Gå til innhold

Hjelp meg litt ang barns språkutvikling. ....?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta mi på tre år har hatt litt problemer med å skille begrep som meg-deg og min-din. Hun har f.eks sagt : mamma, kan du være med deg ( og ment meg) Skjønner?

Det har vært litt vanskelig å forklare henne det, men det virker nå endelig som hun har skjønt det :-)

Men i dag på foreldresamtalen var ped.leder veldig bekymret for at dette ikke var 100% på plass...... Dette i tillegg til at de syntes at hun hang seg veldig opp i ting.. Eks forteller ting flere ganger, "maser" sikkert litt hvis det er noe osv.

Ped.leder brukte ordet bekymret flere ganger og det stresser meg jo litt merker jeg..

Jeg har tenkt at dette ikke er helt unormalt for ei som akkurat har fylt tre, men blir altså usikker.

Hun ville ha inn en spesialpedagog.

Har dere noen tanker??

Anonymous poster hash: b695f...138

Videoannonse
Annonse
Skrevet

3-åringen her har aldri hatt problemer med det, men han er langt fremme språklig sett.

Men det er bare fint å få inn spesialist da, enten så kan man ta tak i ting med en gang, eller så finner man ut at ped.leder er for pirkete ;)

Skrevet

Sønnen min på 2 år og 2 mnd har også problemer med å skille meg/deg. Regner med at dette er på plass om et år, uten at jeg er ekspert på språkutvikling.

Uansett tenker jeg du burde ta imot tilbudet om ppt. Greit å få avklart om det er forsinkelse, så man evt. kan få riktig hjelp tidligst mulig.

Anonymous poster hash: c4999...57d

Skrevet

Det er jo bare fint å få inn en spesialpedagog.

Men ville ikke vært bekymret hadde jeg vært deg. Min treåring skiller ikke alltid så godt slike begreper heller selv om det stadig blir bedre. Jeg er spes.ped selv og er ikke bekymret i hvert fall :)

Anonymous poster hash: 2b73e...ab4

Skrevet

Ta i mot den hjelpen dere kan få, men forsøk å ikke tenke altfor mye på det som en bekymring. Barnet vårt er 2,5 og kan ikke snakke "lange" setninger enda. Ped.leder virker ikke å være bekymret så da er ikke jeg det heller.

Tvi tvi :-)

Anonymous poster hash: fe73e...99a

Skrevet

jeg tror det kanskje er enda mer som ikke vi får vite om her o0m denne jenta di... For kun jeg/meg/du/deg problematikk er ikke god nok grunn i seg selv til å søke ppt... så regner med det er mer sammensatt og komplekst enn det du gir uttrykk for her...
Når det er sagt, så synes jeg du skal ta imot og søke ppt sammen med bhg med glede! Da vil dere, og barnehagen evt få noen retningslinjer, tips til hvordan dere kan forbedre språket hennes. Pluss at dere kanskje slipper vedtak når hun begynner på skolen pga for sen inngripen :D

Anonymous poster hash: c2728...717
Skrevet

Jeg, meg, deg, seg høres jo ganske likt ut. Kan det være at hun hører litt dårlig? Det at hun må ha ting forklart flere ganger, kan jo være at hun ikke har fått med seg allt som er sagt. Min datter er slik på bland annet detaljer.. Hun har også hatt nedsatt hørsel pga væske i ørene. Hun fikk satt inn dren på begge sider i går. Hun tok ofte feil sv pus-hus, heis-peis (nå skal vi kjøre peis) osv...

Man kan ringe helsestasjonen å sjekke hørselen.

Ellers er det ikke dumt å få hjelt av spes.ped. Det er jo bare for å hjelpe datteren din :)

Dette går nok bra, lykke til uansett :)

Skrevet

Jeg ville takket ja til spesped. Om det er noe så blir det tatt tak i nå i stedet for at du må ha en evig kamp i skolen. For de fleste retter sånt seg ( ihvertfall med hjelp) før skolealder. Spesialpedagog er pedagog med spisskompetanse på sitt område, og gull verdt som tidlig inngripen i språk. Og det er mange barn som får denne hjelpen om det trygger litt :)

Anonymous poster hash: 92b75...527

Skrevet

Dette er heeeelt normalt! Med mindre barnet nesten ikke prater i det hele tatt(satt på spissen), eller det ikke forstår/oppfatter hva andre sier er det grunn til bekymring. Et barn på tre år er nesten "normal" uansett språk :-) Igjen, satt på spissen. Kanskje er dette mer sammensatt enn hva du har blitt forklart? I og med at bhg ønsker å styrke barnet ditt språklig, ville jeg takket ja til dette. Alenetid med voksen, og masse spennende aktiviteter(om det er en flink spes.ped) :-) Barnet mitt pratet nesten ikke da han var to. Var med på språkgrupper i bhg da han var tre, og lå godt bak de andre barna språklig. Nå skal det sies at han var lang før de motorisk. For han handlet det kun om at han ikke hadde "tid" til å lære seg og prate, for han var så opptatt av å være høyt og lavt hele tiden. Nå er han fem år og helt aldersadekvat på alle områder :-)

Jeg ville ha spurt ped.leder om din datters språkforståelse. Det er mye viktigere enn uttale!

Anonymous poster hash: b5331...99f
Skrevet

Takk for mange fornuftige svar..

Hun mente at det var ingenting å utsette på språket ellers. Hun prater reint og tydelig i lange setninger. ..

Jeg tar så klart i mot hjelp og er glad for eet - dere må ikke misforstå.. Jeg bare syns det er litt rart nå som hun begynner å få kontroll på det. .

Tenker på om det er noe de ikke sier...

Samtidig la hun så vekt på at både det sosiale og trivsel ellers var så bra.

Jeg får kanskje bare avvente å høre hva spes.peden sier. Hun skulle lufte det for henne på mandag..

Skrevet

Hørsel er forresten sjekket og den var bra. Hs kommentere også at språket var veldig godt da hun var nesten tre. Det er ca 3 mnd siden.

Hi

Skrevet

Jeg synes det høres merkelig ut at dette skal trenge spesped. hun er tre år! min treåring prater som en foss, men har ikke orden på alle begreper uten at noen et bekymret et sekund. synes det høres ut som sløsing med midler, et sikkert noen som trenger det mere. om det ikke er bedre før hun er fire, vil jeg nok tenkt annerledes. men du skriver jo også at det virker som at hun har skjønt det.

Anonymous poster hash: 21e0b...f98

Skrevet

For det første, så er det helt unødvendig å bruke ordet "bekymret", og for det andre kommer det aaaldri til å bli tildelt ekstra ressurs på jenta di pga at hun ikke vet forskjellen på meg/deg.

Skrevet

Takk til deg siste der :-) Det er akkurat det jeg mener .... Hun har jo fått orden på det, i hvertfall nesten. Og jeg tenker da hva er vitsen! Hun er ei oppegående jente som har det meste på plass.

....men jeg skal være enig i at hun bare rde skille helt på disse begrepene og at hun kanskje ikke bør henge seg oppi ting nå som hun har passert tre år ...

men jeg trodde kanskje ikke det var grunn nok til spes.ped..

Jeg tror det var grunnen til at jeg boe litt urolig og lurer på om det er noe de ikke sier...

Hi

Skrevet

Syns det ble så sterkt da hun flere ganger brukte ordet bekymret. ....

...men jeg får bare se hva som skjer videre..

Beklager mange skrivefeil i forrige innlegg :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...