komme din vei også ;-)

Skrevet

Så jeg skal la være og bli gravid eller slutte og leve bare fordi noen sliter med å bli gravide? Glem det! Ingen sympati herfra altså.

Anonymous poster hash: f509a...c80

Skrevet

Bare fordi jeg ikke har prøvd i mange år er det likevel veldig tungt!! Jeg er livredd for at det skal ta flere år. Det er så utrolig urettferdig!!

Takk for støtten Oslofrk.

TanteHufsa: Jeg hørtes også veldig glad ut når venninnen min fortalte hunvar gravid. Jeg har ikke sagt noenting til henne om at jeg synes det er kjempevanskelig. Men jeg skulle virkelig virkelig ønske jeg bare kunne være glad på hennes vegne.

Skrevet

Her synes jeg du må gå noen runder med deg selv, 7 måneder er helt innenfor normalen og ikke noe å stresse over. I tillegg høres det ut som en dårlig grunn til å ødelegge et vennskap.

Anonymous poster hash: bc4c7...ed5

Skrevet

Overse de tullingene over her!

Det er ikke bare du som føler det er vondt og vanskelig å takle, og smerten man føler er like reell om man har prøvd i 7 mnd eller noen år. Det er fryktelig dårlig gjort av andre her å skulle hakke på deg fordi du "bare" har prøvd i 7 mnd.

Når jeg fikk vite at sjangsene for at jeg kom til å bli gravid var minimale så gjorde det så forferdelig vondt!
Og bare 2 uker etterpå kom kusina mi strålende fornøyd og fortalte at hun var gravid. Det var helt grusomt!
Det tok over et år før jeg klarte å forholde meg til gravidmager og babyting igjen.

Hvis hun er en god veninne så ville jeg prøvd å forklare henne. Si at du gjerne vil delta, men at det er veldig vanskelig og sårt for deg. Det bør ikke vært helt umulig for henne å kunne forestille litt av hva du går igjennom.

Masse lykke til med prøvingen! :)

Anonymous poster hash: 385fd...241
Skrevet

Bare fordi jeg ikke har prøvd i mange år er det likevel veldig tungt!! Jeg er livredd for at det skal ta flere år. Det er så utrolig urettferdig!!

TanteHufsa: Jeg hørtes også veldig glad ut når venninnen min fortalte hunvar gravid. Jeg har ikke sagt noenting til henne om at jeg synes det er kjempevanskelig. Men jeg skulle virkelig virkelig ønske jeg bare kunne være glad på hennes vegne.

Urettferdig?

Er du 3 år?

Kanskje hun nå kjenner deg igjen her inne siden du glemte anonym knappen.

Skrevet

Her klaffet det på første forsøk, så ikke alle må prøve i mange mange år for å få barn.

Mye spiller inn på ferilliteten :)

Det du nå føler, TS, har jeg forståelse for. For 7 måneder er ganske lenge det , sett i mine øyne.

Ville det ikke hjulpet å snakke med en gynekolog?

Du blir nok gravid en dag skal du se :). Det må du tro på!

Spar masse penger nå mens du prøver. Og kjør på med alle kjærringråd du måtte få.

Hører hostesaft skal være tingen.

Anonymous poster hash: 57c79...a0c

Skrevet

Synes du må roe deg ned litt, du har såvidt kommet i gang med prøvingen og har ingen grunn til å syte ennå. Litt selvrealisering, og så får du jobbe deg gjennom det. Vil du virkelig ødelegge et vennskap fordi DU er sjalu for noe INGEN kan noe for? Herregud..

Anonymous poster hash: fa2ad...d03
Skrevet

Jeg forstår deg kjempegodt, HI! Når man først har bestemt seg for at man ønsker seg et barn går tiden utrolig sakte og man føler på mye frustrasjon i denne ventetiden når det ikke skjer så raskt som man skulle håpe. Man hører stadig om de som får det til "med en gang", og ikke minst de som ikke prøvde engang..

Syns det er kjipt av de som mener at det er ufint av deg å føle det sånn. Er ikke så lett å kontrollere følelsene sine, og det er heller ingen trøst i å høre at det kan ta så å så lang tid så du har ingen rett til å klage.

Men prøv å sette dine følelser til side for venninnen din sin skyld. Det kunne vært omvendt, og da hadde det nok vært tøft for deg om hun hadde sagt noe til deg. Trist for henne om hun ikke kan glede seg over dette med sin gode venninne.

Jeg er også utålmodig, selv om jeg ikke har prøvd lengre enn 2 pp uten å lykkes. Til og med jeg synes at jeg har ventet lenge nok. Som sagt, når ønsket er der, så er det så sterkt at det gjerne overskygger sunn fornuft og positive tanker for andre når det ikke går veien. Trøst deg med at det kommer til å skje, til slutt. Og da ønsker du at dine venninner skal være glad for deg :)

Anonymous poster hash: 6af37...b50

Skrevet

Det er så mange fæle kvinner her!! Hvorfor skal dere være så ekkel! Hvis dere bare skal være negativ og stygg kan dere ikke bare holde skjeft?!?!

Skrevet

Du må faktisk bare ta deg sammen. Det er ikke verdt det å miste en venninne pga dette. Da vi hadde prøvd i over 2 år og akkurat fått beskjed om at vi ikke ville få det til uten IVF fikk jeg vite at min søster hadde blitt gravid. Etter kun 3 pp. Noen måneder senere fikk jeg tlf av noen venninner av henne som ville ha min hjelp til å arrangere babyshower. eDet var j tungt, men måtte bare bite tenna sammen. Søsteren min har nå en baby på noen mnd og jeg har fortsatt ikke blitt gravid. Hun snakker allerede om nr 2. 7 måneder er faktisk ikke så mye selv om jeg forstår den følelsen. Du må bare prøve så godt du kan så du kan beholde vennskapet

Anonymous poster hash: e6f13...2b7

Skrevet

Skjønner deg litt, men syns du over dramatiserer det... Hadde det som deg, bare at det tok 15 mnd for oss... Til og med min søster ble gravid, og ja jeg ble lei meg, men avviste ikke henne når hun var så glad... Var glad med henne....

Anonymous poster hash: f9aaf...dd8

Skrevet

Urettferdig?

Er du 3 år?

Det virker ikke som du er stort eldre enn 3 år selv. Kansje på tide at du snart går å finner senga?

Hvis du får deg en god natts søvn så kan vi jo håpe at du ikke er like sur og grinete i morgen.

Skrevet

Sier som flere her; ikke bry deg om de som slenger dritt! Skjønner godt at det er litt sårt å se bestevenninna gravid, når du selv føler at du sliter.

Men på en annen side synes jeg du skal prøve å se positivt på det, 7 mnd er ikke lang tid, tar for mange et år før spiren sitter. Tror nok venninna di skjønner at det er litt tøft for deg uten at du sier noe. Du må spørre deg selv hvor mye vennskapet betyr for deg, og om du er villig til å ofte det. Som en annen sa over, du kan jo godt bli gravid neste mnd.

Lykke til:)

Skrevet

Jeg kan ikke noe for hvordan jeg føler det. Jeg ønsker jo å bare være glad for henne og jeg har jobbet hardt for å prøve å være glad for henne. Jeg ønsker virkelig ikke ødelegge vennskapet, det er det siste jeg vil. Og derfor har jeg latet som ingenting frem til nå, men føler nesten det ødelegger vennskapet også.

7 måneder er mer enn lenge nok. Redselen for at det aldri skal skje er overdøvende! Jeg knekker sammen hver måned.

Skrevet

Urettferdig?

Er du 3 år?

Det virker ikke som du er stort eldre enn 3 år selv. Kansje på tide at du snart går å finner senga?

Hvis du får deg en god natts søvn så kan vi jo håpe at du ikke er like sur og grinete i morgen.

Du leste kanskje ikke over det du selv skrev over her?

Ellers om du ser gjennom tråden ser du at de aller fleste mener det samme her.

Skrevet

Har dere forsøkt med sex hver dag fra siste dag med blødning?

Anonymous poster hash: 16925...cfe

Skrevet

Det er så mange fæle kvinner her!! Hvorfor skal dere være så ekkel! Hvis dere bare skal være negativ og stygg kan dere ikke bare holde skjeft?!?!

Kjeft*

Anonymous poster hash: 35ddb...db2

Skrevet

Jeg ble lett gravid de gangene jeg prøvde. Under mitt siste svangerskap hadde jeg en venninne som strevde, uten at jeg visste det. Etter at jeg fortalte om graviditeten tok hun liksom avstand fra meg, og det syntes jeg var leit. Så tok hun mot til seg og fortalte meg at hun strevde med å bli gravid, og derfor syntes det var vanskelig å være sammen med meg som jo hadde fått til det hun slet med. Og vet du, jeg syntes det var flott at hun sa fra!

Jeg slapp å lure på hvorfor hun tilsynelatende ikke likte meg lenger, og det var lettere for meg å være forståelsesfull. Og da hun en stund etterpå ble gravid, var det også lettere for meg å forstå hvorfor hun ble såå lykkelig.

Mitt råd til deg er at du sier fra til denne venninnen, dersom du greier.

Skrevet

Har dere forsøkt med sex hver dag fra siste dag med blødning?

Anonymous poster hash: 16925...cfe

Prøvde hver dag i 8 dager, da hadde jeg så vondt og var så sliten at jeg orket ikke mer. Tenkte å prøve annenhver dag neste gang.

Skrevet

Kan jeg spørre hvor gammel du er og om du har vært hos legen og fått undersøkt om alt er som det skal?

En venninne brukte 1,5 år på å bli gravid og hele rekka med undersøkelser og spesialister ble gjort. Oppi alle undersøkelser ble hun gravid naturlig. Fem år etter har hun tre barn og siste mann ble til når hun gikk på prevensjon.

Skjønner du stresser og er lei deg men slapp av litt, stress er IKKE bra når man prøver å bli gravid. ;-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...