Gå til innhold

Hvor er alle disse jobbene dere snakker om?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Som dere mener uføre kan få? Jeg skulle gjerne likt å fått meg en sånn jobb.....

Opplys meg!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det vil vel avhenge av typen og graden uførhet? Men det vil for antakelig eksempel være like mulig for en del uføre som for en student å sitte på callsenter og selge abonnementer og dra inn noen tusen i måneden.

Anonymous poster hash: 4630e...a54
Skrevet

Dei uføre eg kjenner som ikkje kan jobbe har gjerne litt kapasitet som gjer at dei tidvis kunne jobba, men kapasiteten deira blir for ustabil. Det er ikkje mange arbeidgivarar som kan ha folk i arbeid som jobbar 20% ei veke, 70% neste, 5 % veka etter der etc.

Anonymous poster hash: 7c8ff...430
Skrevet

Dei uføre eg kjenner som ikkje kan jobbe har gjerne litt kapasitet som gjer at dei tidvis kunne jobba, men kapasiteten deira blir for ustabil. Det er ikkje mange arbeidgivarar som kan ha folk i arbeid som jobbar 20% ei veke, 70% neste, 5 % veka etter der etc.

Anonymous poster hash: 7c8ff...430

Det er det jeg tenker også. De jeg kjenner som er uføre kunne klart en del de periodene de er nokså friske. Men så er det perioder de ikke klarer noe som helst. Som arbeidgiver ville jeg nok valgt noe mer forutsigbart og stabilt. 

Skrevet

Hadde jeg vært ufør slik mange aktive brukere er her inne hadde je nok prøvd å søke stilling som moderator ol.

Da kunne jeg hadde det morsomt på jobb uten å forlate huset :)

Og nei jeg prøver ikke være verken ufin eller ironisk nå.

Men er mange aktive brukere her inne som her her MYE :) og en slik jobb må da være midt i blinken tenker jeg :)

Skrevet

Synes forslaget om å la uføre jobbe for offentligheten var bra. Måke snø for gamle, besøke gamle og ensomme, vedlikeholde parker, være en ekstra ressurs på eldresentre... Da vil de være en viktig ressurs, men ikke så avgjørende at det blir krise når de er for dårlige til å møte på jobb.

Problemet er bare at folk føler slike oppgaver er under sin verdighet. En negativ bieffekt av å være født i Norge.

Anonymous poster hash: c9183...eb8

Skrevet

Hadde jeg vært ufør slik mange aktive brukere er her inne hadde je nok prøvd å søke stilling som moderator ol.

Men er mange aktive brukere her inne som her her MYE :) og en slik jobb må da være midt i blinken tenker jeg :)

Ja det er mange uføre som åpenbart klarer å sitte mye ved PC, og mange jobber krever jo ikke stort mer enn det. Kundeservice kanskje? Punching av ymse? Men det krever jo at man kan være fleksibel i forhold til dårlige perioder.

Det burde jobbes for å skape slike typer jobber som kan få uføre ut i jobb, om enn bare 10 % stilling. Lediggang fører ikke til noe bra.

Skrevet

Her jeg bor er det egen arb.plass for de som er ufør, der kan du fint jobbe 5% en uke og 70% neste uke, det er en såkalt skjermet bedrift. Det ble satt opp prøve på å ha uføre som ansatte, og etter 2 vellykkede år valgte de å ha det fast. Dessverre er det jo ingen andre kommuner som følger det opp virker det som. Det er veldig godt å få jobbe når man er ufør, og kan jobbe når det passer inn i sykdommen sin.

Anonymous poster hash: b2b97...c8c
Skrevet

Det er mange jobber uføre kunne ha utført og de fleste hadde jublet over en slik mulighet. Men det hjelper lite når ingen vil ansette oss.

Inkluderende arbeid er veldig fint på papiret, men er nesten ikke eksisterende i virkeligheten..

Skrevet

Ja det er mange uføre som åpenbart klarer å sitte mye ved PC, og mange jobber krever jo ikke stort mer enn det. Kundeservice kanskje? Punching av ymse? Men det krever jo at man kan være fleksibel i forhold til dårlige perioder.

Det burde jobbes for å skape slike typer jobber som kan få uføre ut i jobb, om enn bare 10 % stilling. Lediggang fører ikke til noe bra.

Helt enig! Men, jeg tror reglene er slik at man må ha gått igjennom flere tiltakk på å prøve å komme seg i jobb, i flere % stillinger. Og diverse yrker, eller og få muligheten til å omskolere seg. 

Men, de som er ufør, har altså ikke klart seg i de periodene de har vært i "prøve-arbeid" og dermed har de endt opp som ufør 100% eller 50% osv.. 

Om man ikke har muligheten til å jobbe 100% eller 50% osv.. Skal man da bare tvinge de til å føle seg verdiløs og en byrde for at man skal prøve å passe i en mal, man helt klart ikke passer i?

De som er ufør, har vært igjennom mye prøving av både det ene og det andre. Før de blir ufør.

Jeg vill påstå at det er ikke mange som ønsker å si at de er ufør!

Men, man trenger altså ikke å "prøve" å få de til å føle seg verre, for noe de ikke kan noe for.  

Skrevet

Det er mange jobber uføre kunne ha utført og de fleste hadde jublet over en slik mulighet. Men det hjelper lite når ingen vil ansette oss.

Inkluderende arbeid er veldig fint på papiret, men er nesten ikke eksisterende i virkeligheten..

Ja, og det er veldig synd, både for samfunnet og de uføre som gjerne vil jobbe når de har helse til det. Man får nesten bare håpe at det blir opprettet flere slike bedrifter som hun over her snakker om etterhvert.

Skrevet

I slike debatter er det svært ofte folk som bare mener uten å ha dekning for det. Det ideelle er et samfunn der alle får brukt sine egenskaper og der alle kan utnytte sine ressurser. Mitt inntrykk er at det fungerer best i teorien. 

Jeg vil tro det er en del småjobber som kunne vært aktuelle for folk som har ekstra kapasitet i perioder, som kan utføres hjemmefra, men det spørs om de er betalt og om det ligger ansettelse i dem. Moderatorjobbene her på forumet er ikke betalt. Om en jobb ikke er betalt er det ikke en jobb i så måte. 

Er ellers enig i at vi trenger større fleksibilitet, mennesker flest har gode og dårligere perioder, ingen er hundre prosent effektive hele tiden. Jeg tror vi som samfunn er tjent med litt mindre rigid system, som er litt mer tilpasset mennesker og litt mindre maskiner. Jeg leser stadig historier fra folk som møter fordommer og negativitet når de blir sykemeldt, gjerne også mistenksomhet. Er det virkelig slik vi vil ha det? 

Skrevet

Synes forslaget om å la uføre jobbe for offentligheten var bra. Måke snø for gamle, besøke gamle og ensomme, vedlikeholde parker, være en ekstra ressurs på eldresentre... Da vil de være en viktig ressurs, men ikke så avgjørende at det blir krise når de er for dårlige til å møte på jobb.

Problemet er bare at folk føler slike oppgaver er under sin verdighet. En negativ bieffekt av å være født i Norge.

Problemet er vel heller at slike jobber ikke lønnes...

Jeg var frivillig på eldresenter før. Kun kokken der og dagli leder som fikk lønn. Vi andre som serverte mat og slikt fikk ille lønn.

Skrevet (endret)

Dette er jo faktisk ting som mange gjør, men på frivillig basis. Det finnes ikke som betalte jobber. Da tenker jeg på det med eldresenter og besøke gamle og ensomme. Jeg jobber foressten  som frivillig på et eldresenter. I oppvasken på en cafe der, før var  det tre timer en gang i uka, nå er det ca 5 timer sånn dann og vann....  Men stillingen er jo ikke der som en stilling og får ikke noe betalt for det. Uten om  refusjon av bussbillettene.  Men likevel gir det meg enormt mye. Men hjelper jo ikke når jeg ikke kan  leve av det. For min del og mange andre trygd, ville vedlikehold av parker og snømåking blitt for hardt fysisk.

Jeg er veldig for frivillighet og frivillige organisasjoner. og veit  at mange er avhengig av frivillige arbeidere. Men hjelper jo ikke å jobbe frivillig hvis man ikke tjener penger på det, når diskusjonen skal være om man trenger/fortjener uføretrygden eller ikke. Og at man ikke gidder og jobbe og bare snylter.

Og  hvis jeg kan jobbe frivillig eller engasjere meg i en frivillig organisasjon så kan jeg jo selvsagt heller stå i  en 100% stilling i arbeidslivet. For det kan jo selvsagt sammenlignes....

Endret av Scaniabusslastebilmjau
Skrevet

Jeg kjenner ei som var ufør i 15 år, nå driver hun egen nettbutikk og det går så det suser. Hun jobber hjemme. Og har varene hjemme, og så sender hun de på det lokale postkontoret som ligger rett i nærheten.

Anonymous poster hash: fcc2d...c26

Skrevet

Problemet er bare at folk føler slike oppgaver er under sin verdighet. En negativ bieffekt av å være født i Norge.Anonymous poster hash: c9183...eb8

Jeg var frivillig på eldresenter før. Kun kokken der og dagli leder som fikk lønn. Vi andre som serverte mat og slikt fikk ille lønn.

Det kalles arbeidstrening og hjelper deg å se hvor mye du kan jobbe.

Anonymous poster hash: 23d4a...f52

Skrevet

Problemet er bare at folk føler slike oppgaver er under sin verdighet. En negativ bieffekt av å være født i Norge.Anonymous poster hash: c9183...eb8

Det kalles arbeidstrening og hjelper deg å se hvor mye du kan jobbe.

Anonymous poster hash: 23d4a...f52

Ja jeg er enig de er flott, men forventes jo lite av en slike steder siden det er uten lønn.

Jeg har jo en 100%stulling g eget firma så eg måtte slutte.

Men håper at det finnes noen slike typer jobber for uføre.

Skrevet

Tilkallingsvikar på eldrehjem, hjemmehjelp, barnehage. ..

De ringer når de trenger deg. Er du i form sier du ja og jobber noen timer. Er du ikke i form sier du nei og de ringer en annen dag :-)

You can do it!!!!

Skrevet

Ønsketenking, men alt starter vel med en drøm.

La oss si at NAV har en 'pool' hvor du kan melde deg de morgenene du føler deg bra, og de dagene blir du sendt på oppdrag til feks eldresenter, som hjemmehjelp etc. Dette må være et supplement til faste stabile arbeidstakere, men noen vil det jo være hver dag av de uføre som kan jobbe noe.

Det vil jo tidvis da bli overkapasitet, men jeg ser på det som vinn vinn. De eldre og syke har innimellom godt av noen som har god tid til dem. Noen som kan prate med dem og gi de det lille ekstra. Uføre (og alle mennesker i grunn) trenger å føle at det er bruk for en. At en gjør nytte, få personlig vekst og høre til et sted. Bitte litt mer må de jo få utbetalt de dagene de jobber, men det har mor norge råd til. Det er våre foreldre og besteforeldre det gjelder.

Anonymous poster hash: 995ae...8a6

Skrevet

La oss si at NAV har en 'pool' hvor du kan melde deg de morgenene du føler deg bra, og de dagene blir du sendt på oppdrag til feks eldresenter, som hjemmehjelp etc. Dette må være et supplement til faste stabile arbeidstakere, men noen vil det jo være hver dag av de uføre som kan jobbe noe.

Det vil jo tidvis da bli overkapasitet, men jeg ser på det som vinn vinn. De eldre og syke har innimellom godt av noen som har god tid til dem. Noen som kan prate med dem og gi de det lille ekstra. Uføre (og alle mennesker i grunn) trenger å føle at det er bruk for en. At en gjør nytte, få personlig vekst og høre til et sted. Bitte litt mer må de jo få utbetalt de dagene de jobber, men det har mor norge råd til. Det er våre foreldre og besteforeldre det gjelder.

liker denne tanken... kanskje det kunne fungert på samme linje som en praksisplass? at man registrerte hvilke dager/timer man var på jobb og fikk lønn fra NAV for disse?

Skrevet

liker denne tanken... kanskje det kunne fungert på samme linje som en praksisplass? at man registrerte hvilke dager/timer man var på jobb og fikk lønn fra NAV for disse?

Jeg tror ikke det kunne vært frivillig. Det burde nok vært slik at man måtte.

Anonymous poster hash: 14729...c3d

Skrevet

Du er klar over at du MÅ ikke være minst 50% ufør, slik mange tror? I en overgangsperiode på i utgangspunktet 2 år kan du være fleksibelt ufør (vi snakker altså om AAP her), i en grad som du, legen og arbeidsgiver blir enig om. Dette er en ordning du kan få hvis legen din samarbeider med deg, og du ønsker å forsøke å komme deg tilbake til arbeid igjen. Da kan legen skrive en erklæring om at dere regner deg som inntil XX % arbeidsfør, og at det vil være bra for deg å ha mulighet til å jobbe mer enn 50% i perioder du føler deg frisk. Som arbeidstrening.

Da kan du for eksempel i 2 år jobbe mellom 2-5 dager i uka, avhengig av dagsformen. For å få en slik ordning er du sannsynligvis såpass bra form at du vanligvis vil jobbe litt mer enn 50% (for eksempel 3-4 dager i uka), og får AAP for resten av uka. Flere arbeidsgivere kan sette pris på at du er villig til å jobbe mer enn 50%.

Plan B: Utdanning, utdanning, utdanning.... Det finnes utrolig mange spennende og BEHAGELIGE jobber å velge i bare man har en god utdanning. Det er noe helt annet å ha en kontorjobb i et passende firma (gjerne offentlig), med fleksitid, muligheter for hjemmekontor, egen bedriftslege som hjelper til med å bygge god arbeidplass ved pulten, osv osv enn å jobbe turnus og bokstavelig talt slite ryggen av seg i mange typiske kvinneyrker!

Anonymous poster hash: a3b58...fbe
Skrevet

Er det meg du mener nr 22?

Jeg var på attføring/aap i 8 år og har vært på div kurs/arbeidstrening/utplasseringer/SYA/ og lignende,Ingenting funker dessverre. :(

Jeg har prøvd å få meg en utdannelse 6-7 ganger men det er kun en skole som kan gi meg den tilretteleggingen jeg trenger og det tar meg 2 timer hver vei og det går ikke i lengden.

Jeg skulle gjerne ha jobbet, men finner ingen jobb jeg klarer å fungere i i lengden. Det er dødskjedelig å bare gå hjemme. Men nå har jeg vært ufør i 1 år og kan begynne å jobbe litt, så har tenkt til å høre med div vikarbyråer ang å jobbe litt i bhg. Men sliter litt med å skaffe referanser fordi noen av bhg jeg har jobbet for er nedlagt, andre har byttet eier og noen fikk jeg sparken fra.

Skrevet

Jeg tror ikke det kunne vært frivillig. Det burde nok vært slik at man måtte.

Anonymous poster hash: 14729...c3d

Da tror jeg ikke det ville fungert. I følge de uføre her inne, så ønsker de å jobbe. Jeg synes at så lenge uføretrygd er på minimum, så bør lønn for det man jobber være en bonus. De har lov til å tjene 1g (?) Uten å miste trygd og en "tvang ordning" vil rote med dette...

Lønn på lik linje med praksisplass og timelister i stedet for forventet oppmøte tror jeg kunne fungert for veldig mange på mange nivåer....

Skrevet

Jeg er ufør pga. kreft og kreftoperasjon. Jeg verken kan eller ønsker å jobbe. Har nok med å klare å komme meg igjennom dagene. Kanskje jeg kan komme i arbeid om noen år, men akkurat nå har jeg ikke noe ønske om det etter alt livet har kastet på meg og etter at jeg har mistet.

Anonymous poster hash: 68b2f...13c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...