Gå til innhold

Hjelp! Sønnen min tror på nissen!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en sønn på 7 år. Han har to yngre søsken. Julenissen har alltid kommet med gaver på julekvelden, en koselig tradisjon som jeg var sikker på han gjennomskuet julen han var fem. Vi snakket om at mange pappaer forsvinner etter middag og så kom nissen.

Har ikke tenkt noe mer på det før han i kveld på sengekanten begynte å snakke om nissen og om han virkelig dro over hele jordkloden med gaver. Viste ikke helt hva jeg skulle svare, så svarte med "hva tror du?", og joda, han tror og så var det god natt.

Lurer på om jeg burde forklare han det litt mer ordentlig, eller la han finne ut av det selv. Vil ikke han skal bli ertet av medelever eller føle seg ydmyket fordi vi holdt han for narr, samtidig som det er noe rørerende med at storebror fortsatt tror på nissen og at han må få være barn så lenge som mulig.

Han er egentlig en veldig smart og kvikk gutt, så ble litt overrasket..

Når fortalte dere? Råd?

Anonymous poster hash: e705e...775

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet ikke jeg altså. Min eldste (nå 7) gjennomskuet de greiene der for noen år siden, da der var onkelen som var en litt dårlig utkledd nisse... Og dermed er det ingen av småsøsknene som heller tror på nissen.

Men jeg lurer på om jeg faktisk bare hadde fortalt han hvordan ting henger sammen jeg. Hadde også tenkt på om han kunne blitt ertet av andre.

Skrevet

Det var omtrent det som skjedde for noen år siden, så tok det for gitt at han skjønte det.. Ser han for meg, snakke om nissen i skolegården og at noen ler.. Nei, må fortelle det.

Skrevet

Det var omtrent det som skjedde for noen år siden, så tok det for gitt at han skjønte det.. Ser han for meg, snakke om nissen i skolegården og at noen ler.. Nei, må fortelle det.

Huff ja. Bare fortell det du, på en skånsom måte så ikke hele verden hans faller i grus, om det er viktig for han at nissen finnes. :-)

Skrevet

Jeg husker når jeg var liten, så turte jeg ikke å si at jeg ikke trodde på nissen mer... Var redd for å ikke få de ekstra nisse-gavene lenger! :P

Anonymous poster hash: 56355...613
Skrevet

Jeg har en som går i 1.klasse og fortsatt tror på nissen. Jeg har begynt å hinte om at det kanskje ikke er helt sant at det finnes noen nisse, så av og til er han litt usikker. Tror vi må hinte mer frem mot jul så han skjønner at det ikke er noen nisse, men at lillebror kan få tro det en stund til.

Anonymous poster hash: 58680...abe
Skrevet

Noen barn "tror" på nissen fordi de så gjerne skulle ønske at det er sant.

Her har vi samme forklaring på nissen som på religion : "noen tror og noen tror ikke. Ingen vet helt sikkert så du må kjenne på hva som føles riktig for deg"

I fjor sa jenta mi "mamma! Det er nissen! Han heter onkel!" (Hun var 5)

Skrevet

Hold på magien rundt julen, men fortell ham sannheten :)

Min gutt forsto tidlig at noen kledde seg ut, men vi har allikevel klart å holde på den deilige følelsen av magi.

Anonymous poster hash: dccba...e3b

Skrevet

Jeg har aldri pleid å lyve for barna, og da eldste var 4 år spurte hun meg om nissen var ekte. Ærlig som jeg alltid er svarte jeg at den ikke gjorde det, og den dag idag har hun enda ikke tilgitt meg for det- og hun er 17 år! :P 
Hun mente jeg burde la henne leve i trua noen år til, men jeg synes det er en vanskelig problemstilling. Når er det isåfall ok å si det til barna? Hvor lenge skal man lyve for dem? 

Har gutten spurt deg direkte?
Jeg personlig mistet julestemningen det året jeg fikk vite at nissen ikke eksisterte. Da var plutselig spenningen borte, og jeg var vel rundt 9-10 år gammel.

Anonymous poster hash: 8c244...107
Skrevet

La barn være barn! Mange barn tror på nissen selv om de aldri har besøk på julaften.

Anonymous poster hash: d40c2...cb2

Skrevet

Jeg selv hadde en svært livlig fantasi, og trodde at nesten alt var mulig. Jeg ville på en måte tro på at magi og slikt var ekte, når jeg var liten. Kanskje sønnen din skjønner at det ikke er helt logisk, men bare liker å tro på det?

Men du kjenner han jo best, og ser nok om han oppriktig tror på at nissen finnes eller ei...

Anonymous poster hash: 56355...613
Skrevet

Vanskelig, det der.

Her i huset tror 1 klassingen enda på julenissen. Vi har forklart som noen over sa at noen tror på han og andre ikke. Hos oss kommer nissen på natten og legger i julestrømpen og noen ganger har han jammen lagt noe under treet også. Nissen gir alltid godterier som ikke er å oppdrive på butikk i næheten. Ofte glemmer han å sette opp peisgrinda etter seg. Og han spiser alltid opp julekakene, og hun vet det ikke er meg for jeg er alergisk. Når hun hører at andre får besøk på julekvelden, så vet vi jo alle at det er bare noen som kler seg ut. Men vår strømpenisse er virkelig ;) Eldste trodde lenge, og klarte å overbevise klassekammerater eller i allefall gjøre de svært usikker. Så vi blir nok å holde på enda noen år her i gården, før det blir avslørt at det er et koselig skuespill.

Du må nesten kjenne på det selv hva du synes er greit og hva din sønn tåler å høre :) God jul i allefall :)

Skrevet

jeg husker at jeg skjønte innterst inne at nissen ikke fantes, men skjøv det unna fordi jeg ville så gjerne tro det. det blir som en lek man leker tenker jeg :)

jeg synes man kan si det hvis barna spør direkte om nissen finnes eller ikke. men ellers tror jeg de gradvis forstår at det er en lek man leker :)

Anonymous poster hash: 4d26d...fc9
Skrevet

Hva mener dere?! Finnes ikke julenissen?!??!!!  :sjokkbla:

Skrevet

Noen barn "tror" på nissen fordi de så gjerne skulle ønske at det er sant.

Signerer denne. Jeg husker jeg syntes det var skikkelig kjipt da jeg innså at nissen ikke fantes. Jeg fikk julestrømpe hvert eneste år til jeg var 19, foreldrene mine snek seg inn på rommet mitt når jeg sov, og jeg visste jo at dem og ikke julenissen som gjorde det, men det var en veldig koselig tradisjon likevel! Jeg ville nok prøvd å fortelle ham det på en skånsom måte, men likevel holdt på de koselige tradisjonene som er knyttet opp mot nissen. :-)

Anonymous poster hash: b67d6...4b5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...