Gå til innhold

perfekt famile hund ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Personlig tror jeg også det er viktig å se an familiedynamikken før man velger rase. Hvilken livsstil dere har og hva dere skal "bruke" hunden til.

Jeg har jobbet med omplassering av hunder i mange år, og ser altfor mange som velger hund utifra deres utseende. Dessverre er det ikke alltid at det går bra, fordi hunden trenger noe annet enn hva familien gir den. Mitt råd er å først tenke på hva dere som familie ønsker, deretter skaffe dere en bok hvor dere kan lese om de forskjellige rasene sine egenskaper.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva med å bare finne en hund som passer dere, uansett rase? Omplassering er jo en mulighet, men da får du en "ferdig" hund som kan ha både flotte og dårlige sider. Skal dere ha valp, så finn en god tispe, ei som har hatt et kull eller to før, men som ikke er "utavla". Ei god tispe gjør underverker!

Vi har blandingsvalp, puddel og golden. Flott bikkje, men tispa var nok litt vel snill med ham, for han er sta og lite villig til å legge fra seg uvaner. Men jeg vet at en så trygg hund, med så mye selvtillit vil gi en gullende god voksen bikkje! Han må avlæres en del unoter nå som han er liten, men vi får ihvertfall en trygg og stabil hund :)

Et råd, ikke gå etter "fancy" hunder for syns skyld. Det er mye rart som foregår i oppdretterverden, de som driver utstilling har så fokus på eksteriør at mange glemmer lynne og helse. Snobbete folk finner du også mange av, som har mye imot blandingsbikkjer og som er stygge mot andre hundefolk... Så velg en hund med god tispe og fornuftige eiere, drit i stamtavler og rosetter, det sier ingenting om lynne!!

Anonymous poster hash: 4f3c0...7ce

Skrevet

Ser det er mange som anbefaler Cavalier king charles spaniel, men jeg vil fraråde den rasen fordi de har veldig mye sykdommer. En terrier (hvilken enn slags type terrier) er heller ikke lurt, dette er ofte bjeffete hunder, og er kjent for sitt litt hissige temperament.

Jeg har ellers ingen anbefalinger å komme med, da det finnes mange gode familiehunder, men jeg aner ikke hvilken som matcer dere best da du skriver lite om hva du forventer av en hund. 

Anonymous poster hash: d2ee1...d19
Skrevet

Hiver meg forresten også på Stafforshire bull terrier, de er kjempefine familiehunder. Vi hadde veldig lyst på en sånn en, men så flytta vi på gård og fikk litt andre kriterer... 

Skrevet

Ser det er mange som anbefaler Cavalier king charles spaniel, men jeg vil fraråde den rasen fordi de har veldig mye sykdommer. En terrier (hvilken enn slags type terrier) er heller ikke lurt, dette er ofte bjeffete hunder, og er kjent for sitt litt hissige temperament.Jeg har ellers ingen anbefalinger å komme med, da det finnes mange gode familiehunder, men jeg aner ikke hvilken som matcer dere best da du skriver lite om hva du forventer av en hund. Anonymous poster hash: d2ee1...d19

Jeg ønsker fortsatt å vite hvilke sykdommer du snakker om? Jeg har som sagt 17 års erfaring med rasen og kjenner ikke til alle disse sykdommene du snakker om. Jeg vet at den er disponibel for hjertesykdom, men det forebygges med riktig mengde mat og mosjon. Men hva mer?

De fleste raser har noen dårlige linjer som gør de disponible til forskjellige ting. Det viktigste når man vurderer hund og rase er at man velger en hund som passer familjedynamikken ,og finner oppdrettere som er mer opptatt av å avle på gode gener og ikke til oppstylede utstillingsobjekter. Det gjelder ALLE raser.

Skrevet

Bedlington terrier! Milde og rolige hunder inne, som orker gode turer, men ikke krever langtur hver dag. Røyter ikke, men krever noe pelsstell. Sammenlignet med jobben ved feks støvsuging etter hund som Røyter tror jeg jobben er mindre. :)

Anonymous poster hash: eff89...797

Skrevet

Ser det er mange som anbefaler Cavalier king charles spaniel, men jeg vil fraråde den rasen fordi de har veldig mye sykdommer. En terrier (hvilken enn slags type terrier) er heller ikke lurt, dette er ofte bjeffete hunder, og er kjent for sitt litt hissige temperament.Jeg har ellers ingen anbefalinger å komme med, da det finnes mange gode familiehunder, men jeg aner ikke hvilken som matcer dere best da du skriver lite om hva du forventer av en hund. Anonymous poster hash: d2ee1...d19

Jeg ønsker fortsatt å vite hvilke sykdommer du snakker om? Jeg har som sagt 17 års erfaring med rasen og kjenner ikke til alle disse sykdommene du snakker om. Jeg vet at den er disponibel for hjertesykdom, men det forebygges med riktig mengde mat og mosjon. Men hva mer?

De fleste raser har noen dårlige linjer som gør de disponible til forskjellige ting. Det viktigste når man vurderer hund og rase er at man velger en hund som passer familjedynamikken ,og finner oppdrettere som er mer opptatt av å avle på gode gener og ikke til oppstylede utstillingsobjekter. Det gjelder ALLE raser.

Jeg skal ikke påstå alle Cavalier er syke, eller vil bli syke noen gang, men det er jo ingen tvil om at det ikke er av den friskeste rasen man kan få. 

Min mor har drevet oppdrett i omkring 20 år nå, og avler fra gode og friske linjer. Likevel forekommer f.eks bilyd på hjertet svært ofte. Jeg sier ikke de er som en Golden retriever, eller Schæfer for den del, som er avlet "i hjel", men det er en populær rase, som derfor blir avlet mer og mer på, som igjen ofte betyr at forekomsten av sykdommer, vil opptre oftere.

http://www.cavalierklubben.no/sykdommer.html

Anonymous poster hash: d2ee1...d19

Skrevet

Jeg vil komme med en "ny" rase. Den er ikke så utbrett i verden. Den stammer fra lappland (nord norge, sverige og finland) detner svensk lapphund , finsk lapphund og laps vallhund. Jeg eier selv en svensk. Den er helt svart og lang pels, den finske har farger, tegninger og også lang pels mens den lapske er litt større med farger og kort pels. Selv om de ha lang pels så trenger de hovedsakelig bare å børstes på våren undernrøytingen. Men man må passe på bak bena og ørene dersom man kasterer/steriliserer hunden, da blir pelsen enda lengre. ;-) Rasen er liten-middels i str og er da mellom 40-45 cm høy. En kjempe rolig rase inne og aktiv uten. Den er meget barnevenlig, men man må jo fremdels huske at små barn og hunder ikke skal være sammen uten oppsyn. Dette er en hund som elsker å trene og jobbe, men du må jobbe litt for å holde deg interesang. De bjeffer lite (når de er trent til det) men kan pipe en del, men dette kantrenes bort, min piper nå bare når hun vil ut, inn eller leke. :-)

Men som nevt tidligere å finne en oppdretter som veit hva han/hun gjør er drt viktigste.

Jeg vil også ønske lykke til med å finne den perfekte hun for din familie! Det har jeg gjort med min Sveske lapphund! :-)

Skrevet

Vi har tre cockapoo,og er veldig fornøyd. De er veldig snille med barna og de leker veldig godt i lag. :)

Skrevet

Jeg vil komme med en "ny" rase. Den er ikke så utbrett i verden. Den stammer fra lappland (nord norge, sverige og finland) detner svensk lapphund , finsk lapphund og laps vallhund. Jeg eier selv en svensk. Den er helt svart og lang pels, den finske har farger, tegninger og også lang pels mens den lapske er litt større med farger og kort pels. Selv om de ha lang pels så trenger de hovedsakelig bare å børstes på våren undernrøytingen. Men man må passe på bak bena og ørene dersom man kasterer/steriliserer hunden, da blir pelsen enda lengre. ;-) Rasen er liten-middels i str og er da mellom 40-45 cm høy. En kjempe rolig rase inne og aktiv uten. Den er meget barnevenlig, men man må jo fremdels huske at små barn og hunder ikke skal være sammen uten oppsyn. Dette er en hund som elsker å trene og jobbe, men du må jobbe litt for å holde deg interesang. De bjeffer lite (når de er trent til det) men kan pipe en del, men dette kantrenes bort, min piper nå bare når hun vil ut, inn eller leke. :-)

Men som nevt tidligere å finne en oppdretter som veit hva han/hun gjør er drt viktigste.

Jeg vil også ønske lykke til med å finne den perfekte hun for din familie! Det har jeg gjort med min Sveske lapphund! :-)

Signerer denne. Jeg har finsk lapphund.

Anonymous poster hash: e6546...dce

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...