Anonym bruker Skrevet 16. november 2013 #1 Skrevet 16. november 2013 Sto noe om rasisme hos barn og så var det bilde av en hvit baby-born dukke og en svart. Spurte hvilken dukke de hadde mest lyst på (spurte de hver for seg) Begge valgte dem hvite. Spurte hvilken de syntes var finest. Begge svarte den hvite. Spurte hvilken dukke de trodde var snill. Begge svarte den hvite. Spurte om de trodde en av dukkene var sint. Begge svarte den svarte. I huleste... Dette er IKKE noe de har hjemmefra, haraldri vært et tema. Har venner/naboer av ulike farger og de går i barnehage med mørkhudede. Skremmende. Anonymous poster hash: fca41...80e
Serepta Skrevet 16. november 2013 #2 Skrevet 16. november 2013 Det kan jo ha noe med at de identifiserer seg mest med den hvite siden det er det de kjenner ? Bare en tanke.
Anonym bruker Skrevet 16. november 2013 #3 Skrevet 16. november 2013 Skremmende? Langt mer skremmende at man tar en slik test som indikator på rasistiske tendenser for barn. Jeg foretrekker også lyshudede mennesker i senga mi, uten at det gjør meg rasistisk. Jeg kan tenke rasjonelt og hadde svart at dukkene så like ut, for jeg er voksen og ser slik, men et barn vil gjerne velge det som er minst identifiserbart. Jeg trenger for øvrig ikke slike tester, jeg vet at jeg oppdrar barna mine til å ha toleranse og respekt, de trenger ikke å velge riktig dukke for å bevise det. Anonymous poster hash: e33fa...8f0
Anonym bruker Skrevet 16. november 2013 #4 Skrevet 16. november 2013 Jeg tenker og at de identifiserer seg med den hvite Anonymous poster hash: a4297...123
Anonym bruker Skrevet 16. november 2013 #5 Skrevet 16. november 2013 Skremmende? Langt mer skremmende at man tar en slik test som indikator på rasistiske tendenser for barn. Jeg foretrekker også lyshudede mennesker i senga mi, uten at det gjør meg rasistisk. Jeg kan tenke rasjonelt og hadde svart at dukkene så like ut, for jeg er voksen og ser slik, men et barn vil gjerne velge det som er minst identifiserbart. Jeg trenger for øvrig ikke slike tester, jeg vet at jeg oppdrar barna mine til å ha toleranse og respekt, de trenger ikke å velge riktig dukke for å bevise det. Anonymous poster hash: e33fa...8f0 Jotakk du, hopp ned fra din høye hest;) Jeg trenger heller ingen test, for jeg vet også at jeg oppdrar ungene mine til å ha toleranse og respekt. Men siden denne greia sto i avisen og jeg faktisk ikke trodde de ville svare som de gjorde så spurte jeg dem. Og hva i huleste har senga di med dette å gjøre?! Anonymous poster hash: fca41...80e
Anonym bruker Skrevet 16. november 2013 #6 Skrevet 16. november 2013 Du kan jo ikke være så sikker på at oppdragelsen din funker på det punktet, hvis du omtaler testresultatene som skremmende. Anonymous poster hash: e33fa...8f0
2barns mor Skrevet 16. november 2013 #7 Skrevet 16. november 2013 Jeg leste også det der, og også mine tanker var at barna identifiserer seg med den hvite dukken, derfor velger de den. Mine barn har både lys- og mørkhudede i klassen sin, men det har aldri vært noe tema eller spørsmål om hudfarge. En gang sa gutten min at "xxxxx er heldig da, for mora hans snakker både afrikansk, engelsk og norsk! Det kan ikke du mamma!" Jenta mi valgte faktisk en mørk Annabelle-dukke en gang, var vel ca. fire år, hun syntes den var finest. Men synes testen var rett og slett "teit", da de fleste voksne vet at barn identifiserer seg med det som er de nærest og seg selv mest likt.
Anonym bruker Skrevet 16. november 2013 #8 Skrevet 16. november 2013 Har ikke tatt noe sånn test, men 4-åringen min ønsker seg alltid den svarte i butikken. Hun er selv helt lys og lyst hår. Betyr det at hun identifiserer seg mer med innvandrerne da? Anonymous poster hash: 4f99c...77b
Anonym bruker Skrevet 16. november 2013 #9 Skrevet 16. november 2013 Klart det er fordi de identifiserer seg med den som er lik de selv. Jeg tok også testen på mitt barn , og min datter valgte den mørke. Hun er selv mørk. Anonymous poster hash: 00ac9...fc8
Anonym bruker Skrevet 16. november 2013 #10 Skrevet 16. november 2013 What??? Tok testen selv nå på 5 åringen. Viste forskjellige bilder av dokker og hun valgte alltid den hvite... så rart.... må være identifisering ja, for hun har masse venner med både asiatisk og afrikansk opprinnelse...... Anonymous poster hash: 620cd...1a3
Anonym bruker Skrevet 16. november 2013 #11 Skrevet 16. november 2013 Har lest litt psykologi i studiene. Det er et faktum at hvite barn som i hovedsak har vokst opp i et miljø der de nærmeste er hvite foretrekker hvite dukker fordi dette er det som er kjent for de og som de identifiserer seg selv og omgivelsene med Anonymous poster hash: 4a202...ac2
Miljøterrorpeuten Skrevet 16. november 2013 #12 Skrevet 16. november 2013 Min sønn svarte at han heller ville hatt turtles.... og de er grønne.... :S Shit! Kanskje han identifiserer seg med skilpadder.... tlf til BUPA på mandag!!
Katteskinnet Skrevet 16. november 2013 #13 Skrevet 16. november 2013 Man er genetisk programmert til å foretrekke det man kan identifisere seg med. Helt normalt og overhodet ikke rasistisk. Hvorfor man føler man trenger å teste barn for slikt er en annen sak... (Og da mener jeg ikke deg HI, men avisene)
Anonym bruker Skrevet 16. november 2013 #14 Skrevet 16. november 2013 Har lest litt psykologi i studiene. Det er et faktum at hvite barn som i hovedsak har vokst opp i et miljø der de nærmeste er hvite foretrekker hvite dukker fordi dette er det som er kjent for de og som de identifiserer seg selv og omgivelsene med Anonymous poster hash: 4a202...ac2 Dette gjelder alle, ikke bare hvite... Anonymous poster hash: 8f635...64f
Anonym bruker Skrevet 16. november 2013 #15 Skrevet 16. november 2013 Ser ikke hvorfor det skal være skremmende hadde du spurt et mørkhudet barn som vokste opp med mørkhudede voksene så ville det svart omvendt. Fordi det er normalt at man føler seg tryggere på det man ser mest og ser når man titter i speilet. Så var også spørsmålene litt teite, og ledene til at det skulle kun være en snill og en slem. Om du spurte om de trodde at de var like snille eller like slemme kunne jo spørsmålet fort bli ja Anonymous poster hash: 35d82...625
Anonym bruker Skrevet 16. november 2013 #16 Skrevet 16. november 2013 Dette er psykologipensum. Studiet har vist at både hvite og mørkhudede barn statistisk sett oftest syntes at den "hvite" dukken er penest, snillest, osv- selv om de hadde vokst opp i et relativt fordomsfritt hjem. Dette er skremmende. Samtidig finnes det en psykologisk netttest man selv kan ta for å avdekke ubevisste fordommer hos seg selv som voksen, mange blir overrasket av den tror jeg.... Har tatt en slik test ved psykologisk fakultet en gang også. Selv kom jeg "overraskende" ut av testen som ganske fordomsfri. Anonymous poster hash: 53460...9fc
Anonym bruker Skrevet 16. november 2013 #17 Skrevet 16. november 2013 Here you go, ladies: https://implicit.harvard.edu/implicit/ Anonymous poster hash: 53460...9fc
Anonym bruker Skrevet 16. november 2013 #18 Skrevet 16. november 2013 Det over er altså nettesten som sier noe om dine ubevisste fordommer Anonymous poster hash: 53460...9fc
Anonym bruker Skrevet 16. november 2013 #19 Skrevet 16. november 2013 Jeg tror det mer har med at lyse farger virker tryggere enn mørke. Husker da arvingen var baby, livredd alle med mørkt hår og grove trekk, men kunne godt være hos personer med lyst hår og "fine" trekk. Mørket er mer skremmende enn lyset, mange barn trenger nattlampe. Så uten at det har noe med rasisme å gjøre, tror jeg ofte at barn vil helle mer mot "lyse" ting. Anonymous poster hash: 2486b...0dd
monson Skrevet 16. november 2013 #20 Skrevet 16. november 2013 Man er genetisk programmert til å foretrekke det man kan identifisere seg med. Helt normalt og overhodet ikke rasistisk. Hvorfor man føler man trenger å teste barn for slikt er en annen sak... (Og da mener jeg ikke deg HI, men avisene) "genetisk programmert" hvor har du lest den teorien fra ?
Anonym bruker Skrevet 16. november 2013 #21 Skrevet 16. november 2013 Men man kan jo umulig velge "rett" på en slik test. Hva om de hadde sagt at den svarte var finest og den lyse slem? Hadde vært rasisme det også. Anonymous poster hash: b199e...43c
Katteskinnet Skrevet 16. november 2013 #22 Skrevet 16. november 2013 Man er genetisk programmert til å foretrekke det man kan identifisere seg med. Helt normalt og overhodet ikke rasistisk. Hvorfor man føler man trenger å teste barn for slikt er en annen sak... (Og da mener jeg ikke deg HI, men avisene) "genetisk programmert" hvor har du lest den teorien fra ? Det er da en ganske velkjent teori. http://www.psychologicalscience.org/media/releases/2005/pr050727.cfm http://psychology.uwo.ca/faculty/rushtonpdfs/n&n%202005-1.pdf
Anonym bruker Skrevet 16. november 2013 #23 Skrevet 16. november 2013 Det over er altså nettesten som sier noe om dine ubevisste fordommer Anonymous poster hash: 53460...9fc Mitt svar fra den testen "Your data suggest little to no automatic preference between European American children and African American children" Anonymous poster hash: 2fd15...76f
Anonym bruker Skrevet 16. november 2013 #24 Skrevet 16. november 2013 Det over er altså nettesten som sier noe om dine ubevisste fordommer Anonymous poster hash: 53460...9fc Mitt svar fra den testen "Your data suggest little to no automatic preference between European American children and African American children" Anonymous poster hash: 2fd15...76f Det samme jeg fikk, mener jeg å huske. Siden jeg er klar over at man kan ha langt flere fordommer enn man selv er bevisst, så ble jeg fornøyd med at svaret stemte godt med min egen oppfatning om at jeg er ganske fordomsfri . Anonymous poster hash: 53460...9fc
Anonym bruker Skrevet 16. november 2013 #25 Skrevet 16. november 2013 Åååå husker da jeg gikk i barnehagen på tidlig 90-tall. En veldig hvit barnehage utenfor Bergen. Vi hadde mange hvite dukker og en brun. Negerdukken kalte vi den. Den hadde nydelig køllet, svart hår og alle ville leke med den. Vi kranglet sånn om den dukken at de ansatte måtte sette opp lister slik at alle fikk leke litt med den. Those were the days <3 Anonymous poster hash: 5d9b5...78d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå