Anonym bruker Skrevet 12. november 2013 #1 Skrevet 12. november 2013 Jeg jobber i en barnehage i praksis å har nettopp lest gjennom årsplanen for denne barnehagen. Der står det blant annet: Barnehagen har ansvar for å stimulere barns forståelse av tall,telling,rom og former. Er dette mål som bare gjelder denne barnehagen ? Eller skal alle barnehager følge det målet? Grunnen til at jeg lurer på det er fordi at barnehagen til sønnen min ikke fokuserer på dette,som jeg har nevnt her inne tidligere. Å visst målet er felles for alle barnehagen så er det lettere å ta dette opp med barnehagen å si at det faktisk er barnehagen sitt ansvar å fokusere på dette. Anonymous poster hash: 2adf4...6b0
Anonym bruker Skrevet 12. november 2013 #2 Skrevet 12. november 2013 I vår barhage lærer barna om rom og former, men ikke noe aktivt mot tall og telling. De barna som er interessert i dette, på lik linje med barna som er interessert i bokstaver, blir aktivt stimulert på dette, men det er ikke er mål for hele barnegruppa. Anonymous poster hash: 0b0c4...147
Anonym bruker Skrevet 12. november 2013 #3 Skrevet 12. november 2013 I vår barhage lærer barna om rom og former, men ikke noe aktivt mot tall og telling. De barna som er interessert i dette, på lik linje med barna som er interessert i bokstaver, blir aktivt stimulert på dette, men det er ikke er mål for hele barnegruppa. Anonymous poster hash: 0b0c4...147 Det er det jeg ser på som ett av problemene i barnehagen vår. De som ikke er intressert i å lære noe de får leke på golvet i stedet.Det resulterer selvsagt i at sønnen min aldri er en av de som faktisk lærer noe. I barnehagen der jeg jobber så øver de daglig på telling,former og farger,å dette gjør i samlingstunden så alle må sitte i ro. Veldig lurt synes jeg! Anonymous poster hash: 2adf4...6b0
MamsenMedToSmå Skrevet 12. november 2013 #4 Skrevet 12. november 2013 Alle barnehager må følge rammeplanen og barnehageloven. Utifra dette lager hver enkelt barnehage sine mål, satsningsområder og årsplan. Hvis du vil lese mer, finner du rammeplanen her: http://www.regjeringen.no/upload/KD/Vedlegg/barnehager/rammeplanen.pdf
Anonym bruker Skrevet 12. november 2013 #5 Skrevet 12. november 2013 Les rammeplanen for barnehagens innhold og oppgaver, så ser du hva barnehagen skal jobbe med. Det er forskjellig hvordan den enkelte barnehage forholder seg til rammeplanen, men på den ene eller andre måten skal man innom fagområdene. Du kan også se i årsplanen til den barnehagen barnet ditt går og se hva de fokuserer på.<br /><br />Det hørtes ikke så morsomt ut for ungene å øve på former, telling osv i samlingsstund hver dag mens alle sitter i ro. Barn lærer gjerne mest når de er aktive. Men, hver sin lyst... Anonymous poster hash: 34e85...0bc
Anonym bruker Skrevet 12. november 2013 #6 Skrevet 12. november 2013 Les rammeplanen for barnehagens innhold og oppgaver, så ser du hva barnehagen skal jobbe med. Det er forskjellig hvordan den enkelte barnehage forholder seg til rammeplanen, men på den ene eller andre måten skal man innom fagområdene. Du kan også se i årsplanen til den barnehagen barnet ditt går og se hva de fokuserer på.<br /><br />Det hørtes ikke så morsomt ut for ungene å øve på former, telling osv i samlingsstund hver dag mens alle sitter i ro. Barn lærer gjerne mest når de er aktive. Men, hver sin lyst... Anonymous poster hash: 34e85...0bc Samlingsstunden blir jo ikke bare brukt til å lære noe,vi synger og leser i bøker også. Også tar vi kanskje 5 minutter med å øve litt på telling itellegg. Barna liker det faktisk Anonymous poster hash: 2adf4...6b0
Anonym bruker Skrevet 12. november 2013 #7 Skrevet 12. november 2013 De har dette i vår barnehage også. Anonymous poster hash: c6bdc...764
Anonym bruker Skrevet 12. november 2013 #8 Skrevet 12. november 2013 Hmm fant ikke akkurat jeg var ute etter i rammeplanen men fant hvertfall dette : Personalet skal utvise engasjement og oppfinnsomhet for å vekke interesse hos disse barna. Da var det snakk om barn som ikke viser noen interesse for å lære. Anonymous poster hash: 2adf4...6b0
scarecrow2011 Skrevet 12. november 2013 #9 Skrevet 12. november 2013 Antall form og farge er ett av områdene bhg skal innom i løpet av året, men hvordan det gjøres er ulikt. Fokuserer de på annet i år kanskje? Natur og miljø, IKT, språk, religion? Etc.
MamsenMedToSmå Skrevet 12. november 2013 #10 Skrevet 12. november 2013 Hmm fant ikke akkurat jeg var ute etter i rammeplanen men fant hvertfall dette :Personalet skal utvise engasjement og oppfinnsomhet for å vekke interesse hos disse barna.Da var det snakk om barn som ikke viser noen interesse for å lære. Anonymous poster hash: 2adf4...6b0 Kapittel 3 omhandler de ulike fagområdene, blandt annet antall, rom og form. Innledningen til kapittelet sier også noe om hvordan barnehagene skal forholde seg til fagområdene.
Anonym bruker Skrevet 12. november 2013 #11 Skrevet 12. november 2013 Hmm fant ikke akkurat jeg var ute etter i rammeplanen men fant hvertfall dette :Personalet skal utvise engasjement og oppfinnsomhet for å vekke interesse hos disse barna.Da var det snakk om barn som ikke viser noen interesse for å lære. Anonymous poster hash: 2adf4...6b0 Kapittel 3 omhandler de ulike fagområdene, blandt annet antall, rom og form. Innledningen til kapittelet sier også noe om hvordan barnehagene skal forholde seg til fagområdene. ja leste det men fant ikke noe særlig der. Men da jeg hvertfall funnet ut at i rammeplanen står det at det er barnehagen sitt ansvar å få barnet intressert i læring. Da kan vi slå i bordet med det,å håper de kan prøve litt ekstra å få han intressert. Anonymous poster hash: 2adf4...6b0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå