Anonym bruker Skrevet 17. november 2013 #1 Skrevet 17. november 2013 Er det noen her som har søkt og vært på intervju på jobb mens og som har barn med spesielle behov? Opplyste dere om det i søknad eller i intervju mtp ekstra sykt barn-dager og eventuell oppfølging på sykehus/habilitering? Jeg føler at jeg må bytte jobb men vet ikke hvordan jeg skal gripe an dette. Vet jo at jeg sikkert ikke er så attraktiv som arbeidstaker om jeg må ha mer fravær enn de fleste. Anonymous poster hash: 7e6a2...e74
MissZanta Skrevet 17. november 2013 #2 Skrevet 17. november 2013 Ja det gjorde jeg, men jeg kom også med løsning. Altså hvordan jeg har tenkt å ordne det i forhold til fravær. Ikke noe problem, var en leder stilling
Anonym bruker Skrevet 17. november 2013 #3 Skrevet 17. november 2013 MissZanta, kan du utdype? Dette er ikke snakk om en lederstilling men om å være alene i en nøkkelstilling. Anonymous poster hash: 7e6a2...e74
Mandala Skrevet 17. november 2013 #4 Skrevet 17. november 2013 Jeg informerte ikke om det og begynte hele arbeidsforholdet med å være borte halve tirsdagen hver uke i ti uker pga et foreldrekurs. Det gikk veldig fint og jeg fikk mye skryt for jobben jeg gjorde. De angret garantert ikke på å ha ansatt meg selvom det ble sånn. Men jeg har ikke veldig mye oppfølging med barnet utover det, så jeg bruker ikke flere sykt-barndager enn andre.
Anonym bruker Skrevet 17. november 2013 #5 Skrevet 17. november 2013 MissZanta, kan du utdype? Dette er ikke snakk om en lederstilling men om å være alene i en nøkkelstilling. Anonymous poster hash: 7e6a2...e74 Du velger da ikke en jobb du er helt alene i om du ikke kan være der. Da søker du på en jobb der andre kan steppe inn når du er borte. Anonymous poster hash: 4502e...3e7
Anonym bruker Skrevet 17. november 2013 #6 Skrevet 17. november 2013 Tingen er at jeg ikke aner hvor mye fravær det blir fremover. Det kan være helt normalt eller litt mer. Jeg er ikke alene med barnet så det er ikke sånn at jeg tar alt alene. Jeg lurer bare på hvor mye jeg skal si i en søknad/intervju. Det er ikke ideelt å begynne en ny jobb med den bagasjen men sånn er det nå og jeg vet ikke hvor lenge jeg holder ut der jeg er nå. Anonymous poster hash: 7e6a2...e74
Anonym bruker Skrevet 17. november 2013 #7 Skrevet 17. november 2013 Og det er dessuten snakk om et lite miljø. Anonymous poster hash: 7e6a2...e74
Anonym bruker Skrevet 17. november 2013 #8 Skrevet 17. november 2013 Jeg ville aldri begynt å jobbe i et lite og sårbart miljø om jeg hadde barn med spesielle behov. Jeg er selv i et slikt lite miljø, akkurat nå 8 ansatte, men vi pleier være 7. Det er ikke lett å være borte fra jobb når du vet at arbeidsbyrden da blir lagt på noen andre. Det føles ikke godt at noen andre ikke får fridagen de hadde planlagt eller må jobbe overtid pga deg. Fravær er grusomt i et slikt lite miljø, uansett om det er samvittigheten din som er svart fordi du ble nødt til å være borte selv, eller oppgittheten du av og til føler over å igjen måtte jobbe ekstra pga andres fravær. Jeg ville absolutt valgt en større arbeidsplass hvor en persons fravær ikke påvirker de andre ansatte i like stor grad. Anonymous poster hash: 6a72c...86f
Anonym bruker Skrevet 17. november 2013 #9 Skrevet 17. november 2013 Jeg er i et større miljø og det går jo likevel ut over andre om jeg er borte. Men enn så lenge er jeg ikke mer borte enn min kollega som også har barn. Men, det var nå ikke dette jeg spurte om. Jeg spurte om man opplyser om dette i søknad/intervju og på hvilken måte. Anonymous poster hash: 7e6a2...e74
Anonym bruker Skrevet 17. november 2013 #10 Skrevet 17. november 2013 Jeg ville aldri begynt å jobbe i et lite og sårbart miljø om jeg hadde barn med spesielle behov. Jeg er selv i et slikt lite miljø, akkurat nå 8 ansatte, men vi pleier være 7. Det er ikke lett å være borte fra jobb når du vet at arbeidsbyrden da blir lagt på noen andre. Det føles ikke godt at noen andre ikke får fridagen de hadde planlagt eller må jobbe overtid pga deg. Fravær er grusomt i et slikt lite miljø, uansett om det er samvittigheten din som er svart fordi du ble nødt til å være borte selv, eller oppgittheten du av og til føler over å igjen måtte jobbe ekstra pga andres fravær. Jeg ville absolutt valgt en større arbeidsplass hvor en persons fravær ikke påvirker de andre ansatte i like stor grad. Anonymous poster hash: 6a72c...86f Det er ikke alltid sånn at det blir mer på andre når noen er borte. I en del jobber blir det bare mer på en selv når man kommer tilbake igjen. HI, jeg ville ikke skrevet om dette i søknaden, men synes det er mest fair å si ifra på intervju. Du det som du gjør her, og ha tenkt ut forslag på forhånd ang hvorav du kan bidra til at dette skal være til minst mulig ulempe for arbeidsgiver. Anonymous poster hash: 739f1...6df
Anonym bruker Skrevet 17. november 2013 #11 Skrevet 17. november 2013 På min arbeidsplass (kvinnearbeidsplass) er det med sykt barn dager noe som blir tatt opp i jobbintervjuer. Det går selvfølgelig mest ut på om sykt barn dagene blir fordelt på begge foreldrene, men her ville jeg nok følt det naturlig å nevne at barnet har spesielle behov... Anonymous poster hash: 23bef...5a2
MissZanta Skrevet 17. november 2013 #12 Skrevet 17. november 2013 Fortell i intervjuet at du har et barn som er kronisk sykt og da til tider vil være slik at du må være borte. Fortell at når du er på jobb er du der 110%. Du får jobben hvis du er ærlig og hvis du er den de leter etter. Hva slags nøkkelstilling? Igjen, skriv til meg på pm eventuelt ;-)
Iiiiik Skrevet 17. november 2013 #13 Skrevet 17. november 2013 Det spørs jo hva som er mest sentralt for deg. Hvis det er å få akkurat denne jobben og ikke nødvendigvis være der lenge, hvis det finnes tilsvarende jobber å få andre steder når barnet blir større, så trenger du ikke å nevne det. Det kan hende arbeidsgiver blir irritert etter hvert (hvis det er nødvendig å være borte en del) og at du blir en belastning for kollegene dine. Men hvis det er viktig for deg å få akkurat denne jobben fordi det finnes få tilsvarende i nærheten og det er et sted du vil være over tid, da ville jeg vært ærlig. Da slipper du å måtte leve i ettertid med å ha "lurt" dem litt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå