Anonym bruker Skrevet 15. november 2013 #1 Skrevet 15. november 2013 Hva er det som er så godt med å ta en røyk rett etter at dere har våknet? Etter mange timer med søvn, så er røyke, en av de første tingene som må gjøres? Why? Jeg røyker altså ikke, som dere sikkert forstår! Men jeg lurer på hva som er så godt med det? Røyk etter en kaffe, røyk etter middag, røyk etter sex, røyk etter man har våknet o.l? Anonymous poster hash: 465e2...e62
Anonym bruker Skrevet 15. november 2013 #2 Skrevet 15. november 2013 Eh? Hørt om nikotinavhengighet, eller vokste du opp i et vakuum ? Anonymous poster hash: 1a656...c79
Anonym bruker Skrevet 15. november 2013 #3 Skrevet 15. november 2013 Jeg har ikke noen sånne "må ha røyk etter/når jeg" greier. Det viktigste om morgenen er å få stelt barna og få de av gårde. Når de er levert i barnehage og på skole, drar jeg på jobb og er der en times tid før jeg tar dagens første røyk. Må ikke ut etter lunsj eller andre måltider heller.. Jeg vet ikke hva greia er og røyk er ikke godt heller. Kun for avhengigheten det er godt. Det smaker dritt! Jobber med å slutte da.. Men klarer ikke å være sta nok slik ting er for meg for tiden... Anonymous poster hash: cb2a0...2f7
Summa Skrevet 15. november 2013 #4 Skrevet 15. november 2013 Etter natten er det vel bare fordi det er lenge siden sist. De andre har vel kanskje mest med vane å gjøre?
Anonym bruker Skrevet 15. november 2013 #5 Skrevet 15. november 2013 Skjønner ikke at røyk kan være godt i det hele tatt, jeg! Urk! Dra inn illeluktende RØYK i lungene... Så kan ikke svare på spørsmålet jeg heller. En ting er jo at man har blitt avhengig. Men hvordan i all verden KLARER man å bli avhengig? Hva får en til å prøve første gang, og så fortsette flere ganger til man blir avhengig? De som klarer det i dag, med all info om skadevirkninger, svindyr tobakk og utestenging av røykere i samfunnet må da være stein, stokk dumme? Tenker jeg... Beklager! Finnes det i det hele tatt noen voksne mennesker over 18 år som er korttenkte nok til å begynne å røyke? Anonymous poster hash: 5b513...b1b
Summa Skrevet 15. november 2013 #6 Skrevet 15. november 2013 Skjønner ikke at røyk kan være godt i det hele tatt, jeg! Urk! Dra inn illeluktende RØYK i lungene... Så kan ikke svare på spørsmålet jeg heller. En ting er jo at man har blitt avhengig. Men hvordan i all verden KLARER man å bli avhengig? Hva får en til å prøve første gang, og så fortsette flere ganger til man blir avhengig? De som klarer det i dag, med all info om skadevirkninger, svindyr tobakk og utestenging av røykere i samfunnet må da være stein, stokk dumme? Tenker jeg... Beklager! Finnes det i det hele tatt noen voksne mennesker over 18 år som er korttenkte nok til å begynne å røyke? Anonymous poster hash: 5b513...b1b De aller fleste (ikke alle selvfølgelig) begynner vel å røyke før de blir atten.. Moren min klarte å begynne etter fylte tyve, jeg får høre med henne hva som gikk av henne og komme tilbake til deg
Anonym bruker Skrevet 15. november 2013 #7 Skrevet 15. november 2013 Skjønner ikke at røyk kan være godt i det hele tatt, jeg! Urk! Dra inn illeluktende RØYK i lungene... Så kan ikke svare på spørsmålet jeg heller. En ting er jo at man har blitt avhengig. Men hvordan i all verden KLARER man å bli avhengig? Hva får en til å prøve første gang, og så fortsette flere ganger til man blir avhengig? De som klarer det i dag, med all info om skadevirkninger, svindyr tobakk og utestenging av røykere i samfunnet må da være stein, stokk dumme? Tenker jeg... Beklager! Finnes det i det hele tatt noen voksne mennesker over 18 år som er korttenkte nok til å begynne å røyke? Anonymous poster hash: 5b513...b1b Helt enig! Min dumhet skyldes opprør og trass og turbulent oppvekst.. Begynte å røyke da jeg var nesten 12 og drakk meg full året etter. Ble heldigvis ikke avhengig av alkohol, men tror jeg ikke var langt unna. Er helt avholds i dag og forsøker så godt jeg kan ut i fra situasjonen jeg er i å kutte den også.. Anonymous poster hash: cb2a0...2f7
Anonym bruker Skrevet 15. november 2013 #8 Skrevet 15. november 2013 Jeg begynte å røyke da jeg var 10 år, og har holdt på med den dritten i 20 år nå. Jeg må ha røyken min ellers blir jeg stressa, hissig og helt umulig å være i nærheten av. Den smaker ikek alltid like godt, men kroppen trenger likevel nikotinen Anonymous poster hash: 1fb7c...9fb
Ugl@ ruger... Skrevet 15. november 2013 #9 Skrevet 15. november 2013 Har med avhengighet å gjøre. Veldig avslappende. Men jaggu glad jeg har slutta med det. Svindyrt, og ødelegger jo både helsa, huden og smak og lukt. For ikke å glemme stanken! Fysj! Frister ikke et sekund lengre.
Anonym bruker Skrevet 15. november 2013 #10 Skrevet 15. november 2013 Graden av nikotinavhengighet skyldes genetisk disposisjon, og forskning har kommet frem til at mus blir mer avhengige av nikotin enn heroin, absurd nok. Etter 2 timer er nikotininnholdet i blodet halvert, og behovet for ny "dose" melder seg. Røyker selv, men mener tobakk burde bli forbudt. Det er et svært avhengighetsskapende rusmiddel. Anonymous poster hash: 1a656...c79
Anonym bruker Skrevet 15. november 2013 #11 Skrevet 15. november 2013 Jeg begynte å røyke da jeg var 10 år, og har holdt på med den dritten i 20 år nå. Jeg må ha røyken min ellers blir jeg stressa, hissig og helt umulig å være i nærheten av. Den smaker ikek alltid like godt, men kroppen trenger likevel nikotinen Anonymous poster hash: 1fb7c...9fb Oi! Bare 10 år!!! (eller 12, som hun over) Like gammel som sønnen min i dag! Hvordan i h....e klarte du det uten at noen foreldre merket det eller tok affære? Hvordan fikk du tak i røyk? ALDRI i livet om det hadde gått hjemme hos oss! For det første ville jeg merket lukta, og lurt på hvor pengene tok veien, og deretter ville han fått så streng straff at han aldri våget å prøve igjen! For det andre tror jeg aldri han vil prøve. Vi tok "røyking er dumt, ikke tøft"-praten alt i 7-års alderen. Og han har et kjært familiemedlem som er alvorlig syk av KOLS etter år med røyking. Så han er sint på røyken som langsomt dreper denne personen! Den personen brukte forresten også unnskyldningen om at hun ble psykisk dårlig av å kutte røyken i alle de årene hun røykte, akkurat som deg. Nå har hun ikke noe særlig til livskvalitet lenger. KOLS er en sykdom som dreper all moro mange år før den dreper kroppen din. Og den rammer lettest kvinner som røyker. Om du trenger noe for å skremme deg til å slutte så burde du lese deg opp på KOLS. Anonymous poster hash: 5b513...b1b
Anonym bruker Skrevet 15. november 2013 #12 Skrevet 15. november 2013 Jeg begynte å røyke da jeg var 10 år, og har holdt på med den dritten i 20 år nå. Jeg må ha røyken min ellers blir jeg stressa, hissig og helt umulig å være i nærheten av. Den smaker ikek alltid like godt, men kroppen trenger likevel nikotinen Anonymous poster hash: 1fb7c...9fb Oi!Bare 10 år!!! (eller 12, som hun over) Like gammel som sønnen min i dag! Hvordan i h....e klarte du det uten at noen foreldre merket det eller tok affære? Hvordan fikk du tak i røyk? ALDRI i livet om det hadde gått hjemme hos oss! For det første ville jeg merket lukta, og lurt på hvor pengene tok veien, og deretter ville han fått så streng straff at han aldri våget å prøve igjen! For det andre tror jeg aldri han vil prøve. Vi tok "røyking er dumt, ikke tøft"-praten alt i 7-års alderen. Og han har et kjært familiemedlem som er alvorlig syk av KOLS etter år med røyking. Så han er sint på røyken som langsomt dreper denne personen! Den personen brukte forresten også unnskyldningen om at hun ble psykisk dårlig av å kutte røyken i alle de årene hun røykte, akkurat som deg. Nå har hun ikke noe særlig til livskvalitet lenger. KOLS er en sykdom som dreper all moro mange år før den dreper kroppen din. Og den rammer lettest kvinner som røyker. Om du trenger noe for å skremme deg til å slutte så burde du lese deg opp på KOLS. Anonymous poster hash: 5b513...b1b Jeg som begynte rett før jeg ble 12.. Jeg hadde kusiner som bodde i nærheten som røyka og faren min røyka. Alle gjorde det inne. Derfor luktet jeg ofte røyk. Det var også de som kjøpte til meg.. Den gangen kostet det 16 kr for en tipakning og 30 for 20. Da jeg var 16 kostet det 50 for tobakkspakke med papir og den holdt en uke og jeg hadde ukelønn på 50kr. Ingen som merket noe og det året jeg ble 16 gikk aldersgrensen for kjøp av røyk fra 16 til 18. Da fortalte jeg mamm at jeg røyka for da fikk jeg ikke lurt meg til å kjøpe mer. Anonymous poster hash: cb2a0...2f7
Anonym bruker Skrevet 15. november 2013 #13 Skrevet 15. november 2013 Dette blir litt som å si: hva er det som er så godt med å dytte nedpå mer mat når du er så feit at lårene gnisser mot hverandre og du kan telle valkene på magen? Avhengighet er komplekst, og de avhengige har ikke alltid alle svarene selv. Anonymous poster hash: ff873...4e7
Jallow B Skrevet 16. november 2013 #14 Skrevet 16. november 2013 Tjah, det er ikke det første jeg gjør. Pusser tenna, kler på meg, ordner frokost til ungen om hun er våken, ordner meg iskaffe, slår på pcen, og SÅ er det røyk. Jeg prøver å kutte ned nå, og har dermed rutiner på røyken for å unngå at jeg røyker det dobbelte. Problemet mitt er nemlig at jeg liker røyken altfor godt, ikke bare avhengigheta
Anonym bruker Skrevet 16. november 2013 #15 Skrevet 16. november 2013 Det må ha noe med intelligens å gjøre alle vet det er potensiellt dødelig, men velger å begynne å røyke allikevel. Da er man ikke smart. Feks ved Anestesi havner du i en høyere risikogruppe ved røyking. I tillegg lukter det jævlig og man blir seende gammel ut tidligere. Hvordan er det mulig å fortsette når man vet alle bakdelene? Anonymous poster hash: d03a2...654
Anonym bruker Skrevet 16. november 2013 #16 Skrevet 16. november 2013 jeg hadde en tøff barndom og søkte vel trøst hos feil folk, og begynte da jeg var 12. fikk plutselig litt flere venner og fortsatte da såklart å røyke. det var ikke noe problem å være 12 år og røyke, for moren min kjøpte røyken tror ikke det er noe hun er stolt av, men det ble nå sånn. og jeg røyker ennå. er fysisk og psykisk avhengig. jada, jeg skal slutte, men det er lettere sagt enn gjort. røyken smaker for godt og jeg er jo frisk(nå) så motovasjonen er ikke helt der. så klart kan det være veldig skadelig, men så har du noen da, som lever lange gode friske liv, og har røykt så mye tobakk at det ikke skulle vært mulig.. det er jo klart at de fleste tenker det om seg selv også, "det skjer jo ikke meg". men det med drøyk om morran, er rein skjær avhengighet. dagen starter ikke før nikotinet er i kroppen. etter mat osv er 90% vane for min del. Anonymous poster hash: 8d3ec...9be
Anonym bruker Skrevet 16. november 2013 #17 Skrevet 16. november 2013 Blir for snevert og uintelligent å si at det er fordi folk er dumme! Ja, det er dumt å starte, men når man er ung og lettpåvirkelig, så er skrittet til å begynne svært kort. Og etterhvert som kroppen blir avhengig skal man jammen være sterk for å motstå suget! Det er som å ikke drikke vann en glovarm sommerdag, kroppen hyler etter å få det den krever, og sinnet må overvinne kroppslige krav. Mener du at de som er avhengig av mat er dumme? At alkoholikere er dumme? At alle andre med psykiske vansker er dumme? Vane er en ting, kroppens krav er noe annet. Det er ikke bare nikotin, men tusenvis av andre stoffer som gjør at kroppen skriker etter røyken. Tobakkindustrien har spilt kortene godt og lagd et produkt som dreper metodisk, og folk bukker under som fluer :/ Anonymous poster hash: 5dc29...c87
Anonym bruker Skrevet 16. november 2013 #18 Skrevet 16. november 2013 Det må ha noe med intelligens å gjøre alle vet det er potensiellt dødelig, men velger å begynne å røyke allikevel. Da er man ikke smart. Feks ved Anestesi havner du i en høyere risikogruppe ved røyking. I tillegg lukter det jævlig og man blir seende gammel ut tidligere. Hvordan er det mulig å fortsette når man vet alle bakdelene? Anonymous poster hash: d03a2...654 Var da litt av en påstand. Røyken er avhengighets skapende, samme som alkohol, dop, mat osv. Husk, de smarteste menneskene i verdens historien slet med alkoholisme og størsteparten av de røyket også. Så å påstå det går på intelligensen er vel å bite de største skaperne i leggen?! Synes du ikke? Jeg startet selv å røke når jeg var depressiv og ikke så stor glede i livet lenger, man skulle jo dø en gang, sant? Så hvilke rolle gjorde det fra eller til om jeg røyket? Jeg er fullstendig klar over risikoen dette setter meg i, etter 4 år med depresjon, så kom jeg meg ut av elendigheten, men å bli kvitt røyken, det skulle vis seg å bli for stor oppgave for meg. Jeg har vært røykfri i svangerskapene, men klarte ikke stå imot lysten og lengselen etter røyk når ammingen var over. Anonymous poster hash: 2d3ab...9c1
Anonym bruker Skrevet 16. november 2013 #19 Skrevet 16. november 2013 Sluttet med engang jeg fikk sett babyen min på ultralyd jeg... med engang jeg så hun og det hun tullet med inni meg gjorde slik at jeg bare kunne drite langt i røyken, har hatt veldig problemer med å slutte med å røyke prøvd utrolig mange ganger men funket aldri. men med engang en lita jente inni magen gjeipte med tungen sin så var det full stopp.. Min mor sluttet når jeg stjal røyk fra hu da var det for slutt på røykingen hennes.. da var jeg vel 12-13år tenker jeg.. dummeste jeg har startet med Anonymous poster hash: 869f2...00b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå