Gå til innhold

Skal dere stille krav til barnet om pengene dere sparer opp til det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg krever ingen røyk og ingen narkotika når de fyller 18 år.

Hva med dere?

Anonymous poster hash: ecf7c...195

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi kommer ikke til å stille den type krav, men de skal brukes til noe fornuftig.

Det betyr enten utdannelse eller bolig.

Jeg kan aldri tenke meg at vi kommer til å gi henne fri tilgang på den kontoen, eller kontoene fra besteforeldre på 18 års dagen....

Skrevet

Jeg krever ingen røyk og ingen narkotika når de fyller 18 år.

Hva med dere?Anonymous poster hash: ecf7c...195

Hva gjør du den dagen din nå 25-åring er helt blakk og sitter med eneansvaret for en toåring. forteller du at han ikke får en krone av sparepengene siden han gjorde noe dumt da han var 16?

Anonymous poster hash: c8368...814

Skrevet

Pengene skal gå til leilighet eller hus. Ingenting annet. Og det er ikke sånn at den dagen hun blir myndig så disponerer hun pengene. Kontoen står i mitt navn, hun kommer ikke til å disponere den før jeg ser kjøpekontrakten. Selv fikk jeg tilgang på "min" sparekonto den dagen jeg fylte 18, og på to år var over 100 000 borte. Sitter ikke igjen med en dritt.

Anonymous poster hash: a0233...cf6
Skrevet

Jeg ville ikke krevd ingen røyk eller alkohol, tenker at de fleste går gjennom en periode der de tester slikt, og ville ikke holdt tilbake penger av den grunn. Det er jo heller ikke sikkert jeg ville oppdaget om de røyka eller drakk i smug og da vil jeg ikke barna skal føle de lurer meg og at jeg er lettlurt.

Men jeg vil aldri gi store summer til barna uten videre. De må være øremerket til noe, bolig, utdannelse, studietur, lappen, bil eller slikt.

Jeg vil også legge til at dersom jeg tror penger kan være en motivasjon for å bedre skoleresultatene vil jeg glatt bestille barna med det. Jeg selv vippet mellom 5 og 6 i alle fag på ungdomsskolen, men jeg var ikke spesielt motivert for å lese eller gjøre lekser. Pappa sa da at jeg skulle få 300 kr eller noe pr 6'er jeg gikk ut med på karakterkortet, og det var motiverende som fy og jeg gikk ut med nesten bare 6'ere:)

Skrevet

De vet ikke at det fins penger og det får de heller ikke vite før de eventuelt skal ta høyere utdanning, kjøpe bolig og/eller stifte familie.

Uavhengig av pengene så krever jeg folkeskikk, at de hjelper til hjemme, at de har respekt for andre og oppfører seg skikkelig, går på skolen, ikke mobber eller plager andre osv.

Anonymous poster hash: eac3b...db2
Skrevet

Det eneste jeg kommer til å kreve er at det går til noe fornuftig, bolig, utdannelse, lappen osv.

Jeg fikk også penger for karakterene som perlefisken, og kommer nok til å gjøre det samme selv om det øker motivasjonen til å bedre skoleresultater :) 

Anonymous poster hash: 8e47e...7f5
Skrevet

Nei, ingen krav.

Pengene spares i deres navn og de får bruke dem på det de vil.

Hadde selv fri tilgang på min arv fra besteforeldrene (ca 150.000) og brukte dem på skolepenger (studere utenlands) og reising. Synes det var vel anvendte penger.

Anonymous poster hash: 08eef...8ef

Skrevet

Næh.

Sparer vel toppen en femmer.

Anonymous poster hash: c1061...fdd
Skrevet

Ingen formelle krav.

Begge sparekontoene står i vårt navn, den ene skal gå til bil og sertifikat o.l. og den andre til bopel.

Han er 7 1\2 år og har sitt eget minibankkort og konto som deler av bursdag og julepenger, samt ukelønnen går inn.

Skrevet

her skal det gå til lappen/bolig/studier.

Og ja jeg betaler de eldste for gode karakterer på skolen, men jeg har forskjellige krav til de utifra hvor mye de må jobbe for å få gode karakterer.

Feks så fikk nr 1 2000,- for 6'ere på vitnemålet og 200 for seksere på prøver/tester imenst nr 2 og 3 bare fikk henholdsvis 1000,- og 100,- for det samme. Det er pga at nr 1 slet på skolen og trengte ekstra motivasjon i langt større grad enn nr 2 og 3 hvordan det blir med de andre vil tiden vise men penger er faktisk en god drivkraft.

#4 jeg fikk 2 eiendommer og nermere 1,5 mill når jeg var 18 (Jeg hadde allerede dengang arvet mine foreldre) men jeg klarte å unngå å sløse så tror det kommer ann på hvordan ens økonomiske oppdragelse har vært

Anonymous poster hash: d7d2b...6a1
Skrevet

Pengene skal gå til leilighet eller hus. Ingenting annet. Og det er ikke sånn at den dagen hun blir myndig så disponerer hun pengene. Kontoen står i mitt navn, hun kommer ikke til å disponere den før jeg ser kjøpekontrakten. Selv fikk jeg tilgang på "min" sparekonto den dagen jeg fylte 18, og på to år var over 100 000 borte. Sitter ikke igjen med en dritt.

Anonymous poster hash: a0233...cf6

Borte på 2 år? Det var litt lenge da, mine 100000 var borte på 2 mnd.. Angrer! Var dum og ung

Anonymous poster hash: d1c80...119

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...