Gå til innhold

Kresne gjester

Anbefalte innlegg

Skrevet

Må rett og slett få det ut; er så innmari sliten av små, kresne gjester!

Jentene mine har ofte med seg venninner hjem, og de aller, aller fleste liker ikke vanlig mat. Dette er skjønne jenter på alle måter, men det gir meg ekstra arbeid som ikke jeg liker. Jeg kan ikke tilpasse måltidene våre til kresne barn, for da hadde vi fort fått mangelsykdommer hele gjengen. Samtidig ønsker jeg at de skal kose seg med måltidet og kjenne at det er NOE de kan spise.

Vet at to av dem får press og pes hjemme for å være så kresne, og vil ikke at de skal ha det sånn hos oss. Samtidig orker jeg ikke unntakstilstand ved bordet flere dager i uka.

Løsningen er at jeg behandler dem som egne barn, og sier de skal smake på det som er på tallerkener. Deretter får de spise det de kan ha. Liker de ikke noe av det, går de sultne fra bordet, og må vente til neste måltid.

Det skal sies at jeg styrer unna de mest "spesielle" rettene når vi få små venner på besøk - linsegryte, quinoastuing, rød linsesuppe etc, men det holder ikke...;)

Hvordan takler DERE kresne smågjester ?:) for ordens skyld, la meg understreke at dette ikke er et eksistensielt problem, men noe som irriterer og sliter litt;)

Anonymous poster hash: 095f8...9f7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde ikke laget spesialkost så lenge det ikke er snakk om allergier, tilby en brødskivehvis ikkemiddagen er god nok. Vil de ikke ha det heller får de spise hjemme ellerta med niste.

Skrevet

Hadde ikke laget spesialkost så lenge det ikke er snakk om allergier, tilby en brødskivehvis ikkemiddagen er god nok. Vil de ikke ha det heller får de spise hjemme ellerta med niste.

I starten tilbød jeg skive, men så oppdaget jeg at de fleste kun liker visse brødfra butikken, svært få sådan, (vi har alltid hjemmelaget)og ofte hadde vi ikke pålegg de likte/liker. Prøvde meg på knekkebrød, men hadde ikke riktig sort der heller;)

Det ble rett og slett for mye styr og uro rundt måltidene...:/

Skrevet

Litt forskjell på om de bare er med hjem fra bhg/skole og blir hentet etter noen timer, eller om de skal være på lengre besøk med overnatting eller en hel helg.

I det første tilfellet ville jeg ikke tilrettelagt så voldsomt. Jeg ville nok tenkt litt gjennom slik at maten ikke er blandet, hvis du skjønner hva jeg mener. Altså at ungene kan se hva de spiser og holde ting litt atskilt. En av mine har for eksempel aldri turt å spise gryteretter, lapskaus eller slike ting som liten, selv om h*n fint kunne spise alle ingrediensene dersom de ikke var blandet sammen. Utover det ville jeg nok tenkt som deg, latt dem velge bort maten og heller gå sulten. Selvfølgelig med mindre det er helt spesielle grunner som allergi eller sykdom som tilsa at jeg måtte ta hensyn. Det ville jeg selvsagt gjort.

Ved lengre besøk ville jeg nok sørget for å ha noe ungene spiste. Ville tatt en prat med foreldrene og sørget for at de var enige, slik at vi alle visste hvor vi sto. Og at jeg visste hva jeg kunne servere.

Jeg var selv et kresenhet barn, og jeg husker en episode fra barndommen hvor jeg fikk servert nypesuppe hos en venninne. Jeg var helt sikker på at jeg ikke likte det, men hennes mor tvang meg til å spise litt. Og jeg syntes det kjempegodt, ba om mer, og fikk min egen mor til å servere det ved senere anledninger. Så det er ikke nødvendigvis skadelig å presses til å smake på ting.

Skrevet

Jeg er av samme oppfattning..

Smake på alt, er det ikke bra nok så får de ta en skive.

Hvis de lærer seg at de får spesialmiddag hvis de sier "liker ikke" så kommer de jo aldri til å lære å spise noe annet.

Hos oss sliter vi med at mamma sier fisk og grønnsaker er ekkelt, så det er umulig å få dem til å spise det når de er hos oss.  Det skal helst være grandis eller pølser, og det spiser vi ikke - punktum.
Heldigvis blitt flinkere til å smake nå, men.

Fellesbarn kommer IKKE til å bli bortskjemt på den måten, det lages bare en middag.

Anonymous poster hash: ac8a2...25d
Skrevet

Kjenner til det, og irriterer meg grønn. Her får de også spise det de blir servert. Liker de det ikke, så får de la være, men lager ikke noe ekstra.

Er det sånn at de skal være på besøk hele dagen, lager jeg gjerne til litt tidlig kveldsmat med brød så de ikke er skrubbsultne når de kommer hjem.

Anonymous poster hash: 40dba...614

Skrevet

Her har vi et par venner som ikke kan ha brød heller, bare loff og da med veldig få pålegg. Er ikke noe serlig å tilby fint knekkebrød med nugati når de ikke vil ha middag. Sønnen min har en kamerat som jeg har gitt beskjed om å ta med matpakke. Sært , ja, men da får han i hvertfal i seg mat og jeg slipper å være sur eller å gi ham særfordeler i forhold til de andre.

Anonymous poster hash: 4f702...99b
Skrevet

Ja, i den grad det lar seg gjøre separerer jeg maten, men har jeg planlagt gryte eller stuing, blir det sånn selv om det uventet dukker opp en liten gjest:)

Om vi har helgebesøk legger jeg mer til rette, og gjesten får alltid velge hva vi skal ha til middag en av dagene. Da tar jeg de også med å innkjøp, og spør hva de liker av pålegg. Er enig i at det blir annerledes:)

HI

Gjest ronja røverdatter
Skrevet

Skal ungene ha overnattingsbesøk av noen som ikke er her så ofte eller har invitert en spesiell venn hjem til middag en sjelden gang, et det nok en sjans for at jeg prøver å finne noe mat som gjestene liker.  Men generelt er det sånn her hos oss at vi serverer den maten vi har og så får de spise de de liker av det, akkurat som resten av familien.

Det har ført at en av vennene til barna ikke vil spise her, men det får heller være så.  Jeg nekter å ødelegge vårt kosthold pga vanlige middagsbesøk.  Ikke at vi spise kjempesunt bestandig, men det får holde med de "usunne" middagene vi har, trenger ikke å fylle opp med flere.

Jeg gikk noen runder med meg selv om dette, spesielt når jeg fikk høre av ungene at jeg var så kjiip som ikke lot "vennen" få det han/hun likte, var vant med.  "Thomas" liker ikke hjemmelaget pizza, kan vi ikke kjøpe Grandiosa" , sorry - sånn blir det ikke.  Eller som når jeg oppdaget at vi som alltid har drukket vann til maten, i alle fall i uka, plutselig drakk brus eller saft, bare fordi en av vennene ikke likte vann.  Det stoppet vi også med.

Skrevet

Jeg er sjokka over hvor mange barn som ikke liker hjemmelaget mat, faktisk!! Det er skremmende.

Skrevet

e får spise det de liker, liker de ikke noe blir det ikke mat på dem. Blir selv irritert, men prøver å tenke at det er foreldrene sine feil som ikke klarer å variere/introdusere mat til ungene sine. Tenker heller mitt om dem ;)

Anonymous poster hash: 8e129...2fd
Skrevet

Det er ikke så veldig ofte ungene har med seg middagsgjester hjem, så de få gangene lager jeg glatt p-mat (pasta, pannekaker...), og slipper unna problemstillingen;-)

Anonymous poster hash: 7e70b...85b

Skrevet

Vanlig ettermiddagsbesøk får det vi har på ukesmenyen, hvis de ikke liker får de spise hjemme.

Anonymous poster hash: 2a932...98e

Skrevet

Two dinner choices:

1. Take it.

2. Leave it.

Skrevet

Vi har såpass sjelden vennebesøk til middag at jeg tilpasser maten de gangene vi har det, men hvis det hadde vært noen som spiste her ofte, så hadde vi ikke tilpasset maten etter dem.

Anonymous poster hash: 36d21...ace
Skrevet

Fint knekkebrød med Nugatti i stedet for middag, det blir i tilfelle som at de får snop i stedet for middag.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...