Anonym bruker Skrevet 11. november 2013 #1 Skrevet 11. november 2013 Barnet får julegave/gebursdagsgave fra stemoren ? Ja, jeg er inspirert av et annet innlegg her.... Jeg og min eks spleiser alltid på podens gaver. I år får han muligens en iPhone. Vi betaler halvparten hver. Har inntrykk fra den andre tråden om at her burde far betalt mer enn halvparten ettersom hans kone også skal stå på FRA-lappen, og ettersom jeg er alene. Er det virkelig så at dere mener det? For det er jo i grunn det dere sier i den andre tråden... Jeg og min eks har som sagt blitt enige om å spleise. Vi avtaler hvert år sånn cirka pris på hva vi skal gi. Blir enige om dette. Ser ingen grunn til å i det hele tatt tenke over om stemor er med og betaler på gaven en gang. Kan ikke tenke meg at hun betaler sin mann halvparten av det han gir for å si det sånn. (Vi hadde alltid separat økonomi etter hans ønske, så tenker de har det sånn også) Anonymous poster hash: 72a7b...e1c
Anonym bruker Skrevet 11. november 2013 #2 Skrevet 11. november 2013 Vi gir sjelden sammen, men si vi gjorde det da.. Helt OK som du sier. (enebarn på begge sider). Vi sier den koster 5000. 2500 på hver. Men hadde da far og stemor gått sammen om å kjøpe si: Iphone OG ipad til de 2 andre fellesbarna de hadde, så hadde det ikke vært greit.. da synes jeg i så fall far skulle gitt en ekstra gave til vårt felles barn (uavhengig om JEG kun betalte for halve mobilen) -slik at det hadde blitt likt fra han til alle hans barn Mobil 5000 og ipad 3000 = 4000 på hver. om man skal regne grovt og si at de deler det slik. Det er verken prisen eller gaven jeg vil frem til, det kan gjerne være 2 barbier vi snakker om, men dette er et eksempel.. Er vårt felles barn hos far+stemor i jula så tenker han da ikke på prisen, men han SER jo med det blå øyet at de to andre fikk mer av pappa.... See?=) Anonymous poster hash: 137ac...9b6
Anonym bruker Skrevet 11. november 2013 #3 Skrevet 11. november 2013 #2 Dersom et særkullsbarn ikke er så gammelt ville det nok ikke skjønt at den ene gaven er dyrere enn den andre. Og når det er gammelt nok til å skjønne ville vel de fleste barn skjønt det at halvsøskenene gave var større/flottere etc pga at den var fra halvsøskenets mor også, og ikke bare fra far? Og jeg er ganske sikker på at de fleste barn ville skjønt det dersom en forklarte at du har fått en gave fra din Mamma også. Nei uten tvil tror jeg det er en voksen som står bak dersom barna ikke forstår dette. Anonymous poster hash: 72a7b...e1c
Anonym bruker Skrevet 11. november 2013 #4 Skrevet 11. november 2013 Bryr meg ikke om stemor gir gave eller ikke. Men jeg kjøper gaver til deres felles barn, altså barnets halvsøsken hos far. Men skriver jo at det er fra barnet mitt. Anonymous poster hash: d4d90...3b4
Anonym bruker Skrevet 11. november 2013 #5 Skrevet 11. november 2013 #2 Dersom et særkullsbarn ikke er så gammelt ville det nok ikke skjønt at den ene gaven er dyrere enn den andre. Og når det er gammelt nok til å skjønne ville vel de fleste barn skjønt det at halvsøskenene gave var større/flottere etc pga at den var fra halvsøskenets mor også, og ikke bare fra far? Og jeg er ganske sikker på at de fleste barn ville skjønt det dersom en forklarte at du har fått en gave fra din Mamma også. Nei uten tvil tror jeg det er en voksen som står bak dersom barna ikke forstår dette. Anonymous poster hash: 72a7b...e1c tilfellet er tenkt ut ifra ca lik alder på barna ja ! skjønte du ikke eksempelet jeg skrev eller? velger å tro det .. iphonen var og fra begge foreldrene til særkullsbarnet? hvorfor skal han da forstå at de andre får en ipad i tillegg? si de er fra 9-12 år... Far har spleisa på begge gavene som begge får fra mor/far.. Dvs han gir 4000 til fellesbarna pr stk og 2500 til særkullsbarnet. Den ene mora gir 2500 til sitt barn mens den andre mora gir 4000 til hver av sine barn. greit nok det, men pappaen her, ser du ikke hva som blir feil? JEG som mor hadde ikke videre brydd meg, men helt klart at en 11 åring VILLE ha sett den ekstra gaven, han ville nok ikke tenkt at "skal vi se det var et par tusen...." men han vet at begge delene er dyre ! Anonymous poster hash: 137ac...9b6
Anonym bruker Skrevet 11. november 2013 #6 Skrevet 11. november 2013 Stemor til mitt og fars barn gir ikke gave. Ungene påpeker det selv, de er såpass store, men later til å ikke bry seg. Jeg er stemor til 2 gutter og klart jeg gir gave. Jeg gir gaver til alle som bor i huset og som er familie. Spiller ingen rolle om de bor her på heltid eller på deltid, de er familie og familie får gaver. Anonymous poster hash: b512e...081
Anonym bruker Skrevet 11. november 2013 #7 Skrevet 11. november 2013 Stemor til mitt og fars barn gir ikke gave. Ungene påpeker det selv, de er såpass store, men later til å ikke bry seg. Jeg er stemor til 2 gutter og klart jeg gir gave. Jeg gir gaver til alle som bor i huset og som er familie. Spiller ingen rolle om de bor her på heltid eller på deltid, de er familie og familie får gaver. Anonymous poster hash: b512e...081 bra dame Anonymous poster hash: 137ac...9b6
BareMas Skrevet 11. november 2013 #8 Skrevet 11. november 2013 På gavene her står der "til xxxx fra mamma og xxxx" og en annen gave hvor det står "til xxxx fra pappa". Hvor mye far legger i gaven legger jeg meg ikke borti, på samme måte som at han ikke legger seg i hvor mye og hvordan vi fordeler økonomien på vår gave.
Anonym bruker Skrevet 11. november 2013 #9 Skrevet 11. november 2013 Hvis gaven fra far stod fra bare far (eller far og meg da hvis vi spleiset), og stemor ikke ga noenting, så ville jeg synes det var trist at barnet mitt bodde noe av tiden sammen med et menneske som ikke brydde seg noe særlig om ham. Om stemor gir egen gave eller er med på gaven fra far, og hva prisen på gaven er, er mindre viktig. Anonymous poster hash: 891f8...6ab
Anonym bruker Skrevet 12. november 2013 #10 Skrevet 12. november 2013 En far bør gi samme sum til alle barna sine, men jeg er ikke enig i at en stemor skal gi like mye til bonus barn som til egne barn, for alle gir barna sine mer enn de gir resten av familien. En ser jo også en gir mer til barn en er fadder for. Anonymous poster hash: 88641...543
Anonym bruker Skrevet 12. november 2013 #11 Skrevet 12. november 2013 Gavene er såklart fra både pappa og stemor, eller fra mamma og stefar. Syns det er helt merkelig at noen velger å dele det opp. Vi gir gaver sammen både til særkullsbarn/stebarn og fellesbarn. På lappen står det "Fra mamma og ***" eller "Fra pappa og ***". Anonymous poster hash: 71210...2ad
Anonym bruker Skrevet 12. november 2013 #12 Skrevet 12. november 2013 Barna mine får ikke så mye som en hilsen fra faren sin så en eventuelt stemor må gjøre som hun selv vil. Men nå har far ikke samvær heller (hans valg ikke mitt) Men syntes det er naturlig at far og stemor gir gave sammen jeg da, akkurat som det er naturlig at barna får en gave fra mor og far når disse bor sammen og ikke en fra hver. Anonymous poster hash: 9b5f7...e69
Helene Harepus Skrevet 12. november 2013 #13 Skrevet 12. november 2013 Her gir foreldrene ikke sammen. Barnet får alltid gave fra meg, men kan variere om jeg og far gir sammen, eller om h*n får gave som er kun fra meg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå