Anonym bruker Skrevet 10. november 2013 #1 Skrevet 10. november 2013 For meg er det kjøtt enten okse, eller svin. Grønnsaker, potet, gulerot, kålrabbi, seleri, løk, pureløk. andre rotgrønnsaker.. kokt sammen til en deilig tykk masse. Enten brun eller lys. (Pølselappskaus.. er samme opplegget med pølser i stede for kjøtt eller skal vi si chøtt.. da tar jeg 2 pakker brunsaus med 8 dl vann i stede for 10 og koker opp. har nede i en pakke med lappskausblanding og pølser..) Jeg har hatt foreldre på besøk og snakket med en venninde som spurte hva jeg serverte og jeg sa vi skulle ha lappskaus og forklarte hvordan jeg lagde det. men da sa hun det er ikke lappskaus en fra samme omeråde sa det samme en gang.. Så jeg tenker at det er mange måter å lage lappskaus på.. Anonymous poster hash: 8e755...79c
Himmel og hav Skrevet 10. november 2013 #2 Skrevet 10. november 2013 Jeg lager to ulike typer lapskaus, eller egentlig tre, om jeg teller med lettvintløsningen. Lys lapskaus/ suppelapskaus: kokt på svineknoke, med poteter, gulrøtter, purre, kålrabi, masse kraft. Ingen steking, bare koking. En lettvintvariant av dette, lager jeg med karbonadedeig el og frossen lapskausblanding. Brun lapskaus: Oksekjøtt, gjerne bog, brunes i terninger, samme med løk, kokes mørt i kraft, oppi med poteter og gulrøtter og kokes til det hele er en tjukk deilig gryte med masse smak. Jeg ville ha kalt det du serverte for lapskaus.
Fruen i huset Skrevet 10. november 2013 #3 Skrevet 10. november 2013 Jeg har aldri hatt brun saus i lapskaus. Jeg bruker bibringe eller svineknoke el.l. Koker leeenge. Har i rotgrønnsaker. Moser noen av grønnsakene, slik at sausen tykner. Mmm.
Anonym bruker Skrevet 10. november 2013 #4 Skrevet 10. november 2013 JA det er jo akkurat det samme som mener er lappskaus det dere sier.. den varianten jeg lager med brunsaus er det jeg kaller pølselappksaus.. som jeg lager på travle dager. tar 20 min. synes det er mer mat en tomatsuppe. Anonymous poster hash: 8e755...79c
Anonym bruker Skrevet 10. november 2013 #5 Skrevet 10. november 2013 Steker kjøtt godt med salt og pepper. Det er som oftes for å rydde i frysen, så kan være mye rart. Marinert kjøtt går også, men alt kjøttet kan ikke være det syns jeg. Kjøttet legges i en stor kjele. Stekepannen kokes ut med vann, og heller vann så det dekker kjøttet i kjelen. Dette "glemmes" på komfyren under svak varme før jeg har i poteter og gulrøtter. Når det er nykål har jeg mye nykål i, men er ikke så ofte siden vi ikke lag lapskaus helt fra bunnen av så mange ganger utenom 17mai. Brun blir den, men ikke mørkebrun. Lager lettvinn lapskaus med betasuppe. Da stekes kjøtt, lar det koke litt i kjelen før suppa blandes inn. Litt ekstra poteter og gulrøtter er ofte med. Denne blir ganske lys. Vi syns den er helt grei, men den fra bunnen er og blir best. Anonymous poster hash: a08e0...67d
Anonym bruker Skrevet 10. november 2013 #6 Skrevet 10. november 2013 Lapskaus for meg er det du beskriver (eneste at vi bruker ikke selleri og purre i den), med brun saus. Anonymous poster hash: c5f55...165
Anonym bruker Skrevet 10. november 2013 #7 Skrevet 10. november 2013 Jeg kutter opp en haug rotgrønnsaker (poteter, kålrot, purreløk, gulrøtter) og har i nok buljongterninger. Lar det koke seg i hjel før jeg slenger i oppkutta pølsebiter. Enkelt og greit, og dette kaller jeg lapskaus:) Anonymous poster hash: 3c5a1...ea2
Elsker livet Skrevet 10. november 2013 #8 Skrevet 10. november 2013 Lapskausen jeg liker inneholder: poteter gulrøtter kålrabi purre kjøttpølser, alt kokt med litt vann i bunnen. Spises med flattbrød med smør. Andre lapskauser er ikke så gode som denne. Denne kan jeg lett spise så jeg får vondt i magen.
Thor Erik Skrevet 1. november 2018 #9 Skrevet 1. november 2018 Sjekk denne oppskriften! https://ingunns.no/brun-lappskaus/ Kjempedeilg :D
Anonym bruker Skrevet 1. november 2018 #10 Skrevet 1. november 2018 Jeg pleier å koke kraft på røkt svineknoke/sommerkoteletter. Tar ut kjøttet, deler i biter og legger det til siden. Koker opp potet, kålrot, gulrot, sellerirot, pepperrot, purreløk i kjøttkraften. Putter i kjøttbiter og pølse mot slutten Bruner smør og mel og sper suppen med jevning til den blir passe tykk. Anonymkode: afbcd...ac2
sotosmor Skrevet 1. november 2018 #11 Skrevet 1. november 2018 Her lager jeg alltid lapskaus med brun saus, grønnsaker og enten pølser eller kjøtt. Jeg er vokst opp med den varianten, og har videreført den til oss også. Nå bruker jeg ofte ferdig lapskausblanding, men lager brun saus selv. Og kjøttet er ofte rester fra fryseren, både koteletter, rester av stek eller pinnekjøtt. Her bruker jeg ofte å steke kjøttet litt først, og lage brun saus etterpå.
prekæs Skrevet 1. november 2018 #12 Skrevet 1. november 2018 Lapskaus er i de fleste tilfeller stekt kjøttdeig med lapskausblanding fra frysedisken, mao en kjapp hverdagsmiddag. Kan slumpe å bli tilsatt andre kjøttrester. Bruker jeg ferske ingredienser blir det heller fersk suppe, kjøtt og sursøt saus.
Anonym bruker Skrevet 1. november 2018 #13 Skrevet 1. november 2018 Så mye ufyselig mat! Pølser i lapskaus? Jeg bruker oksemørbrad, poteter, kålrabi, gulerøtter. Kokes sammen med kjøttbein fra slakteren for god kraft. Anonymkode: b482b...d3a
Anonym bruker Skrevet 1. november 2018 #14 Skrevet 1. november 2018 Lapskaus for meg er dritvondt. Istykkerkokt feit masse uten smak. Anonymkode: 371ad...27c
Anonym bruker Skrevet 1. november 2018 #15 Skrevet 1. november 2018 Lapskaus er for meg, skrekken å få servert Anonymkode: 08c93...cb4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå