Gå til innhold

Gravid og student, termin i Mai


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg er student på mitt 5 semester av bachelorutdannelse og skal i utgangspunktet være ferdig i Juni. Jeg har termin i beg av Mai og får ikke fullført alle fagene jeg skal ha til våren. 

 

Det jeg lurer på er om jeg har rett på foreldrepenger fra Lånekassen med tanke på at jeg har termin i Mai? Slik jeg ser det kommer jeg til å klare å ta noen av fagene til våren, men ikke alle. Er det noen som har peiling ? Eller må jeg søke meg inn på et nytt studie fra høsten av for å få dette stipendet ?


Anonymous poster hash: 816e6...7f0



Anonymous poster hash: 816e6...7f0
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei jeg er i lik situasjon og fikk dette svaret fra rådgiverne i dag de var riktig nok litt usikre, men man får samme stipend og lån som man har idag bortsett fra at alt gjøres om til stipend i perm året. Dette for å unngå at man får mer gjeld. Man må søke perm og avslutter senest 3 uker før termin. Siden du har termin i mai må du startevpå nytt neste mai og fullføre det året før du kan begynne på neste. Dette er jo logisk da :) om man jobber får man også foreldre penger av dette så jeg vil anbefale deg å finne en jobb ibtillegg :) han fortalte at mange studenter hadde helt opp i 20 000 i mnd pga denne regelen.Man får også barnebidrag for babyen dette er 970 kr. Ja det var vel det jeg fikk vite :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I norge får man hjelp om man blir gravid og lånekassen støtter på samme måte, tror de er opptatt av at man ikke skal være tvunget til å ta abort i norge pga at man er student.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...