Gå til innhold

Hvordan er reglene for øyekatarr i deres barnehage?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Minstemann (3 år) har fått lett øyekatarr på det ene øyet. Han virker veldig lite plaget. Man ser bittelitt forskjell på øynene, men har bare litt puss innimellom. Han er invitert med hjem til et annet barn imorgen etter barnehagen, og nå er jeg så usikker på hva vi skal gjøre? Kan han gå i barnehage? Bør jeg gi beskjed til foreldrene? Bør han taes med til lege? Hva gjør dere?

Anonymous poster hash: a1503...fc9
Videoannonse
Annonse
Skrevet

I vår barnehage er slik at 24 timer etter påbegynt behandling kan barnet gå i barnehage.

Ved øyebetennelse kan barnet komme som vanlig.

Anonymous poster hash: ad8b5...f20
Skrevet

Får han behandling? Sikker på det er katarr?

Her i kommunen har legene laget en regel. Barnehagene kan ikke nekte unger å komme selv om de ikke får behandling.

En overbehandler øyekatarrer, for de fleste skyldes virus etter at ungene har fått snørr ol i øyet. Eneste som funker er å vaske med saltvann og vaske hender OFTE!

Anonymous poster hash: 018f0...c23

Skrevet

Her i kommunen har legene laget en regel. Barnehagene kan ikke nekte unger å komme selv om de ikke får behandling.

En overbehandler øyekatarrer, for de fleste skyldes virus etter at ungene har fått snørr ol i øyet. Eneste som funker er å vaske med saltvann og vaske hender OFTE!

Vel, jeg er jo ikke 100% sikker. Han er litt rød og hoven på det ene øyet, og det kommer grønngul puss innimellom, og særlig etter søvn. Men han har bare hatt det i én dag, og er litt snørrete og hostete fra før av, så kan godt hende bare er derfor. Han får ikke behandling, men vi vasker med lunken klut med jevne mellomrom, og jeg synes ikke det er "nok" til å gå til lege. Det er bare så dumt, for han hadde gledet seg sånn til imorgen.. :( HI.

Skrevet

Vel, jeg er jo ikke 100% sikker. Han er litt rød og hoven på det ene øyet, og det kommer grønngul puss innimellom, og særlig etter søvn. Men han har bare hatt det i én dag, og er litt snørrete og hostete fra før av, så kan godt hende bare er derfor. Han får ikke behandling, men vi vasker med lunken klut med jevne mellomrom, og jeg synes ikke det er "nok" til å gå til lege. Det er bare så dumt, for han hadde gledet seg sånn til imorgen.. :( HI.

Med god hygiene og rengjøring av øyet er det sikkert bra til i morgen :)

Skrevet

Med god hygiene og rengjøring av øyet er det sikkert bra til i morgen :)

Vi satser på det! :) Vi får bare se an, tror jeg! Takk for svar! HI.

Skrevet

Her har det også blitt slutt på behandling av øyekatarr. du skal være rimelig hardt rammet før du får medisin for det nå. dette pga det hun over sier om at det blir overbehandlet og man kan utvikle immunitet mot medisinen. Derfor kan heller ikke bhg nekte barna og komme i bhg heller!

Skrevet

Jeg jobber i barnehage bare i praksis da,men der sendte vi hjem ett barn som hadde øyekatarr.

Så da ble de jo nektet barnet å være i barnehagen.

Anonymous poster hash: 419fa...50a
Skrevet

Vi kan komme med barnet så fort det er i behandling. Om ingen behandler noe som helst er det øyekatarr på alle barna med en gang og det blir vanskelig å bli kvitt. Gå til legen og hent øyedråper på apoteket, så kan han gå imorgen.

Anonymous poster hash: 50f68...ae9
Skrevet

vi er på en øyekatarrbehandling nå. I vår avdeling i barnehagen er en haug med unger rammet, så signerer at det sprer seg fort. 

J

eg blir rimelig sur hvis min får det igjen nå etter å ha dynket øynene hans i en uke fire ganger på dagen, så værsåsnill å hold ungen unna andre unger hvis ungen har det og ikke har fått behandling. 

Men fikk vite at et barn ikke får behandling annet enn saltvannsdråper. Antar ungen vasker øynene grundig med det. Og som de sier over, god hygiene især nå. 

Anonymous poster hash: 3ef27...64c
Skrevet

Øyekatarr sprer seg fort, men mest sannsynlig har barnet fått bakteriene i bhgen. I følge fhi så kan man fint gå i bhg uten behandling. Men om barnet skal hjem til noen ville jeg forhørt meg med foreldrene hva de syns om det.

Anonymous poster hash: 82c71...89b

Skrevet

Her er regelen at er det virus kan barnet være i barnehage, er det bakterier må behandling ha startet. Så er kanskje lurt å dra til legen i morra? Vær obs på at det er svært smittsomt (også for voksne) så vask hendene ofte og rens med saltvann.

Anonymous poster hash: 175b3...cce

Skrevet

Så lenge det ikke er mye puss, er det lite sannsynlig at det er pga bakterier og da hjelper ikke dråpene man får av legen noen ting. I barnehagen vår har de heldigvis sluttet å kreve behandling med kloramfenikol, de godtar at man bruker saltvannsdråper og jeg tror det har vært med på å gjøre at de er mindre plaget av øyekatarr. Nå er alle de ansatte påpasselige med å vaske hender på seg selv og barna og de vasker bort puss etter behov og vasker seg alltid på hendene etter å ha gjort det. Før var de plaget av runde på runde med øyekatarr som aldri gikk over, nå har det kun vært et og annet barn og det vil det alltid være. De smitter seg selv ved å få snørr i øynene ol.

Anonymous poster hash: c378a...e58
Skrevet

Har du bittelitt samvittighet ovenfor de andre barna holder du han hjemme imorgen. Og du sender han iallfall ikke på besøk uten å avklate det med den familien først.

For samme hva som er lov eller ikke så er det garantert at han smitter andre hvis han drar imorgen.

Dessuten er det veldig ubehagelig med øyekatarr, så for gutten sin skyld burde han få være hjemme også.

Anonymous poster hash: 1b67f...95c

Skrevet

I vår barnehage er slik at 24 timer etter påbegynt behandling kan barnet gå i barnehage.

Ved øyebetennelse kan barnet komme som vanlig.

Anonymous poster hash: ad8b5...f20

Hva er ørebetennelse hvis det ikke er øyekatarr?

Anonymous poster hash: 46830...c61

Skrevet

Vi måtte hente barnet i barnehagen å ta barnet med til lege for å få medisin. Her kan de komme når behandling er startet.

Anonymous poster hash: 57d66...8cf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...