Gå til innhold

Har baby 10 mnd, prøve på nestemann?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Har som nevnt i tittel en baby på 10 mnd. Vurderer å slutte på pilla og prøve på nestemann men klarer ikke helt bestemme meg.. Vet ikke hva vi skal vente på heller da.. Blir vel en tidligst 1,5-2 år mellom barna..

Noen råd for-mot?:)

Har mann, hus, jobb, bil osv;) og masse kjærlighet:)

Anonymous poster hash: 056e2...c7e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er der selv, men minsten er bare 7,5 mnd her.

Vil, men er redd det blir heavy med to så tett.

På en annen side har de jo hverandre, eldste er 11 så har liksom "to enebarn".

Følger tråden for råd og meninger selv jeg :)

Anonymous poster hash: b5885...6af

Skrevet

Hadde du et enkelt svangerskap sist? Det synes jeg må være en forutsetning for å vurdere det. For min del hadde det vært et mareritt å ha baby samtidig som jeg var gravid siden jeg har vanskelige svangerskap og ville hatt store problemer med å gi nok til det eldste barnet mens jeg var gravid. Da er det lettere når de er litt større, klarer mer selv, er innkjørt i hverdagen med barnehagen og ikke like knyttet til mor.

Anonymous poster hash: ba167...91b

Skrevet

Vi tenkte som dere, at det ikke var noe å vente på og at vi ville ha de tett. Jeg hadde et fantastisk første svangerskap uten noen spesielle utfordringer. Ble gravid når baby var 9 mnd. Gikk helt fint i starten, men nå er jeg sengeliggende :( Det er spesielt tungt med en som er så liten og trenger hjelp til alt. Jeg får ikke gjort noe med ettåringen, mannen må ta alt. Og ettåringen forstår ikke hvorfor, er for liten for å bli forklart hvorfor han ikke kan bli løftet av mamma osv. Heldigvis har vi barnehageplass. Hadde jeg vært i samme form som forrige svangerskap hadde det ikke vært noe problem!

Anonymous poster hash: eef36...e93

Skrevet

Vi begynte å prøve når førstemann var 8 mnd, og etter som vi lykkes på første forsøk med første, var eg innstilt på det samme denne gangen. Men denne gangen måtte vi ha nokon forsøk, så vi blei gravide nå guttungen var 1 år, så blir 21 mnd mellom dei. Glad vi begynte tidlig, så vi får dei tette sjølv med nokon forsøk ;)

Som nokon påpeiker over er det tungt å vere gravid og ha ein liten, men alt går med litt tilpassing.. Den store forskjellen frå forrige ganger at man har en som skal ha oppmerksomhet på ettermiddagen, og man kan ikkje berre legge seg og sove slik eg gjorde forrige gang. Bæring av en stor 18 mnd gammal unge er og tungt når man er gravid..

Her går det med at eg har ein mann som er kjempe flink til å ta ansvar for eldstemann. Eg kan vere med og leike med dei, men slippe å komme meg raskt opp og ned og bære han og fange han når han stikke av.. Eg har og dei siste vkene vore 50% sjukmeldt for å ha litt å gå på i kvardagen. Forrige gang hadde eg ikkje på vilkår sjukmeldt, for eg skulle jobbe.. Denne gangen derimot, så er hensynet til familien viktigast, så da gikk eg med på det..

Skrevet

Jeg ble gravid igjen etter 6mnd og det gikk kjempebra, men både foreldre og barn er ulike. Selvfølgelig er det slitsomt innimellom, men ikke noe mer enn vi er i stand til å takle:-) Nå har søster og bror det kjempefint sammen!

Anonymous poster hash: edacf...3f9

Skrevet

Mellom min søster og meg, er det 1 år og 4 mnd, og vi har stor glede av hverandre i dag, og hadde det gjennom hele oppveksten. Gikk på samme skole i nesten alle år osv. Det har vært veldig positivt for oss i alle fall :) Vi er i dag 39 og snart 41 år. Lykke til :)

Anonymous poster hash: a40b4...ea6
Skrevet

Vi begynte når minsten var 10mnd, han er 15 mnd nå og vi har ikke fått det til enda :(

Ville ha de i nær alder så håper det ikke drøyer så lenge.

Anonymous poster hash: 72f9c...44d
Skrevet

Det er ikke naturlig for mennesker å få barn så tett, så jeg tror ikke det er spesielt sunt for kroppen. Dersom man ser på naturbefolkning har de ofte mellom 3-4 år mellom ungene. Jeg kan forstå at man tenker at søsken som er tett i alder har stor glede av hverandre, men faktum er at pseudotvillinger kan både elske og hate hverandre.

Mine søsken har et greit forhold, det er 18 mnd mellom dem, men begge er nærmere meg enn de er hverandre. Det har ikke vært lett å være den store (7 år eldre enn nestemann) som alltid ble glemt og tilsidesatt fordi de to små krevde så mye i oppveksten, så du bør tenke ekstra godt på dette HI, som har et stort barn i tillegg. Mine foreldre var kostant på felgen, og huset så ikke ut i måneskinn (!) Jeg hadde aldri med venner hjem fra skolen fordi det var så rotete + mye skrik og skrål fra de to små.

Jeg ville ALDRI planlagt barn så tett. Både pga min erfaring fra oppveksten, men også fordi jeg mener det går kraftig utover baby2 som aldri får være den lille alene med mor og far, fordi søskenet krever så uendelig mye fremdeles. 

Anonymous poster hash: 4baa6...ab0
Skrevet

Enig med flere her om at det er noe tett. Vi har nesten tre år mellom våre og det fungerer fantastisk fint. Jeg fikk bekkenløsning i andre svangerskap og det var godt at storesøster var en flink toåring da. Hun har også vært stor nok til ikke å bli sjalu, bare hjelpsom og herlig storesøster. De har utrolig stor glede av og kjærlighet til hverandre. Nå er de 4 og 1,5. Yngste henger med på MYE. ;)

Anonymous poster hash: 73bde...a13

Skrevet

Takk for svar!:):)

Jeg er så heidundrende forelska i babyen på 10 mnd og vil vie henne allnoppmerksomhet samtidig som at jeg ønsker flere bare med ca 2-3 års mellomrom. Vi ble ikke så fort gravid med førstemann og det kan ane meg at det ikke vil gå pang med engang nå heller..

What to do..

HI

Skrevet

Jeg ble også veldig dårlig i sv. skap nr 2. Var i toppform med førstemann og fikk meg et slag i trynet når neste svangerskap var så ille. Vi har litt over 3 år mellom våre og jeg syns det har vært veldig fint at største klarte å gjøre endel selv siden jeg var så dårlig i svangerskapet. Har også lyst på en tredjemann etterhvert, men jeg vil at minste skal bli ganske selvstendig før vi får enda en til! For nå har jeg lært at svangerskap kan være så utrolig forskjellige, og jeg vil ikke at barna skal føle at mamma ikke strekker til. Det er jo min egen erfaring. Er jo ikke sikkert at du opplever det på samme måte. Men det er uansett tyngre å gå gravid med nr.2 siden man har en til å ta seg av, og jo mindre det barnet er jo større behov har det. Skjønner veldig godt ønsket om tette barn, men jeg personlig hadde ikke orket. Også fordi jeg ser at alderen 1-2 år ganske krevende og man må følge med HELE tiden. Ikke meningen å være negativ, men det er mine tanker og erfaringer :)

Anonymous poster hash: f54e8...c2b

Skrevet

Jeg har 14 mnd mellom mine. Vi brukte 7 mnd på å få til førstemann da vi startet med prøvingen. Ikke veldig lang tid, men lang nok. Derfor startet vi tidlig med prøvingen på nr 2. Den satt på første forsøk... Så her er det fult kaos til tider, og det var fryktelig tungt å gå gravid med en så liten unge i tillegg. Det første året etter den minste kom har vært et sant helvete, men begynner å gå seg til nå.

Skal du ha to tette, bør du ha noen rundt deg som kan avlaste en del. Du bør ha barnehageplass til den du allerede har også, for du vet ikke hva slags svangerskap og barseltid du får denne gangen.

De jeg har pratet med i samme situasjon som meg sier det begynte å bli overkommelig da minste var rundt 3 år, og de husker knapt noe fra de første åra pga stress og mangel på søvn.

Det eneste positive jeg ser i denne situasjonen er at barna mine har enormt mye glede av hverandre, og at jeg ble fort ferdig med hormonhelvete (tåler ikke disse hormonene,jeg blir et monster).

Lykke til uansett hvilket valg du tar :-)

Skrevet

Er på overtid med nr 2 no og eldste er straks 20 mnd. Eg tenker at dette er tettare enn det ideelt sett burde vere. Har litt kjensle av å skulle "gjere det beste ut av situasjonen". Men det går nok bra :)

Skrevet

Vi begynte også å prøve når babyen var på den alderen. Her ble det ett år og ni mnd imellom, helt supert :) Kan anbefale det, de har et kjempefint forhold, og barsel og babytid gikk veldig greit, selv omd et var to tette.

Anonymous poster hash: 364c8...e58
Skrevet

Kroppen gjør ikke noe den ikke er i stand til. Hvis man kan bli gravid så er ikke det "usunnt" Synes det var et tåpelig utsagn.

Anonymous poster hash: 72f9c...44d
Skrevet

Hos oss er det 1,5 år mellom nr 1 og 2, og 23 mnd mellom nr 2 og 3. Tett så det holder. Jeg har hatt tøffe svangerskap og gikk tom hjemme med nr1 til hun var litt over 2. Denne gangen er begge de eldste i bhg og jeg er kun hjemme med baby. Veldig deilig det! Tett er slitsomt men også helt fantastisk. Tror ikke du skal høre så mye på andre, for det avhenger av så mye! Mange tilfeldigheter! Er man flink til å gi førstemann mye oppmerksomhet er det ikke noe problem. Når passer det egentlig å få nr 2?? Er helsa grei så gå for det;-)) vi ønsket tette fordi barna har hatt kolikk og endel plager. Tenker at når man først står i søvløse slitsomme tider er det bare å kjøre på:-) tror kanskje det hadde føltes tungt å skulle begynne på nytt med baby når første var blitt over 4 feks... Men vi er alle forskjellige!!! Lykke til med valget, så lenge man er så heldige å kunne få friske sunne barn i et velferdsland som dette er vi jo faktisk ekstremt heldige, og har et lite luksusproblem;-)

Anonymous poster hash: 327b9...b94

Skrevet

Vi har 19 mnd mellom de to første, dvs at jeg ble gravid da eldste var 10 mnd. Jeg mener dere bør tenke om dere har mulighet for avlastning, det kan være tungt å gå gravid mens man er hjemme med baby. Husker jeg skulle bøye meg for å løfte opp gutten min, og holdt på å kaste opp på han... Måtte plassere han i lekegrinden og løpe og spy på do mange ganger! Men han begynte hos dagmamma da han var drøyt ett år gammel, så jeg fikk jobbet nok til foreldrepenger i neste runde. Selv synes jeg nesten det er mer slitsomt når det er to år mellom dem enn 1 1/2. En toåring har man liksom null kontroll på og løper i alle retninger, og det er litt vanskelig når man er høygravid! 

Skrevet

Da minste var 10 mnd var vi 3 mnd på vei med neste! :P hun kommer nå snart, storesøsterrekker nok akkurat å bli 16 mnd før hun kommer.

Blir helt knall!

Skrevet

Vi valgte å få våre tette for å bli ferdig med graviditeter, fødsler og babytid så fort som mulig. Min nr 1 var en High Need Baby som sov minimalt, hylskrek i vogn og bil og bare ville bæres og ammes fram til han var 6 mnd. Og når vi da fant ut at vi likevel ville ha en til, så ville vi bare bli "ferdige med det".

Jeg har 24 mnd mellom mine gutter, ville dog ikke hatt dem tettere. Vi var nok litt overambisiøse i fht tetthet, men heldigvis gikk det 4 prøveperioder før spiren satt! Første jeg følte på når vannet gikk med nr 2 var faktisk dårlig samvittighet for nr 1. Han var jo fremdeles så liten, og nå ville han miste 50 % av foreldrenes oppmerksomhet...  Det har gått veldig bra så langt da. Yngste på 7 mnd har heldigvis vært en normalt krevende baby slik at jeg har fått både søvn og tid til husarbeid, middagslaging og å levere/hente storebror i bhg.

Det deilige med to tette er at de kommer fort opp på samme nivå, de vil ha felles leker og interesser (spesielt da begge er gutter da, noe som ikke kan planlegges), byttelåne klær, begge blir fort store nok til å gå på kino, gå på ski osv. Man trenger ikke splitte familien pga ulike behov hos barna i mer enn de par første leveårene til minste :) Forhåpentligvis vil de syns det er hyggelig med et søsken i næralder når de går på skole, og som de kan leke med på kveldene og på ferie osv (selv om jeg regner med at vi tar med guttas bestevenner på ferie uansett da). Og jeg syns det var ekstremt deilig å bli fort ferdig med graviditeter, fødsler og barseltid.

Det slitsomme er at du har to krevende bleieunger på èn gang. Og en baby og en 2-åring har veldig ulike behov! Største leker gjerne voldsomme leker med monstertrucker, dinosaurer osv, mens minste sliter litt med å finne søvnen på dagtid og fort kan bli sliten eller overtrøtt. Om man stikker av i to minutter for å få tisse i fred er det meget mulig at storebror står og rister i barnevogna slik at en sovende baby våkner. Kanskje bæsjer begge på seg på èn gang like før dere egentlig skal ut døra, eller eldste får tidenes trassanfall mens du sitter og ammer. Det er en slitsom tid med to små, men likevel har jeg det enklere nå enn babytida med 1 stk High Need Baby :fnise: Er bare sjeleglad for at nr 1 kom først!

Anonymous poster hash: 8ae35...f44
Skrevet

Vi har 19 mnd mellom de to første, dvs at jeg ble gravid da eldste var 10 mnd. Jeg mener dere bør tenke om dere har mulighet for avlastning, det kan være tungt å gå gravid mens man er hjemme med baby. Husker jeg skulle bøye meg for å løfte opp gutten min, og holdt på å kaste opp på han... Måtte plassere han i lekegrinden og løpe og spy på do mange ganger! Men han begynte hos dagmamma da han var drøyt ett år gammel, så jeg fikk jobbet nok til foreldrepenger i neste runde. Selv synes jeg nesten det er mer slitsomt når det er to år mellom dem enn 1 1/2. En toåring har man liksom null kontroll på og løper i alle retninger, og det er litt vanskelig når man er høygravid! 

Denne. Vi har ikke noen som melder seg frivillig som barnevakt for å si det sånn, så blir stort sett til at vi begge er hjemme med de små hele tiden. Og det er slitsomt å aldri kunne komme seg ut, hverken alene eller sammen som kjærester.

Anonymous poster hash: 8ae35...f44

Skrevet

Jeg ble gravid da storesøster var 11 mnd gammel.

For meg ble svangerskapet helt grusomt, det ble for tett for meg. Kroppen taklet det dårlig, jeg var syk hele svangerskapet (immunforsvaret forsvant helt og jeg var forkjølet hele tiden, den ene infeksjonen tok den andre, det var bihulebetennelse, bronkitt, lungebetennelse, bihulebetennelse igjen osv osv) Jeg fikk svangerskapsmigrene, åreknuter fra helvete (jeg klarte knapt stå på bena på det verste, det sprengte og var utrolig smertefullt). Jeg var helt kaputt.

Fødselen endte i hastesnitt, jeg mistet masse blod og måtte ha flere blodoverføringer, jeg var så syk etter den fødselen. 

Men jeg kom da gradvis til hektene igjen, og babytiden gikk egentlig helt fint. Da minste rundet året hadde vi et halvt år som var fryktelig slitsomt. De var da 1 og 2,5 år gamle og supersjalu på hverandre, de kommuniserte jo ikke sammen enda og var bare sinna og frustrerte på hverandre hele tiden. De skrek og slo, lugget og dyttet, dro hverandre ned fra fanget og det var skikkelig huskestue her altså.

Heldigvis begynte yngste å snakke veldig tidlig, og da hun plutselig forsto hva storesøster sa og kunne gjøre seg litt forstått selv løsnet leken. 

Nå er de 4,5 og 6 år gamle og har et veldig godt forhold, de leker masse sammen, selv om de selvfølgelig også krangler en del ;)

Vi angrer ikke, men skulle valgt igjen hadde jeg nok valgt å vente med å bli gravid til eldste var mellom 1,5 og 2 år. De ekstra månedene har mye å si...

Anonymous poster hash: 27fe2...3d6
Skrevet

Hei igjen, HI her..

Spurte kjæresten om han vil ha nestemann sept 2014 eller mai 2015. Han sa 2014.

IKKE at dette er noe man kan bestemme, bare satte opp to mnd (som jeg kunne tenkt meg)

Dvs hvis han vil ha i 2014 så begynner vi å få dårlig tid..

Det jeg tenker mest på er om jeg får viet babyen på 10 mnd så masse oppmerksomhet som jeg ønsker.. Får ikke nok av den babyen! Verdens herligste.

Ms. Vinglepetter-klarer-ikke-bestemme-meg!

Forrige svangerskap var helt problemfritt.

Skrevet

Vi begynte å prøve på nr.2 når førstemann var 6 mnd. Han er nå over 3 år og vi prøver fremdeles.. Det KAN ta tid, men det kan også gå på første forsøk. Dere må vel gå inn i dere selv og kjenne på hva dere ønsker og er forberet på. Uansett finnes det vel aldri et komplett ideelt tidspunkt å få barn på.. Jeg ville kjørt på:)

Anonymous poster hash: 700a6...8c9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...