Gå til innhold

I går fikk vi obduksjonsrapporten..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min kjæreste bestemor døde i mai. Hun fikk diagnosen lungekreft rett før jul 2012, og opererte rett etter nyttår, de trodde de hadde fått alt, men da de tok sjekken en mnd etterpå viste det seg at det hadde spredd seg noe. Ikke noe å bekymre seg for fikk vi beskjed om, 3 runder cellegift skulle visst hjelpe, det var ikke store spredningene. Hun ble kjempesyk etter andre gangen, og de var uenige om de skulle ta den siste, men gjorde det likevel. Hun ble innlagt på sykehuset, og morgenen 19 mai fant de henne nesten uten puls. De bestemte at hun måtte operere pga en infeksjon i tarmen. Hun døde på bordet før de rakk å åpne henne. Hele tiden har vi gått og trodd at hun sovnet stille inn, at hun bare ikke orket mer (66 år gammel)

I går kom smellen. Det sto svart på hvitt at de ikke fant noen kreftceller, den siste behandlingen burde aldri vært gjennomført, og hjertestopp var ikke årsaken til dødsfallet. Hun ble kvalt av sitt eget spy! Jeg er kjenner at jeg er tilbake i sorgprosessen, og jeg er sint! Skal dette kunne skje?! Vi har blitt anbefalt å ta saken videre..og det må vi jo nesten, men det hele er så tungt! 

Noen som har noen råd, eller som har vært igjennom det samme?

Anonymous poster hash: cbbb8...2bc
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ingen råd, men ville bare sende deg en klem <3

Så grusomt å miste noen på denne måten :(

Anonymous poster hash: c1122...120

Skrevet

Beklager tapet ditt!

Nå vet ikke jeg, men har ihvertfall hørt flere tilfeller hvor de blir kvalt av eget oppkast og er for svake til å få det opp selv.

Dette kunne jo skjedd på rommet på sykehuset også, uten at det ville blitt oppdaget. Jeg vil anta at det _kan_ være vanskelig å oppdage.

Det med cellegiften, og ingen kreftceller. Jeg tenker at tre runder med cellegift, ikke bare er for å behandle, men også tenke proaktivt. Det ER vanskelig å oppdage hver kreftcelle, som kanskje ligger ulmende andre steder i kroppen.

Jeg og mistet min mamma i kreft. Det er mye som kunne vært gjort annerledes. Legene kunne oppdaget dette tidligere, vi opplevde rutinesvikt, opplevde at de ga henne saltvannsoppløsning istedetfor cellegift, etc.

Men, jeg har bevisst valgt og ikke føre skylden og min sorg over på noen av legene eller helsepersonellet. Det vil aldri få mamma tilbake allikevel.

De gjorde så godt de kunne.

Leger er mennesker de også, de kan gjøre feil, og tross rutiner og sjekklister, det er ikke alt som er lett å oppdage eller utelukke.

Nå sier ikke jeg at en aldri skal reagere på graverende behandling etc. Men, jeg beveger meg forsiktig  innpå og tenker at dere muligens ønsker å plassere noens skyld for deres store tap her.

Og det kan jeg godt forstå. Vi vil gjerne gi noen skyld og finne forklaringer på det uhåndterlige og uforklarlige. Men, hvis bestemoren din var såpass frisk som dere antok, tror du ikke hun ville overlevd en tre runders cellegiftkur?

Beklager igjen for ditt tap.

Skrevet

Tak alle sammen. Njæ, jeg er ikke ute etter å plassere skyld, men vi blir nå sittende med veldig mange "hvis, om, hva kunne VI gjort" Leger er mennesker, og feil skjer. Men, at hun ble kvalt av sitt eget oppkast, setter oss liksom veldig tilbake føler jeg. Vi har jo gått å trodd at hun sovnet stille inn, ikke orket mer. Både jeg, mamma og bestefar føler at vi hadde sørget på en annen måte om vi hadde fått alle fakta med en gang.  Hun var jo ikke så frisk! Hun hadde benskjørhet og kols, og det var derfor legene, og vi, var skeptiske til å ta alle rundene så tett...

Skrevet

Å ta dette videre tror jeg bare vil gjøre vondt verre, da det slettes ikke er sikkert at noen tar på seg ansvar for feilene som har blitt gjort, eller at det kommer en unnskyldning...det norske helsevesenet er særdeles arrogant

Skrevet

Vi er absolutt ikke ute etter noen unnskyldning! Som sagt, feil skjer.. Grunnen til at vi ble anbefalt å ta det videre er fordi det KAN ha vært en rutinesvikt, og at en sak vil hjelpe til at det ikke skjer igjen. Vi er ikke ute etter noe fra noen, det vil jeg bare ha klart. Bestemor er borte, vi får henne ikke tilbake, og vi er i hvertfall ikke ute etter penger/erstatning! 

Skrevet

Kondolerer. For en tragedie. :( De etterlatte må i fellesskap bli enige om å enten la det ligge, eller kjøre sak. Det vil kunne være en ekstra belastning å gå videre med det. Samtidig bør slike ting rapporteres inn for fremtidige pasienters del. Feil gjøres hver dag, selv om de ikke skal gjøres. Det er fryktelig når det får fatale følger.

Skrevet

Å ta dette videre tror jeg bare vil gjøre vondt verre, da det slettes ikke er sikkert at noen tar på seg ansvar for feilene som har blitt gjort, eller at det kommer en unnskyldning...det norske helsevesenet er særdeles arrogant

Er det virkelig det ? Særdeles arrogant ?

Anonymous poster hash: cb3b5...a12

Skrevet

Har dere gått gjennom obduksjonsrapporten sammen med de på avdelingen ? Ta kontakt, få en samtale med behandlende lege og overlege.

Skrevet

Uff så trist. Kondolerer til deg. Saken er, at vi er ikke så godt bemannet at vi kan passe på pasientene hele tiden. På senvakt er vi ofte 6 stk på 25-30 pasienter. Så at hun kastet opp og fikk det i lungene, kan dessverre ingen lastes for. Det sier jo bare litt om hvor syk hun var siden hun ikke greide å beskytte luftveiene sine. At hun fikk cellegift feil, er jo muligens noe dere kan gå videre med. Kols ( 90-95 %av de som har kols har vært storrøykere) er jo en kompliserende faktor da de er syke fra før og har lite ressurser. Lykke til videre og klem til deg.

Anonymous poster hash: 10546...71d

Skrevet

Dersom det har skjedd feil er det viktig at det meldes inn. Jeg vil tro at det nok er skrevet avviksmelding på dette allerede. Feil skal meldes internt og noen ganger eksternt. Gjelder menneskelige feilvurderinger også. Dette er viktig. Eneste måten å vise at man trenger bedre rutiner, sikkerhetstiltak, mer personell osv.

Skrevet

Hun var på operasjonsbordet da det skjedde, beklager om jeg ikke fikk dette tydelig nok frem! Håper da inderlig det var nok bemanning til å følge med hele tiden mens hun lå der!? Hi

Skrevet

Uff så trist. Kondolerer til deg. Saken er, at vi er ikke så godt bemannet at vi kan passe på pasientene hele tiden. På senvakt er vi ofte 6 stk på 25-30 pasienter. Så at hun kastet opp og fikk det i lungene, kan dessverre ingen lastes for. Det sier jo bare litt om hvor syk hun var siden hun ikke greide å beskytte luftveiene sine. At hun fikk cellegift feil, er jo muligens noe dere kan gå videre med. Kols ( 90-95 %av de som har kols har vært storrøykere) er jo en kompliserende faktor da de er syke fra før og har lite ressurser. Lykke til videre og klem til deg.

Lav bemanning når hun døde på operasjonsbordet?

Anonymous poster hash: fce51...e8e

Skrevet

Er det virkelig det ? Særdeles arrogant ? Anonymous poster hash: cb3b5...a12

Kjenner til mange tilfeller hvor alvorlig grove feil har blitt gjort, folk har dødd og andre har fått livsvarige skader, og ingen har påtatt seg ansvar eller sagt unnskyld. Så JA, de er arrogante!!
Skrevet

Hun har nok ikke kastet opp på opr bordet, men tidligere. Vi ser inn i luftveiene med ett laryngoskop når vi intuberer og ville da sett om det var oppkast der. Når tuben er på plass, kan ikke oppkastet komme ned dit.

Skrevet

Hun har nok ikke kastet opp på opr bordet, men tidligere. Vi ser inn i luftveiene med ett laryngoskop når vi intuberer og ville da sett om det var oppkast der. Når tuben er på plass, kan ikke oppkastet komme ned dit.

Merkelig, for hun var preppet og klar da det skjedde, de sa selv at de akkurat var på vei til å starte da dødsfallet skjedde! Hi

Skrevet

Uff så trist. Kondolerer til deg. Saken er, at vi er ikke så godt bemannet at vi kan passe på pasientene hele tiden. På senvakt er vi ofte 6 stk på 25-30 pasienter. Så at hun kastet opp og fikk det i lungene, kan dessverre ingen lastes for. Det sier jo bare litt om hvor syk hun var siden hun ikke greide å beskytte luftveiene sine. At hun fikk cellegift feil, er jo muligens noe dere kan gå videre med. Kols ( 90-95 %av de som har kols har vært storrøykere) er jo en kompliserende faktor da de er syke fra før og har lite ressurser. Lykke til videre og klem til deg. Anonymous poster hash: 10546...71d

Dersom pasientene er så dårlig så skal pasientene enten overføres avdelinger hvor bemanningen er bedre, eller ha fastvakt. Håper det er rutinene hos dere og ? ? Intensiv, overvåking.

Spiller det noen rolle hvor mange prosent av kolspasienter som har vært storrøykere ? ?

På operasjonsbenken blir man overvåket.

Skrevet

Hvis hun lå i narkose på operasjonsbordet og ble kvalt av eget oppkast så har hun nok ikke merket noenting. På mange måter en barmhjertig måte å dø på - i motsetning til å dø av lungekreft.

At de ikke fant kreftceller under obduksjonen tyder kanskje på at cellegiften hadde virket - men cellegift mot spredning av lungekreft er aldri helbredende - kun livsforlengende. Hun hadde nok dødd av lungekreften uansett etterhvert.

Det har nok skjedd en svikt under operasjonen som gjorde at hun fikk oppkast i luftveiene. På den andre siden døde hun en smertefri død i narkoserus, og slapp å lide i måneder.

Hilsen en lege (som ikke jobber på sykehus)

Anonymous poster hash: f1aa4...15b
Skrevet

Nå synes jeg du beveger deg inn i den kategorien av arroganse som Fru Ugle snakker om her over. Glem ikke at du skriver til et menneske i sorg, og at benektelse og bortforklaringer når du på godt norsk ikke vet en skit om denne saken, er direkte nedlatende. Hi har mistet noen og lurer på om hun bør søke svar. Vis litt respekt.

Skrevet

Uff så trist. Kondolerer til deg. Saken er, at vi er ikke så godt bemannet at vi kan passe på pasientene hele tiden. På senvakt er vi ofte 6 stk på 25-30 pasienter. Så at hun kastet opp og fikk det i lungene, kan dessverre ingen lastes for. Det sier jo bare litt om hvor syk hun var siden hun ikke greide å beskytte luftveiene sine. At hun fikk cellegift feil, er jo muligens noe dere kan gå videre med. Kols ( 90-95 %av de som har kols har vært storrøykere) er jo en kompliserende faktor da de er syke fra før og har lite ressurser. Lykke til videre og klem til deg. Anonymous poster hash: 10546...71d

Dersom pasientene er så dårlig så skal pasientene enten overføres avdelinger hvor bemanningen er bedre, eller ha fastvakt. Håper det er rutinene hos dere og ? ? Intensiv, overvåking.

Spiller det noen rolle hvor mange prosent av kolspasienter som har vært storrøykere ? ?

Det har noe å si ja. Røyk påvirker mye i kroppen og røykere er dårligere rustet til å takle/tåle sykdom.

Skrevet

Kjenner til mange tilfeller hvor alvorlig grove feil har blitt gjort, folk har dødd og andre har fått livsvarige skader, og ingen har påtatt seg ansvar eller sagt unnskyld. Så JA, de er arrogante!!
Dette er dessverre min erfaring også.
Skrevet

Man møter arrogante og idiotiske mennesker overalt det skal sies. Men jeg deler absolutt ikke ditt syn.

Skrevet

Det har noe å si ja. Røyk påvirker mye i kroppen og røykere er dårligere rustet til å takle/tåle sykdom. Anonymous poster hash: 10546...71d

Dersom jeg forstår Hi riktig døde bestemoren hennes ikke av sykdom, men på grunn av aspirasjon under en operasjon. Da syns jeg ikke det har noe og si om hun er røyker eller ikke-røyker. Dessuten vet du jo ikke om hun var en av de som utviklet kols uten å ha vært storrøyker. Og selv kolspasienter og deres pårørende kan forvente å overleve en operasjon, selv om det selvfølgelig alltid vil være en risiko.

Obduksjonsrapporter kan være vanskelig å forstå. Jeg ville definitivt tatt kontakt med noen som kunne forklart meg hvorfor/hvordan alt var.

Skrevet

Det har noe å si ja. Røyk påvirker mye i kroppen og røykere er dårligere rustet til å takle/tåle sykdom. Anonymous poster hash: 10546...71d
Dersom jeg forstår Hi riktig døde bestemoren hennes ikke av sykdom, men på grunn av aspirasjon under en operasjon. Da syns jeg ikke det har noe og si om hun er røyker eller ikke-røyker. Dessuten vet du jo ikke om hun var en av de som utviklet kols uten å ha vært storrøyker. Og selv kolspasienter og deres pårørende kan forvente å overleve en operasjon, selv om det selvfølgelig alltid vil være en risiko.

Obduksjonsrapporter kan være vanskelig å forstå. Jeg ville definitivt tatt kontakt med noen som kunne forklart meg hvorfor/hvordan alt var.

Hvis det var aspirasjon under narkose vil dette bli oppdaget da 1: vi ser fysisk ned i luftveiene 2: luftrøret stenges med en tube der det blåses opp en cuff, Dvs ikke noe kommer ned 3: ved aspirasjon under intubering vil det bli sugd i luftveiene og dokumentert 4: siden pasienten ikke puster selv under tarmkirurgi vil man ikke dø av oppkast i luftveiene 5: ved aspirasjon under Anestesi vil man kunne få en skikkelig pneumoni etter operasjonen. Så jeg ville nok fått noen til å gå gjennom obduksjonsrapporten sammen med meg. Man dør ikke av aspirasjon under anestesiinnledning, men man kan dø av asfyksi. Jeg jobber på ett stort sykehus og har aldri hørt om noen som har dødd av det. Men har opplevd at pas har aspirert men det gikk fint det. Men noen dør fordi de ikke tåler narkosen pga at de er for syke feks.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...