monson Skrevet 17. november 2013 #27 Skrevet 17. november 2013 Jeg har en Samojed, Så jeg vill jo helt klart anbefale de! Meeen, ikke akkurat røyte vennlig,små eller stille ;P hehe. Men, hva med enten en mellom puddel/ drverg puddel, shiba, mops, Staffordshire bull terrier (blir kallt "nanny dog") eller dachs ? Ut i fra kriteriene dine, så hadde jeg helt klart sett på disse hundene. ingen av disse er spesielt "bjeffe raser" små, men mye personlighet, røyter ikke mye og er barne"vennlig" Kom med oppdateringer da
Anonym bruker Skrevet 17. november 2013 #28 Skrevet 17. november 2013 Vil anbefale deg å ta rasetest og spørre på forumet på canis.no. Der er det mange hundekyndige. Evt ta kontakt med en seriøs hundeskole og spørre om råd. Se litt etter hva hunderasene har vært avlet frem til. Jakt, vokt osv osv. Bjeffing er en del av hundenes språk. Litt bjeffing vil det følge med de fleste hunderaser, og det bør man nesten syns er ok om man skal ha en hund. Utover dette kan man selvfølgelig få bort det meste av lyd med trening. Anonymous poster hash: 2e725...9e8
Cat.68 Skrevet 17. november 2013 #29 Skrevet 17. november 2013 Ville og forresten holdt meg unna cavalier king Charles spaniel, masse hjerteproblemer med de..og generelt sett ikke friske hunder :-/ Det der er en sanning med STORE modifikasjoner. Ja det er sant at denne rasen har en svakhet med å kunna få hjertefeil MEN det er MYE hundeiernes ansvar å motvirke. Hvis man er nøye med foringen til en Cavalier, så er det ingen større risk for at de vil få trøbbel med hjertet. Problemet med Cavalierer er at de har lett for å legge på seg, og derfor tåler denne rasen dårlig overføring og at man skjemmer de bort med godsaker. Det er DET som gir hjerteproblemene samt oppdrettere som ikke bryr seg så nøye om hva dem avler videre på. Finn en seriøs oppdretter og du får friske fine hunder. Vi har nå vårres 3 Cavalier. Den første ble 13 år og var frisk helt til slutten. det var alderdom/jurkreft som tok henne. Den andre ble 12 år gammel og var frisk helt til slutten hun også, der var det alderdom/ svulst i magesekken som tok henne. Vår nåværende Cavalier er 4 år og har aldri vært syk og har også fine lyder fra hjertet. Vi har derimot vært veldig nøye med mat og kondisjon og holdt hundene vårres slanke og i god form. Synes det er dumt å skremme potensielle Cavalier eiere med slikt. Alle hunder har sine styrker og svakheter, det viktigste er å finne gode oppdrettere som avler på gode gener og ikke etter profitt, og det mener jeg er like viktig uansett hvilken rase man går før.
wilmus Skrevet 17. november 2013 #30 Skrevet 17. november 2013 Vil anbefale deg å ta rasetest og spørre på forumet på canis.no. Der er det mange hundekyndige. Evt ta kontakt med en seriøs hundeskole og spørre om råd. Se litt etter hva hunderasene har vært avlet frem til. Jakt, vokt osv osv. Bjeffing er en del av hundenes språk. Litt bjeffing vil det følge med de fleste hunderaser, og det bør man nesten syns er ok om man skal ha en hund. Utover dette kan man selvfølgelig få bort det meste av lyd med trening. Anonymous poster hash: 2e725...9e8 Bare vær VELDIG obs på hvordan du formulerer deg inne på Canisforumet... Hundepolitiet er enda skumlere enn mammapolitiet, og sier du noe gæli der, er det ute med deg..
monson Skrevet 17. november 2013 #31 Skrevet 17. november 2013 Vil anbefale deg å ta rasetest og spørre på forumet på canis.no. Der er det mange hundekyndige. Evt ta kontakt med en seriøs hundeskole og spørre om råd. Se litt etter hva hunderasene har vært avlet frem til. Jakt, vokt osv osv. Bjeffing er en del av hundenes språk. Litt bjeffing vil det følge med de fleste hunderaser, og det bør man nesten syns er ok om man skal ha en hund. Utover dette kan man selvfølgelig få bort det meste av lyd med trening. Anonymous poster hash: 2e725...9e8 Bare vær VELDIG obs på hvordan du formulerer deg inne på Canisforumet... Hundepolitiet er enda skumlere enn mammapolitiet, og sier du noe gæli der, er det ute med deg.. Haha ja.. Jeg vet ikke helt hvor kyndige jeg synes de er eller jeg. Typ "alle" der inne har de vanskligste og hardeste rasene, og egentlig så er det ingen som er gode nokk til å ha den ene eller den andre rasen. Bortsett fra de selv da haha.. Og for guds skyld ALDRI si kose hund
monson Skrevet 17. november 2013 #32 Skrevet 17. november 2013 Ville og forresten holdt meg unna cavalier king Charles spaniel, masse hjerteproblemer med de..og generelt sett ikke friske hunder :-/ Det der er en sanning med STORE modifikasjoner. Ja det er sant at denne rasen har en svakhet med å kunna få hjertefeil MEN det er MYE hundeiernes ansvar å motvirke. Hvis man er nøye med foringen til en Cavalier, så er det ingen større risk for at de vil få trøbbel med hjertet. Problemet med Cavalierer er at de har lett for å legge på seg, og derfor tåler denne rasen dårlig overføring og at man skjemmer de bort med godsaker. Det er DET som gir hjerteproblemene samt oppdrettere som ikke bryr seg så nøye om hva dem avler videre på. Finn en seriøs oppdretter og du får friske fine hunder. Vi har nå vårres 3 Cavalier. Den første ble 13 år og var frisk helt til slutten. det var alderdom/jurkreft som tok henne. Den andre ble 12 år gammel og var frisk helt til slutten hun også, der var det alderdom/ svulst i magesekken som tok henne. Vår nåværende Cavalier er 4 år og har aldri vært syk og har også fine lyder fra hjertet. Vi har derimot vært veldig nøye med mat og kondisjon og holdt hundene vårres slanke og i god form. Synes det er dumt å skremme potensielle Cavalier eiere med slikt. Alle hunder har sine styrker og svakheter, det viktigste er å finne gode oppdrettere som avler på gode gener og ikke etter profitt, og det mener jeg er like viktig uansett hvilken rase man går før. Når det kommer til den rasen. Så er det desverre ikke hjerteproblemer som er den største faren. De har SÅ mange sykdommer de stakkars hundene der at, NKK burde endre hele rasestandaren! De er veldig søte og snille hunder. Men, de har så mange latente sykdommer at det er helt forferdelig! av den grunn hadde jeg aldri støttet og kjøpe den rasen!
Anonym bruker Skrevet 17. november 2013 #33 Skrevet 17. november 2013 Jeg har hatt italiensk mynde i mange år nå, og anbefaler den ikke som familiehund. De kan være utrolig vanskelige å få husrene, og som unghunder er de svært aktive (også innendørs) - disse to tingene i seg selv gjør at det er overflod av italienere 1-2 år ute til omplassering. Man må vite hva man drar i hus når man skaffer seg italiener! Dessuten er de skjøre og tåler ikke veldig hard behandling, og de er veldig klengete, passer ikke alltid med små barn. Det er dessuten ikke sant at de ikke bjeffer, de er veldig ulike på det området, en av mine gneldrer på alt mulig. Anbefaler som noen andre her nevnte puddel i en eller annen størrelse. Anonymous poster hash: 9a387...e8c
Sint naken biltyv Skrevet 17. november 2013 #34 Skrevet 17. november 2013 Vil anbefale deg å ta rasetest og spørre på forumet på canis.no. Der er det mange hundekyndige. Evt ta kontakt med en seriøs hundeskole og spørre om råd. Se litt etter hva hunderasene har vært avlet frem til. Jakt, vokt osv osv. Bjeffing er en del av hundenes språk. Litt bjeffing vil det følge med de fleste hunderaser, og det bør man nesten syns er ok om man skal ha en hund. Utover dette kan man selvfølgelig få bort det meste av lyd med trening. Anonymous poster hash: 2e725...9e8 Bare vær VELDIG obs på hvordan du formulerer deg inne på Canisforumet... Hundepolitiet er enda skumlere enn mammapolitiet, og sier du noe gæli der, er det ute med deg.. Haha, sant.Ville faktisk aldri spurt noen der inne om noe;-)
TanteHufsa Skrevet 17. november 2013 #35 Skrevet 17. november 2013 Rasevelger er et godt utgangspunkt. Ta kontakt med eventuelle oppdrettere og bli kjent. En seriøs oppdretter vil si i fra om deres rase passer til dere. Selv har jeg en gjeterhundblanding og har møtt mye spydigheter fordi han ikke er "ekte" jeg fikk også høre at jeg kom til å angre på en gjeterhundmix. Hunden min er krevende men vi fungerer kjempe fint sammen. Det aller beste med han er at han elsker barn. Dra på utstillinger og se dere om før dere tar et valg. Det er et hav av hunder der ute og mange er fine familiehunder. Men de krever en del det første året. Vil du ha en fin familiehund så ligger det arbeid bak. Alternativt er jo en omplasseringshund. Lykke til en hund gir masse glede og noen frustrasjoner. ;-)
Anonym bruker Skrevet 17. november 2013 #36 Skrevet 17. november 2013 Jeg har selv en kongepuddel hann. Bare vær obs på at spesielt hannene kan være utrolig dominante. Altså de er gjerne kjempe snille men krever en fast hånd og mye myndighet må til på dem og de krever faktisk en del mosjon om mental trening ellers kan de bli rene ADHD hunder da de er utrolig intelligente og blir fort rastløse. Jeg har enda til gode å se en hann hund som ikke er dominant og "krevende". Dette gjelder kongepudler, altså ikke de mindre pudlene. Tispene derimot er helt fantastiske! Lydige, ydmyke og super snille. Ellers så vil jeg råde deg til å ta en titt på lagottoen! Fantastiske familie hunder som bare elsker barn og er en ypperlig familiehund! De er også røytfrie og allergivennlige. Anonymous poster hash: bdbbf...ce6
Cat.68 Skrevet 17. november 2013 #37 Skrevet 17. november 2013 Ville og forresten holdt meg unna cavalier king Charles spaniel, masse hjerteproblemer med de..og generelt sett ikke friske hunder :-/ Det der er en sanning med STORE modifikasjoner. Ja det er sant at denne rasen har en svakhet med å kunna få hjertefeil MEN det er MYE hundeiernes ansvar å motvirke. Hvis man er nøye med foringen til en Cavalier, så er det ingen større risk for at de vil få trøbbel med hjertet. Problemet med Cavalierer er at de har lett for å legge på seg, og derfor tåler denne rasen dårlig overføring og at man skjemmer de bort med godsaker. Det er DET som gir hjerteproblemene samt oppdrettere som ikke bryr seg så nøye om hva dem avler videre på.Finn en seriøs oppdretter og du får friske fine hunder. Vi har nå vårres 3 Cavalier. Den første ble 13 år og var frisk helt til slutten. det var alderdom/jurkreft som tok henne. Den andre ble 12 år gammel og var frisk helt til slutten hun også, der var det alderdom/ svulst i magesekken som tok henne. Vår nåværende Cavalier er 4 år og har aldri vært syk og har også fine lyder fra hjertet. Vi har derimot vært veldig nøye med mat og kondisjon og holdt hundene vårres slanke og i god form. Synes det er dumt å skremme potensielle Cavalier eiere med slikt. Alle hunder har sine styrker og svakheter, det viktigste er å finne gode oppdrettere som avler på gode gener og ikke etter profitt, og det mener jeg er like viktig uansett hvilken rase man går før. Når det kommer til den rasen. Så er det desverre ikke hjerteproblemer som er den største faren. De har SÅ mange sykdommer de stakkars hundene der at, NKK burde endre hele rasestandaren! De er veldig søte og snille hunder. Men, de har så mange latente sykdommer at det er helt forferdelig! av den grunn hadde jeg aldri støttet og kjøpe den rasen! Så hva er det for sykdommer da? Med nesten 17 års erfaring med denne rasen så skjønner jeg ikke hva du snakker om.
TanteHufsa Skrevet 17. november 2013 #38 Skrevet 17. november 2013 Kjære vene. Hvorfor må hundefolk alltid krangle? Jenta spør om hvilke hunder du anbefaler ikke hvem som er sykest. Ang nevnte rase var det en veldig stygg dokumentar om denne rasen og om hvordan avl var i ferd med å ødelegge den. Var noe med at hjernen var større enn hodeskallen. Dette er et økende problem med denne rasen. Flere oppdrettere og dyrlegen sto frem og pratet om dette så det er udiskutabelt at det har vært en del uheldig avl. At rasen en fin, barnevennlig, pene etc hersker det vel ingen tvil om. Bare den får holde seg frisk.
Cat.68 Skrevet 17. november 2013 #39 Skrevet 17. november 2013 Kjære vene. Hvorfor må hundefolk alltid krangle? Jenta spør om hvilke hunder du anbefaler ikke hvem som er sykest. Ang nevnte rase var det en veldig stygg dokumentar om denne rasen og om hvordan avl var i ferd med å ødelegge den. Var noe med at hjernen var større enn hodeskallen. Dette er et økende problem med denne rasen. Flere oppdrettere og dyrlegen sto frem og pratet om dette så det er udiskutabelt at det har vært en del uheldig avl. At rasen en fin, barnevennlig, pene etc hersker det vel ingen tvil om. Bare den får holde seg frisk. Og derfor skal man sjekke oppdretteren man kjøper hunden fra. Det finnes mange gode oppdrettere som arbeider aktivt for å ha gode sterke gener og som ønsker å forbedre hart avlede raser. Dette gjelder flere hunderaser ikke bare Cavalier. Det aller viktikste uansett rase er å legge arbeide i å finne gode og seriøse oppdrettere. Den dokumetaren du snakker om begynner å bli ganske gammel.
TanteHufsa Skrevet 17. november 2013 #40 Skrevet 17. november 2013 Usikker på hvor du vil med "den dokumentaren er gammel" Problemet er ikke aktuelt lengre?
Sint naken biltyv Skrevet 17. november 2013 #41 Skrevet 17. november 2013 Jeg har selv en kongepuddel hann. Bare vær obs på at spesielt hannene kan være utrolig dominante. Altså de er gjerne kjempe snille men krever en fast hånd og mye myndighet må til på dem og de krever faktisk en del mosjon om mental trening ellers kan de bli rene ADHD hunder da de er utrolig intelligente og blir fort rastløse. Jeg har enda til gode å se en hann hund som ikke er dominant og "krevende". Dette gjelder kongepudler, altså ikke de mindre pudlene. Tispene derimot er helt fantastiske! Lydige, ydmyke og super snille. Ellers så vil jeg råde deg til å ta en titt på lagottoen! Fantastiske familie hunder som bare elsker barn og er en ypperlig familiehund! De er også røytfrie og allergivennlige. Anonymous poster hash: bdbbf...ce6 Vår er en hann og han finnes ikke dominant! Vi gikk fra alaskan malamute til storpuddel og puddelen er bare den enkleste, søteste klumpen. Helt fantastisk. Vi ble litt ertet av malamutemiljøet da siden vi gikk fra "de tøffeste, kuleste og råeste hundene i verden" til baaaare en puddel:-pVi kjenner flere med hannpudler og ingen av de er dominante.
Cat.68 Skrevet 17. november 2013 #42 Skrevet 17. november 2013 Usikker på hvor du vil med "den dokumentaren er gammel" Problemet er ikke aktuelt lengre? Jo jeg trur sikkert problemet fortsatt finnes, men i betydlig mindre skala siden det ble satt fokus på. Dessuten er det blitt satt nye krav ifht utstilling og linjer. Nå får ikke hodet eller snuten være så litet at det vil gi problemer for hunden. Dette gjelder alle kortsnutede raser som mops, boxer, cavalier bulldog osv. Dårlig avel er noe du finner hos dårlige oppdrettere. Hos de som bare tenker profitt og driter i gode linjer og bra gener. Men det er ikke ensartet denne rasen.Dårlige oppdrettere finner du innenfor all avel og alle raser.. Derfor vil jeg igjenn presisere hvor viktig det er å legge ned jobb på å finne de beste oppdretterne og på den måten bekjempe de som driver rå avel. Oberoende hvilken rase du går for.
Anonym bruker Skrevet 17. november 2013 #43 Skrevet 17. november 2013 Staffordshire bull terrier. Elsker barn, ingen pelsstell og noen koseklumper. Anonymous poster hash: 8c133...fce
Anonym bruker Skrevet 17. november 2013 #44 Skrevet 17. november 2013 Staffordshire bull terrier. Elsker barn, ingen pelsstell og noen koseklumper. Anonymous poster hash: 8c133...fce Jeg har foressten en Cavalier og. Fin familiehund, en del pelstell og mye husarbeid! Anonymous poster hash: 8c133...fce
Anonym bruker Skrevet 17. november 2013 #45 Skrevet 17. november 2013 Jeg har selv en kongepuddel hann.Bare vær obs på at spesielt hannene kan være utrolig dominante.Altså de er gjerne kjempe snille men krever en fast hånd og mye myndighet må til på dem og de krever faktisk en del mosjon om mental trening ellers kan de bli rene ADHD hunder da de er utrolig intelligente og blir fort rastløse. Jeg har enda til gode å se en hann hund som ikke er dominant og "krevende".Dette gjelder kongepudler, altså ikke de mindre pudlene.Tispene derimot er helt fantastiske!Lydige, ydmyke og super snille. Ellers så vil jeg råde deg til å ta en titt på lagottoen! :)Fantastiske familie hunder som bare elsker barn og er en ypperlig familiehund!De er også røytfrie og allergivennlige. Anonymous poster hash: bdbbf...ce6 Hva legger du i dominant ? Anonymous poster hash: 2e725...9e8
Januars lykkeliten Skrevet 17. november 2013 #46 Skrevet 17. november 2013 Vil anbefale deg å ta rasetest og spørre på forumet på canis.no. Der er det mange hundekyndige. Evt ta kontakt med en seriøs hundeskole og spørre om råd. Se litt etter hva hunderasene har vært avlet frem til. Jakt, vokt osv osv. Bjeffing er en del av hundenes språk. Litt bjeffing vil det følge med de fleste hunderaser, og det bør man nesten syns er ok om man skal ha en hund. Utover dette kan man selvfølgelig få bort det meste av lyd med trening.Anonymous poster hash: 2e725...9e8 Bare vær VELDIG obs på hvordan du formulerer deg inne på Canisforumet... Hundepolitiet er enda skumlere enn mammapolitiet, og sier du noe gæli der, er det ute med deg.. Så ille er det jo ikke syns folk er mye verre her. Problemet på canis er vel at mange er uenig med hverandre om oppdragelse av hund. Men ift å velge hund tror jeg egentlig folk har mye erfaring inne på canis.
Cat.68 Skrevet 17. november 2013 #47 Skrevet 17. november 2013 Staffordshire bull terrier. Elsker barn, ingen pelsstell og noen koseklumper.Anonymous poster hash: 8c133...fce Jeg har foressten en Cavalier og. Fin familiehund, en del pelstell og mye husarbeid! Anonymous poster hash: 8c133...fce Jo litt pelstell er det, og de røyter en del, så hvis røyting er vekdig viktig er ikke cavalier den beste rasen. Staffordshire er fantastiske barnehunder, men de krever ganske mye oppdragelse før å få de fine familjehunder. Vet ikke om jeg anbefalt dem som førstegangs hund.Men hærlige hunder er det absolutt.
monson Skrevet 18. november 2013 #48 Skrevet 18. november 2013 Kjære vene. Hvorfor må hundefolk alltid krangle? Jenta spør om hvilke hunder du anbefaler ikke hvem som er sykest. Ang nevnte rase var det en veldig stygg dokumentar om denne rasen og om hvordan avl var i ferd med å ødelegge den. Var noe med at hjernen var større enn hodeskallen. Dette er et økende problem med denne rasen. Flere oppdrettere og dyrlegen sto frem og pratet om dette så det er udiskutabelt at det har vært en del uheldig avl. At rasen en fin, barnevennlig, pene etc hersker det vel ingen tvil om. Bare den får holde seg frisk. Yes, den har jeg å sett! helt forferdelig…
monson Skrevet 18. november 2013 #49 Skrevet 18. november 2013 Staffordshire bull terrier. Elsker barn, ingen pelsstell og noen koseklumper.Anonymous poster hash: 8c133...fce Jeg har foressten en Cavalier og. Fin familiehund, en del pelstell og mye husarbeid! Anonymous poster hash: 8c133...fce Jo litt pelstell er det, og de røyter en del, så hvis røyting er vekdig viktig er ikke cavalier den beste rasen. Staffordshire er fantastiske barnehunder, men de krever ganske mye oppdragelse før å få de fine familjehunder. Vet ikke om jeg anbefalt dem som førstegangs hund.Men hærlige hunder er det absolutt. Er ikke første hunden deres detta
Cat.68 Skrevet 18. november 2013 #50 Skrevet 18. november 2013 Staffordshire bull terrier. Elsker barn, ingen pelsstell og noen koseklumper.Anonymous poster hash: 8c133...fce Jeg har foressten en Cavalier og. Fin familiehund, en del pelstell og mye husarbeid! Anonymous poster hash: 8c133...fce Jo litt pelstell er det, og de røyter en del, så hvis røyting er vekdig viktig er ikke cavalier den beste rasen. Staffordshire er fantastiske barnehunder, men de krever ganske mye oppdragelse før å få de fine familjehunder. Vet ikke om jeg anbefalt dem som førstegangs hund.Men hærlige hunder er det absolutt. Er ikke første hunden deres detta Nei jeg såg det nå staffordshire er en fantastisk hund, men som sagt den krever veldig mye i oppdragerperioden og den krever også mye mosjon og stimuli. Jeg ville si den passer i en familje med over middels aktivitetsnivå. Hvis HI har det er "staffen" perfekt. Til en litt mer bedagelig familje med middels aktivitetsnivå passer Cavalier bedre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå